Belgen overklassen Modeweek Parijs
De Belgen domineren de eerste dagen van de
Parijse modeweek. De grote publiekstrekker was de indrukwekkende show
van de onzichtbare Martin Margiela, die dit jaar de twintigste
verjaardag van zijn modehuis viert. Maar ook Ann Demeulemeester, Kris
Van Assche, Bruno Pieters maakten indruk in Parijs.
Kris Van Assche: Romantische power
De damescollectie van Kris Van Assche was mooi uitgebalanceerd en bood
silhouetten voor alle draagmomenten, van vlotte wikkeljurken over
zakelijke broekpakken tot zijden avondjurken, gebracht in al hun
soberheid. Ik wou het beeld van een sterke vrouw brengen die een mooie
tegenhanger vormt voor mijn romantisch mannenbeeld, zei Kris Van
Assche, die zich liet inspireren door het thema van de bokssport. Zijn
getatoeëerde million dollar babys droegen bijvoorbeeld lange
boksershorts.
Ann Demeulemeester: Oosters in zwart-wit
Ann Demeulemeester neemt vaak een literair werk als vertrekpunt van
haar collectie. Ditmaal liet ze zich inspireren door Siddharta van
Hermann Hesse, over de spirituele zoektocht van een Indische prins. De
geborduurde oosterse motieven van grijze en zwarte glasparels straalden
helemaal die Indische sfeer uit. De collectie was vooral rond zwart en
wit opgebouwd, terwijl rood, fuchsia en zalmroze een warme, rijke
kleurengloed toevoegden.
Bruno Pieters: Geraffineerd sober
Op de catwalk leek de collectie van Bruno Pieters streng en sober door
haar geometrische lijnen en zwart-wit contrasten. Pas als je de kleren
van dichtbij ziet, merk je hoe gesofisticeerd ze zijn. Door de
combinatie van een scherpe snit en zwaardere zijden stoffen, creëert
Pieters driedimensionale effecten. Zoals de rechthoekige schouders die
een strakker alternatief vormen voor zijn ronde schouders van vroeger.
Martin Margiela: Mysterieuze maskers
De onzichtbare man zoals Margiela ook wordt genoemd omdat hij zich
nooit laat fotograferen of interviewen, liet zijn modellen met bedekt
gezicht defileren. De meisjes hadden een huidkleurige pantystof over
het hoofd of droegen een lange pruik met de haren voor het gezicht.
Soms kregen ook de schouders een soort pruik aangemeten, goed voor
bolle, wijde volumes.
Dat het defilé een overzicht van de hoogtepunten uit de voorbij twintig
jaar zou worden, was te verwachten. De eerste, perfect geknipte jasjes
uit de zomer van 1988 leken na twintig jaar nog altijd even eigentijds.
Maar de ontwerper blikte ook vooruit met zijn glitterstoffen die de
modellen omtoverden in wandelende discobollen, stoffen die hij in juni
voor het eerst presenteerde. (br.Het Nieuwsblad)
|