Hoe een glimlach ons meer doet kopen
Hoewel een glimlach niets kost, kan het
simpele gebaar winkeliers wel wat geld opleveren. Zo wees onderzoek uit
dat shoppers zo'n 67 procent meer uitgeven als ze in een winkel
verwelkomd worden met een glimlach en die ook beantwoorden.
Voor
het onderzoek werden camera's gebruikt die de gezichtsuitdrukkingen van
zo'n 600 klanten opnamen als ze begroet werden door een verkoper. Daarna
werden die gegevens samengelegd met de uitgaven van de klanten.
"We
stelden vast dat de klanten die de glimlach van de verkoper
beantwoordden gemiddeld 67 procent meer uitgaven dan degene die dat niet
deden", vertelt Mihkel Jaatma van Realeyes, een bedrijf dat
gespecialiseerd is in het analyseren van emoties. "Als de verkopers die
vriendelijke reactie vaker kunnen uitlokken, zou dat zeker een impact
hebben op hun verkoop", denkt hij.
Voor het onderzoek gebruikten
ze camera's die gezichtsuitdrukkingen kunnen opnemen, meten en
interpreteren. Dat leidt tot een score voor geluk, verdriet, verrassing,
woede, afkeer en angst. In een winkel kan de techniek gebruikt worden
om na te gaan hoe klanten reageren op posters, promoties, de layout van
producten en dus ook het gedrag van het personeel. (br.hln)
|