Een geslaagde feestoutfit draait maar een klein deel om wat je
werkelijk draagt. Andere factoren spelen een veel grotere rol, en deze
vijf tips gaan je helpen om complimentjes te krijgen op een feestje.
1) Tijd en energie Een toffe outfit komt niet zomaar
uit de lucht vallen, je moet er wel degelijk wat tijd en energie in
steken. Dat betekent niet dat je zeven winkels moet afschuimen, maar wel
dat je kledij netjes is en zorgvuldig samengesteld. Vermijd te veel
bloot of te extravagante kledij, omdat het afleidt.
2) Dresscode Je
outfit is afhankelijk van het feestje waarop je bent uitgenodigd. Het
familiediner kan je vast wel inschatten, maar bij het oudejaarsfeestje
is het veilig om op voorhand even te polsen wat er precies verwacht
wordt.
3) Dat tikje anders Opvallen kan je
ook zonder dat het mensen afleidt van hun eten of gesprekspartner. Een
zwart jurkje kan je dat tikje meer geven door een opvallend juweel of
opvallende schoenen, je kan kiezen voor een accessoire in een fel kleur
of zelfs een opvallende jurk, als de dresscode dat toelaat. Kies voor
iets dat bij jou past, en draag het met flair.
4) Less is more Het
adagium 'less is more' slaat boven alles op mode. Eén opvallend
kledingsstuk of accessoire is vaak meer dan genoeg, verschillende
combineren is een kunst die maar weinigen is gegeven.
5) Begin er op tijd aan Haast
en spoed is zelden goed, en dat geldt ook voor feestoutfits. Begin op
tijd aan de kledijselectie, het (eventueel) wassen en strijken, het
lakken van je nagels, douchen en opmaken. Zo vermijd je niet alleen
zweetplekken, maar ook ladders in nylons, gescheurde nagels en
ongevallen.
De samenwerking tussen het modehuis Lanvin
en de winkelketen H&M heeft laatstgenoemde toch geen windeieren
gelegd. Ondanks de uitgebleven stormloop in België kende het merk een
grote populariteit in het buitenland, wat meteen voor ongekende
verkoopcijfers zorgde.
De verkoop van H&M in november is met
17% gestegen ten opzichte van het jaar voordien. Niet alleen de opening
van een aantal nieuwe winkels ligt daarbij aan de grondslag, ook de
Lanvin-collectie van H&M is verantwoordelijk voor de meerverkoop. Zo
was de volledige lijn in enkele uren uitverkocht in Groot-Brittannië.
In eigen land was de collectie echter minder populair en bleven
bepaalde, wel erg opvallende, designs nog dagen na lancering in de
winkelrekken hangen.
Andrej Pejic viert deze dagen hoogtij als model. De hermafrodiet mocht eerst aanrukken als uithangbord voor Jean Paul Gaultier en wordt nu ingelijfd bij Marc Jacobs.
Andrej Pejic, het mannelijke model met opmerkelijke vrouwelijke trekken, zal te zien zijn in de nieuwe campagne Marc by Marc Jacobs. Eerder lijfde Jean Paul Gaultier hem in om hem samen met het model Karolina Kurkova te laten schitteren voor zijn lentecampagne. De vrouwelijke trekken van Pejic trokken ook de aandacht van succesvolle fotografen als Steven Meisel, Mert Alas en Marcus Piggott, waardoor hij reeds in de Franse en Italiaanse Vogue te zien was.
Pejic zal nu schitteren in de nieuwste campagne van Marc by Marc Jacobs samen met het blonde model Ginta Lapina.
Tot voor kort waren luipaard- en leeuwenjongen het laatste musthave
accessoire bij modeshoots, nu blijkt een baby onmisbaar te zijn voor
echte fashionista's.
Statement Gucci hield
onlangs een feestje voor kinderen, met een baby van top tot teen
gehuldigd in Gucci om hun nieuwe collectie kinderkledij te vieren. Maar
ook tal van supermodellen zullen binnenkort kunnen pronken met een baby
op hun arm: schoonheden als Miranda Kerr, Gisele Bundchen en Jourdan
Dunn zijn zwanger of net bevallen. Als laatste poseerde de Amerikaanse
actrice Katherine Heigl met haar baby op een magazinecover.
Wie denkt dat een feestkapsel per definitie moeilijk of duur is,
heeft fout gedacht. De benodigdheden zijn een bus glitterspray,
engelenhaar en/of haarjuwelen.
1) Glitterhaar Het principe is simpel. Je legt je
haar in de juiste plooi, schudt eens goed met de bus en je bespuit je
haar met glitters. Voor een minder subtiel effect kan je je haar
onderverdelen in strengen, en deze grondig met glitters bewerken.
Meestal is er keuze tussen goud en zilver, maar soms vind je ook
kleurrijke glitters.
2) Engelenhaar Het
was ooit enkele een kerstboomversiering, maar engelenhaar kan ook van
jouw haar 'engelhaar' maken. Het is redelijk arbeidsintensief en
gemakkelijker bij een vriendin dan bij jezelf. Hoe doe je het? Je knoopt
elk engelenhaar in jouw haar, en creëert zo een subtiel feestelijk
effect.
3) Haarjuwelen Tot slot kan je
ook je toevlucht nemen tot haarjuwelen. Deze 'steentjes' plak je in een
strip op je haar, zet je vast met een stijltang waarna je het papiertje
kan verwijderd worden. Resultaat: schitterend haar!
Partytrend in Amerika: de zelfgebreide, lelijke kersttrui
Partytrend in Amerika: de zelfgebreide, lelijke kersttrui
Een zelfgebreide trui in schreeuwerige kleuren versierd met
sneeuwvlokjes, kerstmannen, rendieren, is in Amerika de nieuwste trend.
Er worden zelfs tal van speciale 'lelijke kersttruienfeestjes' gegeven
dit jaar. Bij de 'dresscode' geldt: hoe meer meer overdreven, hoe
beter.
Feestjes "Iedereen heeft wel een
ervaring met deze lelijke kersttrui", aldus oprichtster van de
Twittergroep Wednesday's Ugly Sweater Tweetup dat speciale feestjes voor
lelijke kersttruien organiseert in de Canadese stad Vancouver. "Je
houdt er een tijdje van, maar beseft op dat moment niet hoe lelijk deze
is." De groep op de sociale netwerksite Twitter had al snel 3000
volgelingen, op hun feestje daagden heel wat mensen op. Fong droeg op
het evenenemt zelf een trui in lavendel met een rendier. "Het ontwerp is
echt verschrikkelijk en lavendel is absoluut mijn kleur niet, maar ik
hou ervan."
Stormloop Ook de Amerikaanse webshop 'The Ugly Sweatershop'
met lelijke kersttruien scoort goed momenteel, de winkel kan de vraag
haast niet volgen. Het koppel Clarissa en George Truijillo begon met dit
initiatief omdat ze moeite hadden het juiste model te vinden voor hun
jaarlijkse 'lelijke kersttruienfeest'. Clarissa wil haar geheim niet
delen waar ze de kledingstukken vandaan haalt.
Trouwen hoeft niet langer in een witte jurk. Naast de zwarte,
rode of andere bonte jurken is ook het broekpak in volle opmars. En dat
hoeft er niet meteen heel mannelijk uit te zien, maar wel zeer sexy.
Een broekpak wordt voor veel gelegenheden gedragen. Zowel op kantoor
als op een feest oogt de broek met bijpassende top of jas bijzonder
stijlvol. Het broekpak lijkt nu ook de bruidsmode in te palmen.
Stoer en vrouwelijk Vrouwen
die in het dagelijkse leven zelden of nooit een jurk of rok dragen,
voelen zich beslist ongemakkelijk in een traditionele bruidsoutfit. Voor
hen is het broekpak een elegante, stijlvolle, stoere en tegelijk
vrouwelijke oplossing.
Variaties Net als bij
de jurken, zijn er heel veel variaties mogelijk. Naast de witte of
crèmekleurige broekpakken, durven tegenwoordig meer dames voor een
kleurtje kiezen. Zo is zwart sexy, ogen pasteltinten stijlvol en staat
rood zeer modern. De nieuwste pantalons zijn vaak driekwart. Met
opvallende schoenen eronder steel je die dag gegarandeerd de show
Al worden tegenwoordig meer kerstaankopen via internet gedaan,
onderzoek geeft aan dat mensen nog liever naar de winkel afzakken om
kleding te kopen.
Volgens het onderzoek, uitgevoerd door modesite Textilia, wordt vooral
kleding op webshops gekocht. Hebben shoppers de keuze, opteren de
meesten eerder voor de winkel. Meer dan een kwart heeft al kleding in
een webwinkel gezien en nadien gekocht in een fysieke winkel.
Jongeren 1
op 5 werkt omgekeerd en heeft het gegeerde kledingstuk al in een
fysieke winkel gezien en daarna online gekocht. Vooral jongeren
combineren beide mogelijkheden als het op aankopen van nieuwe kleding
aankomt. Vijftigplussers doen dit helemaal niet en prefereren nog altijd
de winkel.(br.nina)
Lang of kort, opgestoken of loshangend? Haarkeuzes waren nooit zo
eenvoudig. Zoals gespot op de catwalk, bieden de haartrends voor
volgend jaar een waaier aan stijlen met een knipoog naar het verleden,
het heden en de toekomst.
1. Super Seventies Afrokapsels, golvende
watervallen en glad opgestoken haar zoals gezien bij Mulberry,
Blumarine, Louis Vuitton en Marc by Marc Jacobs. Disco en glamour bleken
de sleutelwoorden.
Super seventies is een belangrijke haarlook -
veel volume, golvende watervallen of gigantische kroeskapsels. Het
alternatief: sluik met een zijscheiding of ineengestrengeld.
2. In rechte lijn Variaties
op sluik haar: uitgeföhnde golven, overlappende textuurlaagjes en
lange, dunne paardenstaarten. Sluik haar wordt vanaf nu anders gekapt,
er zitten geen echte golven in maar het is ook niet supersteil. Kijk
maar naar de moderne, minimale, bijna atletische looks bij Brioni en de
lange, dunne paardenstaarten die bij Chanel voor wat lineaire structuur
zorgen.
3. Nieuwe Garçonne Stoere,
verfijnde meisjes met jongensachtige allures die het haar kort, lang of
golvend kort dragen. We zagen ze bij DSquared2, Balmain, Balenciaga en
Gucci. Het haar krijgt zelfs een 'punk deluxe' inslag. Kiezen voor
een kort kopje uit rebellie of voor het onderhoudsgemak is niet nieuw.
De eerste tomboys dateren uit de jaren 1920, toen een schandaalroman
over een Parijse vrouw die haar haren kort knipt en mannenkleren
aantrekt de goegemeente choqueerde. Ondertussen verwierven deze
vrijgevochten vrouwen steeds meer vrijheid door hun haar te kortwieken
en broeken te dragen. De 'New Garçonne' 2011 kan zich deze look ook
aanmeten zonder de schaar er in te zetten: trek een mannelijk aandoende
lage zijscheiding en kam het haar glad: de haarlengte verdwijnt achteraan op het hoofd. Zo wordt mevrouw dus meneer.
4. Jong en losjes Jeugdig
enthousiasme typeerde de losse, nonchalante stijl van Dsquared2,
Vivienne Westwood Gold Label en Moschino Cheap and Chic. Zij zetten een
frisse, energieke look neer van funky opgestoken kapsels over Egyptisch
geïnspireerde bananenwrongen tot schattige, sexy knotjes.
De trends vertaald in kleuren
BLOND Platinablond
beleeft een tweede jeugd, maar de nuances zijn zachter dan in vorige
seizoenen. We zien natuurlijkere, bijna beige tinten, zoals bij Jill
Scott.
BLONDBRUIN Blond en bruin fuseert, en de precieze kleur is dan ook moeilijk te benoemen. De tint houdt het midden tussen een zeer donker natuurlijk blond en een uitermate licht rookbruin. De modellen van Christian Dior illustreerden deze trend perfect.
ROOD Flamboyant rood maakt plaats voor natuurlijkere aardetinten, zoals de zachte kopertinten die we bij Mulberry opmerkten.
Het eindejaar staat voor de deur. Dringend tijd om een feestoutfit te gaan bijeenshoppen. Maar waar moet je zoal op letten?
De nieuwste trend zijn jurkjes geïnspireerd op de jaren '50 en '60. Volle rokken en lange jurken zijn daarbij een musthave.
Wanneer je jurk dan ook nog voorzien is van lovertjes, versieringen, kant of strikjes is het helemaal leuk. Qua kleuren kies je best voor zwart, goud, zilver of nude.
En je juwelen? Die hou je best zo simpel mogelijk. De algemene regel: hoe meer blingbling op je jurkje zelf, hoe minder opzichtig je accessoires moeten zijn.
Carrièrevrouwen met te diep decolleté riskeren ontslag
Carrièrevrouwen met te diep decolleté riskeren ontslag
Vrouwen die hun borsten te veel tonen saboteren hun carrière en riskeren
zelfs ontslagen te worden, dat blijkt uit een recente Britse enquête.
Geen promotie In
tegenstelling tot wat velen denken is je vrouwelijke troeven uitspelen
niet goed voor je carrière, dat blijkt uit een enquête bij 3000 bazen en
werknemers. Managers noemen een diepe decolleté als een van de grootste
fouten die een werkende vrouw kan maken. Een op de vijf geeft toe dat
ze al iemand hebben ontslagen omdat ze zich niet gepast kleedden. De
helft van de bazen zegt dat ze al iemand een promotie of loonsverhoging
weigerden om deze reden.
Flaters De meeste
bazen weigeren een sollicitant wanneer die er slordig uitziet, 80
procent zegt dat de manier waarop mensen zich kleden een effect kan
hebben op hun carrière. Het dragen van een joggingpak, ongestreken
hemden en slippers op de werkvloer zijn de grootste modeflaters die
werknemers kunnen begaan.
Nadat modellen met hun blote benen op de catwalks van Chanel, Fendi en
Alexander McQueen verschenen, spotte de Amerikaanse modebijbel Vogue dit
als trend en raadt het fashionista's daarom aan dapper de vrieskou te
trotseren met blote benen.
Wie dacht
dat er geen enkele gek deze trend ernstig zou nemen is fout. Nu sprong
ook de Britse versie (ja, het land waar het al een maand sneeuwt) van
Vogue hier op, journalisten geven tips om de komende maanden blootbeens
te gaan. Zij adviseren om je te warmen met bont met bijvoorbeeld pelsen
laarzen of lange jassen, wollen kniekousen, lange rokken. Daarnaast
volg je best tips op van experts in New York en het hoge noorden. Je
moet de trend met veel zelfvertrouwen en een glimlach dragen, want je
zult hierbij al snel met heel wat starende blikken te maken krijgen.
Blote benen op de catwalk bij Chanel.
'Zwakkelingen'
kunnen het effect faken met leggings met gaten, aldus Vogue. De vraag
is natuurlijk waarom je de warmte van panty's zou opgeven voor blote
benen, zeker aangezien het aanbod van exemplaren in huidstinten zo groot
is. Het is in de winter al moeilijker om je benen te verzorgen door de
koude en dehydratatie, door het gebrek aan zon zien ze er dan nog vaak
erg bleek uit. En volgens de fashionista's van Vogue is het verboden om
vals te spelen met bruinen zonder zon. Alleen een trend voor echte
durfallen dus.
Amerikaanse vrouwen zijn dol op jeggings, een legging gemaakt van jeans
en lycra. Dit kledingstuk staat namelijk in de top tien van trends bij
vrouwen allemaal te danken aan celebs als Taylor Swift, Beyoncé en
Rihanna.
Jongeren Bij de Amerikaanse
winkelketen Target verdubbelde de vraag naar jeggings in een jaar tijd,
aldus woordvoerder Joshua Thomas. Bij jeansfabrikant Levi's is het
succes zo groot dat ze hun collectie met twee ontwerpen hebben
uitgebreid. Marschal Cohen van onderzoeksbedrijf NPD Group: "Het is de
volgende evolutie van de jeansbroek." Het kledingstuk scoort vooral bij
tieners, maar ook bij vrouwen wordt dit steeds populairder. Voor hen is
dit echter moeilijker om dit te dragen, het staat niet meteen voor een
volwassen look.
Voordelen Het voordeel van
dit kledingstuk is dat het er uitziet als een ultrastrakke jeansbroek,
maar dat het niet zo zit. Journaliste Jayne Seward: "Het is een van de
enige trends die zo populair is vanwege het comfort." Daarnaast is het
budgetvriendelijke prijskaartje een reden. Je hebt er al voor 15 euro,
maar bij designermerken betaal je er meer dan 100 euro voor.
Celebs Celebs
als Miley Cyrus en Selena Gomez zijn alvast fan, maar ook Lindsay Lohan
en Jessica Simpson, die haar eigen collectie jeggings op de markt
bracht.
De Britse winkelketen Marks & Spencer brengt een corrigerende
feestcollectie, met onder meer een zwarte jurk, uit die je helpt een
maat slanker te lijken.
Voordelen korset De
collectie Secret Support maakt gebruik van speciale technieken,
speciale panelen stof, om buik, kont, borsten en heupen slanker te doen
lijken. Marks & Spencer is een jaar bezig geweest met de
ontwikkeling van de jurk die een gestroomlijnd silhouet creëert. In de
kledij zitten panelen van elastaan, polyamide en een laag lycra
verwerkt. Het effect is gelijkaardig aan corrigerend ondergoed, maar de
steun is ingebouwd in de kledij, voor een meer comfortabel gevoel in
vergelijking met een korset. Daarnaast wordt dezelfde technologie
toegepast bij rokjes en broeken, deze outfits vliegen over de toonbank
met de feestdagen in het vooruitzicht. De collectie is verkrijgbaar in
maten 36 tot 48 voor een budgetvriendelijke prijs, de jurk kost
bijvoorbeeld 70 euro.
Sixties Het
zandloperfiguur is terug in, dankzij het succes van de Amerikaanse
sixtiesserie Mad Men. Vooral de actrice Christina Hendricks is een
voorbeeld voor tal van vrouwen. Een woordvoerder van M&S: "Deze
reeks biedt steun en verbergt bulten en putten weg voor een meer
gestroomlijnd resultaat. Niet alle vrouwen dragen graag corrigerend
ondergoed, daarom wilden we een meer fashionable oplossing met hetzelfde
effect."
De reeks is wel bijna uitverkocht, dus je moet snel zijn. De keten plant wel een gelijkaardige reeks voor de zomercollectie. (br.nina)
Vrouwen willen niet langer witte kanten lingeriesetjes of poederroze katoenen exemplaren, ze willen iets gewaagder. En liefst met heel wat leder, ritsen en koorden.
De lingeriemarkt kent een ommezwaai deze Kerst. Daar waar vorige jaren de lieflijkere of sexy setjes nog volop over de toonbank gingen, zijn het nu de SM-geïnspireerde lingeriesetjes die het goed doen. Vooral de exemplaren met veel ritsen, leder en koorden doen het bijzonder goed. Dat zo'n lingerie gemiddeld 20% meer kost, deert de vrouwen niet. (br.she)
Een goede manier om een budgetvriendelijke garderobe te vinden,
is samen met je vriendinnen een kledingruilparty te organiseren. De
trend lijkt in vele landen al helemaal doorgebroken.
Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen 70% van hun kleding niet of
nauwelijks dragen. Soms hangt letterlijk het prijskaartje er nog aan.
Heb jij ook kledingstukken die nog heel mooi zijn, maar die om één of
andere reden je niet meer draagt? Waarom ze dan niet ruilen met
vriendinnen: het is leuk, budgetvriendelijk en nog eens goed voor je
garderobe ook.
In Nederland is er
een heuse organisatie 'Swop 'n Fit' die dergelijke
kledingruilevenementen op poten zet. Organiseer je liever zelf thuis
een party, dan biedt de organisatie een aantal handige gratis tools die
het organiseren vooral leuk en gemakkelijk maken. Meer info: www.swopnfit.nl.
In
Amerika kent het fenoneem van 'Wardrobe sharing' dan weer groot succes
waarbij kleding uitgeleend wordt aan vriendinnen. Wil je naar een
feestje, neem je eerst een kijkje in de kleerkast van één of meerdere
vriendinnen. Met haar en jouw spullen erbij moet er iets geschikts te
vinden zijn. (br.nina)
Vanaf december stappen 30 nieuwe winkels uit de Brusselse Nieuwstraat
mee in het verhaal van "Afterwork Shopping". Elke donderdag blijven de
zaken dan open tot 20 uur.
Volgens Brussels minister van Economie Benoît Cerexhe (CDH), voegen deze
handelaars zich bij de 300 winkels en 400 horecazaken die al deelnemen.
De eerste resultaten na zes maanden Afterwork Shopping zijn hoopgevend. Op
donderdagavonden is de passage in de deelnemende winkelstraten
gemiddeld 30 procent hoger dan voordien. In de Kleerkopersstraat loopt
dat op tot 80 procent. In de Dansaertstraat is dat 25 procent meer volk
en in de Lombardstraat steeg de passage met 160 procent. In totaal werd
er geteld op 32 ijkpunten. De
winkels in de Nieuwstraat die vanaf donderdag meedoen, zijn gelegen
tussen de Noorddoorgang en het Muntplein. Zara, Esprit, Women's Secret,
Bershka, Celio*, Celio*club, Naf Naf, Springfield, Yves Rocher, Pearle,
Promod, Etam Lingerie en M&S Mode zijn de belangrijkste deelnemers.
Dagelijks trekt de Nieuwstraat zowat 50.000 mensen om te winkelen. Iedere
week zijn er verschillende honderden euro's aan cadeaus te winnen in
een deelnemende winkel. Daarnaast komen er 30 nieuwe handelaars bij in
handelswijken die al deelnemen. Afterwork Shopping is een initiatief
van de Handelaarsverenigingen van het stadscentrum in samenwerking met
Atrium Brussel Centrum en met de actieve steun van het Brussels gewest
en de Stad Brussel.
De 'Heel condoms' smukken je hoge hakken helemaal op. Ze passen
rond elke hak en zijn te verkrijgen in een ruim assortiment van modellen
en soorten. Bij elke outfit zoek je niet langer de gepaste schoen, maar
wel de gepaste 'condoomhak'.
De condoomachtige overtrek maakt het mogelijk om met je schoenen te
spelen. Je trekt het ding over de hak en door de elasticiteit van de
stof passen de 'Heel condoms' op elke medium tot hoge hak.
Budgetvriendelijk Heb
je een oud paar stiletto's in de kast, smuk je elk basispaar op met
het gekozen 'condoom'. Perfect om je budget onder controle te houden als
je 't ons vraagt, een nieuw en duurder paar schoenen is niet meteen
nodig.
Kostprijs van het hebbeding bedraagt 20 dollar zonder
verzendingskosten. Duurder dan een ordinair condoom, maar dan zitten je
hakken tenminste mooi en veilig beschermd. Meer info: www.theheelcondoms.com (br.nina)
Het schoenenlabel Jimmy Choo mag 15 kaarsjes uitblazen en viert zijn
kristallen verjaardag met een speciale schoenencollectie in jawel,
kristal.
De Crystal Collection bestaat uit 20 oude modellen, die voor de speciale
gebeurtenis werden opgesmukt met kristallen. De glamoureuze lijn bevat
pumps en hoge sandalen die bezet zijn met strikjes, Swarovksi steentjes,
satijn, leder of plexi, allen te verkrijgen in de kleuren zwart, goud
en zilver.
Liefhebbers vinden beslist hun gading in de
feestelijke collectie. Onder meer Katy Perry en Jennifer Lopez schijnen
grote fan te zijn. (br.hln)
Daarom zweet jij je te pletter tijdens het shoppen
Daarom zweet jij je te pletter tijdens het shoppen
Iedereen die wel eens gaat shoppen, kent het fenomeen wel. In de
winkels is het zoveel warmer dan erbuiten, dat je staat te zweten, je
dorst krijgt en je soms alleen maar weg wil omdat de warmte zo
onaangenaam is. Een fenomeen ook dat elk jaar vele miljoenen euro's
kost, in het Verenigd Koninkrijk zelfs een miljard pond per jaar. Maar
waarom is het zo warm in winkels?
Dé hoofdreden is de (letterlijke) opendeurpolitiek. Net als de open
diepvriezers in de supermarkt, zorgt een open deur ervoor dat er massa's
energie verspild wordt. De open deur moet er natuurlijk voor zorgen dat
mensen makkelijker binnenstappen, dat de drempel zo laag mogelijk is en
dat ze verleid worden om iets te kopen.
Ten tweede willen
winkeliers dat het warm genoeg is, zodat de temperatuur geen rem is om
kleding te passen en alsnog te kopen. Tot slot moet het personeel in
staat zijn om te werken in een 'comfortabele temperatuur', wat iets
betekent als 'werken zonder speciale kledij'.
Besparen Nochtans
kunnen winkels zelf enorm veel besparen door de deuren dicht te laten.
De organisatie 'Close the door', die als doel heeft dat winkels de
deuren sluiten om energieverspilling tegen te gaan, berekende dat
winkeleigenaars 54 procent aan verwarmingskosten kunnen besparen. Als
twee op drie winkels de deuren sluiten, kan ook het equivalent van de
CO2-uitstoot van 1,1 miljoen auto's bespaard worden.
Inefficiënt De
gebruikte verwarmingstoestellen, de fameuze blazers boven de deur, zijn
ook nog eens enorm ineffeciënt en gebruiken elke week evenveel energie
als een busrit van 1350 kilometer, of ongeveer van Brussel tot in
Italië.
'Close the door' werd opgericht toen zakenvrouw Jeannie
Dawkins verbijsterd vaststelde dat er zoveel warmte uit de winkels kwam
dat de sneeuw ervoor letterlijk smolt. "Al die energie die letterlijk
wegvloog, pure verspilling. Huizen moeten energie-efficient worden, maar
waarom geldt dat niet voor winkels?"
Eigen voorzorgsmaatregelen Tot
winkeliers overtuigd zijn van het nut voor de klant en hun portemonnee,
kan de shopper zelf maar beter voorzorgsmaatregelen treffen. Zo
verwijder je best sjaals, mutsen en handschoenen, open je je jas en stel
je zoveel mogelijk huid bloot zodat warmte kan ontsnappen.
Neem
een flesje water mee en als je staat te wachten om te mogen passen (of
op een vriendin, zus of moeder die staat te passen), doe dan gewoonweg
je jas (en eventueel dikke trui) uit.