Calvin Klein-advertentie "suggereert verkrachting"
Een controversiƫle reclamecampagne voor modemerk Calvin Klein wordt
op last van de reclamewaakhond stopgezet in een aantal Australische
grootsteden. De affiches zouden beelden van geweld en verkrachting
oproepen.
The Advertising Standards Bureau verklaarde dat het de klachten over de
affiches gegrond vindt. Op de foto's, die op billboard-formaat te zien
zijn in onder meer Sydney en Melbourne, is te zien hoe een bijna naakte
vrouw vastgehouden wordt door een man, terwijl een andere aan haar haren
trekt.
Agressief en vrouwonvriendelijk Het
beeld zorgde voor behoorlijk wat misnoegde reacties: er werden meer dan
50 klachten tegen de campagne ingediend. Ook mensen die slachtoffers van
zedendelicten begeleiden en groepen voor vrouwenrechten hadden zich al
zeer negatief uitgelaten over de CK-affiche.
"Als we doorgaan
toekomstige generaties jonge mannen te onderwerpen aan dit spervuur van
agressieve, vrouwonvriendelijke, seksueel overladen en gewelddadige
beelden in reclame, porno, films en games, zal het geweld tegen vrouwen
en meisjes blijven toenemen", zegt psychologe Alison Grundy.
|