Verslaafd aan shoppen? Da's de schuld van mama
Vrouwen en shoppen, dat lijkt onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Maar is dat iets dat in de genen zit, of krijgen ze het aangeleerd door
de mama? Uit een analyse van verkoopscijfers van de keten Debenhams door
psychologe Karen Pine lijkt het op dat laatste...
Babykleren voor meisjes worden 20 procent meer verkocht dan babykleren
voor jongens. Een verschil dat consistent blijft bestaan: ook op
vierjarige leeftijd hebben meisjes 20 procent meer kleding dan jongens
van dezelfde leeftijd.
Mama's blijken dus systematisch meer
kleren te komen voor hun dochters dan voor hun zonen, wat er op lijkt
dat ze vinden dat meisjes meer kleren nodig hebben, ook op zo'n jonge
leeftijd. Een idee dat snel zijn weg vindt naar de kinderen die daar
vervolgens hun hele leven naar handelen.
"In
de samenleving wordt veel nadruk gelegd op het uiterlijk van vrouwen en
dit vertaalt zich in een grotere garderobe voor meisjes dan voor
jongens. Vaders gaan voetballen met de zonen, moeders gaan shoppen met
de kinderen... nog een cliché waar waarheid in blijkt te zitten", aldus
psychologe Karen.
"Het belang dat ouders hechten aan shoppen en verkleden wordt opgepikt door de meisjes en wordt als het ware een gewoonte."
Nochtans
bleek vorige week uit onderzoek dat zowat de helft van de vrouwen net
niét graag shopt. Een overdosis uit de kindertijd, of net een mama die
dat ook niet graag deed blijken niét de oorzaken, wel de moeilijke
zoektocht naar hippe én flatterende kledij, de paskamers en de lange
wachtrijen...
|