Gat in de markt: kleding speciaal voor dikke meisjes
Modecollecties in grote maten voor meisjes
vanaf drie jaar zijn razend populair in de Verenigde Staten. Steeds meet
grote ketens brengen deze met succes op de markt.
Amerikaanse
merken als Gap, Forever 21, Old Navy en Target maken kleding voor
kinderen die niet in gewone maten passen. Zo lanceerde de Amerikaanse
keten Sears de lijn 'Pretty Plus' voor meisjes tussen zeven en tien
jaar. Deze collectie is een groot succes en de keten plant een
uitbreiding van het gamma. 17 procent van de kinderen kampt met
obesitas, een op de drie heeft overgewicht. Het probleem bij de jeugd is
nu zo gegroeid dat kinderartsen zeggen dat de traditionele groeicurven
niet meer van toepassing zijn op de jeugd van vandaag.
De
financiƫle krant Forbes onthulde in 2010 al dat kinderen met overgewicht
de nieuwste doelgroep zouden vormen voor winkeliers, nu lijkt het erop
dat merken ook daadwerkelijk op de kar springen. Expert in kleinhandel
en consumentengedrag Marshal Cohen: "Deze markt zal zich enkel
uitbreiden, heel wat merken hebben ontdekt dat hier heel wat geld te
rapen valt. Kindermode in grote maten bestaat al veel langer, maar veel
van deze collectie zijn een stille dood gestorven. Nu is dit aan een
comeback bezig, vooral grote maten voor meisjes doen het goed."
Hoewel
heel wat ouders blij zijn met het grotere aanbod voor dikke kinderen,
vrezen critici dat kinderen hierdoor een negatief zelfbeeld en weinig
zelfvertrouwen zullen ontwikkelen. De stempel 'plus size' zou zelfs voor
schaamte kunnen zorgen.
Mode-experte Jene Luciana: "Het is
geweldig dat een kind dezelfde kledij kan dragen als zijn
leeftijdsgenoten, maar als je deze lijn als plus size bestempeld, krijgt
dit een wrange nasmaak. Een kind ziet dit al op een jonge leeftijd en
zal zich nog steeds anders voelen dan de rest." De 11-jarige Morgan
Joseph meet 1,80 meter, ze heeft moeite om kleren te vinden die haar
passen. Ze wil niet horen dat ze 'een maatje meer' heeft, maar zou
liever hebben dat haar maten objectieve nummers hebben, want nu voelt ze
zich in een hokje gestopt.
MeMe Roth, oprichtster van een
Amerikaanse organisatie ter bestrijding van obestias is ook tegen deze
lijnen. Ze zegt dat wie munt wil slaan uit deze obesitasepidemie zich
moet schamen. (br.hln)
|