Sonia Rykiel
presenteert van 26 tot 29 juni in Parijs voor het laatst een
kledinglijn voor mannen. De lentecollectie 2009 wordt enkel voorgesteld
aan pers en kopers. Een defilé staat niet meer op het programma.
Mannenkleding
heeft bij Sonia Rykiel nooit meer uitgemaakt dan vijf procent van het
zakencijfer. "De mannenlijn leed al achttien jaar verlies, ondanks veel
persaandacht. Vooral de uitbouw op internationaal vlak was bijzonder
moeilijk", aldus Nathalie Rykiel, dochter van en CEO bij het Franse
merk.
Het huis Rykiel wil daarom voortaan al zijn energie
richten op de vrouwencollecties, die altijd al het speerpunt van het
merk zijn geweest.
De "koningin van het breigoed", zoals het
Amerikaans magazine Woman's Wear Daily Sonia Rykiel ooit noemde, sluit
evenwel niet uit dat ze in de toekomst ooit nog mannenkleren gaat
ontwerpen.(br.Weekend.be)
Een maand na de dood van Yves Saint Laurent gaan er ontwerpen van de
couturier onder hamer. De New Yorkse vestiging van veilinghuis
Christie's veilt op 2 juli zeven kledingstukken van de ontwerper,
waaronder een cocktailjurk uit 1958 en een kabeltrui met vossenbont uit
1970.
Parijs modehoofdstad Yves
Saint Laurent overleed op 1 juni na een lang ziekbed op 71-jarige
leeftijd in zijn woonplaats Parijs. De in Algerije geboren ontwerper
was tientallen jaren een instituut in de wereld van de haute couture.
Hij werd met onder anderen Christian Dior en Coco Chanel gezien als de
laatste vertegenwoordiger van een generatie die Parijs tot de
modehoofdstad van de wereld maakte. De couturier ging zes jaar geleden
met pensioen.
Op de veiling van Christie's worden niet alleen
ontwerpen van Saint Laurent geveild. Er kan ook worden geboden op
kledingstukken van Christian Lacroix, Thierry Mugler en Balenciaga.
(ap/lb)(br.hln)
De oorlog tussen twee Nederlandse lingeriemerken, dat van Marlies
Dekkers en Sapph, laait weer op. Rob Heilbron, topman van Sapph, zal
aangifte doen tegen Marlies Dekkers wegens bedrijfsspionage meldt het
AD.
Tegenaanval Heilbron
opent hiermee de tegenaanval op Dekkers. De ontwerpster eiste eerder
deze week dat Sapph voor woensdag tienduizenden slipjes en bh's uit de
handel haalt omdat ze te veel zouden lijken op haar creaties.
"Lullig" Heilbron
peinst daar niet over en riskeert nu door Dekkers voor de rechter te
worden gesleept. "Als Dekkers niet zo lullig had gedaan, had ik die
spionagezaak ook laten rusten", aldus Heilbron.
Sapph Beurs De
spionageaffaire dateert van februari dit jaar toen in het Britse
Harrogate een toonaangevende lingeriebeurs werd gehouden. Een
medewerkster van Dekkers zou toen een map hebben gestolen van de
bedrijfsstand van Sapph. Dekkers' bedrijf geeft geen commentaar. (mvl)(br.hln)
Tussen alles dat nieuw is, vindt ook dat wat 'oud' is weer genade in de
ogen van fashionista's. Wie helemaal echt met de trends mee wil doen,
koopt ze vintage. Tweedehandswinkeltjes uitpluizen naar kleren met een
ouderwetse look of een gedateerde snit. Leuk, maar je kan niet zomaar
om het even wat kopen. Niet álles is immers aanvaardbaar. Wij geven je
vijf tips om het goed te doen.
1) Research Koop
vintagekleren die de catwalktrends reflecteren. Felle kleuren en drukke
bloemenprints zijn deze zomer alvast in, liefst bedrukt op een echte,
getailleerde zomerjurk. Ook de lange zomerjurk is aan een opmars bezig,
maar deze is moeilijker te dragen. Zet zeker op je to buy-lijstje:
schoenen met plateauzolen, liefst uit hout en met een seventies-look.
Crazy onder die lange zomerjurk en de jeans met olifantenpijpen.
2) Kies klassiek Niet
alle vintagekleren zijn klassiekers, en niet alle klassiekers zijn
vintage. Het moeilijke evenwicht tussen die twee vinden is niet
gemakkelijk. Jurken en rokken zijn het veiligst, maar ook t-shirts
doorstaan gemakkelijk de tand des tijds. Wil je helemaal op veilig
spelen, kies dan voor kleren met zo weinig mogelijk prints of weinig
opvallende kleuren. Zo kan je ze bijna altijd dragen.
3) Investeer in accessoires Het
juiste accessoire kan een outfit afmaken, maar het aanbod is groot en
de keuze bijgevolg moeilijk. Voordeel van accessoires is dat ze meestal
relatief goedkoop zijn, en je er dus meerdere kan kopen om af te
wisselen. Zeker voor de vintage-stijl helpt het om je er niet
ouderwets, maar net hip te doen uitzien. Denk aan zonnebrillen,
handtassen en armbanden.
4) Kwaliteit Kwaliteit
betaal je, maar het is het ook waard. Verschillende stoffen vallen
anders rond je lichaam en draag je ook gewoon anders. Ga voor echt,
bespaar niet.
5) Kledingmaten Zeker in
tweedehandswinkels hoef je niet te letten op de maten die in de kledij
staan. Ze zijn oud, de maten waren toen anders. Pas ook zeker de
kleding voor je het koopt. Sommige dingen zijn alleen leuk in theorie.
Stap uit het pashokje, zodat je zeker bent dat het licht de kledij niet
anders maakt. (edp)
Bij de naam Omar Munie gaat er misschien niet gelijk een belletje rinkelen. Toch is deze Nederlandse ontwerper hard op weg om de wereld te veroveren met zijn exclusieve tassen. Hoewel hij pas 21 jaar oud is, weerhoudt dit hem niet van een succesvolle carrière. Vanaf zijn vijftiende is hij al bezig met ontwerpen en dat heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen. Zijn tassen worden momenteel niet alleen in Nederland verkocht, maar ook bij het luxe warenhuis Macys in New York en in steden als Parijs, München, Dubai en Lech.
De nieuwe collectie van Omar Munie bestaat uit weekendtassen, handtassen, laptoptassen en portemonnees. De collectie is een bijzondere mix van leer met exotische en bloemige Franse stoffen. De prijzen zijn met 200,- tot 500,- aan de hoge kant, maar daar staat tegenover dat de tassen handgemaakt en daardoor zeer exclusief zijn: van elke tas worden slechts 25 stuks gemaakt!
Onze favoriet is de Pienny Bag, die hieronder te zien is. Bekijk de volledige collectie op de website van Omar Munie (br.Style today)