Recessie transformeert vrouw in jager-verzamelaar
Primaire driften vieren hoogtij in de
winkelstraten als we de laatste shoppinganalyses mogen geloven. Door de
recessie zouden vrouwen zich steeds meer als jager-verzamelaars gaan
gedragen met als enige missie het binnenhalen van goede koopjes.
Uit
een onderzoek van TK Maxx blijkt dat meer dan een kwart van dames
tussen 18 en 24 alles zouden doen om het alfavrouwtje van de fashionstam
te zijn. Ze zijn zelfs bereid vriendinnen de loef af te steken als het
aankomt op goede koopjes.
Gedragspsychologe Donna Dawson
verklaart: "De recessie dwingt consumenten hun koopgedrag te wijzigen om
te 'overleven'. Het is dan ook niet verrassend dat vrouwen shoppen nu
zien als een uitdagende jacht. Het beloningssysteem in de hersenen
focust op het binnenhalen van strategisch gekozen koopjes want meer dan
de helft van deze 'Hunter-Gatheristas' voelt zich tegenwoordig pas goed
als de jacht een succes was".
Ongeveer 81 procent plant haar
shopdag tegenwoordig met militaire precisie. Zo wordt onder meer
nauwkeurig uitgestippeld welke winkels dames zullen bestormen door
websites, blogs en magazines af te schuimen. Twee op drie vrouwen geeft
bovendien aan dat ze nog zelden faalt in haar jacht. (br.hln)
|