Gucci en Balenciaga bannen minderjarige modellen
Het Franse luxebedrijf Kering,
eigenaar van bekende modemerken als Gucci, Saint Laurent en Balenciaga,
gaat vanaf 2020 alleen nog modellen aannemen die ouder zijn dan 18 jaar
voor modeshows of fotoshoots waarin ze volwassenen voorstellen.
Dat heeft Kering gisteren bekend
gemaakt op het Copenhagen Fashion Summit. Door enkel nog meerderjarige
modellen aan te nemen, willen ze jonge meisjes beschermen tegen de
gevaren van de harde modellenbusiness.
âWe geloven dat we de
verantwoordelijkheid hebben om het goede voorbeeld te geven in de
luxesector en we hopen dat we hiermee anderen aanmoedigen om onze keuze
te volgenâ, aldus François-Henri Pinault, CEO van Kering.
In 2017 ondertekende Kering al een
charter waarin ze beloofden modellen onder de 16 jaar te bannen. Al
hielden ze zich daar lang niet altijd zo strikt aan. Zo liep Kaia
Gerber, de 17-jarige dochter van topmodel Cindy Crawford, op haar 15de
nog verschillende shows voor merken in de portefeuille van Kering.
Niet nieuw
Het gebruik van jonge modellen in de
mode-industrie is overigens niet nieuw. Kate Moss werd gescout toen ze
14 was, en Naomi Campbell was 15. Romeo, de zoon van David Beckham, deed
bijvoorbeeld al mee in een campagne voor Burberry toen hij 12 was.
(br.hln)
|