Iedereen in jeans98,5 procent van de Vlamingen heeft een spijkerbroek
De jeansbroek mag dan al 135 jaar bestaan, ze is
populairder dan ooit. Ruim 98 procent van de Vlamingen draagt
regelmatig een jeans. Zes op de tien hebben twee tot vijf
spijkerbroeken in de kast, een op de tien maakt 'sochtends zelfs zijn
keuze uit meer dan acht stuks.
In Nederland raakten vorige week de resultaten bekend van een onderzoek
naar het dragen van spijkerbroeken. Daaruit bleek dat zo'n 95procent
van onze noorderburen wel eens een jeans draagt. Uit de rondvraag op
onze site (waarop zo'n 1.600lezers reageerden) blijkt dat Vlamingen nóg
trouwere jeansdragers zijn: 98,50procent draagt jeans. Ubbe
Descamps, communicatiemanager van jeansspeciaalzaak Brooklyn, schrikt
niet echt van het resultaat. Jeans zijn nu eenmaal tijdloos en
onverslijtbaar. 'Even, in de jaren tachtig, kende de jeans bij ons een
dipje en werd er op neergekeken door de Millet-generatie. Nu zijn de
jeans weer een hip kledingstuk dat in alle uitvoeringen, kwaliteiten en
prijzen op de markt is. Van de lage kwaliteit voor 30 tot 40euro tot de
designerjeans van 200euro. Jeans is het soort product geworden waarvan
je er niet langer eentje hebt. Het komt vaker voor dat klanten twee tot
drie broeken tegelijk kopen, in verschillende uitvoeringen.'Dat
wordt bevestigd door onze enquête: bijna twee op de drie (66,32procent)
Vlamingen zegt twee tot vijf jeans te hebben, één op de vijf
(21,65procent) heeft vijf tot zeven stuks en ruim elf procent kan er
elke dag van de week een andere aan wegens meer dan acht exemplaren op
de plank.Merken zijn, zo blijkt uit onze rondvraag,
amper voor de helft van de jeansdragers belangrijk. 'Vooral jongeren
kiezen merkbewust', zegt Frank De Vuyst. 'Zij gaan voor trendy labels
als Replay terwijl oudere en klassiekere klanten eerder voor de
traditionele merken gaan en vaak uitkomen bij vaste waarden als
Wrangler en Levis.'Ook Descamps noemt jeans een
jongerenproduct, iets wat onze enquête bevestigt gezien de plus
55-jeansdrager met slechts 9procent zwaar ondervertegenwoordigd blijft.
'Toch merk je een evolutie. Voor steeds meer oudere mensen is jeans
vanzelfsprekend. Logisch, wie jong was in de rock 'n roll-jaren vijftig
en zestig neemt de jeans uit die jaren mee. Er is dus nog een grote
toekomst voor de jeans weggelegd.'Gevraagd naar het
waarom van jeans antwoordt bijna de helft van de ondervraagden dat
jeans makkelijk zitten. Nog pluspunten: je kan er overal mee komen en
een jeans is nagenoeg onverslijtbaar.Nog opvallend
in onze enquête: niet eens drie procent kiest voor jeans uit
modeoverwegingen. 'Verwondert me niet', zegt Descamps. 'Jeans is een
product dat er altijd is geweest en zo wordt het ook gezien door de
jongere generatie. Net zoals wie na 1990 is geboren zich geen wereld
zonder internet kan voorstellen, hoort jeans er gewoon bij. Bovendien
slaagt jeans erin zichzelf almaar opnieuw uit te vinden. Er is een
constante trendevolutie waarin de muziek een grote rol speelt. Wat pop-
en rockidolen dragen, daar spiegelen jongeren zich aan.'En wat is tegenwoordig dan hot
in jeansland? 'Voor mannen jeans met extreme wassing, maar géén gaten',
zegt Frank De Vuyst. 'Bij de dames maken in de stof geperste rimpels,
parels en stiksels furore.' Ubbe Descamps wijst dan weer op de pasvorm:
'De nauwaansluitende skinny jeans doet het goed, hoewel er signalen zijn dat de wijdere pijpen aan een comeback bezig zijn.'(br.Het Nieuwsblad)
|