Woekerprijzen voor winkeltasjes van Chanel
Het is niet alleen omdat het crisis is dat de gemiddelde vrouw zich
geen handtas van Chanel kan veroorloven: aan 1200 euro kosten ze
gemakkelijk een gemiddeld maandloon. Maar de crisis heeft wel een ander
effect: een grenzeloze populariteit van de winkeltasjes van Chanel. Je
weet wel: de zakjes waarin de aankopen gestoken worden. Op eBay gaan ze
soms voor 160 euro. Zo kan je doen alsof je iets van Chanel hebt
gekocht. Belachelijk? Misschien, maar de markt is wel zodanig groot dat
er al fakes opduiken.
Chanel is niet het enige merk waarvan de winkeltasjes gegeerd zijn. Ook
Playboy, Hermès, Gucci (10 euro), Dior en Burberry zijn erg in trek. Ze
hoeven zelfs niet in perfecte staat te zijn, zelfs gekreukte tassen
vliegen vlot de deur uit. In China en Zuid-Korea is de aandacht zodanig
dat illegale kopieën er big business zijn.
Betaalbaar... of niet? Op
eBay vind je talloze winkeltasjes van topmerken. De meeste betaalbaar:
twee tot drie euro voor een tasje. Gucci doet het niet slecht met
verschillende veilingen tot 10 à 12 euro per tas. Maar een glanzende, zwarte papieren tas
van Chanel en een plastic merkje aan de handvaten van touw heeft al de
recordprijs van 210 dollar (161 euro) bereikt. De veiling loopt nog 11
dagen, dus de prijs zal wellicht nog oplopen.
Het logo telt De
tassen worden niet gekocht voor het logo alleen: ze zouden ook steviger
zijn dan 'gewone' papieren shoppingtassen en dus langer meegaan.
De
namaaktassen zijn niet uit hetzelfde materiaal gemaakt als de
originelen, maar toch verkopen ze ook: zolang het logo klopt en de naam
goed leesbaar is.
"Ze ziet er beter uit dan gewone tassen. Je kan
ze gebruiken om cadeautjes in af te leveren of om dingen mee te dragen.
De kwaliteit is goed en toch zijn ze goedkoop", zegt Yang Xiaoya, die
tassen van Gucci, Dior en Louis Vuitton bezit.
Vrees Is
het wel zo onschuldig als het lijkt? De vrees bestaat dat de (echte of
namaak) tasjes misbruikt worden om 'echte namaakmerkkledij' aan
nietsvermoedende klanten te verkopen.
Andere tassenhypes Het
is niet de eerste keer dat winkeltassen een hype worden. In 2008 was er
een hype in Groot-Brittannië rond herbruikbare tassen die Anya
Hindmarch voor keten Sainsbury's had ontworpen. Honderden mensen kampeerden voor de winkel, en verkochten de dingen die 3 euro kostten voor wel 350 euro op eBay.
Een
andere tas die een hype werd, vooral bij celebs, was de herbruikbare
linen tas met de gevleugelde woorden: 'This is not a bag'.
In
2009 speelde Karl Lagerfeld van Chanel al in op de populariteit van de
papieren tassen, en liet identieke tassen uit wit kalfsleer maken. Toch
werden ze nooit echt dominant in het straatbeeld... hoe zou dat toch
komen? (br.hln)
|