Zwarte kant is terug aan een opmars bezig. Niet als teken van rouw,
maar als elegante en vrouwelijke stijl. Op de rode loper werd de trend
de voorbije jaren al vaak gespot, zowel extreem (een volledig jurkje),
als subtiel (stukjes kant op vingernagels of schoenen en handtassen
versierd met wat kant). Ook designers zijn er dol op: Stella McCartney,
Marc Jacobs, Dolce & Gabbana en Anna Sui maken er gebruik van.
Ouderwets of sensueel? Kant
mag dan iets ouderwets lijken, dat wij associëren met kitscherige
souvenirs die toeristen in Brugge en Brussel kopen, maar kant kan ook
heel sensueel zijn. Dat wisten ook Evita en Marlene Dietrich al, en
lingeriebedrijven ook. Het aantal (zwarte) kanten beha's is bijna niet
te tellen!
Kiezen Het leukste aan deze trend
is dat je zelf kiest hoe ver je er in meegaat. De beste keuze is je
'little black dress' te vervangen door een 'little black lace dress'.
Een kanten jurkje dus, in het zwart, waar je overal mee kan komen.
Durvers
gaan voor uitdagende ontwerpen, zoals kanten korsetten of lange, nauwe
jurken. Wie het liever simpel houdt, kiest voor kanten afwerking op een
paar stiletto's of de handtas. Alleen de kleur valt niet te kiezen: het
moet en zal zwart zijn. (br.hln)
Je haren hebben in
de winter extra verzorging nodig. De droge warmte van de verwarming
maakt het haar poreus en kwetsbaar. Om over de eerste vrieskou nog maar
te zwijgen. Gevolg: jouw kapsel wordt dutloos en pluizig.
Kapper Droge,
pluizige haren zijn niet meteen gemakkelijk in model te brengen. Ten
einde raad trekken heel wat dames uiteindelijk naar de kapper. Laat het
zover niet komen, met enkele simpele truckjes wordt elke droge haardos
weer levendig.
Olie Natuurlijke olie doet
veel goeds. De haarfollikels krijgen door het laagje olie goede
hydratatie en bescherming. Even doeltreffend is na het wassen van uw
haren wat citroensap of azijn toe aan het laatste spoelwater. Hierdoor
zullen de haarschubben zich sluiten en oogt het geheel glad en
glanzend.
De beste tip: was uw haren niet elke dag. Voor hen
die het gewend zijn om zich dagelijks te douchen, vraagt dit een hele
ommekeer. Je zal merken dat al na één week de haren minder vuil lijken
de tweede dag. Na enkele tijd lijkt de dos helemaal gezonder.
Douchekap Over
douches gesproken, investeer in een goed douchekapje op het hoofd.
Chloor in het water droogt haar en huid uit. Een eenvoudig kapje is een
makkelijke oplossing.
Wisselen Een
agressief bestanddeel in shampoos is Natrium Laurel sulfaat. Deze is
niet te vinden in natuurlijke shampoos. In de meeste natuurwinkels is
een heel assortiment te vinden. Neem drie verschillende soorten en
wissel het gebruik af. Om slap haar te vermijden, gebruik conditioner
enkel op de onderste haaruiteinden. Het oudste haar heeft immers de
meeste nood aan vocht.
Haarmasker Sinds
eeuwen gebruiken heel wat dames in Zuiderse landen olijfolie. Eenmaal
per week kam je olijfolie door de haren, zet een douchekap op en laat
een nachtje inwerken. Olijfolie is een natuurlijke conditioner, dat
makkelijk geabsorbeerd wordt door het haar. Ook geeft het natuurlijke
zachtheid en elasticiteit aan droge lokken.
Voeding Even
belangrijk: je bent wat je eet. Een gezond dieet van verse
levensmiddelen, eiwitten, mineralen maken fantastische haren. Drink
veel water, beweeg en slaap voldoende. Een gezonde levensstijl is
primair.
Brushings Ander truckje: plaats
een luchtbevochtiger op de slaapkamer, stop met warme krulijzers en
warme brushings. Helpen al deze middeltjes niet, loont een knipbeurt
bij de kapper.
Jeanslabel Salsa weet waar vrouwen op hopen: een mooi figuur. Met de Secret brengt het merk de allereerste push-in jeans op de markt. Deze wonderlijke denim lift je achterste door de unieke positionering van stiksels en achterzakken. Ook je buik wordt subtiel weggewerkt.
Driedelig effect De juiste jeans kan je figuur alleen maar flatteren. Met de 'Wonder push-up' jeans had het merk dat al begrepen. Met zijn driedelig effect gaat deze intelligente 'Secret-denim' nog een stapje verder.
Pijnlijke schoonheidsoperaties zijn niet meer nodig, zo zorgt het 'push-in' effect voor een slankere buikzone door het gebruik van een stevige voor- en achterpand. Een mooi afgelijnde taille zorgt voor een 'tummy tuck effect' en het 'push-up effect' verkrijgt de broek door de vrouwelijke rondingen subtiel te accentueren.
Prijs De prijs van de Secret Jeans varieert van 86 tot 100 euro, al naargelang de washing en afwerkingsdetails.
Info Salsa Jeans is een internationaal jeansmerk van Portugese oorsprong. Het label werd opgestart in 1994 en werkt sindsdien aan innovatieve denimcollecties, voor zowel dames als heren. Met zo'n 340 verkoopspunten in meer dan 25 landen wereldwijd groeit het aantal Salsa-fans met de dag. Meer info: www.salsajeans.com (br.hln)
Voor vrouwen die
snel een meer indrukwekkende decolleté willen, bedacht een Britse
grootwarenhuisketen de oplossing: opblaasbare behavullingen die je
borsten één maat groter laten lijken.
Zelf bepalen De grootwarenhuisketen Debenhams verkoopt vanaf vandaag behavullingen
die niet opgeblazen in een kleine handtas passen, zodat je ze altijd in
geval van nood kan bovenhalen. Ze hebben een knopje waarmee je ze door
er in te knijpen kan vergroten met lucht. Je bepaalt zelf hoeveel je je
borsten vergroot, de maximale capaciteit is één maat groter. Daarnaast
zorgen de vullingen voor meer steun. Als ze hun diensten hebben bewezen
kun je ze weer aflaten.
Natuurlijk resultaat Aankoopverantwoordelijke
bij Debenhams Annette Warburton: "We voorspellen dat alle vrouwen in
Groot-Brittannië deze 'opblaaszakjes' zullen kopen. De lingeriemarkt
evolueert voortdurend, er zijn al siliconen en olievullingen, maar deze
nieuwe soort is uiterst licht en aanpasbaar. Het zorgt meteen voor een
sexy resultaat en oogt natuurlijk."
Geen chirurgie meer nodig Volgens
de fabrikanten maakt deze uitvinding plastische chirurgie overbodig en
kun je de vullingen met eender welke beha combineren. Je betaalt er
ongeveer 5,5 euro voor. (br.nina)
De voorbije jaren
dook de luipaardprint al verschillende keren op, maar 2009 is hét jaar
waarin de trend definitief doorbrak. We zagen de luipaardprint in alle
soorten vormen, en bij veel verschillende celebs.
Gespot bij celebs Rihanna
lijkt de grootste fan: ze liet zich al zien met luipaardschoenen,
luipaardoorverwarmers en luipaardschoenen. Ook de sjaal is een leuk
accessoire voor veel celebs (Keira Knightley, Liv Tyler en Lily Allen).
Sommigen verkiezen de handtas (Melanie 'Scary Spice' B., Denise
Richards en Jessica Simpson), anderen de bikini (Sophie Monk, Mel B,
Julia Robert en Mariah Carey).
Een volledige jurk was
weggelegd voor Hayden Panettiere en Katy Perry, al werd die laatste ook
gespot in een roze luipaardprint catsuit. Jessica Simpson droeg een
riem, Paris Hilton een jas (en legging), Megan Fox een alternatief
t-shirt. Eva Longoria koos als enige celeb voor laarzen, Michelle Obama
verkleedde zich als 'luipaard' bij Halloween.
Simpel Ook
al wordt de trend massaal gesteund door celebs, het is duidelijk dat
niet iedereen ermee weg kan. Eén gouden regel: hou het simpel. Heb je
een luipaardjas, - rok of -topje, combineer het dan met egale, rustige
kleding zoals een witte broek, een zwarte legging en onopvallende
kapsels en make-up.
Daarom kiezen veel celebs eerder voor een
accessoire met luipaardprint (haarlint, handtas, schoenen, riem): dat
is veel gemakkelijker te combineren. Kies groen, en ga altjid voor fake
bont als je een jas overweegt!(br.nina)
Het mannendecolleté mag terug gezien worden. Mannen die laag
uitgesneden shirts dragen, ogen straks trendy. Daar hoort zelfs weer
een klein beetje borsthaar bij.
Catwalk Zowel
op de catwalk als op het straatbeeld tonen de heren opnieuw hun
decolleté. Onder meer de ontwerpers Yigal Azrouël en Michael Bastian
hebben iets met lage, uitgesneden halzen.
Spieren Dat
John Travolta navolging krijgt, heeft zo zijn redenen. Zo verklaarde
Bastian dat de mannelijke modellen van nu een pak gespierder zijn dan
de vroegere modellen. Wie nu met een gespierde borstkas rondloopt, mag
daar terecht fier op wezen.
Vernieuwend Andere
reden is dat steeds meer ontwerpers voor kleding kiezen die eigenlijk
geen kleding is. Slipjes in plaats van broeken, beha's in plaats van
topjes en nu laag uitgesneden shirts voor mannen.
To wax or not De
heropleving van de mannelijke décolleté doet nog meer vragen rijzen:
waxen of niet? Enkele jaren geleden was het not done om mannelijk
borsthaar te zien. Daar is recent verandering in gekomen: kale borsten
hoeven niet. "Een beetje haar is ideaal," stelt een New Yorkse
imagoconsulent. "Geen massale bos haar, dat niet, alleen een beetje
haar volstaat". (br.hln)
Mooie make-up
maakt je zorgvuldig uitgekozen outfit helemaal af, het is de ideale
manier om tijdens de feestdagen indruk te maken. Laat deze beautyfouten
je avond niet verpesten.
Make-up en outfit Als
alles te veel bij elkaar past, ziet je er ordinair uit. Als je een
dramatische outfit aanhebt, moet je make-up heel subtiel zijn. Draag je
een felle jurk, kies dan voor nude cosmetica. Bij een metallic outfit
vermijd je best glanzende lipstick. Smoky eyes zijn een betere optie.
Ogen en lippen Je
moet een beslissing maken, het is het één of het ander, maar accentueer
nooit je ogen én je lippen. Ga je voor dramatische oogschaduw, kies dan
voor transparante lipstick. Leg je de focus op je lippen, breng dan
zachtbruine oogschaduw aan.
Te veel glans Het
is niet de bedoeling dat je op een discobal gaat lijken. Je huid mag
stralen, maar niet glanzen. Als je dus voor make-up met glitters kiest,
doe het dan subtiel. Bij je ogen beperk je je tot glitters op de
oogleden en binnenste hoeken, maar maak het subtieler met romige
oogschaduw. Op je lippen breng je best een nude lipgloss met glitters
aan.
Bronzer Vrouwen kiezen vaak een bruin
poeder dat te donker is en brengen dit aan op heel hun gezicht. De truc
zit hem er in de juiste te kiezen. Kies voor een gouden tint en niet
voor oranje of bruin. Ga over het poeder met je borstel, tik wat te
veel is er af en breng het aan op je kaaklijn, neus, wangen, voorhoofd
en zelfs op je kin.
Uitgelopen lipstick Felrode
lippen zijn dé look van dit najaar, maar dit is wel moeilijk aan te
brengen. Begin met lippen waarop je een balsem aanbracht. Om ervoor te
zorgen dat je make-up niet uitloopt, breng je op de rand van je lippen
met een potlood een lijntje aan. Zorg ervoor dat deze in de natuurlijke
kleur van je lippen is, het is niet te bedoeling dat je dit ziet.
Vervolgens breng je de lipstick met een borsteltje aan. Begin in het
midden van je lippen en werk naar buiten.
Make-up die vervaagt Naast je lipstick, neem je best nog andere essentiële spulletjes mee die je look de hele avond garanderen:
- Camouflage stick: een puistje dat plots komt opduiken kan je avond verpesten.
-
Wattenstaafje gerold in je oogschaduw: als je deze bijhoudt in een
sigarettendoosje, ziet het er nog mooi uit en kun je in enkele seconden
je oogschaduw bijwerken.
- Zwarte eyeliner: naarmate de avond vordert, moet je je lijntje bijwerken. Het geeft je meteen een sexy gevoel.
Het kerstfeest is
één van de belangrijkste evenementen van het jaar voor vrouwen, dat
blijkt uit een recent onderzoek. Een mooie jurk die ons nog meer doet
stralen, is dus een must. We helpen je op de goede weg door te zeggen
welke jurk bij jouw figuur past.
Buikje Kies
voor een jurk die met plooitjes en andere effecten de aandacht van jouw
buikje afleidt. Een goede optie zijn dus losse jurkjes die met een
detail, als boduursels, drappages en riempjes de het vlak van je romp
breken. De klassieker, een Griekse godinnenjurk, is een goede optie.
Deze jurk verstopt je buikje, jurk bij Asos.com.
Brede heupen Kies
voor een ultratrendy jurk met epauletten, deze brengen je brede heupen
namelijk in balans. Om helemaal voor de stijl van de jaren tachtig te
gaan, ga je op zoek naar een jurk met pailletten. Een andere mogelijke
optie is een losse babydolljurk, die losjes over je probleemzone valt.
Jongensachtig figuur Creëer
vrouwelijke vormen door een jurk met tulp- of ballonmodel te dragen.
Ook futuristische outfits, doe inspiratie op bij Lady Gaga, werken goed
voor je figuur. Je borsten laat je groter lijken door voor borduursels
op je bovenstuk te kiezen. Ben je eerder een klassiek type, zoek dan
naar een jurk die een taille bij je creëert met plooitjes of een
riempje.
Deze jurk leidt de aandacht van je brede heupen af. Jurk bij Asos.com.
Grote borsten Vermijd een
schouderloze jurk. Ga eerder voor brede bandjes en een opvallende,
diepe decolleté die je beste punten in de verf zet.
Klein gestalte Kleine
dames verlengen hun figuur door korte rokjes in combinatie met een hoge
taille, die laten je benen namelijk langer lijken. Een los, flirterig
jurkje werkt het best voor jou.
Deze jurk flatteert een jongensachtig figuur. Jurk bij Asos.com
Hoge hakken leiden tot pijnlijke voeten, dat is een feit. De schoenen
uiteindelijk uitschoppen, (opvouwbare) ballerina's meenemen, gelkussens
dragen of je laten dragen door je geliefde, zijn dé manieren om ermee
om te gaan. Of, de nieuwste trend, je kan je poezelige voetjes een
botox-behandeling geven.
Killer heels Botox
geldt vooral als antirimpelbehandeling, maar zou ook werken tegen
vermoeide en pijnlijke voeten. Daartoe wordt de botox ingespoten in de
voetzolen. Bij zakenvrouwen, die voor hun 'power outfit' rekenen op hun
'killer heels', is de behandeling al heel populair. Beautyklinieken
rapporteren nu een massa aanvragen voor 'foot fillers' zoals ze de
behandeling zijn gaan noemen.
Tijdelijk en duur "De
behandeling is slechts tijdelijk, dus we vragen iedereen om er twee
keer over na te denken", aldus dokter Nick Milojevic. Een
botoxbehandeling in het gezicht kan tot zes maand zichtbaar zijn, bij
een voetbehandeling is dat slechts twee tot drie maand.
Goedkoop
is het ook al niet: tussen 250 en 300 euro. Dat is een pak duurder dan
gelkussens, en gemakkelijk de prijs voor een (of twee) paar minder hoge
schoenen...
Na H&M, Esprit en Mexx zet nu ook de winkelketen Zara haar volledige collectie online in een webshop.
De onlineverkoop start vanaf de herfst/winter 2010. Voorlopig zal de e-shop enkel beschikbaar zijn in Spanje, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Portugal. België en de andere landen komen later aan de beurt. (br.she)
Val op tijdens de feestdagen met een eigen creatie
Val op tijdens de feestdagen met een eigen creatie
Een voorbeeldje van een creatie.
Niets zo vreselijk
als op een feest verschijnen en merken dat iemand anders dezelfde jurk
draagt. Voor wie dat wil vermijden, maar twee linkerhanden heeft, is
het digitale atelier van 3 Suisses een oplossing. Je stelt er namelijk
zelf een jurk samen, het bedrijf creëert deze dan voor je. Dit alles
voor een redelijke prijs.
Vier stappen Toch is er enige creativiteit nodig om een mooie jurk samen te stellen bij 3 Suisses,
maar als je je er even aan zet, loont het de moeite om zelf een outfit
te laten maken. In vier stappen kies je zelf de stof en snit, meldt
weekend.be. Er is voor elk wat wils, het aanbod telt vijftig
verschillende kleuren, je kan kiezen voor een tulpmodel, mini of lang
rokje, lange vlindermouwen of een mouwloos exemplaar.
Voorbeeldjes Om
het helemaal af te maken kun je details als broches en riempjes
toevoegen. Je moet er wel op tijd bij zijn, want het duurt tien dagen
voor je je creatie in de bus krijgt. En het mooiste van dit atelier is
dat de prijzen redelijk zijn. Afhankelijk van de stof, tel je tussen de
65 en 100 euro neer. In ruil daarvoor krijg je een originele jurk die
helemaal naar jouw smaak is.
Schattige lingerie van Sonia Rykiel morgen live bij H&M
Schattige lingerie van Sonia Rykiel morgen live bij H&M
Winkelketen H&M slaagt erin om haast wekelijks uit te pakken met
niets nieuw. De collectie van Jimmy Choo is nog maar net de deur uit of
het wordt al uitkijken naar een nieuwe designercollectie. Morgenavond
wordt namelijk tijdens een heuse catwalkshow de lingerielijn van Sonia
Rykiel in Parijs voorgesteld, de ontwerpen liggen in de winkels vanaf 5
december.
Topmodellen op de catwalk Ook jij kunt deze catwalkshow meemaken, je volgt hem vanaf 23 uur live op de website van H&M.
De show werd bedacht door het genie achter de catwalkevenementen van
Chanel Etienne Russo. Een reden om morgen op post te zijn? Kijk maar
naar de veelbelovende foto's van de collectie, die door topmodellen als
Lara Stone (de vervangster van Madonna voor Louis Vuitton) en Caroline
Trentini geshowd zal worden. Het is nog even wachten op de
kledingcollectie ontworpen door Sonia Rykiel, die ligt vanaf 20
februari in de winkels.
Vanuit Rusland is de nieuwste trend qua winterschoenen overgewaaid.
Fashionista's dragen nu de Valenki: een traditionele Russische laarzen
vervaardigd uit vilt. In Nederland veroorzaakten ze alvast een hype bij
schoenliefhebbers, hier is het nog even afwachten. Tot min -40 Het
is even wennen als je de Valenki ziet, het lijkt bizar dat binnenkort
alle fashionista's deze laarzen zullen dragen. Dat was bij de Uggs of
de Crocs echter ook zo. De laarzen worden in Rusland al 300 jaar
gedragen en zouden beschermen tegen de koude bij temperaturen tot -40.
Trendy vrouwen pikten de traditionele schoen op en willen het nu
bombarderen tot dé wintertrend. De Slovz
wordt met de hand gemaakt en daarom is elk paar uniek. Volgens de
traditie mag je er de schaar inzetten of de schacht omslaan om hem naar
je eigen stijl te costumizen. Ook kun je er makkelijk op borduren.
Leuk alternatief Bij
droog weer draag je de laars zo, als het regent, kies je best voor de
rubberen overschoen, die hem beschermt. Als je deze winter dus niet in
de afgezaagde Uggs wil rondlopen, is de Slovz een leuk alternatief. De
prijs voor deze handgemaakte schoen valt al bij al mee, je betaalt 139
euro.
De fameuze
pointeschoenen van Alexander McQueen doen in modemiddens al een tijdje
stof opwaaien. Ze sprongen eruit op de catwalk, ze werden bejubeld om
het verrassings- en vernieuwingseffect, maar niemand dacht dat iemand
ze ook daadwerkelijk zou kopen. Mis poes, want McQueen kan de vraag
naar de dingen nauwelijks bijhouden.
Wat
is er speciaal aan deze schoenen? Ten eerste is er de opvallende,
smalle, erg hoge hak van zo'n 25 centimeter. Tweede opvallende punt: de
afgeplatte punt van de schoen, die dient om het evenwicht te helpen
bewaren. Immers, met zo'n hoge hak loop je letterlijk op je tenen en er
moet toch iets voorzien worden om het evenwicht te bewaren.
Of
ze ook werkelijk op de rode loper en in het straatbeeld zullen opduiken
valt nog af te wachten, maar zeker is dat de trend naar extravagante
schoenen niet bepaald aan het sterven is, integendeel. Het lijkt alsof
de honger naar schoenen, opvallende schoenen en hoge schoenen, steeds
groter wordt.(br.nina)
Vergeet domme
blondjes met diepe decolleté's, blote buiken en korte rokken. De
nieuwste modetrend heet 'geek chic'. Nog altijd sexy, maar met een
vreemd, nerderig kantje. Denk: grote, strenge (vintage) bril, t-shirts
met opschriften die verwijzen naar wiskundige theorieën,
fysicaformules, gadgets, games of stripverhalen.
De
stijl verschilt in grote mate van 'gewone' geeks, die sociaal
onaangepast en wars van alle modetrends, hun ding blijven doen. Om
'geek chic' te zijn moet je je geekgehalte een beetje opleuken.
Mannen: zo geek als mogelijk Zowel
vrouwen als mannen kunnen 'geek chic' zijn, maar er gelden andere
regels. Mannen mogen zowat alles, tot op het randje van 'moderamp',
naar de modenormen dan. Broeken met smalle pijpen in rare kleuren,
T-shirts met vreemde prints, gecombineerd met een opvallend vest of een
originele hoed, en liefst in een combinatie die vloekt.
Vrouwen: ingetoomd door Hollywood Dat
is de vrouwelijke geeks niet gegund, of althans niet meer. Waar zij in
het begin ook helemaal loos mochten gaan, wordt dat nu ingeperkt en
niet in het minst door de Hollywoodinvloed.
Wie als vrouw het
dichtst bij de oorspronkelijke bedoeling wil blijven, houdt het best zo
alternatief mogelijk. Vale jeans, sneakers, nerdy T-shirt en een trui
met capuchon.
Maar steeds vaker wordt de term gebruikt voor
trendy zakelijke vrouwen met een opvallende, zwarte, grote bril. Ze
dragen dit bij een kokerrok, hoge hakken en een preutse blouse, en
lijken zo eerder op de geekversie van de sexy bibliothecaresse. Helena
Christensen, Scarlett Johansson en 30 Rock-ster Tina Fey zijn voor
Hollywood de ideale ambassadrices.
Tv Wie
echt de innergeek in zich wil ontdekken, kijkt best naar series als
'Flight of the concords', 'The big bang theory' en 'The IT-crowd'. Wie
daar niét gillend van wegloopt, kan 'geek chic' met recht en reden
dragen.
Eén-omroepster Evy Gruyaert heeft een eigen juwelenlijn ontworpen. Die stelde ze donderdagavond voor in de Bed & Breakfast Boulevard Leopold in Antwerpen.
Gruyaert maakte zelf de schetsen en ontwerpen, waarmee ze nadien naar een goudsmid stapte.
Het worden geen ringen met een steentje, zegt Gruyaert over haar eigen collectie. Wel toffe juwelen van hoge kwaliteit die passen in haar wereld 'Malice in Wonderland'. De juwelen kosten tussen 70 en 350 euro.
Mannen krijgen
rokken aangemeten, vrouwen kiezen terug vaker voor een formeel kostuum.
Weer een 'comebacktrend', want het is niet voor het eerst in de
modegeschiedenis dat vrouwen naar een kostuum grijpen.
Marlène
Dietrich droeg er al in de jaren '20. Veertig jaar later lanceerde Yves
Saint Laurent het vrouwenkostuum opnieuw én met succes. Vandaag is
vooral Stella McCartney grote fan, maar ook andere merken, zoals
Balmain, pakken er mee uit.
Sterk en onafhankelijk Allemaal
goed en wel, maar voor wie is zo'n kostuum bedoeld en hoe draag je dat?
Hou er rekening mee dat het kostuum je sterker, mannelijker en
onafhankelijker doet lijken. Wil je net je vrouwelijkheid uitspelen,
dan kies je beter voor een rok.
Investeer Kies
altijd voor een kostuum dat goed is van snit. Dit kost meestal wel wat,
maar een of twee echt goede kostuums (met een boel bloesjes om af te
wisselen) doen je meer goed, dan vijf 'middelgoede' tot slecht zittende
kostuums. Perceptie is alles, dus mag je in dit geval niets aan het
toeval overlaten.
Zwart met wit Van het
klassieke kostuum wordt eigenlijk niet afgeweken: het is zwart, en het
hemd wit (of in poedertinten). Vrouwen dragen het natuurlijk
onveranderlijk met torenhoge hakken, een it-bag en een goedgekozen
accessoire (een lange halsketting, een grote armband en/of een toffe
broche). Het kapsel is weinig opvallend: een middenstreep, een
zakelijke staart of knot.
Subtiele verschillen veranderen je hele look:
1) klassiek:
Een broek met recht of lichtjes taps lopende snit, een kort jasje,
gecombineerd met een hooggesloten blouse, al dan niet met ruffles of
een strik. Zwart overheerst, mat en glanzend (bv de revers) wisselen
elkaar af. Je kapsel is strak, neutraal en zakelijk.
2) modern:
De broek is breed en baggy, het vest strak, en je bloes laat iets meer
neklijn (of zelfs decolleté) zien. Het kostuumjasje laat je weg.
Dikkere stoffen als wol zijn hier op hun plaats, net als blekere
kleuren (crème, beige, grijs). Je blouse kan wit, lichtblauw of
lichtroze zijn. Je haren draag je bij voorkeur los, al dan niet met een
zwierige baret.
3) Met een twist: Je gebruikt
slechts delen van je kostuum en combineert deze met andere elementen.
Over je cocktail- of avondjurk draag je een blazer, het kostuumvest
wordt gecombineerd met een jeans, je blouse vervang je door een losse
tuniek voor een semi-formeel feestje of een sexy korset.
4) Glam: Haal
alles uit de kast, en ga voor een ronduit glamoureuze kostuumlook.
Felrode lippen, perfect gemanicuurde nagels, minutieus gestylde krullen
en je kan zo naar een bal. Hier kan je variëren tussen 'deftig' (met
een kuise blouse) of 'ultrasexy' (met een zeer sexy blouse).
Los of strak? Stella
McCartney draagt graag losse pakken: een los shirt, een oversized
blazer, een ruime broek. Maar deze stijl flatteert niet iedereen. De
meeste vrouwen zullen grijpen naar gatailleerde ontwerpen. Ook voor een
legging kiezen, zoals Anne Hathaway, is erg gewaagd maar waarom ook
niet? De gouden regel is: Zolang het je flatteert, kan en mag het.
Jurken, rokken, bloesjes en ja, ook hoeden van papier, het passeerde
allemaal op de catwalk in de Boliviaanse hoofdstad La Paz. Ontwerpster
Marion Macedo maakt al sinds 2005 naam en faam met haar papieren
ontwerpen.
Deze keer liet ze zich inspireren door de
feestelijkheden rond de 200ste verjaardag van het land. Ze keek
daarvoor naar tekeningen van 200 jaar geleden om te begrijpen hoe de
mode er toen uitzag. Ook geschiedkundigen werden in het proces
betrokken, om de tradities van die tijd te doorgronden.
De
modellen waren een beetje nerveus om de fragiele ontwerpen te showen,
maar dat bleek uiteindelijk niet nodig. "Eerst maakten we ons zorgen,
maar eigenlijk is het veel gemakkelijker dan met gewone kleren", aldus
model Maywa Jaureui.
Een man in een
rok, het is een beeld dat nog niet helemaal is doorgedrongen. Dat kan
snel veranderen, nu H&M uitpakt met een rok en harembroek voor
mannen. Om het geheel wat stoerder te maken, hoort er ook een een
legging of bermuda bij.
Catwalks Wie
de modecollecties van grote ontwerpers in het oog houdt, kon al
vaststellen dat er volgend voorjaar hier en daar mannenrokken te zien
zijn. Een aantal ontwerpers als Comme des Garçons, Jan Paul Gaultier en
Rick Owens lieten er hun mannelijke modellen in paraderen.
Vraag Ook
H&M heeft dat begrepen, al is het niet voor het eerst dat de
modeketen een mannenrok in de rekken hangt. Volgens
persverantwoordelijke Marianne Neirinckx is er immers enorm veel vraag
naar. De rok zit in de 'Trend-collectie', de meest modieuze lijn bij de
keten. Die lijn is slechts in een beperkt aantal winkels te verkrijgen.
Bij ons is dat enkel in Antwerpen. Voorlopig komen daar geen andere
winkels bij.
Moed en durf Samen met de
rok, krijgt ook de harembroek een plaatsje op de herenafdeling. De
collectie is er binnen een zestal weken te verkrijgen. Buiten trendy
heren, blijft de vraag of we deze stukken in het straatbeeld zullen
zien opduiken. Heel wat moed en durf is nodig om als man de stap te
durven wagen. Maar zo is het ook de dames vergaan toen ze jaren geleden
voor het eerst de broek aanpasten.
Designteam Comme des Garçons brengt ode aan The Beatles
Designteam Comme des Garçons brengt ode aan The Beatles
Het designteam Comme des Garçons is verzot op de liedjes van Paul McCartney en co. Ze wilden de legendarische rockgroep The Beatles dan ook de gepaste eer betuigen en ontwikkelden daarom een eigen Beatles-lijn.
De Beatles-lijn mocht in geen geval deel gaan uitmaken van de reeds uitgebreide souvenirshop van de groep. Daarom baseerde het team zich op het loge van Apple Corps, het Londense bedrijf dat de rechten van de groep beheert.
Omdat Paul McCartney bovendien een overtuigd vegetariër is, wordt er nergens gebruik gemaakt van echt leder. De prijzen van de collectie variëren tussen de 115 dollar en de 860 dollar.