Supermodel Kate Moss kreeg een tweede carrière als mode-ontwerpster
bij de kledingketen Topshop, die op hun beurt wereldberoemd werd voor de
samenwerking met de ster. Maar met de komende herfstcollectie komt een
einde aan die samenwerking 'zonder slechte gevoelens', zo benadrukken
beide partijen.
"De samenwerking was fantastisch voor haar en voor ons, maar de
ontwerpen slorpen steeds meer tijd op en Kate wil dit niet meer full
time doen", aldus Topshopbaas Philip Green.
De collectie die
vanaf oktober in de winkels ligt, is al de veertiende die Moss voor de
keten uitwerkte. "Het was verrassend dat de samenwerking zo lang bleef
duren. Topshop staat niet bekend als een stabiel merk: het neemt even
snel een merk op als dat het er één dumpt", analyseerde mode-auteur
David Shaw aan de BBC.
87% van de Britse vrouwen haat het om een nieuwe jeans te gaan kopen. De meesten staan uren in het pashokje vooraleer ze een jeans op hun maat en lichaamsvorm vinden. Daar brengt jeansspecialist Levi's nu verandering in.
Levi's hield jarenlang vast aan vaste maten, maar zegt nu eindelijk zijn ogen te hebben geopend voor de noden van vrouwen. Na een ondervraging van ruim 60.000 vrouwen kwam het merk tot de conclusie dat er drie soorten lichaamsvormen zijn, ook al hebben deze vrouwen dezelfde taillemaat.
Zo heb je de 'slight', 'demi' en 'bold' vorm. De Bold-vorm is voor vrouwen met een dikker achterwerk en bredere heupen, zoals Beyoncé. De demi-uitvoering is er voor vrouwen zonder heupen zoals Charlize Theron, terwijl de Slight-versie voor vrouwen met een platter achterwerk zoals Lucy Liu gemaakt is. Met hun drie verschillende vormen gaat Levi's er prat op ruim 80% van de vrouwen snel en gemakkelijk te kunnen voorzien van een nieuwe, perfect passende jeans. (br.she)
Het is een haarstijl waar veel vrouwen zich momenteel nog voor schamen:
een zichtbare uitgroei bij gekleurde lokken. Steeds meer celebs als Drew
Barrymore, Alexa Chung en Leighton Meester durven het echter aan om hun
tweekleurige kapsel op de rode loper te tonen. Zelfs uberfashionista
Sarah Jessica Parker is trots op haar uitgroei.
Deze
look draait erom donkere haarwortels te hebben die geleidelijk aan
lichter worden om te eindigen in bijna blonde punten. Het is de ideale
look voor warme zomerdagen, maar zal verdwijnen niet weggaan deze
herfst, integendeel dan wordt de stijl nog dramatischer.
Daarnaast
komen deze winter natuurlijke haarkleuren terug, die passen bij de
jaren '50 outfits die Prada en Louis Vuitton zo populair maakten. Als
laatste zal ook de trend van de grijze lokken, zoals eerder al gemeld,
ook nog even blijven. Het voordeel hiervan is dat het een neutrale kleur
is die bij haast elke haarkleur past.
Een voorgevormde beha durft zijn vorm al eens te verliezen tijdens het
reizen. Wie zijn welgevormde en dure niemendalletjes graag wil
beschermen, is beslist gediend met deze stijlvolle behatassen. Daarin
krijgen deuken en kreuken geen kans.
Bra Bag van Passionata.
De
Bra Bag, zo noemt Passionata de speciale etui. De draagster kan zo
overal en altijd de beha meezeulen zonder ingedeukte cups. Vanaf
september 2010 zouden de behatassen verkregen worden bij aankoop van een
Passionata lingerieset. Andere modellen zijn online te vinden in heel
wat soorten en prijzen, al helpen opgerolde kousen ook om je dierbare
beha in perfecte staat te houden.
Donkere lippen zijn het helemaal deze winter, maar om je lippen een donker kleurtje te geven is enige vaardigheid niet overbodig.
Van felrood tot bessenkleurtjes: de spotlights zijn op je lippen gericht de komende seizoenen. De bedoeling is verleiden, met fluwelen texturen, diepe kleuren op het randje van gothic of extra veel glans.
Maar hoe mooi donkere lippen ook kunnen zijn, als je er nonchalant mee omspringt riskeer je er uit te zien als Lady Gaga met een kater. Zoek eerst even met testers uit welke kleur het best bij je past. De algemene regel is: hoe donkerder je haar, hoe donkerder je lippen mogen. Donkere tinten verkleinen je mond, dus dunne lipjes vragen ook om meer subtiele kleuren.
Bedenk ook dat drama-lippen vooral geschikt zijn voor 's avonds. Een occasionele rode mond kan wel eens overdag, maar probeer intensere experimenten pas uit wanneer je de kantoordeur achter je hebt dichtgeslagen.
ZO GA JE TE WERK:
- Gezonde lippen zijn de basis: gebruik een lipscrub om dode velletjes te verwijderen. Als je die niet hebt, doet een droge tandenborstel ook zijn werk. Hydrateer met lippenbalsem.
- Zeker als je een bleke huid hebt, is het belangrijk dat die egaal is. Breng een dun laagje fond de teint aan, zeker niet donkerder dan je huidskleur. Smeer ook een klein beetje op je lippen voor je met lippenstift aan de slag gaat: fond de teint helpt om deze te fixeren.
- Omlijn de contouren van je lippen met een lippotlood in dezelfde tint als je lippenstift. Bibberige handjes steunen best op tafel en onthoud: oefening baart mooie lijntjes.
- Vul daarna je lippen in met lippenstift. Hiervoor gebruik je best een penseeltje waarmee je van buiten naar binnen werkt. Dep af op een doekje en ga indien nodig voor een tweede laag.
- Een langdurig effect bereik je door je lippen in te kleuren met lippotlood en er daarna een laagje lippenstift overheen te zetten.
- Werk af met een doorzichtige lipgloss voor een het ultieme glanseffect. (br.Het Nieuwsblad)
Ontwerper Christian Louboutin verwierf een torenhoge populariteit
dankzij zijn damesschoenen met duizelingwekkende hakken. Nu verrast de
schoenengoeroe de fashionista's door op te proppen te komen met een
unieke collectie platte schoenen.
Diverse sneakers maken deel uit van de nieuwe lijn waarin je meteen de
hand van de grootmeester herkent. Zo zijn er sportieve schoenen in suède
met ingelegde kristallen of sneakers in tijgerprint. De exclusieve
schoenen worden alleen verkocht in de Harvey Nichols winkel en in de
winkel van Louboutin.
Volgens de Daily Mail zijn de nieuwe
sneakers een schot in de roos en zijn ze reeds heel populair bij de
celebs. Zowel Cheryl Cole als Kelly Brook zijn er al mee gespot.
Claudia Schiffer mag vandaag dan wel 40 kaarsjes uitblazen, ze draait
nog altijd mee. Op de catwalk is ze niet meer te zien, maar met haar
eeuwige schoonheid siert ze nog altijd heel wat covers van
vooraanstaande modebladen.
Toevallig ontdekt in een discotheek te Düsseldorf, schopte ze het al
snel tot 'mooiste vrouw van de wereld'. Vooral in de jaren negentig was
ze 'hot' en werd ze de lieveling van ontwerpers als Karl Lagerfeld en
Chanel.
De Duitse schone werkte
voor de grootse ontwerpers als Versace, Dolce&Gabbane, Ralph Lauren,
Jill Sander en Valentino. Naast vele modebladen, haalde ze moeiteloos
de covers van Vanity Fair, Rolling Stone, The New York Times en People
Magazine.
Haar pure schoonheid
stond al die tijd centraal, want over haar privéleven bleek er weinig te
vertellen, tot grote spijt van de vele paparazzi en magazines.
Schandalen en misstapjes bleven uit, enkel haar relatie met illusionist
David Copperfield haalde ze het nieuws. Claudia deed het vijf jaar lang
met de goochelaar, maar het raakte uit.
Al
lag de hele mannenwereld aan haar voeten, ze koos uiteindelijk voor
filmproducent Matthew Vaughn. Samen zetten ze drie kinderen op de
wereld: Caspar, Clementine en de kersverse spruit Cosima Violet. Met hen
woont ze afwisselend in een plattelandshuis in Zuid-Engeland of in de
chique Notting Hill-wijk te Londen.
Karl
Lagerfeld liet zijn creativiteit de vrije loop voor de komende
herfst/wintercollectie van Chanel. De bonten broek op de catwalk zorgde voor
heel wat zorgen bij fashionista's: Dragen we binnenkort dat op straat?
Om dierenactivisten niet te erg te
schofferen, gebruikte Lagerfeld nepbont voor deze ultieme winterpantalon. Het
resultaat is een weinig elegante, ontzettend dikke broek die geen enkel figuur
flatteert en die bestendig lijkt te zijn tegen een ijstijd. In het ijsdecor van
Chanel stond dit item erg chique, maar welke vrouw durft hiermee op kantoor te
verschijnen of naar een feestje gaan? Om nog maar te zwijgen van hoe de broek er
zal uitzien na een fikse regenbui. Lagerfeld is alvast overtuigd van het
modepotentieel van het item, hij gebruikte het in zijn laatste campagne en liet
modellen de bonten broek dragen in het centrum van New York.
Zullen
vrouwen bereid zijn hiermee in het openbaar te verschijnen of wordt het één van
die ontwerpen dat wel mooi is om naar te kijken maar niet om te dragen?
Crystal Renn schittert op een nieuwe Chanel-campagne die de heropening van een boetiek in New York moet aankondigen. Opvallend als je weet dat hoofdontwerper Karl Lagerfeld een ongekende afschuw voelt voor 'dikkere' modellen.
"Wie wil nu kijken naar een dikke vrouw", het waren legendarische woorden van Karl Lagerfeld. Nu lijkt de modeontwerper zijn mening echter te hebben herzien. De designer nam niemand minder dan Crystal Renn onder de arm om samen met lievelingsmodel Baptiste Giabiconi te poseren voor een Chanel-campagne.
Enig minpuntje: Renn is enkel vanaf haar schouders gefotografeerd, waardoor haar wulpse lichaam niet op de foto staat.
Het is een samenwerking waar de modewereld al lang naar uitkijkt: Jimmy
Choo die een laars voor het Australische Ugg ontwerpt. De celeb Nicky
Hilton maakte dit weekend via Twitter het resultaat bekend, de reacties
van de modewereld zijn gemengd.
De 'Chugg'
Het
resultaat van de samenwerking is op zich niet zo bijzonder: het gaat om
een basisversie van de Ugglaars, maar die van Jimmy Choo is bezet met
sterretjes en franjes en zal in vijf verschillende kleuren te koop zijn.
Ze kregen meteen de bijnaam Chugg. Je kunt het schoeisel alleen
verkrijgen bij Jimmy Choo, online of via chique grootwarenhuizen. Ook
het prijskaartje is exclusief, dat kan oplopen tot 850 euro, afhankelijk
van het model. Jimmy Choo zei op voorhand dat de schoen de oplossing
zou zijn voor vrouwen die zowel comfort als schoonheid willen.
Oprichtster Tamara Mellon van Jimmy Choo verklaart de samenwerking:
"Naast mijn eigen creaties zijn Uggs de enige schoenen die ik wil
aantrekken."
Nicky Hilton
postte de laars alvast op haar Twitterpagina en zegt dolenthousiast te
zijn. Of deze samenwerking echt zo geslaagd is, valt nog te betwijfelen,
tal van moderedactrices zijn het namelijk niet eens met La Hilton.(br.hln)
Volgens de Amerikaanse Vogue is de modewereld weer klaar voor
sexy en vollere vrouwenvolumes. Grotere borsten maken daar deel van uit.
Versace
presenteerde onlangs een zomercollectie met de borsten als blikvanger. En ook
Prada schuwt de vrouwelijke rondingen niet, net als Louis Vuitton die in zijn
collectie het decolleté weet te waarderen.
Uit de collectie van Louis
Vuitton
Een terechte evolutie, alleen rijst de vraag:
waarom werden borsten zo lang geschuwd in de mode-industrie? "Borsten zijn voor
een designer een ware uitdaging", vertelt een Londense designer in de Daily
Mail. "Ze kunnen een jurk verknoeien en maken het moeilijk om een outfit mooi te
doen zitten. Bovendien lijkt een vrouw er dikker door". Daardoor keert de
modewereld zich al jarenlang af van de borsten en opteren ze liever voor de
magere en tengere meisjeslook.
Deze herfst
komt daar stilaan verandering in, al schijnen dikkere borsten nog altijd niet
zonder uiterst tengere lichamen te kunnen. De B-cup wordt trouwens al
gecatalogeerd bij 'grote borsten', vrouwen met een maatje meer horen er nog
altijd niet bij.
Akkoord, ze vergen iets meer werk, maar een opgestoken kapsel is wél
eleganter, stijlvoller en volwassener dan loshangend haar. Dat is vooral
goed nieuws voor de vrouwen die niet geboren zijn met haar dat
natuurlijk veel volume bevat en mooi aansluit op hun gezicht. Gedaan dus
met steiltangen, volumemousse en extensies, welkom knotjes, dotjes en
wrongen.
Op de catwalk was, alweer, Joan Holloway uit de serie Mad Men de
inspiratiebron. De secretaresse (en de actrice die haar vertolkt) blijft
opduiken in artikels over nieuwe mode- en beautytrends en het
matendebat.
Toegegeven: de opgestoken kapsels vergen soms enige
oefening, en het is belangrijk om de juiste stijl te kiezen. De trend is
dat de vorm en de grootte een beetje overdreven zijn en achteraan
zitten. Dat maakt het cool en niet bomma-achtig.
Kapsel- en
beauty-experten zijn alvast voorstander, en argumenteren dat de
opgestoken kapsels eerlijker zijn en dat iedereen ze kan dragen.
"De
verwachtingen over lang, los haar zijn zo onrealistisch geworden door
alle celebrities die extensies dragen. Dat frustreert vrouwen. Deze
kapsels zijn tenminste voor iedereen bereikbaar. Bovendien is het
duidelijk dat je er een beetje moeite voor moet doen. Los haar léék
alleen maar alsof je er niets voor moest doen, terwijl de juiste slag je
een uur tijd kostte."
Tips om je eigen volumineuze dot te maken: Nodig: haarspray, volumemousse, schuivertjes
1) Bereid je haar voor met volumemousse, en droog het ondersteboven 2) Deel je haar in twee (voor en achter), met de grens ongeveer aan de oren 3)
Met het achterste deel maak je een hoge paardenstaart, die je strak
achterover kamt en draait tot een hoge dot op de kroon. 4) Deel
het voorste deel van je haar in drie, vertikale strengen. De twee langs
de zijkant kam je naar achter en maak je plat met veel haarspray. 5) De laatste streng probeer je over de dot te trekken, zet vast met de schuivertjes en werk af met haarspray.
Wie
dat te veel werk vindt, kan voor de glamoureuze paardenstaart kiezen...
of zoals Emma Watson, het haar gewoonweg kortwieken.
Bij het kiezen van onze accessoires houden
we steeds rekening met onze lichaamsbouw en stijl, maar bij een handtas
vergeten we dit al snel. Hoe kies je eigenlijk die perfecte handtas?
De
mode kan ons dan wel opzadelen met een oversized bag of net een
petieterige clutch, maar past deze handtas ook bij je lichaam? Nooit
over nagedacht? Nochtans is het simpel: als je zelf erg klein bent met
brede bovenarmen dan draag je beter geen klein handtasje onder je arm.
Ben je rank en slank dan hou je die hoekige tassen best zo ver mogelijk
uit je buurt. Het eerste punt is dus kennis te leren maken met je eigen
lichaam. Bepaal je lichaamsvorm: breed, klein, lang, slank en let vooral
op je borsten, bovenarmen en heupen. Ben je klein en molliger dan kies
je best voor een hoekig vierkant of langwerpig exemplaar. Slanke, lange
vrouwen houden het best op een ronde handtas. Lichaamsbouw
De
grootte van de handtas wordt dan weer medebepaald door je eigen lengte.
Ben je groter dan 1,80 meter dan kies je best niet voor een kleine
handtas. Ben je net erg klein, dan laat je die oversized tas beter links
liggen. Tenzij je de illusie wilt wekken dat je in je eigen handtas
past.
Hou ook steeds rekening met de lengte van je handtas. De
handtas eindigt best op een lichaamsdeel dat je wilt benadrukken. Heb je
erg brede heupen dan ga je beter niet voor een heuptas. Deze zet alle
focus op je heupen, en dat wil je net vermijden.
Het modehuis Ralph Lauren lag onlangs meermaals onder vuur vanwege hun gefotoshopte, graatmagere, modellen. Het merk lijkt nu eindelijk afstand te doen van de graatmagere modellen, maar nog lang niet van het programma Photoshop, zo blijkt uit foto's van Bar Rafaeli.
Hoe kan je een normaal model 'dik' maken? Het is een moeilijke taak die het modehuis Ralph Lauren met glans uitvoerde. Ze lieten voor hun nieuwe campagne niemand minder dan Bar Rafaeli aanvoeren, maar maakten uit voorzorg het topmodel enkele pondjes dikker. Het resultaat is een combinatie van de sexy blik van Rafaeli op een niet-proportioneel lichaam.
Schoenen worden terug normaal en platter deze herfst
Schoenen worden terug normaal en platter deze herfst
Lady Gaga mag aantrekken wat ze wil, deze winter kunnen we terug
'normaal' schoeisel aantrekken in plaats van torenhoge stelten met
bizarre vormen van Alexander McQueen die we bij deze excentrieke
zangeres zagen.
De legendarische
schoenenontwerper Bruno Frisoni maakte een einde aan de bizarre
schoentrend. Hij werkt al meer dan dertig jaar in de industrie, hij
ontwerpt schoenen onder zijn eigen naam maar ook deed dit ook voor
ronkende namen als Roger Vivier, Karl Lagerfeld, Yves Saint Laurent,
Emanuel Ungaro, Christian Lacroix en Lanvin.
De designer Hij
maakt niet langer ultrahoge hakken, omdat hij beseft dat iedereen deze
schoenen al draagt. "Vorig seizoen experimenteerde ik met lagere hakken,
ik zag vrouwen van alle soorten en nationaliteiten plateauschoenen
dragen. Het was niet extreem of verfijnd meer. Als iedereen het draagt,
is het niet langer speciaal meer. Trendy heeft alles te maken met anders
zijn. Als je van mode houdt, moet je je eigen look hebben. Dat mis ik
de laatste jaren in het wereldje. Maar ik heb het gevoel dat
individualisme stilaan terugkomt. Ontwerpen worden steeds
minimalistischer."
Daarnaast
zijn de puntschoenen terug, als we ontwerpers bij Louis Vuitton, Prada
en Stella McCartney mogen geloven tenminste. Kies voor een creatie met
fijne details als kanten afwerking of strikjes. Als je voor iets gewaagd
wil gaan, dan kun je voor schoenen met een dierenprint gaan. Zorg er
wel voor dat je dit soort exemplaren combineert met een eenvoudige
outfit om een modeblunder van vloekende patronen te voorkomen.
De modetrends voor de herfst van 2010 worden ook wel spottend 'de dood
van seks' genoemd. Het draait nu allemaal rond retrosilhouetten, rokken
over de knie, in combinatie met brave topjes zonder decolleté.
Na
seizoenen van skinny jeansbroeken, ultrakorte rokjes en aansluitende
jurkjes maken modeontwerpers bij Prada, Louis Vuitton en zelfs de
Belgische Veronique Branquinho deze winter een heuse ommekeer. Plots
wordt kleding heel wat preutser, het zijn outfits die doen denken aan de
jonge, naïeve vrouw uit de jaren '50 die zich voor het eerst op de
arbeidsmarkt begaven en zich steeds gepast kleedden. We kennen deze
trend onder meer uit Mad Men en tal van retrofilms. Toch is deze look
ideaal voor een vrouwelijk silhouet zonder dat je te veel van je lichaam
moet laten zien: een verademing voor heel wat vrouwen.
Hoe
draag je nu deze trend zonder je zorgen te maken dat je als je oma
gekleed gaat? De truc zit hem erin je look sexy te maken met
accessoires. Het voordeel is dat deze trend heel wat probleemzones
verdoezelt, waardoor dit heel wat vrouwen flatteert.
Probeer je
taille te benadrukken met een ceintuur, die dit gebied insnoert. Kies
zelf of je voor breed of smal gaat. Wat schoenen betreft ga je best voor
sexy pumps: hoe hoger de, hak hoe beter. Dit laat je kuiten ook beter
uitkomen. Zelfzekere vrouwen kunnen combineren met een kleurrijk
enkelsokje... Helaas benadrukt dit bij de kuit, dus als dit niet je
sterkste lichaamsdeel is, blijf je hier beter van weg. Voor een jeugdige
look werken felle accessoires het beste. Een bustier of korsetachtig
topje met dierenprint zorgen ook voor een sexy touch. Rode lippen en
passende nagellak maken het geheel af.
Wil
je een casual look, combineer dan je rok met een korte cardigan of
blazer Wil je wat inspiratie, kijk naar Victoria Beckham en leer van
haar, zij is de koningin van deze trend. De fout die je zeker niet mag
is een 'midi'-rok te combineren met ballerina's of platte enkellaarsjes,
dit doet namelijk niets voor je figuur.
Verschillende modesites hebben karamelbruin uitgeroepen tot dé
herfstkleur. Een beetje voorbarig misschien, maar de kille temperaturen
en de regenbuien van de laatste dagen doen toch al aan herfst denken.
Het voordeel aan deze kleur is dat het een neutraal kleur met een warme
ondertoon is. Gecombineerd met een felle kleur zoals geel of azuurblauw
kan je het heel levendig maken.
In combinatie met wit of
lichtgrijs wordt het zakelijk, in combinatie met rood, paars of groen
wordt het pittig. Het enige waarmee het niet goed combineert is zwart.
Kies eerder voor antraciet of een donker olijfgroen.
Het nadeel
is dat aan dit kleur nog een bomma-imago kleeft. De stijl die je
uitkiest zal dan ook grotendeels je look bepalen. Een wijde broek met
een hip hemd, een jurk of rok met opvallende riem of een hippe regenjas
maken je helemaal fashionable.
De panty's voor mannen duiken meer en meer in het straatbeeld op. 15
procent van de verkochte panty's, kousen en leggings zouden al door
mannen gedragen worden, zo blijkt uit een Nederlandse rondvraag. Mannen
hebben zo hun eigen redenen om een panty te dragen. Zowel op sportief,
mentaal als op gezondheidsvlak varen ze er wel bij.
Een rondvraag onder de 3200 klanten van kousenshop SOSHIN geeft aan dat
de witte glanspanty de favoriet lijkt bij de heren. Vaak wordt die
gedragen onder een gewone broek. Naast de witte variant, zouden ook al
fellere kleuren als paars, rood en geel gesmaakt worden.
De
mode-industrie probeert al langer de panty voor de man te lanceren. En
dat lijkt gelukt. Niet enkel bij de homo's, ook modebewuste heren
ervaren de voordelen van een panty als sexy, gezond en sportief.
De
panty wordt gepromoot als een sexy item in de mannelijke garderobe.
Mannen kunnen zo hun benen showen op verschillende manieren. Een gewone
outfit wordt opgefleurd met een kleurrijke panty en bovendien verdient
de man eindelijk wat fun tijdens het optutten.
Ook het
gezondheidsaspect wordt niet geschuwd: een panty zou de prestaties op
sportief vlak en tijdens het werk verbeteren vooral als je langdurig
moet rechtstaan. Het houdt bovendien de benen warm en ook tijdens lange
vluchten lijkt een panty ideaal.
Op
mentaal vlak bezorgt de panty een ware boost: het maakt een man
gelukkiger en gezonder en bezorgt een sexy gevoel. En dat maakt niet
enkel de economie, maar ook de dames gelukkiger.
Net als je garderobe is je make-up bij een ander seizoen aan vernieuwing
toe. Gelukkig kan komende winter alles, althans wat make-up betreft.
Natuurlijk Op
de catwalk zagen we veel extremen, van ontzettend kleurrijk tot heel
natuurlijk, dat meldt nu.nl. Modellen bij A.F. Vandevorst leken haast
geen cosmetica te dragen: denk aan nudekleuren waardoor het lijkt als je
niets op hebt. Designers bij Balmain, Stella McCartney en Burberry
volgden dit voorbeeld. Daarnaast zijn natuurlijke kleuren als chocolade-
en roestbruin in, dit werkt vooral goed bij ogen. Ideale kleuren dus
voor je herfstmodus.
Extreem Is dat toch iets
te 'natuurlijk' voor je, dan kun je het accent op je lippen met felrode
lipstick leggen. Doe inspiratie op bij de modellen van Givenchy,
Moschino en Karl Lagerfeld. Wil je je aan iets extreem wagen, dan zet je
zowel je ogen, lippen, wenkbrauwen en wangen in de verf. Daarvoor kun
je extreme tinten als oranje, paars en roestbruin gebruiken. Het zwarte
lijntje aan de ogen is ook een blijver.
Eén op vier Britse vrouwen draagt kledij in maat 46 of meer. Kledij
voor grote maten is dan ook een van de snelst groeiende takken in de
mode-industrie, en in het totaal goed voor bijna 4,5 miljard euro in het
Verenigd Koninkrijk alleen. Geen wonder dus dat ook mode-ontwerpers
zoals Marc Jacobs mee op de trein springen.
Vele winkels bereiden zich intussen voor om deze vrouwen van modieuze
kledij te voorzien. Sommige voorzien zelfs in maat 48 of 50, andere
kiezen voor dikkere modepoppen. Maar de vrouwen zelf zijn nog niet
tevreden. Ze vinden dat de kledij te weinig past bij een rond figuur en
dat kleren in grote maten minder modieus zijn.
De Britse vrouw
koopt het vaakst maat 40 (31 procent) en 42. 15 procent draagt maat 44,
25 procent kiest voor een 46 of een hogere maat.
Anderzijds
herzien sommige winkels de maten naar beneden. Een maat 40 of 42 vandaag
is groter dan vroeger. Het idee is dat vrouwen zich goed voelen over
zichzelf en hun lichaam omdat ze een 'kleine' maat hebben, en blijven
terugkomen. Dit heeft echter tot gevolg dat je niet in elke winkel
dezelfde maat hebt, wat klanten bijzonder vervelend vinden.
De
graatmagere modellen liggen al een tijdje onder vuur, en terzelfdertijd
wordt een voller figuur gepromoot. Model Crystal Renn (maat 44) en
ontwerper Mark Fast die enkel modellen met maat 40 en 42 de catwalk op
stuurde, zouden daar een grote rol in hebben gespeeld.
"We
worden steeds dikker, en dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.
De grote maten zijn dus geen nichemarkt meer, maar worden in tegendeel
een belangrijk onderdeel van de mode-industrie", aldus modeanaliste
Tamara Sender van Mintel.