Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Wie
af en toe eens bij budgetketens als H&M en Zara winkelt, heeft
waarschijnlijk al opgemerkt dat de prijzen daar flink omhoog gegaan zijn
de afgelopen jaren. Waar je vroeger bijvoorbeeld makkelijk een
winterjas kon vinden onder de 50 euro, tel je daar nu al snel het
driedubbele of meer voor neer. Refinery29 zocht uit hoe dat komt.
Alles
in de wereld wordt duurder, dat heeft te maken met de inflatie. Zo
betaalde je in 2001 nog zo'n 65 frank voor een brood (of omgerekend 1,65
euro), nu kost ons dat gemiddeld 2,20 euro. Ook kleren worden dus
duurder, maar daar draait het hier niet om. Zo kun je nog steeds een
T-shirt voor 9,99 euro kopen bij H&M en voor 29,99 euro wandel je
Zara al buiten met een gloednieuw paar hakken aan je voeten. Goedkoper
kan haast niet. 1.600 euro voor een jasWaarom
dan dit artikel? Omdat er naast die spotgoedkope items ook stuks bij
deze zogenaamde budgetketens te koop zijn die fors duurder zijn. Had jij
vijf jaar geleden immers gedacht dat je ooit 250 euro zou betalen voor
een broek bij H&M of zelfs 1.600 voor een jas bij Topshop? Wij niet.Aanvulling op designermodeDat
komt volgens Refinery29 gedeeltelijk omdat we mode van ketens niet meer
als vervanging zien van designermode, maar als aanvulling daarop. Het
is tegenwoordig geen schande meer om in een trui van Zara rond te lopen,
óók niet voor modebloggers. Om aan de vraag van dit meer modebewuste
publiek te blijven voldoen, zijn de ketens zelf ook uniekere stukken
gaan creëren, die niet rechtstreeks gekopieerd zijn van ontwerpen op de
catwalk. Uiteraard met een hoger prijskaartje, want zelf iets ontwerpen
kost natuurlijk meer tijd dan iets exact van iemand anders overnemen. Betere kwaliteitMaar
ook de gewone man in de straat wil wel eens een trui dragen van wol in
plaats van polyester of een jasje van leer in de plaats van nylon. Om
te vermijden dat ze die items van betere kwaliteit ergens anders zouden
kopen, om daar dan misschien verkocht te geraken en niet meer terug te
komen, moesten de ketens wel zelf iets ondernemen. Kwalitatievere
stukken dus die van betere materialen gemaakt zijn. Hoe meer variëteit, hoe hoger de verkoopAl
doen de ketens dit niet (alleen) om klanten te plezieren, ze verdienen
er natuurlijk ook zelf aan. Want hoe meer verschillende consumenten je
bereikt, hoe hoger de verkoop zal liggen. Met dit business model spreken
ze zowat alle mogelijk klanten aan, gaande van jonge tienermeisjes tot
oudere vrouwen met een hoger budget. Een economisch interessantere
combinatie bestaat bijna niet voor een bedrijf. (br.hln)
|