Tv-serie 'Mad men' inspireert retro kledingcollectie
Het Amerikaanse merk Banana Republic komt volgende maand met een 'Mad
men'-collectie op de proppen. De collectie zal 65 stuks tellen en zowel
hoge taillerokken, luipaardpumps, strakke pakken en hoeden als typische
retro en jaren zestig accessoires bevatten.
Het merk lanceert op 11 augustus van dit jaar een zogeheten
capsulecollectie, geïnspireerd op de Amerikaanse tv-serie 'Mad men'. De
collectie zal 65 stuks tellen die onderling met elkaar gecombineerd en
gemixt kunnen worden. Overheersende look is - hoe kon het ook anders -
die van de gouden jaren zestig.
De
keten zelf kondigt alvast "alle klassiekers uit de serie" aan. Zowel
hoge taillerokken, stijlvolle jurkjes, romantische bloemenprints, grote
zonnebrillen en hoofdsjaaltjes à la Jackie Onassis als volledige pakken,
hoeden en trench coats krijgen een plaats in de collectie.
De
klassieke silhouetten uit de jaren zestig zijn nog steeds populair, al
geeft de keten ook aan de ontwerpen aan de hedendaagse noden en trends
aan te passen. Wie er hedendaags én in de stijl van Don Draper of Peggy
Olson wil bijlopen, weet vanaf volgende maand dan ook wat hem of haar te
doen staat.
Ontwerper van
dienst was overigens niemand minder dan Janie Bryant, de vaste
kostuumontwerper van de reeks. De geruchten dat Bryant op een eigen
label broedt worden met deze samenwerking weer voor even in de kiem
gesmoord.
Eerder werkte Bryan al samen met het Amerikaanse merk
Brooks Brothers en ontwierp ze vier op de serie geïnspireerde
nagellakkleurtjes voor het Californische merk Nailtini. Met de
samenwerking treedt Banana Republic in de voetsporen van confectieketens
als H&M en Topshop, die in het verleden al in zee gingen met grote
namen als Sonia Rykiel, Jimmy Choo en Kate Moss.
De
Amerikaanse tv-serie 'Mad men' heeft ondertussen vier seizoenen achter
de rug. De verhalen over het fictieve reclamebureau 'Sterling cooper'
spelen zich af in het New York van de jaren zestig. De serie kent een
immens succes en wist in de afgelopen jaren maar liefst 11 Emmy Awards
en 4 Golden Globes binnen te rijven.
Zowel de verhaallijnen, de
manier waarop de epische jaren zestig in beeld worden gebracht als de
details wat betreft kostumering en kapsels kunnen op internationale
bijval rekenen. De modewereld volgt de serie met argusogen en in 2010
lanceerde de speelgoedfabrikant Mattel nog speciale versies van hun
iconische poppen Barbie en Ken, geïnspireerd op de looks van de al quasi
even iconische personages uit de serie.
Het
vijfde seizoen was voor begin augustus voorzien, waardoor de lancering
van de kledingcollectie met die release zou samenvallen. Door een
meningsverschil tussen bedenker Matthew Weiner en het Amerikaanse
tv-station AMC is die release echter naar het voorjaar van 2010
verplaatst.
De collectie wordt op 11 augustus gelanceerd en zal ook online verkrijgbaar zijn. Wie niet tot dan kan wachten vangt hier alvast een glimp op van de volledige collectie. (br.hln)
|