Daarom zweet jij je te pletter tijdens het shoppen
Iedereen die wel eens gaat shoppen, kent het fenomeen wel. In de
winkels is het zoveel warmer dan erbuiten, dat je staat te zweten, je
dorst krijgt en je soms alleen maar weg wil omdat de warmte zo
onaangenaam is. Een fenomeen ook dat elk jaar vele miljoenen euro's
kost, in het Verenigd Koninkrijk zelfs een miljard pond per jaar. Maar
waarom is het zo warm in winkels?
Dé hoofdreden is de (letterlijke) opendeurpolitiek. Net als de open
diepvriezers in de supermarkt, zorgt een open deur ervoor dat er massa's
energie verspild wordt. De open deur moet er natuurlijk voor zorgen dat
mensen makkelijker binnenstappen, dat de drempel zo laag mogelijk is en
dat ze verleid worden om iets te kopen.
Ten tweede willen
winkeliers dat het warm genoeg is, zodat de temperatuur geen rem is om
kleding te passen en alsnog te kopen. Tot slot moet het personeel in
staat zijn om te werken in een 'comfortabele temperatuur', wat iets
betekent als 'werken zonder speciale kledij'.
Besparen Nochtans
kunnen winkels zelf enorm veel besparen door de deuren dicht te laten.
De organisatie 'Close the door', die als doel heeft dat winkels de
deuren sluiten om energieverspilling tegen te gaan, berekende dat
winkeleigenaars 54 procent aan verwarmingskosten kunnen besparen. Als
twee op drie winkels de deuren sluiten, kan ook het equivalent van de
CO2-uitstoot van 1,1 miljoen auto's bespaard worden.
Inefficiënt De
gebruikte verwarmingstoestellen, de fameuze blazers boven de deur, zijn
ook nog eens enorm ineffeciënt en gebruiken elke week evenveel energie
als een busrit van 1350 kilometer, of ongeveer van Brussel tot in
Italië.
'Close the door' werd opgericht toen zakenvrouw Jeannie
Dawkins verbijsterd vaststelde dat er zoveel warmte uit de winkels kwam
dat de sneeuw ervoor letterlijk smolt. "Al die energie die letterlijk
wegvloog, pure verspilling. Huizen moeten energie-efficient worden, maar
waarom geldt dat niet voor winkels?"
Eigen voorzorgsmaatregelen Tot
winkeliers overtuigd zijn van het nut voor de klant en hun portemonnee,
kan de shopper zelf maar beter voorzorgsmaatregelen treffen. Zo
verwijder je best sjaals, mutsen en handschoenen, open je je jas en stel
je zoveel mogelijk huid bloot zodat warmte kan ontsnappen.
Neem
een flesje water mee en als je staat te wachten om te mogen passen (of
op een vriendin, zus of moeder die staat te passen), doe dan gewoonweg
je jas (en eventueel dikke trui) uit.
|