Het ModeMuseum
in Antwerpen heeft voor het eerst haar MoMu Award uitgereikt aan een
masterstudent van de Modeacademie in Antwerpen. De primeur is voor
Andrea Cammarosano. De prijs biedt hem de mogelijkheid zijn collectie
voor te stellen in de galerij van het MoMu.
De winnaar heeft zijn collectie Crazyssimo.com
gedoopt en hij liet zich daarvoor inspireren door "de evolutie, de
metamorfose en alle interessante dingen die zich op deze planeet
voordoen". De tabel van Mendeljev blijkt bij hem een goede herinnering
te hebben nagelaten, want Andrea gebruikt de chemische classificatie om
verbazingwekkende silhouetten te creëren. Volgens hem gaat het om
"liefdesverklaringen aan de ongelooflijke creativiteit van de natuur en
de onblusbare verbeelding van de menselijke geest". Dat is
waarschijnlijk ook de reden waarom hij hen een serenade brengt met
benamingen als Serenada por Neanderthal en Serenada moleCULare.
De
Momu Award is in het leven geroepen voor studenten met een
"uitzonderlijk en gepassioneerd schooltraject" met een "unieke visuele
taal". Voortaan zal het Momu elk jaar samen met het onderwijzend
personeel van de Modeacademie een laureaat kiezen.
Anne-Françoise Moyson /vertaling Ann Heylens
Crazyssimo.com, MoMu, 28, Nationalestraat in 2000 Antwerpen. Tot 12 oktober 2008.
Het
Franse parfumhuis In Fine wil naar Nederland komen. Het verrassende
concept ontwikkeld door meesterparfumeur Jean Patout wil op zeer korte
termijn tien winkels openen in o.a. Amsterdam, Den Haag, Utrecht,
Maastricht, Eindhoven, Den Bosch en Groningen.Geschiedenis In Fine
Jean Patout startte in 1979 het parfumhuis In Fine nadat hij bij
Lancôme alles had geleerd wat hij moest weten voor een eigen
onderneming. In Fine startte in het dorpje Velleron in het zuiden van
Frankrijk, maar breidde zich al snel uit naar o.a. Sainte Marie de la
Mer, Parijs en Avignon.
Bijzonder
Wat er zo
bijzonder is aan In Fine? In Fine stimuleert het intuïtief kopen van
een parfum. Wil je niet meer in de rij staan voor een massa product
maar echt iets aparts en bijzonders dan is In Fine misschien wel jouw
ding!
In Fine winkels
De winkels van In Fine hebben
een relaxte sfeer en mensen kunnen in alle rust heel bewust hun parfum
kiezen. Alle parfums zijn gemaakt met een hoge concentratie aan
elementen voor een optimaal resultaat: het ruikt lang en lekker!
Heb je de juiste parfum gevonden dan legt In Fine je vervolgens uit hoe
deze parfum te gebruiken voor een optimaal resultaat. Het gaat In Fine
om de beleving van een parfum en het genieten van geur.
In Fine in België
Mocht je niet meer kunnen wachten, dan kun je naar Antwerpen of Brussel
voor een In Fine winkel. Wanneer de eerste winkel in Nederland opengaat
is nog onbekend. We houden je op de hoogte.(br.Zita)
De zomer is nog niet goed en wel losgebarsten, en de ontwerpers zijn
alweer een tijdje in de weer met de zomer van 2009. Eerste opvallende
trend? Vestjes! Dat meldt de website van de Nederlandse krant De
Telegraaf.
Raf Simons mixt Een
opvallende hoofdrol is weggelegd voor het jasje, borstpartij en de
hals. Zo toonde Raf Simons, de Belgische ontwerper van het label Jil
Sander diverse variaties op het jasje door te spelen met kleurvlakken,
ritsen en materialen met elkaar te mixen.
Nonchalant Armani Acteur
Josh Hartnett keek vanaf de eerste rij bij Emporio Armani, de hippere
lijn van Giorgio Armani naar nonchalante double breasted jasjes die
komend seizoen een opvallende comeback maken.
Luxe-pyjamabroeken Bottega
Veneta, het luxere en exclusievere zusje van Gucci toonde comfortabele
pyjama-achtige broeken in combinatie met getailleerde korte jasjes en
goed gevormde schouders.
Black is back Als
het aan Dolce & Gabbana ligt, loopt iedereen volgend jaar in een
beeldig zwart wit gedessineerd smokingjasje van zijde met een wijde
trainingsbroek. Onder de jasjes draag je geen gesloten shirt, maar
diepe v-hals truitjes met uitzicht op een gespierd en gladgeschoren
torso.
Sjaaltjes en strikjes Voor wie dat te veel van het goede is: met iele sjaaltjes en smalle strikjes bedek je op een modieuze manier je decolleté. (edp)(br.Nina)
Steeds meer mannen dragen terug een das, en dat is de schuld van de
kredietcrisis volgens de Britse krant Telegraph. De krant baseert zich
op een opvallende stijging in de Britse verkoopcijfers van de das: plus
tien percent in de laatste drie maanden.
Volgens
de dassenverkopers is de stijging te wijten aan een psychologisch
effect van de crisis. Door terug een das te dragen op kantoor, tonen
werknemers dat ze het menen en bereid zijn te werken. Zo hopen ze
overgeslagen te worden bij een ontslagronde. Ook bij sollicitaties
wordt weer vaker een das gedragen, zo menen de verkopers, omdat de
sollicitanten het belang van de eerste indruk kennen." (edp)(br.Nina)
Herbal Essences kon de Olympische Spelen en de aandacht voor Oosterse
geuren en smaken niet laten links liggen en presenteert 'Herbal
Essences Sensueel Zacht'. Die shampoo moet droog en beschadigd haar
verzorgen door zacht te reinigen en het haar extra te voeden en te doen
glanzen.
De
shampoo en conditioner zijn een onderdeel van de Rainforest-lijn, en
combineert Chinese kaneel, gemberolie en bananenbloemen. Om helemaal in
de sfeer te blijven werden op de rode verpakking een Chinese draak en
enkele Chinese tekens geprint. (edp)(br.hln)
Hollywoodsterren houden van Dries Van Noten.
Nicole Richie kwam op een liefdadigheidsevenement van Cartier fris en
kleurig voor de dag in een jurk van de Belgische ontwerper.
Niet alleen de sterren en hun outfits stonden in de spotlights, ook hun
zelf ontworpen halskettingen voor het goede doel vielen enorm in de
smaak. Bij de Oscaruitreiking was het actrice Cate Blanchett die op de
rode loper straalde in een jurk van de Belgische ontwerper Dries Van
Noten. 'Een onbetaalbare reclamestunt voor België', klonk het toen.
(red)(br.Het Nieuwsblad)
De Vlaamse mode-industrie heeft een beter en nieuw imago nodig. Dat blijkt uit de Flanders DC studie `Fashionate about Creativity`. De studie werd uitgevoerd door de Vlerick Leuven Gent Management School in samenwerking met FFI, Fedustria en Creamoda.
Volgens de studie kampt de Vlaamse mode-industrie met een aantal knelpunten, zoals een slecht imago. De industrie wordt, ondanks de grondige herstructurering in het laatste decennium, nog steeds geassocieerd met afdankingen, delokalisatie en teloorgang. De sector wordt niet gezien als innovatief en dynamisch. Via een nieuwe imagocampagne moet dit beeld worden aangepast. De laatste promotiecampagne werd 20 jaar geleden gehouden met als naam `Mode, dit is Belgisch`.
Verder is er een gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. Zo gaat door een structureel tekort aan gekwalificeerde patroontekenaars het vakmanschap voor kwaliteitsvol en moeilijk maatwerk verloren. Ook is de weinig geïntegreerde ontwikkeling van de mode-industrie zelf een knelpunt. Een paar jaar geleden ontstond onder druk van de externe concurrentie een verschuiving van de mode-industrie naar andere afzetkanalen. Volgens de onderzoekers moet de mode-industrie echter weer de spil worden binnen de sector. (br.express.be)
In het hart van de expositieruimte in het Londense Barbican Art Centre staat een levensgroot, wit poppenhuis. Daarin figureren 54 Victoriaanse poppen van 70 centimeter groot gekleed in creaties van het invloedrijke Nederlandse duo Viktor & Rolf (V&R).
Het pièce de résistence van overzichtstentoonstelling The house of Viktor & Rolf slokt de bezoeker op. Want in de ruimtes rondom dat poppenhuis wandel je de fascinerende wereld van het duo binnen. Daar ga je de confrontatie aan met de opzienbarende originelen van de miniaturen.
De opzet van de expositie past perfect bij de leefwereld van de excentrieke modeontwerpers. 'Normaal' is een begrip dat daarin niet voorkomt. De poppen zijn gebaseerd op de modellen die meewerkten aan de modeshows van V&R. Ze zijn voorzien van echt haar en make-up en passen binnen de vaak cynische perfectie die in de ontwerpen van het duo centraal staat.
Het idee voor dat poppenhuis komt niet uit de lucht vallen. In de beginjaren presenteerden V&R in een Amsterdamse galerie in miniaturen hun jongensdromen over een ontwerpstudio, een catwalk, een fotosessie, een winkel en een eigen parfum. Die dromen van toen zijn inmiddels allemaal uitgekomen. Het spierwitte poppenhuis in het Barbican staat symbool voor wat het duo in vijftien jaar heeft bereikt.
Na hun afstuderen aan de modeacademie in Arnhem in 1993 bestormden Viktor Horsting en Rolf Snoeren de internationale modewereld. Een omgeving waarvan ze dolgraag deel wilden uitmaken. Toch halen ze steeds alle conventies van die modewereld onderuit. Hun kleding is niet bedoeld om gedragen te worden, maar dient als een uiting van hun ideeënwereld. Daarmee benaderen ze mode als een kunstvorm die een eigen verhaal vertelt.
De theatrale kleding met veel contrasten maakt deel uit van een totaal-concept. Muziek, geluid en beeld vormen een minstens zo belangrijk element van hun modeshows. De catwalk is voor V&R een laboratorium waarin ze zoeken naar de mogelijkheden en beperkingen van het medium mode. Wie alleen de kleding van het duo ziet, mist een deel van het verhaal waar ze voor staat. In het Barbican completeren filmbeelden van de bijbehorende modeshows de totale ervaring van de leef- en denkwereld van Viktor & Rolf.
Eén van de films toont hoe topmodel Maggie Rizer acht lagen kleding over elkaar heen krijgt aangetrokken door Viktor & Rolf. Zo presenteerde het duo zijn wintercollectie 1999/2000.
De modewereld spreekt nog altijd over een originele show die alle tradities van de catwalk neersabelde. Het was het zoveelste idee dat V&R zo aantrekkelijk en boeiend maakt.The house of Viktor & Rolf. Te zien: t/m 21/9, Barbican Art Gallery, Londen.
Ascot gaat eigenlijk over paardenracen, maar het is het enige
sportevenement waar de hoed die je draagt belangrijker is dan wie je
bent.
Geheel volgens de mode waren grote bloemenhoeden dit
jaar het van het. Zo zagen wij een enorme klaproos, een
rozenconstructie, en verschillende hoeden die zijn gaan lenen bij
lelies of hybiscussen.
En ook de koninklijke familie mocht
niet ontbreken. De grootste sterren, prince William en prince Harry met
hun vriendinnen Kate en Chelsea waren er echter niet. (br.hln)
Na een tripje langs Sally Hershberger ben je 400 euro lichter... en zie je eruit alsof je pas uit bed komt.
Orlando Pita stylet het haar van model Megan McMillan.
Lee Stafford ontvangt alleen bij hem thuis. Je krijgt ook champagne en hapjes, voor de zachte prijs van 2.500 euro.
Stuart Philips, naar celeb-normen een goedkoper kapper, zorgde wel voor het duurste kapsel ooit.
Heb jij ook altijd een kapsel 'net als' een celebrity willen hebben?
Echt moeilijk is dat niet, vooral niet als je bereid bent er enige
euro's aan te willen besteden.
Uit bed Neem
Sally Hershberger bijvoorbeeld. Bij haar kwamen zowel Sandra Bullock,
Michelle Pfeiffer, Tom Cruise en zelfs Hillary Clinton al langs. Als
Hershberger je onder handen neemt, tel je 600 dollar neer ('amper' 400
euro) en zie je eruit alsof je net uit bed komt. Want dat is de look
waarin deze New Yorkse gespecialiseerd is.
Je neemt liever Liv
Tyler of Kim basinger als je grote voorbeelden? Dan kan je langsgaan
bij de oude rot Frédéric Fekkai. Hij zit al 20 jaar in het vak en
rekent ook vlotjes 400 euro.
Dé celeb-kapper Wie
nog ruimte heeft in zijn of haar budget, kan naar Orlando Pita's salon
reizen. Een basisbehandeling kost 800 dollar (ruim 500 euro) en zowel
Madonna, Jennifer Lopez, Jennifer Connelly en Kirsten Dunst werden er
al gespot. Bij deze prijzen moet voor de Belgische kapselista wel nog
de vliegreis gerekend worden.
Couture en champagne Voor
2.500 euro hoef je slechts naar Groot-Brittannië, en je wordt
vorstelijk behandeld door kapper Lee Stafford. Voor die prijs belooft
hij een 'couturekapsel', champagne, hapjes en een bijknipbeurt. Bij hem
thuis moet je wezen, Stafford doet niet aan iets ordinairs als een
salon.
Duurste kapsel ooit Maar deze
bedragen komen nog niet in de buurt van het duurste kapsel ter wereld.
De Italiaanse Beverly Lateo heeft ooit 10.036 euro betaald voor haar
kappersbeurt. Lateo vond nergens in Italië een degelijke kapper. Dus
stapte ze op een vliegtuig naar Londen (in eerste klasse, natuurlijke),
waar ze Stuart Philips voor een hele dag inhuurde. Normaal kan je je
haar bij Philips geknipt krijgen voor zo'n 190 euro. (edp) (br.Nina)
Bij elke schoen past een hakje. Zelfs meer dan één. De nieuwste pump
van United Nude heeft maar liefst drie inwisselbare hakjes.
Een
Nederlandse architect D.Koolhaas en schoenmaker JC Clark, bedachten het
unieke concept voor United Nute. Dit label maakt van het ontwerpen en
vervaardigen van schoenen een ware kunst. Vanaf half maart zijn ze te
koop via de website. Goedkoop zijn ze echter niet, voor een paar pumps
betaal je al vlug 169,95 euro. Wel krijg je er drie verschillende
hakjes bij. www.unitednude.com. (lvl)(br.Nina)
Fashionista's die de hele wereld op hun hoge hakken aankunnen, moeten
het eerste weekend van de zomersolden naar Brussel. Daar zullen
namelijk op zondag 6 juli 200 vrouwen met naaldhakken op de Louisalaan
racen voor een shopbudget van 10.000 euro.
Dat
bedrag mag de winnares spenderen in de chique boetieks in en rond de
Brusselse Louisalaan. Het is de eerste editie van de Louise High Heels,
maar een soortgelijke race werd eerder al in Amsterdam en Antwerpen
georganiseerd.
Outfit Om te kunnen
deelnemen moet je minstens 18 jaar zijn. Je schoenen, geen laarzen,
moeten een hak van minstens 7 cm en een maximale breedte van 1,5 cm
hebben. De bedoeling is ook dat je je outfit afstemt op je schoenen, de
dresscode is namelijk fashion chic! De racebaan is 100 meter lang.
Randactiviteiten Naast
de race zijn er in Brussel nog verschillende activiteiten voor vrouwen:
er zullen kappers, make-up artists, masseurs aanwezig zijn. Je kunt er
genieten van een welzijnruimte, DJ's en modeshows op een echte catwalk!
Ook mannen zijn er welkom, voor de mannen is er een kindergarten.
Beginnen je voeten al te jeuken? Op www.highheels.be kun je je inschrijven. (ep)(hln.be)
Links: Gossip Girl, rechts: haarband bij Asos.com.
Haarspeld Accessorize.
Haarband van Urban Outfitters.
Meer en meer worden modetrends uit hippe series en films gekopieerd. Zo
ging het ook bij veren op haaraccessoires. Ze behoorden tot de
trouwoutfit van Carrie Bradshaw in de film van 'Sex and the City'. Het
werd ook meermaals in Gossip Girl gezien, een nieuwe Amerikaanse
hitserie die hopelijk binnenkort ook in België te zien zal zijn.
Bekende ontwerpers Ontwerpers
als Alexander McQueen en Nina Ricci sprongen meteen op de kar, in hun
najaarscollectie zie je veren op hoeden en haarbanden, meldt elle.nl.
Er zijn ook goedkopere varianten in accessoirewinkels als Accessorize.com, als je geen fortuin aan deze trend wil geven.
Charleston Je
kunt de trend bescheiden houden en voor bijvoorbeeld een haarband met
veren kiezen. Maar wil je helemaal voor de Charlestonstijl gaan, dan
combineer je het met een retrojurk.
Feestoutfit Je
haartooi versieren met veren is goed voor als je eens helemaal 'over
the top' wil gaan, ideaal dus als je je feestoutfit extra cachet wil
geven. Voor het dagelijkse leven is deze trend moeilijker te
vertalen.(ep)
Gladiotorsandalen zijn helemaal in deze zomer. Het merk Cocobelle ging
nog een beetje verder en ontwierp de Bahia Elastic Sock Thong. Het
resultaat is een rubberen slipper waaraan stof bevestigd is die tussen
je tenen vertrekt en rond je enkels een sok vormt.
Opvallen Het
kan een oplossing zijn voor vrouwen die net een beetje meer steun nodig
hebben dan een slipper biedt. Maar het is vooral bedoeld voor modieuze
vrouwen die graag opvallende schoenen dragen.
Moeilijk te combineren Het
mag er dan wel leuk uitzien, de sandalen zijn vooral moeilijk te
combineren. Bovendien zijn ze niet meteen goedkoop, je betaalt ongeveer
euro 45 voor wat rubber en een lapje stof. Je kunt de schoenen in het beige en zwart verkrijgen. Benieuwd of het een trend voor fashionaddicts wordt of dat we dit binnenkort in het straatbeeld zullen zien verschijnen. (ep)(br.nina)
Sonia Rykiel
presenteert van 26 tot 29 juni in Parijs voor het laatst een
kledinglijn voor mannen. De lentecollectie 2009 wordt enkel voorgesteld
aan pers en kopers. Een defilé staat niet meer op het programma.
Mannenkleding
heeft bij Sonia Rykiel nooit meer uitgemaakt dan vijf procent van het
zakencijfer. "De mannenlijn leed al achttien jaar verlies, ondanks veel
persaandacht. Vooral de uitbouw op internationaal vlak was bijzonder
moeilijk", aldus Nathalie Rykiel, dochter van en CEO bij het Franse
merk.
Het huis Rykiel wil daarom voortaan al zijn energie
richten op de vrouwencollecties, die altijd al het speerpunt van het
merk zijn geweest.
De "koningin van het breigoed", zoals het
Amerikaans magazine Woman's Wear Daily Sonia Rykiel ooit noemde, sluit
evenwel niet uit dat ze in de toekomst ooit nog mannenkleren gaat
ontwerpen.(br.Weekend.be)
Een maand na de dood van Yves Saint Laurent gaan er ontwerpen van de
couturier onder hamer. De New Yorkse vestiging van veilinghuis
Christie's veilt op 2 juli zeven kledingstukken van de ontwerper,
waaronder een cocktailjurk uit 1958 en een kabeltrui met vossenbont uit
1970.
Parijs modehoofdstad Yves
Saint Laurent overleed op 1 juni na een lang ziekbed op 71-jarige
leeftijd in zijn woonplaats Parijs. De in Algerije geboren ontwerper
was tientallen jaren een instituut in de wereld van de haute couture.
Hij werd met onder anderen Christian Dior en Coco Chanel gezien als de
laatste vertegenwoordiger van een generatie die Parijs tot de
modehoofdstad van de wereld maakte. De couturier ging zes jaar geleden
met pensioen.
Op de veiling van Christie's worden niet alleen
ontwerpen van Saint Laurent geveild. Er kan ook worden geboden op
kledingstukken van Christian Lacroix, Thierry Mugler en Balenciaga.
(ap/lb)(br.hln)
De oorlog tussen twee Nederlandse lingeriemerken, dat van Marlies
Dekkers en Sapph, laait weer op. Rob Heilbron, topman van Sapph, zal
aangifte doen tegen Marlies Dekkers wegens bedrijfsspionage meldt het
AD.
Tegenaanval Heilbron
opent hiermee de tegenaanval op Dekkers. De ontwerpster eiste eerder
deze week dat Sapph voor woensdag tienduizenden slipjes en bh's uit de
handel haalt omdat ze te veel zouden lijken op haar creaties.
"Lullig" Heilbron
peinst daar niet over en riskeert nu door Dekkers voor de rechter te
worden gesleept. "Als Dekkers niet zo lullig had gedaan, had ik die
spionagezaak ook laten rusten", aldus Heilbron.
Sapph Beurs De
spionageaffaire dateert van februari dit jaar toen in het Britse
Harrogate een toonaangevende lingeriebeurs werd gehouden. Een
medewerkster van Dekkers zou toen een map hebben gestolen van de
bedrijfsstand van Sapph. Dekkers' bedrijf geeft geen commentaar. (mvl)(br.hln)
Tussen alles dat nieuw is, vindt ook dat wat 'oud' is weer genade in de
ogen van fashionista's. Wie helemaal echt met de trends mee wil doen,
koopt ze vintage. Tweedehandswinkeltjes uitpluizen naar kleren met een
ouderwetse look of een gedateerde snit. Leuk, maar je kan niet zomaar
om het even wat kopen. Niet álles is immers aanvaardbaar. Wij geven je
vijf tips om het goed te doen.
1) Research Koop
vintagekleren die de catwalktrends reflecteren. Felle kleuren en drukke
bloemenprints zijn deze zomer alvast in, liefst bedrukt op een echte,
getailleerde zomerjurk. Ook de lange zomerjurk is aan een opmars bezig,
maar deze is moeilijker te dragen. Zet zeker op je to buy-lijstje:
schoenen met plateauzolen, liefst uit hout en met een seventies-look.
Crazy onder die lange zomerjurk en de jeans met olifantenpijpen.
2) Kies klassiek Niet
alle vintagekleren zijn klassiekers, en niet alle klassiekers zijn
vintage. Het moeilijke evenwicht tussen die twee vinden is niet
gemakkelijk. Jurken en rokken zijn het veiligst, maar ook t-shirts
doorstaan gemakkelijk de tand des tijds. Wil je helemaal op veilig
spelen, kies dan voor kleren met zo weinig mogelijk prints of weinig
opvallende kleuren. Zo kan je ze bijna altijd dragen.
3) Investeer in accessoires Het
juiste accessoire kan een outfit afmaken, maar het aanbod is groot en
de keuze bijgevolg moeilijk. Voordeel van accessoires is dat ze meestal
relatief goedkoop zijn, en je er dus meerdere kan kopen om af te
wisselen. Zeker voor de vintage-stijl helpt het om je er niet
ouderwets, maar net hip te doen uitzien. Denk aan zonnebrillen,
handtassen en armbanden.
4) Kwaliteit Kwaliteit
betaal je, maar het is het ook waard. Verschillende stoffen vallen
anders rond je lichaam en draag je ook gewoon anders. Ga voor echt,
bespaar niet.
5) Kledingmaten Zeker in
tweedehandswinkels hoef je niet te letten op de maten die in de kledij
staan. Ze zijn oud, de maten waren toen anders. Pas ook zeker de
kleding voor je het koopt. Sommige dingen zijn alleen leuk in theorie.
Stap uit het pashokje, zodat je zeker bent dat het licht de kledij niet
anders maakt. (edp)
Bij de naam Omar Munie gaat er misschien niet gelijk een belletje rinkelen. Toch is deze Nederlandse ontwerper hard op weg om de wereld te veroveren met zijn exclusieve tassen. Hoewel hij pas 21 jaar oud is, weerhoudt dit hem niet van een succesvolle carrière. Vanaf zijn vijftiende is hij al bezig met ontwerpen en dat heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen. Zijn tassen worden momenteel niet alleen in Nederland verkocht, maar ook bij het luxe warenhuis Macys in New York en in steden als Parijs, München, Dubai en Lech.
De nieuwe collectie van Omar Munie bestaat uit weekendtassen, handtassen, laptoptassen en portemonnees. De collectie is een bijzondere mix van leer met exotische en bloemige Franse stoffen. De prijzen zijn met 200,- tot 500,- aan de hoge kant, maar daar staat tegenover dat de tassen handgemaakt en daardoor zeer exclusief zijn: van elke tas worden slechts 25 stuks gemaakt!
Onze favoriet is de Pienny Bag, die hieronder te zien is. Bekijk de volledige collectie op de website van Omar Munie (br.Style today)