Luxemerk lokt rijke Indiërs met sari's
Het luxemerk Hermès heeft het gat in de markt gevonden: luxe-sari's
om haar Indische klanten te verwennen. Net als in China en de Arabische
wereld zit in India een toplaag van rijken te wachten op Westerse
luxeproducten, zolang de eigen tradities maar gerespecteerd worden. Voor
India betekent dat sari's, voor het Midden-Oosten zou dit om
hoofddoeken of zelfs boerka's kunnen gaan. Het is zo logisch, dat je je
kan afvragen waarom het nog niet eerder is gebeurd.
Voor de Indiase markt werd een beperkte collectie van 27 verschillende
sari's ontworpen gebaseerd op de beroemde sjaals van Hermès. Het
prijskaartje dat varieert van 4.475 tot ruim 6.000 euro. Wie wil, kan
zo'n sari bemachtigen in de Hermèswinkel in Mumbai, Pune en New Delhi.
"De sari is een heel elegant, op en top vrouwelijk en toch ook sensueel
kledingsstuk, gemaakt uit fijne zijde of mousseline", licht Bertrand
Michaud, directeur voor het Midden-Oosten, India en Zuidoost-Azië toe.
Voorlopig
is de collectie beperkt in tijd, maar als de Indiërs de sari's
waarderen zou het een vast onderdeel van de Hermèscollectie in het land
kunnen worden.
India,
nog altijd nipt het tweede grootste land ter wereld, is flink op weg
een sterke economie te worden. Hoewel de meerderheid van de Indiërs nog
altijd in armoede leeft, stijgt de kapitaalkrachtige groep aan een
duizelingwekkende snelheid. Vorig jaar werd voor 2,2 miljard dollar (1,6
miljard euro) aan luxegoederen verkocht. Veel, maar de groei is nog
spectaculairder: 20 procent per jaar.
De
Indiase markt ligt als het ware voor het grijpen en de beste manier om
de rijke Indiërs te lokken is te tonen dat je hen respecteert en
begrijpt. Met andere woorden: door producten af te stemmen op de
afzetmarkt. Indiërs houden meer dan Chinezen en Japanners vast aan hun
eigen tradities en culturen en zijn minder geneigd dan bovenstaande
landen om toe te geven aan de Westerse stijl.
Of hoe regionale
verschillen blijven opduiken in een geglobaliseerde wereld. Eerder
moesten ook hamburgerketens of budgetwinkels zoals H&M al
vaststellen dat verschillende regio's verschillende smaken blijven
hebben. Een ander beroemd voorbeeld is Fanta, dat in geen enkel land
hetzelfde smaakt. Vrees voor een volledig uniform smaak- en
kledijpatroon hoeft er dus niet te zijn. (br.hln)
|