De populariteit van kasjmier zorgt voor een ecologische crisis
De populariteit van kasjmier zorgt voor een ecologische crisis
Waar kasjmieren kledingstukken
vroeger nog luxe-items waren, kan iedereen zich tegenwoordig wel een
zijdezacht item in deze stof aanschaffen. En dat heeft helaas ook heel
wat nadelen, vooral voor ons ecosysteem dan.
Wie af en toe eens een H&M
of Zara binnenwandelt, weet dat je dezer dagen al kasjmieren truien kunt
kopen voor om en bij de 60 euro. Spotgoedkoop als je weet dat er voor
één trui, de zachtste buik- en nekharen van de wintervacht van vier
kasjmiergeiten nodig is. Maar die goedkope prijzen zorgen er natuurlijk
wel voor dat de vraag naar kasjmier enorm gestegen is de afgelopen
jaren.
Daardoor nemen herders in -
vooral China, Mongolië en Centraal Azië - steeds meer geiten op in hun
kuddes, zodat ze meer kasjmier kunnen produceren. De gerenommeerde
modewebsite The Business of Fashion schreef dat de kasjmiergeitpopulatie
bijna verdubbeld is tussen 1993 en 2009. Dat leidt tot overbegrazing,
wat dan weer leidt tot verwoestijning van het land.
Daardoor
vinden de kuddes niet meer genoeg eten en drinken, raken ze ondervoed
en daalt de kwaliteit van haren. En zo komen we dus in een vicieuze
cirkel terecht, want nu zijn er nog meer geiten nodig. Daarnaast heeft
ook de opwarming van de aarde gevolgen op de wintervacht van de
kasjmiergeiten, die minder dik in de wol zitten.
Dol
op kasjmier? Betaal er dan een eerlijke prijs voor en weet dat zo'n
kledingstuk heel lang kan meegaan met de juiste zorgen. Zie het als een
investering, niet als een trui die je zomaar in alle kleurtjes wil.
(br.hln)
Na vertrek Raf Simons blijft Dior zonder directeur
Na vertrek Raf Simons blijft Dior zonder directeur
Meer dan zes weken na het vertrek van Raf
Simons als creatief directeur bij Dior, werd nog geen opvolger aangeduid
voor zijn functie. Het Franse modehuis neemt rustig de tijd om op zoek
te gaan naar een nieuwe hoofdontwerper, en werkt intussen aan de
herfst/winter collectie 2016 zonder creatief directeur.
Op 22 oktober raakte bekend dat Raf Simons het modehuis Dior
verlaat als creatief directeur. De hamvraag wie Simons zal opvolgen als
hoofdontwerper blijft voorlopig onbeantwoord, want die beslissing gaat
voor het modehuis niet over één nacht ijs. Ze nemen uitgebreid de tijd
om - in hun woorden - "verschillende mogelijkheden te ontdekken" voor ze
een opvolger aanduiden.
Dior heeft bevestigd dat het in house
designteam de herst/winter 2016 collectie voor hun rekening zal nemen,
en dat de pre-herfst/winter 2016 collectie enkel op afspraak zal worden
voorgesteld in Parijs. Het Franse modehuis hoopt met dit nieuws de
geruchten over de mogelijke opvolgers in de kiem te smoren. (br.hln)
Ze is burgerlijk ingenieur én
dol op schoenen. Het was dan ook een kwestie van tijd voor Katrien
Herdewyn die twee passies combineerde en een hoogtechnologisch standje
van een schoen ontwierp. Vanaf nu hoeven we nooit meer bang te zijn om
die nieuwe schoenen vuil te maken, geweldig toch?
Zonde toch, dat je die dure
schoenen niet durft aandoen uit angst voor de modder of een spatje
regen, moet Katrien Herdeweyn gedacht hebben. En dus kwam ze met haar
eigen schoenenmerk op de proppen, Elegano. Een collectie die haar prompt
de titel van Starter van het Jaar opleverde.
Nanotechnologie en bloemblaadjes Met
haar wetenschappelijke kennis als burgerlijk ingenieur heeft ze een
(mooi gehakt) stapje voor. Haar schoenen onderscheiden zich namelijk
door het gebruik van nanotechnologie, die vuil en water afstoten.
"Het
lederen oppervlak bevat minuscule staafjes zodat water of slijk er niet
kan indringen, maar er in balletjes afrolt," legde ze eerder al uit aan
onze krant.
De techniek keek ze af van lotusbloemen, die er ook in de meest
modderige ondergrond parelwit uitzien. Daarom dat de hiel van de
schoenen ook steeds bloemblaadjes bevat.
Ultieme oplossing De
technologische schoenen zijn niet helemaal nieuw, voor militaire
doeleinden worden ze al langer gebruikt. En toch zijn ze vooral in de
gewone wereld der consumenten de ultieme oplossing. We hebben immers
allemaal zo'n paar dure schoenen dat we bijna niet durven aandoen uit
angst ze vuil te maken. Zonde, toch?
Te koop? Haar
eerste collectie bestaat uit vier verschillende schoenen die
vervaardigd werden in Italië. Van elk model worden er vijftig paar
gemaakt. De schoenen kosten tussen 450 en 665 euro en zijn te koop via
haar webshop of pop-upwinkels in Antwerpen en Gent. (br.hln)
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Alber Elbaz is weg bij Lanvin en
landgenoot Raf Simons verliet vorige week modehuis Dior. Is de
prestatiedruk in de modewereld te hoog? "Je kan niet ontkennen dat 6
collecties per jaar ontwerpen heel wat is."
Veertien jaar lang was ontwerper
Alber Elbaz het wonderkind van Lanvin. Met zijn eigenzinnige collecties
wist hij van het 125 jaar oude, ingedutte modehuis een van de topmerken
in de modewereld te maken. Zijn vertrek bij het modehuis komt dan ook
al even onverwacht aan als de exit van Raf Simons bij Dior eerder deze
week.
Kritiek op huidige systeem Door
dit soort modedrama's komt er opnieuw weer heel wat kritiek vanuit de
industrie op het tempo van het huidige systeem. Een creatief directeur
van een modehuis met zoveel prestige moet dan ook continu presteren.
Elbaz was verantwoordelijk voor vier collecties per jaar, Simons zelfs
voor zes, waarvan twee haute coutureshows. De shows voor zijn eigen
mannenlabel dan niet nog niet eens meegerekend.
Geen ruimte voor creatieve proces Al
die creaties moeten ook nog eens commercieel genoeg zijn, want ze
moeten verkocht worden. En snel liefst ook. Want maximaal twee maanden
later ligt er alweer een nieuwe collectie klaar. Dat dat de creativiteit
niet perse ten goed komt, is dan ook geen verrassing, vertelt Agnes
Wené, project manager bij het Flanders Fashion Institute. "Je kan niet
ontkennen dat zes collecties per jaar ontwerpen, veel is voor één
persoon. Zoals Elbaz mooi verwoordde in zijn afscheidsbrief, ben je op
den duur als creatief directeur alleen nog maar directeur. Je stuurt een
team aan, werkt aan het beeld van het merk en de ruimte die je hebt
voor het creatieve proces moet daardoor inboeten."
'Mode is aan het crashen' Ook
Suzy Menkes, de bekende modejournaliste die momenteel internationale
redactrice is voor Vogue, is het daarmee eens. In het artikel 'Waarom
mode aan het crashen is', schrijft ze dat modeontwerpers van nature
gevoelige, creatieve en emotionele mensen zijn en dat er gewoon té veel
van hen gevraagd wordt. "Hopelijk zal de modewereld Simons, Elbaz en co
ooit dankbaar zijn voor hun dappere actie. Voor het wegwandelen met
opgeheven hoofd. Omdat ze simpelweg hun leven terug willen."
"Ik voel me eerder topatleet dan ontwerpster" De
bekende Franse modeontwerpster Isabel Marant liet eerder in een
interview met 'New York Magazine' ook al weten dat kleding ontwerpen
vandaag de dag een bijzonder stressvolle taak geworden is. "Het is vaak
een race om collecties af te krijgen. Soms voel ik me eerder topatleet
dan ontwerpster," vertelt ze.
Mode is niet dood Toch
wilt dat niet zeggen dat het huidige modesysteem ten dode is
opgeschreven. Terwijl sommige ontwerpers bewust voor kleinschalige
presentaties in plaats van shows kiezen, stonden alleen al tijdens de
afgelopen modeweken in Parijs zo'n 115 shows op het programma. Dat de
vacature van creatief directeur bij Balenciaga zo snel werd ingevuld na
het vertrek van Alexander Wang, zegt eveneens genoeg. De modehistorie
kent dan ook heel veel scheidingen en geruzie, maar bijna altijd bracht
die stoelendans allerlei nieuwe kansen voor jonge en frisse ontwerpers.
Iets dat we alleen maar kunnen aanmoedigen. (br.hln)
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
We
hebben er allemaal al eens gezeten: beteuterd voor de spiegel in de
kappersstoel, kijkend naar een nieuwe coupe die in niets leek op het
voorbeeldplaatje dat je bij had. Maar hoe zeg je aan de kapper dat je
het eindresultaat eigenlijk maar niets vindt?
We
zijn vaak te bedeesd om toe te geven dat we ons nieuwe kapsel helemaal
niet mooi vinden. We willen de kapper niet beledigen, of we zijn gewoon
te verlegen. En dat terwijl we net beter onze mond zouden opendoen en zo
uiteindelijk wél met een leuk kapsel de deur uitlopen.
Sla
je middenin een kleuring plots in paniek? Of bevalt de snit je
eigenlijk niet? Wacht in elk geval tot de kapper klaar is. Hoe logisch
het ook klinkt, we lijken vaak te vergeten dat het midden niet het einde
is. Vaak zal je kapper de snit op het einde nog corrigeren, of geeft
hij of zij je haar nog een extra likje verf voor het juiste resultaat.
Het is natuurlijk altijd goed om vragen te stellen, maar vraag je kapper
niet om te stoppen terwijl hij of zij nog niet eens klaar is.
Ben
je niet tevreden? Dan moet je dat ook zeggen. Toegegeven, leuk is
anders, maar rondlopen met een kapsel dat je niet bevalt, is dat ook
niet. En met eerlijkheid en tact kom je al een heel eind. Wees ook zo
specifiek mogelijk. Met "ik vind het niet mooi", weet je kapper nog
steeds niet wat hij of zij moet veranderen. Geef je kapper dus altijd
bruikbare feedback.
Wat
je best wél in het achterhoofd houdt: het kan goed zijn dat je vooral
de styling niet mooi vindt, niet de snit. Je zal het zelf nooit op
dezelfde manier stijlen als in het kapsalon, dus het ziet er altijd
anders uit wanneer je het zelf eens gewassen hebt. Wacht een week of
twee, probeer het zelf een aantal keer te stylen, en beslis dan of je
het wel of niet mooi vindt. Ben je nog steeds niet tevreden? Geef je
kapper dan opnieuw een belletje.
Ga
niet met een plaatje van een Hollywoodkapsel naar de kapper, om
vervolgens te verwachten dat je lokken er altijd zo zullen bijliggen.
Aan het haar van celebrities wordt vaak urenlang door een leger kappers
gewerkt, terwijl jij het enkel met je eigen handen en stylingproducten
moet stellen. Hou je verwachtingen dus altijd realistisch, zo vermijd je
teleurstellingen. (br.hln)
Tijdens de modeshow van
internetfenomeen John Ostrovsky (@thefatjewish) in New York, liepen niet
de gewoonlijke modellen maar vaders over de catwalk. En die vaders
droegen dan ook nog eens vreselijk alledaagse plunjes, alsof ze net van
het werk kwamen en nog even een omweg hadden gemaakt richting New York
Fashion Week.
De 30-jarige instagramsensatie
wilde op deze manier de draak steken met het modegebeuren, en dat kon
het aanwezig publiek wel smaken ook. Kijk maar mee naar enkele foto's. (br.hln)
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Memorabel
moment tijdens de modeweek in New York gisteren: modellen met rondingen
veroverden de catwalk onder leiding van Ashley Graham, zelf een
schoonheid met een maatje meer. De lingerie van Addition Elle werd
specifiek ontworpen om de sexy vormen extra in de verf te zetten.
Ashley
schopt wel vaker tegen de heilige huisjes van de mode-industrie. Zo was
ze zelf het allereerste plus-size model dat de cover van het befaamde
Sports Illustrated wist te sieren. Tijdens het defilé konden de
toeschouwers volop twitteren onder de hashtag #IAmSizeSexy.
Het
idee sluit naadloos aan bij de #PlusIsEqual-campagne, waar Ashley ook
de stuwende kracht achter is. Eergisteren verscheen ze samen met enkele
voluptueuzere collega-modellen op Times Square om het thema op de kaart
te zetten.
Deze
campagnes staan alvast in schril contrast met de "skelettenshow" waar
Victoria Beckham vorige zondag mee op de proppen kwam. Hoewel ze in 2010
gezworen had om niet langer te overdrijven, zagen haar modellen er
ziekelijk slank uit. (br.hln)
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Wie
al eens modeblogs leest, heeft zich ongetwijfeld ook al afgevraagd hoe
die meisjes en jongens al die dure designerkleren kunnen betalen? Ze
moeten wel stinkend rijk zijn of erg gulle ouders/partner hebben zou je
denken. De Belgische blogger Ruth Van Soom vertelt eerlijk vanwaar zij
haar designeroutfits haalt, en dat blijkt een stuk minder glamoureus te
zijn dan gedacht.
"Je zou inderdaad denken dat
het geld op mijn rug groeit als je mijn blog volgt, maar dat is helaas
niet waar... Wat ik op mijn blog draag is een mix van mijn eigen kleren,
items die ik van merken krijg en andere stukken leen ik van winkels of
pr-bureaus," schrijft de Antwerpse Ruth op haar blog The Journey of Ruth.
"Ik
shoot minstens twee outfits per week, als ik al deze kleren gekocht zou
hebben dan zou ik blut zijn en geen eten meer kunnen kopen." Verder
vertelt Ruth nog dat ze deze blogpost heeft gemaakt omdat ze geen
verkeerd voorbeeld wilt geven en doen alsof het de normaalste zaak van
de wereld is om een kleerkast vol designerkleren te hebben.
Vandaar dat ze in toekomst ook altijd zal vermelden wanneer de kleren op de foto geleend, gekregen of gekocht zijn. (br.hln)
We blijven massaal maar méér en méér kleren
bijkopen. Omdat we het nodig hebben of - laten we eerlijk zijn - omdat
de rush van iets nieuws kopen gewoon heerlijk aanvoelt. Maar steeds meer
mode insiders stappen daar net vanaf en kiezen voor een zogenaamde
capsule garderobe. Die blijkt te bestaan uit 37 items.
Eigenlijk moet je garderobe op een soort dieet, zodat je
uiteindelijk overblijft met 37 items die veelzijdig zijn en die je écht
graag draagt. Als een tegenreactie op de huidige consumptiemaatschappij
en omdat het je geld en tijd bespaart. Begin met elk item in je
kleerkast nauwkeurig te keuren en gooi sowieso al alles de vuilbak in
dat je meer dan een jaar niet gedragen hebt.
Bekijk
daarna wat je nodig hebt en wat niet. Wees streng voor jezelf, want 4
verschillende witte T-shirts kan je dan wel afwisselend dragen, nodig
heb je ze niet allemaal.
Natuurlijk ga je ook
niet van de ene dag op de andere dag stoppen met shoppen, maar probeer
telkens als je iets nieuws koopt, tegelijkertijd twee items weg te
gooien. Zo zorg je ervoor dat het allemaal in evenwicht blijft, en dat
je garderobe niet weer gaan uitpuilen. (br.hln)
Daarom zien Kim K's kleren er altijd zo duur uit (en de jouwe binnenkort ook)
Daarom zien Kim K's kleren er altijd zo duur uit (en de jouwe binnenkort ook)
Hoewel Kim niet vies is van een beetje (of véél) sexappeal af en toe,
ziet ze er -meestal- wel elegant uit. Zelfs met torenhoge stiletto's en
een superstrakke jurk ziet haar kleding er nog steeds duur en chic uit.
Haar truc? Neutrale kleuren.
Het grootste deel van Kims kleerkast kan je omschrijven als neutraal:
zachte crèmekleuren, wit, grijs, een volledig zwarte outfit, bruin en af
en toe een warm kaki. En dat is geen toeval, want het is een vaste
regel in de modewereld (die Kim overigens waarschijnlijk van fashionista
Kanye geleerd heeft): neutrale kleuren zien er altijd chic uit.
Of
ze nu een basisstuk draagt zoals de tank dress of spandex rokjes, haar
outfits zien er altijd duur uit. Het goede nieuws: dat is makkelijk te
imiteren, zonder de dure designer prijskaartjes. (br.hln)
Modeontwerpster Stella McCartney weigert wol van mishandelde schapen
Modeontwerpster Stella McCartney weigert wol van mishandelde schapen
Modeontwerpster
Stella McCartney is een dierenactiviste en een vrouw van principes: ze
weigert pertinent leer, bont of dierenhuid te gebruiken in haar
collecties. Nu ze ontdekte dat de wol die ze gebruikte voor haar kleding
van mishandelde schapen komt, zet ze de samenwerking met leverancier
Ovis 21 stop.
Het waren beelden van PETA ("People
for the Ethical Treatment of Animals") die lieten zien hoe schapen op
ranches in Argentinië mishandeld worden. Toen McCartney de beelden zag
en zelf na het nodige onderzoek concludeerde dat dit inderdaad klopte,
besliste ze resoluut de wol uit Patagonia niet meer te willen gebruiken.
"Ik
vind het zeer triest om te moeten meedelen dat we moeten stoppen met
het gebruiken van wol van Ovis 21 uit Patagonië. Ovis 21 begon als een
geweldig initiatief dat de miljoenen bedreigde graslanden in Patagonië
wilde beschermen en tegelijk aandacht had voor dierenwelzijn," schreef
McCartney op onderstaande Instagrampost. "Jammer genoeg, na zelf
onderzoek te hebben gedaan in Argentinië, in het voetspoor van de
beelden van de geweldige mensen bij PETA, ontdekten we dat 1 op de 26
ranches waarvan we wol gebruiken van mishandelde schapen komt. Dat is er
één te veel."
In een tweede Instagrampost
benadrukte McCartney dat ze nu nog gemotiveerder is om te vechten voor
dierenrechten binnen de mode-industrie, en alle leveranciers nauwgezet
in het oog zal houden.
Normaal gezien hou je kinderen met kleurstiften
in de hand zo ver mogelijk weg van je kleren, maar daar dachten
Charlotte Kemp en haar 5-jarige dochter Martha duidelijk anders over.
Samen kopieerden de twee designerjurken uit de laatste collectie van
Dolce & Gabbana, en het resultaat lijkt net echt.
In de laatste herfst/winter collectie van het Italiaanse
modelabel Doce & Gabbana zaten enkele satijnen jurken met
kindertekeningen op, om moeders overal ter wereld te eren. De ontwerpen
kosten ongeveer 3000 euro per stuk, dus besloten de Britse Charlotte
Kemp en haar vijfjarige dochter Martha om het heft in eigen handen te
nemen.
Het duo kocht een spotgoedkope witte
jurk van de Britse keten Closet, en dochter lief mocht zich daarna
uitleven met viltstiften. Zoals je hieronder kunt zien is het resultaat
prachtig én betaalbaar. Helaas kan je er wel niet mee in de regen,
vertelde Martha aan The Daily Mail. (br.hln)
Lingerielabel La Fille d'O gaat samenwerking aan met Ann Demeulemeester
Lingerielabel La Fille d'O gaat samenwerking aan met Ann Demeulemeester
Murielle Scherre, alias La Fille d'O, heeft de
handen in elkaar geslagen met het eveneens Belgische modemerk Ann
Demeulemeester voor een exclusieve ondergoedlijn voor mannen. Het Gentse
lingerielabel ontwierp tot nog toe alleen lingerie voor vrouwen.
Tijdens de afgelopen mannenshow van Ann Demeulemeester zagen
we zoals gewoonlijk heel wat donkere gewaden - hoewel ook met een
verrassend hoog aantal kleuraccenten - én veel naakt, of toch alleszins
doorkijkstofjes. En daarom komt Murielle Scherre er bij kijken.
De
Gentse ontwierp in samenwerking met Sebastien Meunier, hoofdontwerper
bij Ann Demeulemeester, voor het eerst een ondergoedlijn voor mannen.
Dat vertelde ze vandaag zelf op het Instagram-account van La Fille d'O.
De collectie bestaat uit veertig verschillende stijlen, en is vanaf november te koop. (br.hln)
Daarom wil je altijd iets kopen bij Zara, H&M & co
Daarom wil je altijd iets kopen bij Zara, H&M & co
Kom jij ook nooit met lege
handen thuis na een shoppingtripje bij modeketens als H&M en Zara?
Dat ligt niet aan jou, maar aan de 'schattenjacht' strategie die de
ketens toepassen zegt Business Insider.
Bij luxe modehuizen weet je
exact wanneer pakweg de herfst collectie in de winkels ligt en tot
wanneer. Behoor je tot de happy few die zich in dat soort winkels
kleding kan veroorloven, dan hoef je ook niet per se wekelijks terug te
gaan. De collecties blijven toch een tijdje hetzelfde. Dat is echter
niet zo bij de goedkope winkelketens.
Zara en
consoorten hebben dagelijks leveringen met nieuwe items. Als een item op
de catwalk verschijnt tijdens de modeweken, kunnen ze dat twee weken
later al in de winkelrekken krijgen. Ter vergelijking: dat kan bij grote
modehuizen tot een halfjaar duren. Door die continue vernieuwing van
het aanbod, willen mensen zoveel mogelijk terugkeren om zo niets te
missen.
"Mensen hebben het gevoel dat als ze
iets zien bij Zara en co, ze het meteen moeten kopen omdat het anders
niet meer verkrijgbaar is de volgende keer dat ze daar zijn," legt
Business Insider uit.
Daarom kun je dus niet
weerstaan aan nog maar eens een nieuw T-shirtje of jeans bij je
favoriete budgetketens - interessant. (br.hln)
Belgische ontwerper Raf Simons maakt van straatarm meisje een topmodel
Belgische ontwerper Raf Simons maakt van straatarm meisje een topmodel
Het leven van de veertienjarige
Sofia Mechetner uit Tel Aviv lijkt wel op een sprookje. Waar het meisje
eerst het leven leidde van een hedendaagse Assepoester (weliswaar zonder
boze stiefmoeder), werd ze vorige week ontdekt als model door de
Belgische modeontwerper Raf Simons, die haar prompt het gezicht van Dior
maakte en haar de coutureshow in Parijs liet openen. Van een straf
verhaal gesproken.
Tot vorige week stond de
veertienjarige Sofia Mechetner nog in voor de opvoeding van haar zusje
en broertje, en hielp ze haar straatarme moeder met kuisopdrachten om
toch enigszins de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Aan dat armoedige
bestaan kwam echter abrupt een einde.
Met haar
1,77 meter lengte en haar atypische (maar mooie) gezichtje, werd ze in
haar thuisstad Holon (nabij Tel Aviv) al meerdere keren gevraagd of ze
een model was. Daarom besloot ze het erop te wagen, en stuurde ze haar
moeder naar een modellenbureau om te horen of ze een kans zou maken of
niet. VIVA Model Management toonde al snel interesse, en Sofia werd
zelfs meteen naar Parijs gestuurd om aan enkele castings mee te doen.
Al bleken ze daar niet bepaald
veel interesse te hebben in een meisje van veertien, dus mocht ze haar
spullen al snel weer pakken. Op wandel door de straten van Parijs samen
met een medewerker van het modellenbureau, belandde ze echter bij toeval
in de Dior-winkel, waar niemand minder dan Raf Simons aanwezig was.
Onze landgenoot die niet alleen zijn eigen modelabel heeft, maar ook
hoofdontwerper is van Dior.
Simons vroeg om een
foto van haar, en een paar uur later belde hij Sofia al op met het
geweldige nieuws dat hij haar als gezicht van Dior wou, en of ze de
coutureshow van het merk in Parijs wou openen. Dat leverde haar naast
een geldsom van 265.000 dollar ook internationale wereldfaam op en
zonder twijfel een blitse carrière als model. Aan de Israëlische zender
Channel 2 vertelde ze alvast met het geld een appartement te willen
kopen voor haar familie. (br.hln)
Dubbel zoveel ongelukken als 10 jaar geleden door ... hoge hakken
Dubbel zoveel ongelukken als 10 jaar geleden door ... hoge hakken
Geef een vrouw een mooi paar hakken, en ze
loopt op wolkjes. Helaas blijft dat vaak bij de spreekwoordelijke
betekenis, want hoe fantastisch goed je benen er ook uitzien, goed voor
onze gezondheid zijn ze dan weer niet. Volgens een nieuwe studie zou het
aantal ongelukken veroorzaakt door hakken zelfs verdubbeld zijn in de
laatste 10 jaar.
De universiteit van Alabama in Birmingham publiceerde een studie in The Journal of Foot and Ankle Surgery
die aangaf dat ongelukken die veroorzaakte werden door het dragen van
hoge hakken maar liefst verdubbelden in de laatste 10 jaar. Niet
verwonderlijk dat de verkoop van de ballerina's serieus de hoogte
ingeschoten is sinds 2012. Hoe mooi ze ook mogen zijn, wankelend de
moeilijkheden der straatstenen trotseren staat nu eenmaal niet echt goed
bij een fashionable outfit.
Het aantal
Amerikaanse vrouwen die al eens serieus ten val kwamen, ging van 7.097
in 2002 naar 14.140 in 2014. Het gevaarlijkste jaar voor
hakkendraagsters bleek 2011 te zijn, met maar liefst 19.058 valpartijen.
Opvallend was niet alleen dat het voornamelijk voorkwam bij vrouwen
tussen 20 en 39 jaar oud, maar vooral dat de meeste ongelukken thuis
gebeurden. Wat is er gebeurd met de goede oude sloffen?
Er
is echter niet alleen het risico dat je achterwerk van dichtbij kennis
maakt met de grond, ook de gevolgen op lange termijn zijn niet mis.
Volgens de vereniging van osteopaten in Amerika zou 1 vrouw op 10
minstens 3 dagen per week hakken dragen. "Het veelvuldig dragen van
hakken maakt dat je tenen in een onnatuurlijke positie worden gewrongen,
wat allerlei klachten - van ingegroeide teennagels tot onomkeerbare
schade aan bepaalde pezen - met zich kan meebrengen," verklaart
osteopate Natalie A. Nevins. Ook kniepijn, heup- of rugklachten kunnen
veroorzaakt worden door hakken. Af en toe afwisselen is dus de
boodschap. (br.hln)
Vooral mannen (maar ook
gedeeltelijk vrouwen) die rood dragen, komen agressiever en kwader over
dan wanneer ze blauw of grijs dragen, dat blijkt uit een onderzoek van
de Durham University. Omdat wij hier eigenlijk niets van geloven, sommen
we drie redenen op waarom je net wél rood moet dragen.
1. Je lijkt aantrekkelijk We
worden duidelijk om de oren geslagen met studies, want uit een eerdere
studie van de Universiteit van Tilburg bleek net dat je in rode kledij
net aantrekkelijk wordt gevonden, dan wanneer je andere kleuren draagt.
Het zou de indruk wekken dat de persoon in kwestie hoger op de
maatschappelijke ladder staat.
2. Je hebt meer overtuigingskracht Uit
datzelfde onderzoek van de Universiteit van Tilburg, werden ook 48
mannen en vrouwen gevraagd om te onderhandelen over een bepaald
onderwerp. De ene helft droeg een rood bovenstuk, de andere een wit. Wat
bleek? Zij die rood droegen, wisten opvallend meer mensen te overtuigen
dan de kandidaten in het wit.
3. Modebewust Daarnaast
is rood ook gewoon een hippe kleur, die met veel andere (neutralere)
kleuren erg mooi combineert. Tegenwoordig zien we veel oranje-rood, dat
prachtig samen gaat met grijs, zwart en wit. Donkerblauw en rood staat
dan weer erg stijl- en klassevol. (br.hln)
Plus-size modellen met billen bloot voor Glamour IJsland
Plus-size modellen met billen bloot voor Glamour IJsland
IJsland heeft nog maar twee maanden een eigen versie van Glamour, maar
het magazine veroorzaakt nu al heel wat ophef, in de positieve zin dan.
In het laatste nummer poseren vijf vrouwen met een maatje meer
poedelnaakt. Wat een statement!
De lingeriemodellen Ashley Graham, Marquita Pring Julie Henderson, Inga
Eiriksdottir en Danielle Reedman sieren acht volle pagina's in de
IJslandse editie van Glamour Magazine. Op sommige foto's poseren ze in
lingerie, maar die laten ze ook achterwege voor enkele mooie
naaktfoto's.
De dames zijn allemaal getekend bij IMG, het
modellenbureau dat erom bekend staat niet enkel uitgemergelde modellen
in dienst te nemen. Het vijftal heeft samen ook Alda opgericht, een
community waarmee ze willen aantonen dat modellen niet altijd een maatje
34 hoéven hebben. In februari poseerden zo nog voor Burst Magazine. (br.hln)
Must visit: Mooi, een festival over duurzame mode (zonder geitenwollensokken)
Must visit: Mooi, een festival over duurzame mode (zonder geitenwollensokken)
Er is de laatste tijd heel wat
te doen rond duurzame mode, maar is het wel mogelijk om volledig
duurzame kleren te kopen? 11.11.11 organiseert in samenwerking met DE
Studio, MoMu, Doek vzw, Schone Kleren Campagne, stad Antwerpen en de
provincie Antwerpen MOOI, een festival over duurzame mode. Voor
eco-fashionista's zonder bakfietsen en geitenwollensokken.
Op 23 mei wordt DE Studio in
Antwerpen omgetoverd in MOOI, een festival over duurzame mode. MOOI
verzamelt initiatieven rond eerlijke mode onder één dak en wil zo
consumenten informeren en sensibiliseren.
Tijdens de Fashion Talks kom je meer te weten over de impact van de
kledingindustrie op het milieu en de maatschappij. Verschillende
gastsprekers zoals Bruno Pieters en Ann Claes van JBC kaarten de
wantoestanden binnen die industrie aan en de moeilijkheden die ze zélf
ondervinden om hun duurzame visie trouw te blijven.
Duurzame initiatieven krijgen een prominente plaats in het programma.
Consumenten - wij allemaal dus - krijgen te horen hoe we zelf een
invloed kunnen uitoefenen op de modewereld via onze kleerkast.
Er is ook een markt, waar merken en organisaties met een aanbod van eerlijke kledij hun waar presenteren.
Opgelet voor de Fair Fashion Police! Twee agenten scannen de kleren van de bezoekers met de Fair Fashion app. Wie een onvoldoende scoort wordt doorverwezen naar de markt en de workshops. (br.hln)
Deze Instagrampagina vol stijlvolle opaatjes moet je zien
Deze Instagrampagina vol stijlvolle opaatjes moet je zien
Ze zijn zeventig of ouder en stukken beter gekleed dan jij en ik.
Christina Belcher fotografeert dagelijks hippe opaatjes in New York, en
post die foto's op de Instagrampagina Fashion Grandpas. Ze hebben hun eigen stijl, een waar menig jongere man een voorbeeld aan kan nemen.
Christina Belcher is een twintiger die dagelijks de straten van New York
afstruint met een GoPro-camera op haar hoofd, op zoek naar trendy
opaatjes. De 70-plussers dragen hippe loafers, maatpakken in felle
kleuren en grote hoeden. Kortom: outfits die het gros van het mannelijke
modevolkje ook draagt, alleen zijn de mannen die Belcher fotografeert
gemiddeld veertig jaar ouder. Elke dag post de fotografe een foto van
zo'n hippe senior op de Instagrampagina Fashion Grandpas. Dat lijkt aan te slaan, want ze heeft ondertussen al bijna dertigduizend volgers. Hieronder een selectie. (br.hln)