Het opvallendste halssjaaltje vond je bij Bottega Veneta.
Moschino.
Buddy Holly en Weezer-visioenen bij de collectie van Dolce & Gabbana.
Het jeanspak van Caten.
Geometrische prints bij Bikkembergs.
De Cavalli-boodschappentas.
De vreemde bloemen bij Gucci konden niemand bekoren.
Alexander McQueen: futuristisch, en een totale afwijking van de rest.
De modeweek in Milaan voor mannen zit er zo goed als op. In de
toekomstvisie voor de zomer van 2009 staat 'nerdy' centraal. Elke
ontwerper heeft zijn eigen visie, maar de kenmerken zijn er: zwart
omrande bril, onhip kapsel en snits die lijken weggelopen uit fifties
films.
Brave jongens zijn hot Bij
Moschino lijken de jongens weggelopen uit een ijssalon, Dolce &
Gabbana lieten zich inspireren door Weezer en Buddy Holly en John
Richmond liet brave yuppen opdraven. Marras verlangt terug naar de
kostschooltijd, Caten naar de bands op 'proms' uit het
pre-Elvistijdperk. Hoe je het ook definieert: het regende brave,
afgeborstelde jongens op de catwalk - sommige inclusief vetkuif.
Klassiek pak De
mannenmode telt altijd veel pakken, en dat is voor volgende zomer niet
anders. Opvallend: luchtig worden ze zeker niet. De elegantste waren te
vinden bij Gucci (met een alternatieve streep of borduursels). Helaas
waren ook de lelijkste bij Gucci te vinden.
Calvin Klein tekent
voor het saaiste pak, Caten voor de origineelste stof: volledig uit
jeans. Ook bij Ferragamo en Fendi vielen toffe pakken te bespeuren.
Bottega Veneta heeft voor elk wat wils: een uiterst formeel (en
informeel) pak, een pak geschikt voor flaneren op de dijk langs de
Italiaanse Rivièra of een om naar je officiële proclamatie te gaan.
Prints De
vrouwenmode stikt er deze zomer al van, en volgend jaar moeten de
mannen er aan geloven. De prints zijn al even divers als bij de
vrouwen: geometrisch (Bikkembergs), vage vlakken (Cavalli), bloemetjes
(Gucci) of een absoluut ouderwets motiefje (Kean Etro).
Kleur... waar? De
modekleuren voor mannen blijven sober: veel grijstinten, wit of beige,
net als (heel) lichtblauw (Versace) en vaag rood (Fendi). Hiertussen
viel alle extra kleur extra op. De roze pakken van Calvin Klein en
Ferragamo bijvoorbeeld. Ook het mosterdgeel bij Burberry of het felgele
pak bij Jil Sander vieken op tussen de massa Accessoires De
opvallendste accessoire voor volgende zomer is het geknoopte sjaaltje,
zoals Bottega Vanetta, Missoni en Kean Etro. Een gewone sjaal mag ook,
maar dan moet je hem opvallend draperen (Burberry Prorsum, Richmond en
Ferragamo) of in een opvallend kleur kiezen (Gucci).
De
ontwerpers blijven volharden in het dragen van 'handtassen' bij mannen.
Dat kan gaan van de nonchalante heuptas (Fendi) over een stoere
sporttas (Bikkembergs), tot een schoudertas (Burberry) of een veredelde
winkeltas met de naam van de onwerper (Cavalli).
Ferragamo kiest
voor een zware, strakke, mannelijke tas, in een zeer onmannelijk kleur:
wit. Maar ook Dolce & Gabbana, Dean & Dan Caten (DSquared),
Gucci en Versace sturen grote, hoekige tassen mee.
Buitenbeentjes Vivienne
Westwood past zoals steeds in geen enkel vakje. De punk blijft
doorleven in haar ontwerpen, al is haar zomercollectie opvallend sober
en netjes.
Ook Kean Etro is een buitenbeentje. Het
kleurenpalet alleen al (warm donkerbruin en oranje) is ongezien voor de
zomer, en de ontwerpen stralen bohémien nonchalance uit. Iets heel
anders dan de afgeborstelde fil-a-papa dus.
Ook Gucci is dit
jaar een buitenbeentje, maar om de verkeerde redenen: de
bloemetjesmotieven, de straatjunkiepunkers en het appelblauwzeegroene
pak zijn niet bepaald hoogvliegers.
Burberry doet dan weer iets
vreemd met een witte zonnehoed. De collectie zelf is voor de
alternatieve nonchalante jongeman met een voorkeur voor het platteland.
De vreemdste vogel was wellicht Alexander McQueen: zijn
futuristische ontwerpen, waarin lijnen centraal staan, lagen ver van de
andere ontwerpen. (edp)
Hij
zit al te sleutelen aan de collecties van 2010, maar om aan onze
prangende verlangens te voldoen, wil Olivier Echaudemaison, artistiek
directeur bij Guerlain, enkele tips prijsgeven om deze zomer modieus
door te komen.
Wat zijn de belangrijkste trends voor deze zomer? Oogmake-up
is helemaal terug, maar de lippen eisen ook weer aandacht op. Lange
tijd was het het ene òf het andere, maar nu rukken de ogen weer op, én
mogen die in evenwicht zijn met de glimlach. Je kunt ze opfleuren met
kleurrijke oogschaduw en opvallende wimpers, boven- én onderaan. De
lippen mogen redelijk glossy zijn: blinkend maar toch ook sensueel.
Opvallende ogen én lippen, dat doet wel erg aan de jaren '80 denken. Nee,
daar heeft het helemaal niets mee te maken. In die jaren was de make-up
behoorlijk agressief. Omdat men toen nog niet met transparantie kon
werken -gloss bestond nog niet- was lipstick toen heel intens.
In welke mate volgen deze make-uptrends de huidige mode? Make-up
is een modeaccessoire dat je outfit compleet maakt. Zijn de twee
absoluut met elkaar verbonden? Nee. Maar mode is een grote
inspiratiebron. Kleurrijke kledij vraagt om levendige, kleurrijke
make-up. Maar wanneer de mode veeleer neutraal is, met veel beige of
grijs, vale kleuren, dan moet de make-up ook discreet zijn. Het gaat om
evenwicht zoeken.
Wat kan absoluut niet? Vandaag
de dag is bijna alles toegestaan. Als jong meisje kun je je alles
veroorloven, zelfs excessen. Met make-up is niets definitief: als het
fout loopt, neem je gewoon een cleanser en een wattendoekje en veeg je
alles weg.
Jonge meisjes mogen alles, maar wat daarna? Ik
zeg altijd: na 29 jaar moet je kalmeren. Dan heb je een eigen stijl, en
kun je je persoonlijkheid bevestigen. Voor die tijd mag je gerust de
excentrieke toer opgaan. Neem nu een neuspiercing: formidabel als je 22
bent, belachelijk op 35. Als je jong bent is dat een teken van
rock-'n-roll, op 35 eerder van zieligheid (lacht). Of niet soms? (br.Weekend.be)
Giorgio Armani heeft een webwinkel geopend. Het is zijn eerste Emporio
Armanishop op Europese grond, in de VS heeft de man al langer een
webboetiek. Volgens Armani stijgen de bezoekersaantallen daar enorm,
dat maakt hem uiterst optimistisch over de Europese perspectieven.
Tweedelig De
online shop is onderverdeeld. Enerzijds is er de online shop met de
collecties van het seizoen. Daarnaast is er een Experience-gedeelte met
onder andere videobeelden van modeshows en reclamecampagnes. Met
Emporio mikt Armani vooral op stedelijke jongeren. Wereldwijd zijn er
meer dan vierhonderd eigen winkels. (lvl) (br.hln)
Toen het in 1997 bekend werd dat Stella
McCartney hoofddesigner zou worden bij Chloé, had haar voorganger Karl
Lagerfeld daar geen goed woord voor over. Sindsdien heeft Kaiser Karl
verscheidene pogingen gedaan een afspraak met haar te maken. Zonder
succes...
Stella werd in 1972 geboren uit de liefde tussen ex-Beatle Paul
McCartney en zijn vrouw Linda. Als dochter van een beroemd muzikant,
zou je denken dat ze enorm verwend is opgevoed, maar niets is minder
waar. De McCartney's voedden hun kinderen heel gewoon maar liefdevol
op, zonder nanny's en bodyguards. Stella ging naar een lokale openbare
school in Londen en werkte als afwasser in een lokaal restaurant om
geld te verdienen waarmee ze de kleren kon kopen die ze graag wilde.
Op haar twaalfde was Stella al geïnteresseerd in mode en maakte ze
haar eerste eigen jasje en drie jaar later liep ze stage bij Christian
Lacroix. Beging jaren '90 ging ze mode studeren aan het Saint Martins
College of Art and Design. Voor haar eindexamenshow in 1995 vroeg ze
haar vriendinnen Kate Moss, Naomi Campbell en Yasmin Le Bon om haar
collectie te showen, wat nogal de tongen deed losmaken in de pers. Voor
Stella had dit echter een positief effect en de gehele collectie werd
gekocht door de Londense boetiek Tokio. Al gauw volgden Browns, Joseph,
Bergdorf Goodman and Neiman Marcus en werden steeds meer celeb's gezien
in Stella´s designs.
Na twee eigen collecties, werd Stella in maart 1997 door het Franse
modehuis Chloé gevraagd hun hoofddesigner te worden, in de voetsporen
van Karl Lagerfeld. Het huis moest nieuw leven worden ingeblazen nadat
hun laatste twee shows zo´n beetje van de catwalk afgejouwd waren.
Lagerfeld was overigens niet onder de indruk van zijn opvolgster:
"Chloé had een grote naam moeten nemen. Dat deden ze, maar één uit de
muziek, niet uit de mode. Laten we hopen dat ze net zo talentvol als
haar vader is," aldus Kaiser Karl.
Stella maakte het huis weer populair, samen met haar vriendin en
assistente Phoebe Philo, die later, in 2001, Stella's plaats bij het
huis overnam. Zelfs toen haar moeder Linda in 1998 overleed aan de
gevolgen van borstkanker, ging ze door en haar designs werden als maar
populairder. In 2000 gingen de geruchten dat Stella een overstap zou
maken naar Gucci, maar dat haar houding ten opzichte van de rechten van
dieren er de oorzaak van was dat de deal niet doorging. Het Italiaanse
huis zou Stella namelijk hebben laten werken met leer, iets wat deze
vegetarische activiste voor dierenrechten nooit zou doen, evenmin als
het werken met bont. In plaats daarvan tekende ze opnieuw een contract
bij Chloé.
In april 2001 verliet ze Chloé om alsnog om met Gucci een
samenwerking aan te gaan, waarbij ze de volle zeggenschap kreeg over
zowel de ontwerpen als de materialen. Hoewel men in eerste instantie
dacht dat ze de rol van hoofddesigner had overgenomen van Tom Ford,
lanceerde Stella in plaats daarvan haar eigen label, inmiddels
uitgebreid met parfums en een huidverzorginglijn. Ze heeft winkels in
Los Angeles, New York, Londen, Moskou, Sjanghai en Singapore en
daarnaast zijn haar collecties wereldwijd te verkrijgen bij een enorme
hoeveelheid resellers. In Nederland onder andere bij Azzurro Due in de P.C. Hoofstraat in Amsterdam.
Ook ging ze een lange termijn samenwerking aan met Adidas waarvoor
ze sportkleding maakt onder de naam 'Adidas by Stella McCartney' en in
2005 ontwierp ze een collectie voor H&M die overal ter wereld
vrijwel direct was uitverkocht. Begin dit jaar ging ze een samenwerking
aan met het lingeriemerk Bendon en met tassenfabrikant LeSportsac.
Ook privé gaat het voor de wind met de ontwerpster. In september
2003 trouwde ze met uitgever Alasdhair Willis en samen met hem kreeg ze
drie kinderen: zoon Miller Alasdhair James in september 2005, dochter
Bailey Linda Olwyn in december 2006 en zoon Beckett Robert Lee in
januari 2008. (br.too.stylish)
We hebben de beste reden gevonden om straks een nieuw paar schoenen in
huis te halen. Wie gezonde voeten wil, moet zeer regelmatig van
schoentjes wisselen. Dat zegt een Berlijnse voetchirurg Henrik Boack en
staat te lezen op de Telegraaf.
Steeds
met dezelfde schoen aanlopen, belast de voeten teveel op dezelfde plek.
Ook wie geen kromme teen wil, doet er beter aan over een ruim
assortiment te beschikken. Draag vooral niet elke dag naaldhakken, want
die zijn bijzonder slecht voor de rug, aldus de arts. Kousen koop je
ook beter een maatje groter, zo blijven de tere voetjes langer gezond.
Tips voor gezonde voeten -Was je voeten regelmatig zonder of slechts met een beetje zeep.
-Droog je voeten goed af met een zuivere handdoek, ook tussen de tenen.
-Gebruik steeds sokken die veel vocht op kunnen nemen vb. katoenen en wollen sokken en wissel dagelijks.
-Kies schoenen met plantaardig of chroomgelooid leder die de zweet opnemen en afgeven aan de buitenlucht.
-Hou je voeten droog en koel. Klamme en warme voeten zijn een perfecte voedingsbodem voor schimmels en bacteriën.
-Geef
extra aandacht in warme en vochtige omstandigheden. Draag slippers in
openbare ruimtes zoals sauna's, zwembaden en sporthallen, want deze
plaatsen zijn een bron van besmettingen met voetschimmels. Gebruik niet
te veel zeep bij het wassen van je voeten en droog goed tussen de tenen.
-Gebruik tijdig een zalfje bij infecties en laat de voeten regelmatig controleren bij de dokter.
-Gebruik lederen inlegzolen.
-Wissel dagelijks van schoenen zodat de gedragen schoenen kunnen uitdrogen.
-Heb je last van een verstoorde bloedsomloop, dien je extra aandacht aan je voeten te besteden. (lvl)
Milaan worden op dit moment de mannencollecties voor de lente en zomer
van volgend jaar voorgesteld. In avantpremière Bikkembergs
BIKKEMBERGS
Echte mannen dragen jersey
De
mannenweek staat in het teken van losse, comfortabele chic. En laat dat
nu net de niche van Dirk Bikkembergs wezen. Zijn hoofdlijn draagt niet
voor niets de naam Sport Couture. Bikkembergs kleedt echte mannen,
liefst voetballers (jammer dat zijn show net na de Italiaanse nederlaag
kwam in het Europees kampioenschap). Zijn stoere, van fijne snorren
voorziene spelers dragen bijna uitsluitend jersey, de stof waarmee
doorgaans sweatshirts worden gemaakt. Bikkembergs maakt er pakken
mee, hemden, jeansbroeken, en zelfs schoenen. Het is geen bijzonder
nieuw idee. De Amerikaanse ontwerpster Norma Kamali had in de vroege
jaren tachtig veel succes met een gelijkaardige collectie (voor dames,
weliswaar). Maar Bikkembergs zet de stof volledig naar zijn hand. De
pakken zijn vloeiend en viriel: een echte man draagt ze, mits enig
zelfvertrouwen, zonder vrees voor ridicule. Een purperen satijnen
joggingbroek of voetbalshort, een fluo zwembroekje, of een mouwloze
hoodie in daim met reliëf DB-monogram, zijn al iets opzichtiger. Maar
toch beheerster dan we van Bikkembergs gewoon zijn. Een uitstekende
oefening, kortom, in draagbare, populaire mode, en de beste collectie
van Bikkembergs sinds lange tijd. (br.Weekend.be)
Het ModeMuseum
in Antwerpen heeft voor het eerst haar MoMu Award uitgereikt aan een
masterstudent van de Modeacademie in Antwerpen. De primeur is voor
Andrea Cammarosano. De prijs biedt hem de mogelijkheid zijn collectie
voor te stellen in de galerij van het MoMu.
De winnaar heeft zijn collectie Crazyssimo.com
gedoopt en hij liet zich daarvoor inspireren door "de evolutie, de
metamorfose en alle interessante dingen die zich op deze planeet
voordoen". De tabel van Mendeljev blijkt bij hem een goede herinnering
te hebben nagelaten, want Andrea gebruikt de chemische classificatie om
verbazingwekkende silhouetten te creëren. Volgens hem gaat het om
"liefdesverklaringen aan de ongelooflijke creativiteit van de natuur en
de onblusbare verbeelding van de menselijke geest". Dat is
waarschijnlijk ook de reden waarom hij hen een serenade brengt met
benamingen als Serenada por Neanderthal en Serenada moleCULare.
De
Momu Award is in het leven geroepen voor studenten met een
"uitzonderlijk en gepassioneerd schooltraject" met een "unieke visuele
taal". Voortaan zal het Momu elk jaar samen met het onderwijzend
personeel van de Modeacademie een laureaat kiezen.
Anne-Françoise Moyson /vertaling Ann Heylens
Crazyssimo.com, MoMu, 28, Nationalestraat in 2000 Antwerpen. Tot 12 oktober 2008.
Het
Franse parfumhuis In Fine wil naar Nederland komen. Het verrassende
concept ontwikkeld door meesterparfumeur Jean Patout wil op zeer korte
termijn tien winkels openen in o.a. Amsterdam, Den Haag, Utrecht,
Maastricht, Eindhoven, Den Bosch en Groningen.Geschiedenis In Fine
Jean Patout startte in 1979 het parfumhuis In Fine nadat hij bij
Lancôme alles had geleerd wat hij moest weten voor een eigen
onderneming. In Fine startte in het dorpje Velleron in het zuiden van
Frankrijk, maar breidde zich al snel uit naar o.a. Sainte Marie de la
Mer, Parijs en Avignon.
Bijzonder
Wat er zo
bijzonder is aan In Fine? In Fine stimuleert het intuïtief kopen van
een parfum. Wil je niet meer in de rij staan voor een massa product
maar echt iets aparts en bijzonders dan is In Fine misschien wel jouw
ding!
In Fine winkels
De winkels van In Fine hebben
een relaxte sfeer en mensen kunnen in alle rust heel bewust hun parfum
kiezen. Alle parfums zijn gemaakt met een hoge concentratie aan
elementen voor een optimaal resultaat: het ruikt lang en lekker!
Heb je de juiste parfum gevonden dan legt In Fine je vervolgens uit hoe
deze parfum te gebruiken voor een optimaal resultaat. Het gaat In Fine
om de beleving van een parfum en het genieten van geur.
In Fine in België
Mocht je niet meer kunnen wachten, dan kun je naar Antwerpen of Brussel
voor een In Fine winkel. Wanneer de eerste winkel in Nederland opengaat
is nog onbekend. We houden je op de hoogte.(br.Zita)
De zomer is nog niet goed en wel losgebarsten, en de ontwerpers zijn
alweer een tijdje in de weer met de zomer van 2009. Eerste opvallende
trend? Vestjes! Dat meldt de website van de Nederlandse krant De
Telegraaf.
Raf Simons mixt Een
opvallende hoofdrol is weggelegd voor het jasje, borstpartij en de
hals. Zo toonde Raf Simons, de Belgische ontwerper van het label Jil
Sander diverse variaties op het jasje door te spelen met kleurvlakken,
ritsen en materialen met elkaar te mixen.
Nonchalant Armani Acteur
Josh Hartnett keek vanaf de eerste rij bij Emporio Armani, de hippere
lijn van Giorgio Armani naar nonchalante double breasted jasjes die
komend seizoen een opvallende comeback maken.
Luxe-pyjamabroeken Bottega
Veneta, het luxere en exclusievere zusje van Gucci toonde comfortabele
pyjama-achtige broeken in combinatie met getailleerde korte jasjes en
goed gevormde schouders.
Black is back Als
het aan Dolce & Gabbana ligt, loopt iedereen volgend jaar in een
beeldig zwart wit gedessineerd smokingjasje van zijde met een wijde
trainingsbroek. Onder de jasjes draag je geen gesloten shirt, maar
diepe v-hals truitjes met uitzicht op een gespierd en gladgeschoren
torso.
Sjaaltjes en strikjes Voor wie dat te veel van het goede is: met iele sjaaltjes en smalle strikjes bedek je op een modieuze manier je decolleté. (edp)(br.Nina)
Steeds meer mannen dragen terug een das, en dat is de schuld van de
kredietcrisis volgens de Britse krant Telegraph. De krant baseert zich
op een opvallende stijging in de Britse verkoopcijfers van de das: plus
tien percent in de laatste drie maanden.
Volgens
de dassenverkopers is de stijging te wijten aan een psychologisch
effect van de crisis. Door terug een das te dragen op kantoor, tonen
werknemers dat ze het menen en bereid zijn te werken. Zo hopen ze
overgeslagen te worden bij een ontslagronde. Ook bij sollicitaties
wordt weer vaker een das gedragen, zo menen de verkopers, omdat de
sollicitanten het belang van de eerste indruk kennen." (edp)(br.Nina)
Herbal Essences kon de Olympische Spelen en de aandacht voor Oosterse
geuren en smaken niet laten links liggen en presenteert 'Herbal
Essences Sensueel Zacht'. Die shampoo moet droog en beschadigd haar
verzorgen door zacht te reinigen en het haar extra te voeden en te doen
glanzen.
De
shampoo en conditioner zijn een onderdeel van de Rainforest-lijn, en
combineert Chinese kaneel, gemberolie en bananenbloemen. Om helemaal in
de sfeer te blijven werden op de rode verpakking een Chinese draak en
enkele Chinese tekens geprint. (edp)(br.hln)
Hollywoodsterren houden van Dries Van Noten.
Nicole Richie kwam op een liefdadigheidsevenement van Cartier fris en
kleurig voor de dag in een jurk van de Belgische ontwerper.
Niet alleen de sterren en hun outfits stonden in de spotlights, ook hun
zelf ontworpen halskettingen voor het goede doel vielen enorm in de
smaak. Bij de Oscaruitreiking was het actrice Cate Blanchett die op de
rode loper straalde in een jurk van de Belgische ontwerper Dries Van
Noten. 'Een onbetaalbare reclamestunt voor België', klonk het toen.
(red)(br.Het Nieuwsblad)
De Vlaamse mode-industrie heeft een beter en nieuw imago nodig. Dat blijkt uit de Flanders DC studie `Fashionate about Creativity`. De studie werd uitgevoerd door de Vlerick Leuven Gent Management School in samenwerking met FFI, Fedustria en Creamoda.
Volgens de studie kampt de Vlaamse mode-industrie met een aantal knelpunten, zoals een slecht imago. De industrie wordt, ondanks de grondige herstructurering in het laatste decennium, nog steeds geassocieerd met afdankingen, delokalisatie en teloorgang. De sector wordt niet gezien als innovatief en dynamisch. Via een nieuwe imagocampagne moet dit beeld worden aangepast. De laatste promotiecampagne werd 20 jaar geleden gehouden met als naam `Mode, dit is Belgisch`.
Verder is er een gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. Zo gaat door een structureel tekort aan gekwalificeerde patroontekenaars het vakmanschap voor kwaliteitsvol en moeilijk maatwerk verloren. Ook is de weinig geïntegreerde ontwikkeling van de mode-industrie zelf een knelpunt. Een paar jaar geleden ontstond onder druk van de externe concurrentie een verschuiving van de mode-industrie naar andere afzetkanalen. Volgens de onderzoekers moet de mode-industrie echter weer de spil worden binnen de sector. (br.express.be)
In het hart van de expositieruimte in het Londense Barbican Art Centre staat een levensgroot, wit poppenhuis. Daarin figureren 54 Victoriaanse poppen van 70 centimeter groot gekleed in creaties van het invloedrijke Nederlandse duo Viktor & Rolf (V&R).
Het pièce de résistence van overzichtstentoonstelling The house of Viktor & Rolf slokt de bezoeker op. Want in de ruimtes rondom dat poppenhuis wandel je de fascinerende wereld van het duo binnen. Daar ga je de confrontatie aan met de opzienbarende originelen van de miniaturen.
De opzet van de expositie past perfect bij de leefwereld van de excentrieke modeontwerpers. 'Normaal' is een begrip dat daarin niet voorkomt. De poppen zijn gebaseerd op de modellen die meewerkten aan de modeshows van V&R. Ze zijn voorzien van echt haar en make-up en passen binnen de vaak cynische perfectie die in de ontwerpen van het duo centraal staat.
Het idee voor dat poppenhuis komt niet uit de lucht vallen. In de beginjaren presenteerden V&R in een Amsterdamse galerie in miniaturen hun jongensdromen over een ontwerpstudio, een catwalk, een fotosessie, een winkel en een eigen parfum. Die dromen van toen zijn inmiddels allemaal uitgekomen. Het spierwitte poppenhuis in het Barbican staat symbool voor wat het duo in vijftien jaar heeft bereikt.
Na hun afstuderen aan de modeacademie in Arnhem in 1993 bestormden Viktor Horsting en Rolf Snoeren de internationale modewereld. Een omgeving waarvan ze dolgraag deel wilden uitmaken. Toch halen ze steeds alle conventies van die modewereld onderuit. Hun kleding is niet bedoeld om gedragen te worden, maar dient als een uiting van hun ideeënwereld. Daarmee benaderen ze mode als een kunstvorm die een eigen verhaal vertelt.
De theatrale kleding met veel contrasten maakt deel uit van een totaal-concept. Muziek, geluid en beeld vormen een minstens zo belangrijk element van hun modeshows. De catwalk is voor V&R een laboratorium waarin ze zoeken naar de mogelijkheden en beperkingen van het medium mode. Wie alleen de kleding van het duo ziet, mist een deel van het verhaal waar ze voor staat. In het Barbican completeren filmbeelden van de bijbehorende modeshows de totale ervaring van de leef- en denkwereld van Viktor & Rolf.
Eén van de films toont hoe topmodel Maggie Rizer acht lagen kleding over elkaar heen krijgt aangetrokken door Viktor & Rolf. Zo presenteerde het duo zijn wintercollectie 1999/2000.
De modewereld spreekt nog altijd over een originele show die alle tradities van de catwalk neersabelde. Het was het zoveelste idee dat V&R zo aantrekkelijk en boeiend maakt.The house of Viktor & Rolf. Te zien: t/m 21/9, Barbican Art Gallery, Londen.
Ascot gaat eigenlijk over paardenracen, maar het is het enige
sportevenement waar de hoed die je draagt belangrijker is dan wie je
bent.
Geheel volgens de mode waren grote bloemenhoeden dit
jaar het van het. Zo zagen wij een enorme klaproos, een
rozenconstructie, en verschillende hoeden die zijn gaan lenen bij
lelies of hybiscussen.
En ook de koninklijke familie mocht
niet ontbreken. De grootste sterren, prince William en prince Harry met
hun vriendinnen Kate en Chelsea waren er echter niet. (br.hln)
Na een tripje langs Sally Hershberger ben je 400 euro lichter... en zie je eruit alsof je pas uit bed komt.
Orlando Pita stylet het haar van model Megan McMillan.
Lee Stafford ontvangt alleen bij hem thuis. Je krijgt ook champagne en hapjes, voor de zachte prijs van 2.500 euro.
Stuart Philips, naar celeb-normen een goedkoper kapper, zorgde wel voor het duurste kapsel ooit.
Heb jij ook altijd een kapsel 'net als' een celebrity willen hebben?
Echt moeilijk is dat niet, vooral niet als je bereid bent er enige
euro's aan te willen besteden.
Uit bed Neem
Sally Hershberger bijvoorbeeld. Bij haar kwamen zowel Sandra Bullock,
Michelle Pfeiffer, Tom Cruise en zelfs Hillary Clinton al langs. Als
Hershberger je onder handen neemt, tel je 600 dollar neer ('amper' 400
euro) en zie je eruit alsof je net uit bed komt. Want dat is de look
waarin deze New Yorkse gespecialiseerd is.
Je neemt liever Liv
Tyler of Kim basinger als je grote voorbeelden? Dan kan je langsgaan
bij de oude rot Frédéric Fekkai. Hij zit al 20 jaar in het vak en
rekent ook vlotjes 400 euro.
Dé celeb-kapper Wie
nog ruimte heeft in zijn of haar budget, kan naar Orlando Pita's salon
reizen. Een basisbehandeling kost 800 dollar (ruim 500 euro) en zowel
Madonna, Jennifer Lopez, Jennifer Connelly en Kirsten Dunst werden er
al gespot. Bij deze prijzen moet voor de Belgische kapselista wel nog
de vliegreis gerekend worden.
Couture en champagne Voor
2.500 euro hoef je slechts naar Groot-Brittannië, en je wordt
vorstelijk behandeld door kapper Lee Stafford. Voor die prijs belooft
hij een 'couturekapsel', champagne, hapjes en een bijknipbeurt. Bij hem
thuis moet je wezen, Stafford doet niet aan iets ordinairs als een
salon.
Duurste kapsel ooit Maar deze
bedragen komen nog niet in de buurt van het duurste kapsel ter wereld.
De Italiaanse Beverly Lateo heeft ooit 10.036 euro betaald voor haar
kappersbeurt. Lateo vond nergens in Italië een degelijke kapper. Dus
stapte ze op een vliegtuig naar Londen (in eerste klasse, natuurlijke),
waar ze Stuart Philips voor een hele dag inhuurde. Normaal kan je je
haar bij Philips geknipt krijgen voor zo'n 190 euro. (edp) (br.Nina)
Bij elke schoen past een hakje. Zelfs meer dan één. De nieuwste pump
van United Nude heeft maar liefst drie inwisselbare hakjes.
Een
Nederlandse architect D.Koolhaas en schoenmaker JC Clark, bedachten het
unieke concept voor United Nute. Dit label maakt van het ontwerpen en
vervaardigen van schoenen een ware kunst. Vanaf half maart zijn ze te
koop via de website. Goedkoop zijn ze echter niet, voor een paar pumps
betaal je al vlug 169,95 euro. Wel krijg je er drie verschillende
hakjes bij. www.unitednude.com. (lvl)(br.Nina)
Fashionista's die de hele wereld op hun hoge hakken aankunnen, moeten
het eerste weekend van de zomersolden naar Brussel. Daar zullen
namelijk op zondag 6 juli 200 vrouwen met naaldhakken op de Louisalaan
racen voor een shopbudget van 10.000 euro.
Dat
bedrag mag de winnares spenderen in de chique boetieks in en rond de
Brusselse Louisalaan. Het is de eerste editie van de Louise High Heels,
maar een soortgelijke race werd eerder al in Amsterdam en Antwerpen
georganiseerd.
Outfit Om te kunnen
deelnemen moet je minstens 18 jaar zijn. Je schoenen, geen laarzen,
moeten een hak van minstens 7 cm en een maximale breedte van 1,5 cm
hebben. De bedoeling is ook dat je je outfit afstemt op je schoenen, de
dresscode is namelijk fashion chic! De racebaan is 100 meter lang.
Randactiviteiten Naast
de race zijn er in Brussel nog verschillende activiteiten voor vrouwen:
er zullen kappers, make-up artists, masseurs aanwezig zijn. Je kunt er
genieten van een welzijnruimte, DJ's en modeshows op een echte catwalk!
Ook mannen zijn er welkom, voor de mannen is er een kindergarten.
Beginnen je voeten al te jeuken? Op www.highheels.be kun je je inschrijven. (ep)(hln.be)
Links: Gossip Girl, rechts: haarband bij Asos.com.
Haarspeld Accessorize.
Haarband van Urban Outfitters.
Meer en meer worden modetrends uit hippe series en films gekopieerd. Zo
ging het ook bij veren op haaraccessoires. Ze behoorden tot de
trouwoutfit van Carrie Bradshaw in de film van 'Sex and the City'. Het
werd ook meermaals in Gossip Girl gezien, een nieuwe Amerikaanse
hitserie die hopelijk binnenkort ook in België te zien zal zijn.
Bekende ontwerpers Ontwerpers
als Alexander McQueen en Nina Ricci sprongen meteen op de kar, in hun
najaarscollectie zie je veren op hoeden en haarbanden, meldt elle.nl.
Er zijn ook goedkopere varianten in accessoirewinkels als Accessorize.com, als je geen fortuin aan deze trend wil geven.
Charleston Je
kunt de trend bescheiden houden en voor bijvoorbeeld een haarband met
veren kiezen. Maar wil je helemaal voor de Charlestonstijl gaan, dan
combineer je het met een retrojurk.
Feestoutfit Je
haartooi versieren met veren is goed voor als je eens helemaal 'over
the top' wil gaan, ideaal dus als je je feestoutfit extra cachet wil
geven. Voor het dagelijkse leven is deze trend moeilijker te
vertalen.(ep)
Gladiotorsandalen zijn helemaal in deze zomer. Het merk Cocobelle ging
nog een beetje verder en ontwierp de Bahia Elastic Sock Thong. Het
resultaat is een rubberen slipper waaraan stof bevestigd is die tussen
je tenen vertrekt en rond je enkels een sok vormt.
Opvallen Het
kan een oplossing zijn voor vrouwen die net een beetje meer steun nodig
hebben dan een slipper biedt. Maar het is vooral bedoeld voor modieuze
vrouwen die graag opvallende schoenen dragen.
Moeilijk te combineren Het
mag er dan wel leuk uitzien, de sandalen zijn vooral moeilijk te
combineren. Bovendien zijn ze niet meteen goedkoop, je betaalt ongeveer
euro 45 voor wat rubber en een lapje stof. Je kunt de schoenen in het beige en zwart verkrijgen. Benieuwd of het een trend voor fashionaddicts wordt of dat we dit binnenkort in het straatbeeld zullen zien verschijnen. (ep)(br.nina)