Levi's lanceert hippe jeans uit plastic flessen
De nieuwste milieuvriendelijke broek is
niet alleen hip zoals we van Levi's gewoon zijn, maar bestaat ook voor
minstens 20 procent uuit gerecycleerd plastic. Eerder werkte de
jeansfabrikant al broeken waar minder water bij het productieproces aan
te pas kwam.
De president van het bedrijf Michael Kobori zegt dat
ze de nieuwe lijn milieuvriendelijke broeken uitbrachten omdat het
milieu voor iedereen van belang is. Deze innovatie zou echter ook wel
eens uit noodzaak kunnen zijn door het tekort aan katoen en de stijgende
prijzen. Levi's is niet het enige merk dat groen probeert te zijn,
zowel Nike als Gap proberen duurzame mode te creƫren.
De plastic
flessen worden op kleur gesorteerd, gereinigd en als schilfers verkocht,
vervolgens worden ze tot garen gesponnen. Het nadeel is dat
gerecycleerd garen niet zo sterk is als nieuwe garen. De eerste Waste
Less collectie bestaat uit broeken voor mannen en dames daarnaast zullen
er ook gerecycleerde jasjes gemaakt worden.
Levi's is een van de
grootste jeansfabrikanten ter wereld. Sinds 2007 investeert het bedrijf
in organisaties in Pakistan, India, Braziliƫ en Mali om boeren te leren
hoe katoen te telen met minder water. De eerste oogst was voor vorig
jaar, deze kwam terecht in meer dan 5 miljoen jeansbroeken. In 2010
lanceerde het merk ook een campagne om mensen aan te moedigen hun jeans
minder vaak te wassen en enkel koud water te gebruiken. Het veranderde
zelfs het etiket met de wasvoorschriften, daarnaast moedigden ze klanten
aan hun oude jeans weg te geven aan een goed doel in plaats van deze
weg te smijten. (br.hln)
|