Het is een traditie geworden: tijdens de modeweken vallen steevast
enkele modellen op de catwalk door de veel te hoge hakken die designers
hen laten dragen. Tijdens de openingsdag van de Fashion Week in New York
was het meteen al prijs.
Een model viel tijdens de show van
Christian Siriano, winnaar van de Amerikaanse versie van De Designers.
En als je naar haar stiletto's kijkt, kun je het haar moeilijk kwalijk
nemen, daar kan haast geen enkele sterfelijke vrouw recht op blijven
staan. Maar ook bij de show van Nicholas K, de allereerste van de
modeweek, belandden al twee schoonheden op de grond.(br.hln)
Shoppen mag dan al een gegeerde vrouwenactiviteit zijn, toch
slagen we er zeer regelmatig in met een miskoop huiswaarts te keren.
Wil je kleding die je stijl, persoonlijkheid en lichaamsvorm
benadrukken, hou dan rekening met volgende tips.
1. Maak je kleerkast leeg Voor je naar de winkels
trekt, neem de tijd om je kleerkast eens deftig op te ruimen. Al wat een
jaar ongedragen in de kast hangt, van geen ontwerper of tijdloos is,
breng je naar de kringloopwinkel of geef je aan het goede doel. 2. Ken je garderobe Verandering
van spijs doet eten. Laat soortgelijke kledingstukken uit je kast in de
winkel hangen. Waarom zou je vijf vrijwel identieke T-shirts aankopen
en niet eens een andere stijl proberen? 3. Maak een lijst Kenners
suggeren dat je een lijst in de kleerkast hangt. Elke keer je een
bepaald item wenst, pen je dat neer op het lijstje. Het kattebelletje
neem je mee op de volgende shoppingbeurt. 4. Ken je budget Je
shoppingnodes horen in balans te blijven met je bankrekening. Mix
goedkopere spullen met een aantal dure stukken. Er mooi uitzien mag
zonder bankroet te worden. 5. Neem de tijd Ga niet shoppen tijdens je middagpauze, dit vergroot de druk. Succesvol shoppen vraagt tijd. 6. Ga alleen Wil je stevig shoppen, trek er alleen op uit. De smaak van anderen kunnen je beïnvloeden. 7. Mix and match De
kunst bestaat erin verschillende items te kopen die achteraf te mixen
en matchen zijn. Tracht tientallen combinaties uit, dit geeft de indruk
dat je elke dag een nieuwe outfit aan hebt. 8. Wees geduldig Kom
niet in de verleiding om meteen aan te kopen. Heb geduld, neem eerst
een kijkje in de winkel. Zo weet je ook wat alles kost en ben je een
volwassen, meer verantwoorde shopper. 9. Plannen is het halve werk Als je bekend bent in de stad waar je gaat winkelen, plan dan van tevoren je shoproute. Dit voorkomt onnodig tijdverlies. 10. Watch your wallet Let
goed op je portemonnee. Een vroegtijdige staking van je bezigheden door
toedoen van zakkenrollers is natuurlijk een regelrechte ramp. (br.nina)
Belgische ontwerpers scoren internationaal zeer hoog, zelfs in
Oscar-kringen. Raf Simons ontwierp de mouwloze jurken en getailleerde
mantels in de film 'Io Sono L'Amore'. De film krijgt nu een
Oscarnominatie voor 'Best Costume Design'.
Als creatief directeur van modehuis Jil Sander ontwierp Simons de
kleding van het personage Emma Recchi, gespeeld door Tilda Swinton.
Eerder al verklaarde de actrice grote fan te zijn van de 'verfijnde
eenvoud' van Simons. In haar vrije tijd draagt ze vaak ontwerpen van de
man.
Raf Simons
"Emma Recchi's
garderobe voor de film weerspiegelt de waarden van Jil Sander", zo stelt
een woordvoerder van het modehuis." Ze combineert geraffineerde eenvoud
met superieure materialen en discrete luxe. De outfits vatten haar
'bourgeois maar toch moderne verfijning'."
De uitreiking van de Oscars vindt plaats op 27 februari, een dagje na de modeshow van Jil Sander.
H&M opteert dit voorjaar voor een nieuwe ecologische lijn. Bij de
'Concious Collection' staat romantiek centraal met ruches, broderie
Anglaise en losse, witte jurken.
"In 2020 willen we dat al onze kleding van gerecycled materiaal wordt
gemaakt", stelt een woordvoerder van de keten. De gigant is goed op weg,
eerder raakte bekend dat ook de resterende Lanvin-collectie verknipt en
gerecycleerd werd tot de 'Waste collectie'.
Vanaf 14 april is
de 'Concious collectie' te verkrijgen, geïnspireerd op pure romantiek.
Blouses, tunieken en tops worden afgewerkt met broderie Anglaise. Ook
witte blazers, bandplooibroeken, volantjurken, draperiejurken, zelfs
kanten lingerie maken er deel van uit. (br.hln)
Opvallende panty's met drukke prints zijn trendy. Wat je aan je benen
draagt, zendt een duidelijke boodschap over jezelf uit. Pas dus op met
dit kledingstuk op kantoor.
Kant, bloemen- en grafische prints en zelfs gescheurde panty's, het kan
allemaal deze lente. Je kan je witte outfit opleuken met oranje benen,
maar het is wel belangrijk na te denken wat deze over jezelf zeggen.
Imagoconsulente Sarah Whittaker legt uit wat een gepaste outfit is voor
op kantoor. "Je denkt dat het maar een paar rode panty's is, maar dit
kan wel een groot verschil maken. Zeker voor vrouwen die in
conservatieve milieus werken als boekhouders, financiële experts of
juristen. Zij houden zich op de werkvloer beter aan tinten als
huidskleur, beige of zwart."
Trendy panty's met print op silkinabox.com.
Mensen
die in de creatieve sector werken, kunnen zich echter wel laten gaan
wat hun benen betreft. Voor een geslaagde look hou je best de rest van
je outfit eenvoudig. Kleurrijke panty's of grafische prints draag je
best onder effen rok of jurk. Een veilige maar trendy optie is kaki of
paars, wat perfect bij een eenvoudige grijze of zwarte outfit
contrasteert.
Kanten panty's van Miss Sixty bij silkinabox.com.
Wees niet bang van
kant, het is hot op zowat alle vlakken, dit gaat van jurken tot topjes
en zelfs schoenen. Een don't is wel het combineren van kant, een item
per outfit is genoeg. Voel je je wat onzeker met je opvallende benen,
beperk dan het effect met kniehoge laarzen.
Dé schoen van 2011 is een combinatie tussen een plateauschoen en een
platte schoen. Het past allemaal binnen de huidige trend van de klompen,
comfort lijkt deze lente te primeren boven elegantie.
Prada De
nieuwe schoen, die de naam flatform kreeg, doet denken aan wat geisha's
vroeger aan hun voeten droegen en waardoor ze zo vreemd stapten. Prada
introduceerde dit nieuwe model. Aangezien dit een van de meest
toonaangevende modehuizen op vlak van schoenmode is, is het niet
verwonderlijk dat modebladen de flatform meteen bombardeerden tot een
trend. We zagen deze sandaal vervolgens ook bij Chanel, Alexander Wang
en Michael Kors.
Sandaal met kurken zool bij Topshop.
Wennen Het voordeel van
deze schoen is dat je er groter mee lijkt, maar je wel het comfort van
platte schoenen hebt. Toch is het even wennen aan deze nieuwe
schoenvorm. Uit een enquête bij Amerikaanse fashionista's blijkt dat
slechts een op de vier fan is van de flatform. Ze zien er niet meteen
elegant uit en momenteel zijn er nog geen celebs gespot in dit
schoeisel. Daarnaast lijkt het ook moeilijk te combineren met de
zwierige lange rokken die tegenwoordig zo in zijn.
De Flatform bij Topshop.
Andere trends Andere
belangrijke schoenentrends voor 2011 zijn bandjes en hoe creatiever
deze gebruikt worden, hoe beter. Denk aan een wirwar van lintjes of
gevlochten touwtjes, durf ook te experimenteren met kleur. Dames met
complexen over hun enkels of kuiten kunnen maar beter oppassen met
bandjes die de aandacht naar deze zone trekken. Daarnaast kun je
opvallen met details als prints, pailletten of kant, die voor een extra
vrouwelijk effect zorgen.
Make-uplijn voor jonge meisjes: schattig of verontrustend?
Make-uplijn voor jonge meisjes: schattig of verontrustend?
Sinds de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart de speciale
cosmeticalijn voor 8 tot 12-jarigen op de markt brengt, barst de
discussie over make-up op jonge leeftijd weer volop los. Vanaf welke
leeftijd horen meisjes met lipglos of oogschaduw te flaneren?
De eco-vriendelijke make-up van GeoGirl, bedoeld voor
lagereschoolkinderen, schijnt een gat in de markt. Voor het eerst hoeven
prille tieners niet meer stiekem in mama's beautycase te rommelen, maar
kunnen ze teren op een eigen gamma met kleurtjes, kalmerende crèmes en
blush. Het doel heiligt de middelen, want kinderen leer je, volgens de
fabrikant, maar beter op een 'verantwoorde manier hoe ze met cosmetica
en beauty-verzorgingen om moeten gaan'.
Niet iedereen is het
daar mee eens. Sinds de lancering krijgt de fabrikant heel wat kritiek
te verduren. Enkele argumenten waarom meisjes niet te snel hun huid
moeten besmeren:
1. Make-up is verslavend. Jonge
meisjes zijn, volgens de fabrikant, de ideale doelgroep. Al op
zesjarige leeftijd beginnen ze mama te imiteren met make-up. Eens
daarvan geproefd, willen ze meer. 'Best gevaarlijk', stellen
tegenstanders. Hoe vroeger je start met lipgloss, hoe vroeger je niet
meer zonder kan. Make-up heeft op korte termijn niets meer met mama
imiteren te maken, maar vormt een ware verslaving.
2. Cosmetica schaadt de eigenwaarde.
Make-up seksualiseert prille tieners en verkleint hun zelfwaarde.
Onderzoek geeft aan dat 9-jarigen zich meestal goed in hun vel voelen.
Vanaf tien jaar kan de perceptie veranderen: ze vinden zich te dik en
worden hypergevoelig over wat anderen denken over hun lichaam.
Dergelijke speciale cosmeticalijn speelt daar handig op in en geeft de
boodschap dat ze er zonder make-up niet aantrekkelijk uitzien.
3. Wat is de volgende stap? Botox op 11 jarige leeftijd? Tienercosmetica
maakt de weg vrij voor andere schoonheidsbehandelingen. Krijgen meisjes
te horen dat ze dit nodig hebben om er aantrekkelijk uitzien, groeien
meisjes op met de idee dat uiterlijk alles is. En dan kan zelfs de
kleinste kinderfrons aangepakt worden...
Dames die houden van stiletto's dragen bij tot een meer gelijke
ontwikkeling van hun binnenste en buitenste kuitspieren degenen die
platte schoenen dragen. Dat blijkt uit een recente Britse studie.
Korter Een
nieuwe studie bij vijf mannen en vijf vrouwen tussen 18 en 33 jaar
toont aan dat degenen die vaak hoge hakken dragen mooier gespierde benen
krijgen. De deelnemers leiden een zittend leven, om zo te verzekeren
dat hun sportbeoefening de resultaten niet beïnvloedden. Daaruit blijkt
dat een kortere hak zorgt voor een grotere ontwikkeling van de
binnenkuitspier, deze moet dan harder werken. "Mensen komen in
verschillende vormen en grootten, zeker de grootte van de kuitspieren
varieert ontzettend. Sommige mensen hebben korte, dikke beenspieren,
terwijl andere lange, slanke beenspieren hebben", aldus professor Anna
Ahn. "Je kunt het best vergelijken met een scharnier van een deur, de
kuit moet met meer kracht verlengd worden bij een hoge hak."
Hersensignalen Een
mogelijke oorzaak van de verschillen in kuitspieren kunnen de signalen
van de hersenen zijn, de spieren reageren op een verhoogde
hersenactiviteit door zich te meer te ontwikkelen. Mensen met sterkere
signalen zouden ook meer inspanning van de spieren vragen tijdens het
wandelen, aangezien dit toeneemt met de spieractiviteit", aldus de
onderzoekers.
Betere seks Twee jaar geleden
ontdekten Italiaanse onderzoekers dat het dragen van een gemiddelde hak
je lichaam steviger kan maken en zelfs het seksleven van vrouwen kan
verbeteren. Ze maten de elektrische activiteit in de bekkenbodemspieren
van dames wanneer ze hun enkels in verschillende hoeken hielden. Degenen
die een hiel van 7 cm droegen, hadden 15 procent minder elektrische
activiteit in hun bekkenspieren. Die resultaten suggereren dat de
spieren meer ontspannen zijn wanneer vrouwen hoge hakken dragen, dit
doet hun sterkte en contracties toenemen tijdens een vrijpartij.
Emma Watson in een zelfontworpen jurk van People Tree.
De Britse actrice Emma Watson heeft haar laatste collectie voor het fair
trade modemerk People Tree afgewerkt, ze poseert voor de gelegenheid
verleidelijk in een strakke jurk uit de lentecollectie.
Draagbaar Emma
oogt erg sexy met haar strakke jurk en bruine laarsjes, de stoere motor
zorgt voor een mooi contrast. De actrice is sinds 2009 het gezicht van
People Tree, een merk dat voor fair trade en groene mode staat, en
werkte al mee aan de uitwerking van drie collecties. "Ik koos samen met
een ontwerper zelf alle kleuren, stoffen en vormen. Dit is een erg
draagbare collectie die de traditionele kledingtechnieken van over de
hele wereld viert." Het fair trade aspect van dit merk is erg belangrijk
voor Emma. "Mode is een geweldige manier om mensen meer macht te geven,
je kan door de juiste kledij te kopen mensen van over de hele wereld
steunen."
De collectie van Emma actrice bevat harembroeken, blazers, jurken, t-shirts en topjes.