Zara klopt H&M als populairste kledingmerk
De recente commotie rond de vervuilende
stoffen in kledij van Zara kunnen het Kate-effect (voorlopig) niet
beïnvloeden: het Spaanse merk verslaat het Zweedse H&M als
populairste merk bij de Britten. Topshop komt op drie.
Zara is
niet alleen populair bij Kate Middleton, ook onze eigen prinses Mathilde
koos bij een officiële gelegenheid voor een jurkje van het goedkope
merk.
40.000 vrouwen werd gevraagd naar hun favoriete merk door
modesite Dressipi. 33 procent koos voor Zara, 26 procent H&M en 21
procent Topshop.
De rest van de top-10 bestaat uit Riber Island, Next, Mango, Marks & Spencer, New Look, Warehouse en ASOS.
Vooral
vrouwen jonger dan 40 verkiezen deze merken. Britse veertigplussers
shoppen liever bij Marks & Spencer, waar recentelijk Twiggy het
gezicht van werd en bij iets duurdere winkels, zoals Hobbs, Jaeger,
Monsoon en L K Bennett.
Chanel staat bovenaan het lijstje
favoriete ontwerpers. Dat is geen favoriet van Kate, maar Alexander
mcQueen wel en die staat op nummer vijf. Het bij ons minder bekende
Joseph ligt ook in het bovenste laatje bij de hertogin, die staat dan
ook op twee.
DKNY, Chloe, Armani Exchange, Prada en Marc Jacobs staan ook in de top-10.
Waarom
Zara, waarom Chanel? "Zara kan heel snel de catwalktrends vertalen naar
iets dat een groot publiek aanspreekt. Rond Chanel hangt dan weer nog
altijd een zweempje mysterie, en hun handtas met quilten stof en gouden
ketting, een vestje of een kleine, zwarte jurk zijn nog altijd dé
klassiekers."
Zara kwam enkele weken terug negatief in het
nieuws, toen Greenpeace onthulde dat hun kledij vervuilende en
hormoonverstorende stoffen bevatte. De keten engageerde zich onder
publieke druk om tegen 2020 alle vervuilende stoffen uit hun kledij te
weren. Sindsdien volgden ook al Mango en Esprit dit voorbeeld. (br.hln)
|