Iedereen draagt een jeans
Geen populairder kledingstuk dan een jeansbroek, zo blijkt uit
Nederlands onderzoek. 95 procent draagt wel eens jeans en gemiddeld
heeft men 5,4 van dergelijke broeken in de kast hangen. Zelfs bij de
oudere bevolking wordt de spijkerbroek volop gedragen. 85 procent van
de 61-plussers heeft er eentje.
Pasvorm Welk
merk er gedragen wordt, lijkt niet belangrijk. Wat telt is de pasvorm.
Ruim tweederde van de ondervraagden associeert jeans dan ook als
makkelijk (68%) en tijdloos (64%). Twee op de vijf Nederlanders koopt
één of meer paar nieuwe jeansbroeken per jaar. De pasvorm is daarbij
het belangrijkste, prijs speelt weinig of geen rol. Al moet die prijs
ook niet overdrijven. Tussen de dertig en honderd euro vindt men
redelijk.
Merken Vooral jongeren zijn
merkgevoelig en meer begaan met een specifiek merk of model. Al is de
gemiddelde man of vrouw helemaal niet merktrouw, toch zijn er een
aantal topmerken als Levi's (47%), Diesel (35%) en Armani (25%).
B-merken zijn onder andere H&M en WE. Wrangler heeft een
dubbelzinnige reputatie: 21 procent ziet de broek als topmerk, 10
procent als B-merk. (lvl)(br.hln)
|