Online shoppen tot 6 keer trager dan 'echt' shoppen
Online shoppen biedt vele voordelen. Je moet het huis niet verlaten,
niet op een volle bus/door de regen fietsen of in de file staan om een
parkeerplaatsje te bemachtigen én het kan op elk moment van de dag, als
het jou uitkomt. En het is sneller: wat klikken, betalen en done. Toch?
Niet noodzakelijk: een online shoptrip kan tot zes keer langer duren dan
een namiddagje shoppen.
Eén op vijf kledingsstukken die een vrouw per maand koopt, is online
aangekocht. In totaal spenderen ze 22 uur per maand aan shoppen online
tegenover 18 uur in echte winkels, waar dan wel vier kledingsstukken
worden aangeschaft. Dat is ongeveer 3,6 uur per kledingsstuk. Dat blijkt
uit een bevraging van Clothes Show Live.
Of we bij een
'werkelijke' shoptrip gewoon iets kopen om de trip te verantwoorden, of
er écht meer kans is dat we ons laten verleiden door het aanbod werd
niet onderzocht.
Het tweede nadeel van online shoppen is dat de
ervaring bijlange na niet in de buurt komt van het plezier van een echte
shoptocht, zo vinden de 3.000 bevraagde vrouwen. De helft vindt shoppen
een tof tijdverdrijf, 8 op tien blijft dan ook liever ronddwalen door
de winkelstraten dan thuis achter de computer te zitten. Mannen
daarentegen verkiezen shoppen online en gaan liever op café in hun vrije
tijd.
Online shoppen zit ondanks deze resultaten toch in de
lift, met een stijging van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. In
totaal maakt online shopping al zo'n 15 procent uit de aankopen.(br.hln)
|