Het bekende
Nederlandse herenkledingmerk Oger opent op 14 januari een vestiging in
het centrum van Antwerpen. Het is de eerste buitenlandse winkel voor
het label, dat naast eigen creaties ook andere luxueuze herenmerken
verkoopt zoals Paul Smith en Tom Ford. Oger bestaat sinds 1989 en staat
vooral bekend als leverancier van maatpakken in Italiaanse stijl.
Verschillende
bekende Nederlanders, waaronder ook leden van de koninklijke familie,
dragen Ogers creaties. Het merk noemt de opening van een Antwerpse zaak
in de Lange Gasthuisstraat een droom die werkelijkheid wordt.
Een
woordvoerder van Oger bevestigt dat er ook contacten zijn met een
aantal bekende Vlamingen, voornamelijk bij tv-zenders. Namen worden
echter nog niet genoemd. (br.hln)
John Galliano, hoofdontwerper bij Christian Dior, zijn jaar kan
al niet meer stuk. De designer wordt namelijk geëerd door de Franse
'legion of honour' voor zijn baanbrekende werk in de modewereld.
Galliano is met zijn nominatie de 3de designer in rij die de award
mag ontvangen. Sonia Rykiel, Azzedine Alaia en Yves Saint Laurent
gingen hem reeds voor.(br.hln)
Koude oren zijn
een groot probleem in deze barre dagen. Aangezien een muts je kapsel
volledig ruïneert, is dit voor fashionista's niet de beste oplossing.
Wil je je trendy zijn én warm hebben, kies je voor oorwarmers. Je hebt
dit seizoen zelfs trendy exemplaren van Ugg.
Passend bij outfit Het
aanbod van oorwarmers is ontzettend uitgebreid dit seizoen. Je hebt er
kleurrijke en stijlvolle, er bestaan zelfs exemplaren met nepbont. Voor
elke outfit is er een passende oorwarmer. (br.hln)
De financiële crisis doet ons
grijpen naar meer make-up en lipstick. Grote aankopen moeten eraan
geloven en mensen verwennen zich liever met kleinere luxeproducten als
cosmetica. De 'lipsticktheorie' werd ontwikkeld door ene Leonard
Lauder, een voormalig topbestuurder van Estée Lauder.
Cijfers De
geldbeugel blijft vaker dicht, zeker als het over grote aankopen als
auto's, vakanties of nieuwe keukens betreft. In de plaats daarvan
smukken we onze moraal liever op door meer geld te besteden aan make-up
of andere kleinere luxeartikelen. De verkoopcijfers van L'Oréal,
Beiersdorf en Shiseido bevestigen deze trend.
Grote Depressie De
theorie werd uitgevonden tijdens de Grote Depressie, toen de
industriële productie halveerde en de cosmetica-industrie sterker
bloeide dan voorheen. Tijdens de recessiejaren 1990 en 2001 steeg de
verkoop van smeerseltjes ook al, net als na 9/11 in de VS.
Man/vrouw Heeft
de consument weinig vertrouwen in de economie, worden de centjes liever
gespendeerd aan zaken die hun spaarpotjes weinig of niet aantasten.
Vrouwen doen dat met lipstick of cosmetica, mannen grijpen eerder naar
nieuwe gadgets. (br.Nina)
Het 'heupdoekje' bij Xtra Life Lycra werd ook gespot bij Poko Pano.
Wat gaan we deze zomer zoal dragen op het strand
De
eerste indruk van de zwemmodecollectie zoals voorgesteld in Miami? Weg
prints, weg trikini's, weg badpakken en welkom zebraprints, vlekkerige
en bandeaubikini's en strandjuwelen!
To print or not to print? Zowel
Luli Fama als Cia. Marítima gebruikten de zebraprint, die op een
vreemde manier verfrissend lijkt na de jaren van luipaardprints. Voor
de minder wilde beesten onder de vrouw zijn er de vlekkerige bikini's,
die nog het meest doen denken aan een mislukte batik.
Anderen
maken vooral gebruik van symmetrische patronen of, nog steeds populair,
polkadots in alle maten, kleuren en patronen. Ook opvallend:
bikinitopje en -broekje hoeven echt niet hetzelfde patroon te hebben.
Hetzelfde kleurenpalet volstaat.
Geen trikini of zomerhoed Voor
de rest zijn alle huidige trends weer verdwenen: de trikini duikt nog
maar zelden op net als een gewoon badpak, dat deze zomer nog het
toppunt van glamour lijkt. In plaats daarvan wordt terug voor
minibikini's gekozen, liefst de bandeau, een strapless versie dus. Ook
de zomerhoed is nergens te bespeuren, behalve in een overdreven
uitvoering zoals bij Pistol Panties.
Glamoureuze dramaqueens Het
enige dat overeind blijft is het dramatische glam-effect: elk zichzelf
respecterend merk heeft wel een bikini waar de glamour van af spat. Bij
Luli Fama gaat het om een donkergele bandeaubikini afgewerkt met steentjes en bandjes die een patroon over het lichaam vormen.
Cia Marítima
koos voor een variant van de bikini met gewone schouderbandjes: dikke
schouderbandjes en een soort 'doekje' aan de zijkant van het broekje.
De glambikini van Pistol Panties is marineblauw en afgewerkt met houten cirkels. Poko Pano koos voor een dramatisch zwarte bikini, met gebruiste bandjes op de borst. Bij het brave Vix is een gedecolleteerd zwempak het enige ietwat glamoureuze.
Xtra Life Lycra
is dan weer een en al glamour: een witte bikini met zwarte strikjes en
een boa, een doorzichtig zwart badpak met gouden strepen of een groene
bikini met witte bolletjeskettingen: we weten zo gauw niet wat kiezen.
Strandjuwelen of straatbikini? De
collectie van Xtra Life Lycra sprong er tussenuit op alle mogelijke
manieren. Het meest in het oog springend waren de vele accessoires die
de modellen meekregen. Bij de accessoires tellen we zowel sjaals,
armbanden, halskettingen, hoedjes, heupdoekjes (ja weeral), voiles en
een colbertje.
Bijna alsof de badmode 'gewone' mode wordt en
door de accessoires gewoon ook op straat kan worden gedragen. Duidelijk
niet bedacht door iemand die het Belgische zomerweer kent... (br.hln)
Een te krappe broek, een jas die vloekt bij de rest van je kleren en knellende schoenen. En niet te vergeten: een rothumeur en een geplunderde bankrekening. Vermijd dat rampscenario en volg onze tien tips voor een geslaagde soldenjacht. 1. Draag gemakkelijke kleren en schoenen Regel nummer één. In alle drukte kun je pijnlijke voeten echt wel missen. En maak het passen van kleren niet moeilijker dan het in het gewriemel al is. Als de wachtrijen aan de paskamers echt te lang worden, kan je met gemakkelijke kleren al eens iets passen in de winkel zelf. Maar hou het fatsoenlijk.
Neem vooral ook drankjes en koekjes mee als handig tussendoortje. Met een lege maag kan je niet helder meer nadenken en koop je dingen waar je achteraf spijt van krijgt. Af en toe een pauze nemen en rustiger zijstraten opzoeken mag je niet zien als tijdverlies, maar als investering in verstandige aankopen.
2. Ga nooit alleen winkelen Tijdens de solden hebben verkoopsters echt geen tijd voor goede raad. Kies iemand die je altijd ongezouten de waarheid zegt. Pas op met enthousiaste types die altijd geweldig kraaien, zelfs al staat die gifgroene trui je in geen duizend jaar. Neem alleen je partner mee als die zelf ook echt op koopjes wil jagen. Je hebt niets aan iemand die gruwelt van de solden. Zoek een babysit voor de kinderen als je niet van plan bent om ook voor hen kleren te kopen.
3. Kies je doelwit uit Stap niet op automatische piloot naar de Meir, de Veldstraat of de Nieuwstraat. Ga naar chiquere winkelstraten als de Louizalaan in Brussel en de Kustlaan in Knokke. In de solden is de Inno aan de Louizalaan stukken kalmer dan die in de overvolle Nieuwstraat. Het bespaart je dat ergerlijke drummen. Bedenk op voorhand welke winkels je zeker binnen wil gaan. Stel een favoriete lijstje op en werk het in die volgorde af. Zo blijf je niet hangen in winkels die niet echt iets voor jou zijn.
4. Zoek mooie, kwaliteitsvolle accessoires Misschien wil je er anders niet echt veel geld aan kwijt, maar een mooie riem of een sjaaltje in een prachtige stof kunnen zelfs een goedkope outfit helemaal af maken. Je kan er ook een ouder kledingstuk weer hip mee maken. Snuister naar een kwaliteitsvol accessoire vooral in duurdere winkels waar je anders nooit zou komen. Je zult verrast staan van de kortingen. Die spullen zijn bovendien tijdloos: mooie lederen handschoenen of een prachtig handtasje zijn blijvers. Berg ze zorgvuldig op en je kan er zonder problemen opnieuw mee scoren als ze weer in de mode zijn.
5. Beken kleur Focus niet op de modekleuren, kies kleuren die echt bij je passen. Je zou het altijd moeten doen, maar tijdens de koopjes is het nog belangrijker. Wat je in de solden koopt, wil je graag volgend jaar ook nog dragen. De kans dat okergeel en paars dan ook nog in de mode zijn, is helaas bijzonder klein. Een beetje stom dus om nu nog je kast vol paars en okergeel te hangen. En al helemaal als die kleuren niets voor jou zijn.
6. Geduld loont Wie geen doorsnee maten heeft, kan op het einde van de solden gouden zaakjes doen. Bedwing jezelf en wandel op de laatste soldendag met een brede glimlach de duurste boetiek of schoenenwinkel uit. Je hebt net een onwaarschijnlijk zaakje gedaan, denk aan kortingen tot 80 procent. Wie gezegend is met een courant maatje, kan zich daarentegen maar beter reppen.
7. Koop op het internet Op het net heb je geen last van lange wachtrijen, overvolle pashokjes of graaiende mensen die net aan jouw truitje staan te trekken.
8. Staar je niet blind op de korting Kies in de winkel eerst wat je graag ziet, pas het en als je het dan nog mooi vindt, kijk dan naar de prijs. Een winterjas met een bedenkelijke snit wordt niet mooier omdat hij maar 20 euro kost. Dan ben je beter af met een jas van 100 euro die je over drie jaar nog zal dragen.
9. Steek de grens over Rijsel bijvoorbeeld is niet ver weg, maar het is wel een leuke winkelstad met verrassende adressen. De solden lopen er van 7 januari tot 11 februari. Voor Londen ben je al wat te laat en in Nederland bestaat het soldensysteem niet meer. Op de website van het Europees Consumentencentrum vind je de soldenperiodes in heel Europa. Handig om te weten als je er toevallig op reis bent. Of misschien boek je wel speciaal een citytrip voor de solden in Barcelona? Surf naar www.eccbelgium.be en geef solden in de zoekfunctie in.
10. Ken je limieten Stel vooraf je budget op en laat kredietkaarten thuis. Zo voorkom je dat je volledig ontspoort. Maar misschien nog belangrijker: blijf hoffelijk. Graai niet naar kleren die iemand anders al had vastgenomen, gooi geen kleren op een hoop of op de grond. De verkoopsters zullen je dankbaar zijn. (br.Het Nieuwsblad)
Daar sta je dan in
een perfecte outfit, maar zonder passende handtas. Met de clutch krijgt
je feestkleding meteen een chique indruk.
Als
avondtasje is deze bijzonder geschikt. Zeul geen zware, grote tassen
mee naar het feest. Het kleine tasje staat zoveel eleganter.
Kleuren Kies
je er eentje in neutrale tinten, dan weet je dat deze bij elke jurk
past. Wie durft, kiest voor een opvallender exemplaar. Een knalrood of
paars exemplaar staat heel mooi bij bijvoorbeeld een zwarte outfit.
Zilver- en goudkleurige exemplaren geven dan weer een nog smaakvoller
effect. (br.nina)