Grote maten domineren modewereld door stijging obesitas
Model bij Mark Fast.
© epa
De markt voor vrouwenkledij in grote maten boomt doordat steeds meer
mensen met obesitas kampen. Tegenwoordig is een op de vier verkochte
kledingstukken in Groot-Brittannië maat 46 of groter.
Analysebureau Verdict zegt dat vooral grote maten voor jongedames en
tieners de snelst groeiende markt in winkelketens is, het voorspelt een
stijging in deze niche van 6 procent. Succesvolle dikke zangeressen als
de Britse Adele en de Amerikaanse Beth Dito zijn iconen voor een nieuwe
generatie van zwaarlijvige tieners en jonge vrouwen.
Modewereld Zowel
designers als modeketens proberen in te spelen op de steeds dikker
wordende vrouwenlichamen met collecties voor grote maten. Zo
veroorzaakte de Brit Mark Fast vorig jaar een reactiegolf toen hij
modellen met maat 40 en 42 gebruikte op de catwalk tijdens de Fashion
Week in Londen. De Britse populaire keten Topshop lanceerde een
modewebshop voor tienermeisjes en jonge vrouwen tot maat 56 genaamd Style369.com, hier vind je trendy alternatieven voor vormeloze kledij waar mollige dames vroeger enkel keuze uit hadden.
De Amerikaanse plus-size zangeres Beth Dito is een mode-icoon.
© ap
Analist
Carly Syme: "Winkelketens breiden nichecollecties als grote maten en
zwangerschapskledij uit. Maar dit eerste biedt het meeste mogelijkheden.
Er is een groeiende nood aan meer modebewuste kledij voor grote maten
bij jonge shoppers."(br.hln)
|