Deze onbekene modellen verdienen meer dan 20.000 euro per maand
Gemma Anderson en Katie Bennett
Er zijn een aantal supermodellen die
tot 23.500 euro per week verdienen, maar van wie jij (en heel wat
anderen) nog nooit gehoord hebt. Dat komt omdat ze niet meedoen aan
campagnes voor grote namen of te zien zijn op te catwalk. Nee, deze
meisjes verdienen hun boterham door te poseren voor online
kledingwinkels.
Verwonderlijk is dat niet als je weet dat er in
Groot-Brittannië jaarlijks 6,5 miljard pond (of 7,6 miljard euro)
uitgegeven wordt in deze kledingshops. Dat is een zesde van het totale
bedrag dat daar jaarlijks uitgegeven wordt aan mode.
En die
websites, zoals Asos, Littlewoods en Marks & Spencer, doen allemaal
een beroep op hetzelfde handvol modellen. Zo zijn Kirstie Bennett, Gemma
Sanderson, Leomie Anderson, Portia Okotcha en Jamie Gunns ondertussen
al online supermodellen geworden. Daarmee worden ze niet alleen steeds
bekender bij het grote publiek, maar verdienen ze ook handenvol geld.
Dat
kan zelfs oplopen tot 20.000 pond (of zo'n 23.500 euro) per week. Maar
als je weet dat Littlewoods online ongeveer vijf jeansbroeken op één
minuut in meer dan 200 modellen verkoopt, is het duidelijk dat het
perfecte model om die broeken aan te prijzen essentieel is.
En
dat mag iets kosten, want het perfecte model is niet zo eenvoudig te
vinden. "Online modellen zijn helemaal anders dan 'gewone' modellen",
weet Annette Koonjean van FM Models. "Ze moeten in staat zijn om mensen
met heel verschillende achtergronden aan te trekken. In essentie gaat
het om het opwekken van sympathie. En ze moeten tegelijkertijd
glamoureus én bereikbaar zijn."
"Een goed online model moet ook
in staat zijn om aan een zeer snel tempo te werken", voegt Lindsey
Baldock van Nevs Model Management daar nog aan toe. "Ze moeten zich heel
vaak andere outfits aantrekken, moeten goed bewegen voor de camera,
moeten veelzijdige looks hebben en veel energie."
Het is dus
zeker niet zo dat deze modellen makkelijk geld verdienen. In tegendeel,
want de meisjes moeten lange uren werken en de shoots zijn veel minder
glamoureus dan die op exotische locaties voor modemagazines.
Maar
eens je erin slaagt om een online model te worden, kan de toekomst je
wel toelachen. Zo heeft onderzoek aangetoond dat het verdwijnen van
bepaalde modellen op websites, bijvoorbeeld omdat hun contract eindigt
of omdat een kledingstuk uitverkocht is, de verkoop erg kan doen dalen.
Een
goed voorbeeld van het succes van de online modellen is het hipste
model van vandaag: de Britse Cara Delevingne. Vorig jaar was ze het
model van een Asos-kledinglijn voor tieners en twintigers, wat haar
carrière een enorme boost heeft gegeven. Zo was op de afgelopen
modeweken het meest gevraagde model. (br.hln)
|