Akkoord, ze vergen iets meer werk, maar een opgestoken kapsel is wél
eleganter, stijlvoller en volwassener dan loshangend haar. Dat is vooral
goed nieuws voor de vrouwen die niet geboren zijn met haar dat
natuurlijk veel volume bevat en mooi aansluit op hun gezicht. Gedaan dus
met steiltangen, volumemousse en extensies, welkom knotjes, dotjes en
wrongen.
Op de catwalk was, alweer, Joan Holloway uit de serie Mad Men de
inspiratiebron. De secretaresse (en de actrice die haar vertolkt) blijft
opduiken in artikels over nieuwe mode- en beautytrends en het
matendebat.
Toegegeven: de opgestoken kapsels vergen soms enige
oefening, en het is belangrijk om de juiste stijl te kiezen. De trend is
dat de vorm en de grootte een beetje overdreven zijn en achteraan
zitten. Dat maakt het cool en niet bomma-achtig.
Kapsel- en
beauty-experten zijn alvast voorstander, en argumenteren dat de
opgestoken kapsels eerlijker zijn en dat iedereen ze kan dragen.
"De
verwachtingen over lang, los haar zijn zo onrealistisch geworden door
alle celebrities die extensies dragen. Dat frustreert vrouwen. Deze
kapsels zijn tenminste voor iedereen bereikbaar. Bovendien is het
duidelijk dat je er een beetje moeite voor moet doen. Los haar léék
alleen maar alsof je er niets voor moest doen, terwijl de juiste slag je
een uur tijd kostte."
Tips om je eigen volumineuze dot te maken: Nodig: haarspray, volumemousse, schuivertjes
1) Bereid je haar voor met volumemousse, en droog het ondersteboven 2) Deel je haar in twee (voor en achter), met de grens ongeveer aan de oren 3)
Met het achterste deel maak je een hoge paardenstaart, die je strak
achterover kamt en draait tot een hoge dot op de kroon. 4) Deel
het voorste deel van je haar in drie, vertikale strengen. De twee langs
de zijkant kam je naar achter en maak je plat met veel haarspray. 5) De laatste streng probeer je over de dot te trekken, zet vast met de schuivertjes en werk af met haarspray.
Wie
dat te veel werk vindt, kan voor de glamoureuze paardenstaart kiezen...
of zoals Emma Watson, het haar gewoonweg kortwieken.
Bij het kiezen van onze accessoires houden
we steeds rekening met onze lichaamsbouw en stijl, maar bij een handtas
vergeten we dit al snel. Hoe kies je eigenlijk die perfecte handtas?
De
mode kan ons dan wel opzadelen met een oversized bag of net een
petieterige clutch, maar past deze handtas ook bij je lichaam? Nooit
over nagedacht? Nochtans is het simpel: als je zelf erg klein bent met
brede bovenarmen dan draag je beter geen klein handtasje onder je arm.
Ben je rank en slank dan hou je die hoekige tassen best zo ver mogelijk
uit je buurt. Het eerste punt is dus kennis te leren maken met je eigen
lichaam. Bepaal je lichaamsvorm: breed, klein, lang, slank en let vooral
op je borsten, bovenarmen en heupen. Ben je klein en molliger dan kies
je best voor een hoekig vierkant of langwerpig exemplaar. Slanke, lange
vrouwen houden het best op een ronde handtas. Lichaamsbouw
De
grootte van de handtas wordt dan weer medebepaald door je eigen lengte.
Ben je groter dan 1,80 meter dan kies je best niet voor een kleine
handtas. Ben je net erg klein, dan laat je die oversized tas beter links
liggen. Tenzij je de illusie wilt wekken dat je in je eigen handtas
past.
Hou ook steeds rekening met de lengte van je handtas. De
handtas eindigt best op een lichaamsdeel dat je wilt benadrukken. Heb je
erg brede heupen dan ga je beter niet voor een heuptas. Deze zet alle
focus op je heupen, en dat wil je net vermijden.
Het modehuis Ralph Lauren lag onlangs meermaals onder vuur vanwege hun gefotoshopte, graatmagere, modellen. Het merk lijkt nu eindelijk afstand te doen van de graatmagere modellen, maar nog lang niet van het programma Photoshop, zo blijkt uit foto's van Bar Rafaeli.
Hoe kan je een normaal model 'dik' maken? Het is een moeilijke taak die het modehuis Ralph Lauren met glans uitvoerde. Ze lieten voor hun nieuwe campagne niemand minder dan Bar Rafaeli aanvoeren, maar maakten uit voorzorg het topmodel enkele pondjes dikker. Het resultaat is een combinatie van de sexy blik van Rafaeli op een niet-proportioneel lichaam.
Schoenen worden terug normaal en platter deze herfst
Schoenen worden terug normaal en platter deze herfst
Lady Gaga mag aantrekken wat ze wil, deze winter kunnen we terug
'normaal' schoeisel aantrekken in plaats van torenhoge stelten met
bizarre vormen van Alexander McQueen die we bij deze excentrieke
zangeres zagen.
De legendarische
schoenenontwerper Bruno Frisoni maakte een einde aan de bizarre
schoentrend. Hij werkt al meer dan dertig jaar in de industrie, hij
ontwerpt schoenen onder zijn eigen naam maar ook deed dit ook voor
ronkende namen als Roger Vivier, Karl Lagerfeld, Yves Saint Laurent,
Emanuel Ungaro, Christian Lacroix en Lanvin.
De designer Hij
maakt niet langer ultrahoge hakken, omdat hij beseft dat iedereen deze
schoenen al draagt. "Vorig seizoen experimenteerde ik met lagere hakken,
ik zag vrouwen van alle soorten en nationaliteiten plateauschoenen
dragen. Het was niet extreem of verfijnd meer. Als iedereen het draagt,
is het niet langer speciaal meer. Trendy heeft alles te maken met anders
zijn. Als je van mode houdt, moet je je eigen look hebben. Dat mis ik
de laatste jaren in het wereldje. Maar ik heb het gevoel dat
individualisme stilaan terugkomt. Ontwerpen worden steeds
minimalistischer."
Daarnaast
zijn de puntschoenen terug, als we ontwerpers bij Louis Vuitton, Prada
en Stella McCartney mogen geloven tenminste. Kies voor een creatie met
fijne details als kanten afwerking of strikjes. Als je voor iets gewaagd
wil gaan, dan kun je voor schoenen met een dierenprint gaan. Zorg er
wel voor dat je dit soort exemplaren combineert met een eenvoudige
outfit om een modeblunder van vloekende patronen te voorkomen.
De modetrends voor de herfst van 2010 worden ook wel spottend 'de dood
van seks' genoemd. Het draait nu allemaal rond retrosilhouetten, rokken
over de knie, in combinatie met brave topjes zonder decolleté.
Na
seizoenen van skinny jeansbroeken, ultrakorte rokjes en aansluitende
jurkjes maken modeontwerpers bij Prada, Louis Vuitton en zelfs de
Belgische Veronique Branquinho deze winter een heuse ommekeer. Plots
wordt kleding heel wat preutser, het zijn outfits die doen denken aan de
jonge, naïeve vrouw uit de jaren '50 die zich voor het eerst op de
arbeidsmarkt begaven en zich steeds gepast kleedden. We kennen deze
trend onder meer uit Mad Men en tal van retrofilms. Toch is deze look
ideaal voor een vrouwelijk silhouet zonder dat je te veel van je lichaam
moet laten zien: een verademing voor heel wat vrouwen.
Hoe
draag je nu deze trend zonder je zorgen te maken dat je als je oma
gekleed gaat? De truc zit hem erin je look sexy te maken met
accessoires. Het voordeel is dat deze trend heel wat probleemzones
verdoezelt, waardoor dit heel wat vrouwen flatteert.
Probeer je
taille te benadrukken met een ceintuur, die dit gebied insnoert. Kies
zelf of je voor breed of smal gaat. Wat schoenen betreft ga je best voor
sexy pumps: hoe hoger de, hak hoe beter. Dit laat je kuiten ook beter
uitkomen. Zelfzekere vrouwen kunnen combineren met een kleurrijk
enkelsokje... Helaas benadrukt dit bij de kuit, dus als dit niet je
sterkste lichaamsdeel is, blijf je hier beter van weg. Voor een jeugdige
look werken felle accessoires het beste. Een bustier of korsetachtig
topje met dierenprint zorgen ook voor een sexy touch. Rode lippen en
passende nagellak maken het geheel af.
Wil
je een casual look, combineer dan je rok met een korte cardigan of
blazer Wil je wat inspiratie, kijk naar Victoria Beckham en leer van
haar, zij is de koningin van deze trend. De fout die je zeker niet mag
is een 'midi'-rok te combineren met ballerina's of platte enkellaarsjes,
dit doet namelijk niets voor je figuur.
Verschillende modesites hebben karamelbruin uitgeroepen tot dé
herfstkleur. Een beetje voorbarig misschien, maar de kille temperaturen
en de regenbuien van de laatste dagen doen toch al aan herfst denken.
Het voordeel aan deze kleur is dat het een neutraal kleur met een warme
ondertoon is. Gecombineerd met een felle kleur zoals geel of azuurblauw
kan je het heel levendig maken.
In combinatie met wit of
lichtgrijs wordt het zakelijk, in combinatie met rood, paars of groen
wordt het pittig. Het enige waarmee het niet goed combineert is zwart.
Kies eerder voor antraciet of een donker olijfgroen.
Het nadeel
is dat aan dit kleur nog een bomma-imago kleeft. De stijl die je
uitkiest zal dan ook grotendeels je look bepalen. Een wijde broek met
een hip hemd, een jurk of rok met opvallende riem of een hippe regenjas
maken je helemaal fashionable.
De panty's voor mannen duiken meer en meer in het straatbeeld op. 15
procent van de verkochte panty's, kousen en leggings zouden al door
mannen gedragen worden, zo blijkt uit een Nederlandse rondvraag. Mannen
hebben zo hun eigen redenen om een panty te dragen. Zowel op sportief,
mentaal als op gezondheidsvlak varen ze er wel bij.
Een rondvraag onder de 3200 klanten van kousenshop SOSHIN geeft aan dat
de witte glanspanty de favoriet lijkt bij de heren. Vaak wordt die
gedragen onder een gewone broek. Naast de witte variant, zouden ook al
fellere kleuren als paars, rood en geel gesmaakt worden.
De
mode-industrie probeert al langer de panty voor de man te lanceren. En
dat lijkt gelukt. Niet enkel bij de homo's, ook modebewuste heren
ervaren de voordelen van een panty als sexy, gezond en sportief.
De
panty wordt gepromoot als een sexy item in de mannelijke garderobe.
Mannen kunnen zo hun benen showen op verschillende manieren. Een gewone
outfit wordt opgefleurd met een kleurrijke panty en bovendien verdient
de man eindelijk wat fun tijdens het optutten.
Ook het
gezondheidsaspect wordt niet geschuwd: een panty zou de prestaties op
sportief vlak en tijdens het werk verbeteren vooral als je langdurig
moet rechtstaan. Het houdt bovendien de benen warm en ook tijdens lange
vluchten lijkt een panty ideaal.
Op
mentaal vlak bezorgt de panty een ware boost: het maakt een man
gelukkiger en gezonder en bezorgt een sexy gevoel. En dat maakt niet
enkel de economie, maar ook de dames gelukkiger.
Net als je garderobe is je make-up bij een ander seizoen aan vernieuwing
toe. Gelukkig kan komende winter alles, althans wat make-up betreft.
Natuurlijk Op
de catwalk zagen we veel extremen, van ontzettend kleurrijk tot heel
natuurlijk, dat meldt nu.nl. Modellen bij A.F. Vandevorst leken haast
geen cosmetica te dragen: denk aan nudekleuren waardoor het lijkt als je
niets op hebt. Designers bij Balmain, Stella McCartney en Burberry
volgden dit voorbeeld. Daarnaast zijn natuurlijke kleuren als chocolade-
en roestbruin in, dit werkt vooral goed bij ogen. Ideale kleuren dus
voor je herfstmodus.
Extreem Is dat toch iets
te 'natuurlijk' voor je, dan kun je het accent op je lippen met felrode
lipstick leggen. Doe inspiratie op bij de modellen van Givenchy,
Moschino en Karl Lagerfeld. Wil je je aan iets extreem wagen, dan zet je
zowel je ogen, lippen, wenkbrauwen en wangen in de verf. Daarvoor kun
je extreme tinten als oranje, paars en roestbruin gebruiken. Het zwarte
lijntje aan de ogen is ook een blijver.
Eén op vier Britse vrouwen draagt kledij in maat 46 of meer. Kledij
voor grote maten is dan ook een van de snelst groeiende takken in de
mode-industrie, en in het totaal goed voor bijna 4,5 miljard euro in het
Verenigd Koninkrijk alleen. Geen wonder dus dat ook mode-ontwerpers
zoals Marc Jacobs mee op de trein springen.
Vele winkels bereiden zich intussen voor om deze vrouwen van modieuze
kledij te voorzien. Sommige voorzien zelfs in maat 48 of 50, andere
kiezen voor dikkere modepoppen. Maar de vrouwen zelf zijn nog niet
tevreden. Ze vinden dat de kledij te weinig past bij een rond figuur en
dat kleren in grote maten minder modieus zijn.
De Britse vrouw
koopt het vaakst maat 40 (31 procent) en 42. 15 procent draagt maat 44,
25 procent kiest voor een 46 of een hogere maat.
Anderzijds
herzien sommige winkels de maten naar beneden. Een maat 40 of 42 vandaag
is groter dan vroeger. Het idee is dat vrouwen zich goed voelen over
zichzelf en hun lichaam omdat ze een 'kleine' maat hebben, en blijven
terugkomen. Dit heeft echter tot gevolg dat je niet in elke winkel
dezelfde maat hebt, wat klanten bijzonder vervelend vinden.
De
graatmagere modellen liggen al een tijdje onder vuur, en terzelfdertijd
wordt een voller figuur gepromoot. Model Crystal Renn (maat 44) en
ontwerper Mark Fast die enkel modellen met maat 40 en 42 de catwalk op
stuurde, zouden daar een grote rol in hebben gespeeld.
"We
worden steeds dikker, en dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.
De grote maten zijn dus geen nichemarkt meer, maar worden in tegendeel
een belangrijk onderdeel van de mode-industrie", aldus modeanaliste
Tamara Sender van Mintel.
Slechts vier procent van de bevolking is van nature roodharig, maar
dat belet niet dat ze een trend hebben gezet. Een vurig kopje is hét
kapselkleur deze zomer, met dank aan Christina Hendricks en Erika Van
Thielen.
Volgens supermarkten wordt een rosse tint haarkleuring 20 meer verkocht
dan vorig jaar, en ook kapsalons zeggen een stijging in de vraag te
bemerken.
Toch is enige voorzichtigheid geboden: rood haar is vooral hot als je de juiste tint kiest voor je huidskleur.
Bleke
types met een huid van porcelein wordt aangeraden te kiezen voor koper
of abrikoos. Olijfkleurige huidjes kunnen gemakkelijk mahonie aan,
terwijl donkere types wild lijken met vurig rood.
De rode kleur
zal gemakkelijk vervagen. Laat het dus regelmatig bijwerken voor een
optimaal resultaat. Vergeet niet dat haarverf je haar beschadigt:
verzorg het dus extra goed.
Het Russische topmodel Sasha Pivovarova mag ook dit najaar opnieuw het boegbeeld zijn voor tassenmerk Longchamp. Dat maakt het modehuis vandaag zelf bekend.
Na het thema hedendaagse kunst vorige lente, brengt fotograaf David Sims opnieuw een modern beeld van de Longchamp-vrouw. De campagne straalt alvast door zijn 'dierlijkheid', die het diepere karakter van vrouwen moet weerspiegelen.
Dit seizoen komen de fashionista's bovendien extra aan hun trekken door enkele volledig nieuwe modellen zoals een model met ketting en lederen schouderriem en een dieprode kleur of extravagant patchwork in leder, met een flap in schapenvacht en versierd met strass. .
Ze is altijd heel glamoureus gekleed en let op elk detail. Daarom is
het moeilijk te geloven dat de gaten in de legging van wag Alex Gerrard,
ter hoogte van beide knieën, een ongelukje zijn.
De vaak piekfijn gekleede Alex.
Anderzijds zijn gescheurde leggings en jeans wel een beetje hip, als ze
de juiste scheuren vertonen. Zou een modebewuste vrouw die anders slaafs
de trends volgt, zomaar tegen een trend ingaan? Dat doet het vermoeden
van een ongelukje toch toenemen.
Tenzij de voetballersvrouw
probeert haar eigen stempel te drukken. Voor de rest was ze immers
volledig volgens de regels van de kunst gekleed: een T-shirt uit de
collectie van Sienna Miller, een Birkinbag en echte Converse-schoenen.
Trend of ongelukje? Wij hopen toch gewoon dat het een ongelukje was...
Ook de jeansmarkt ontdekt dat een normale vrouw geen pannenlat is, en
brengt jeansbroeken op de markt die aangepast zijn aan de beroemde
vrouwelijke rondingen. Levi's noemde de collectie Curve ID, en telt
voorlopig drie onderverdelingen: slight, demi en bold, benamingen die
verwijzen naar de graad van de rondingen.
Het jeansmerk doet dat toen na onderzoek bleek dat vorm belangrijker is dan cut of maat bij het kiezen van een jeansbroek.
Betere look "Een
van de meest frustrerende zaken voor vrouwen is dat ze geen jeans
vinden die bij hun lichaam past. Door de diversiteit in bodytypes is dit
vooral een vrouwenzaak. Mannen geven niet om vorm en of de jeans hen er
beter doet uitzien. Vrouwen wel", aldus Robert Hanson van Levi's.
Subtiele verschillen Per
onderverdeling worden verschillende types en kleuren jeans op de markt
gebracht, die verschillen in tailleband, plaatsing van de achterzakken
en naad. Bij welk type je hoort, vraag je best aan een verkoopster.
Levi's denkt eraan een vierde onderverdeling toe te voegen aan de collectie.
Calvin Klein heeft het helemaal gehad met de mode-industrie. Zelfs over het modehuis Calvin Klein, dat de ontwerper in 2002 verkocht aan Phillips-Van Heusen Corp, wil de designer geen goed woord meer kwijt.
"Ik haat trends. Ze zijn zo snel voorbij en vrouwen houden er angstvallig aan vast. Ze vergeten hun eigen lichaam en proppen zich in de verkeerde kledij. De meeste modeblunders zijn veroorzaakt door trends", aldus Klein.
Ook over de nieuwe lingeriecampagne van het modehuis Calvin Klein heeft de ontwerper geen goed woord. "Ik heb er niets mee te maken en ik wil er ook niet mee geassocieerd worden. Ik heb mijn bedrijf in 2002 verkocht en nu is het aan hen om te bepalen waar ze heen willen."
De handtassen met een grote G (Gucci) of het bekende LV-logo (Louis
Vuitton) of zonnebrillen van DG (Dolce & Gabbana): jarenlang
paradeerden celebs met designerkledij en ¿accessoires voor ieders neus
(en vooral die van de camera). Maar deze dagen zijn voorbij. Vandaag
stellen we een beweging naar 'antibling'-mode of discrete luxe vast. Zo
liet Gucci de beroemde G van zijn handtassen halen, wat het merk geen
windeieren legde.
"We maken de beweging naar minder logo's, en meer discrete luxe. We
hebben ons snel aangepast aan die nieuwe perceptie van luxe, een luxe
die meer verfijnd en subtiel is", aldus Francçis-Henri Pinault.
Ook
de moderedactrice van de Britse Vogue erkent de evolutie. "De
financieel moeilijke tijden zetten aan tot meer bescheidenheid, en dus
meer discrete modelogo's. Dit in schrik contrast met de opvallende,
luide logo's", aldus Harriet Quick. "De hele trend, van mode tot
beauty is antimassa, antifaux en antibling. Wat de bemiddelde klanten om
geven is erfgoed, afkomst en versiering."
Een marketingstudie
geeft de moderedacteuren en -directeuren gelijk. De klanten willen
'stille' goeden, zonder merk, en zijn zelfs bereid daar meer voor te
betalen, zo bleek uit de studie van Joseph Nunes. De subtielere merken
die tot nu 'onder de radar' zaten, hebben nu de voorkeur boven de
'blingmerken', die populair zijn (of waren?) bij de grote sterren en
WAG's.
Toch is niet iedereen overtuigd van het einde van het
designerlogo. "Een logo is voor veel mensen om luid en duidelijk aan
iedereen te tonen hoe goed ze er voor staan. Het is niet voor iedereen
weggelegd, maar er zal altijd een groep zijn die wél een logo wil."
Mode is vergankelijk, vorig jaar draaide alles nog om skinny broeken, nu
zijn brede modellen plots de trend. We leggen daarom uit wat komende
herfst onontbeerlijk is, zodat je helemaal 'up to date' bent. Met dat
koude weer van de afgelopen dagen kun je je nieuwe outfits nu al
aantrekken.
1. Midi-rokken Designers zijn
milder geworden voor de vrouwen. Aangezien de trendy maxijurk
onvergeeflijk is voor dames met een kleine gestalte, deden ze voor
komende herfst een toegeving met de midi-rok, die tot over de knie komt.
Dit keldingstuk met A-lijn, geïnspireerd op de jaren '50, flatteert de
meeste vrouwenfiguren, meldt elsevier.nl. Kies er eentje met hoge
taille die je zonder panty nu ook al kunt dragen.
2. Brede broeken Nog flatterend voor velen zijn de brede, chique kostuumbroeken met hoge taille.
3. Caramel Dé
herfstkleur is caramel, dit komt vooral terug bij lange mantels en
wollen rokken. Daar is het nu nog net te warm voor, maar je kunt wel al
trendy zijn met een blouse in deze kleur.
4. Kant Kant
blijft, net als vorige seizoenen, deze winter, we gaan het zelfs nog
vaker te zien krijgen. Tijdens deze frisse dagen werkt een jurkje met
kanten afwerking perfect: het is niet te warm of niet te koud.
5. Leder Het
is misschien nog te vroeg voor een lederen jasje, maar een rok kan uit
dit materiaal kan nu wel. Zorg wel voor contrast: kies voor een topje in
een ander materiaal, een hele lederen outfit is er over.
Het stukje stof dat een jurk, rok, top en riem kan zijn
Het stukje stof dat een jurk, rok, top en riem kan zijn
Hoe meer waar voor je geld te krijgen dan met één kledingstuk
verschillende looks te kunnen aanmeten? Door de jaren heen zijn al heel
wat multifunctionele jurken de revue gepasseerd, maar ze waren niet
altijd even betaalbaar. Daar komt verandering in met de 'Fatal dress'
(fatale jurk) van Wolford. Niet bepaald spotgoedkoop (110 euro) maar wel
zeven verschillende looks - en niet door van trui te veranderen.
Dit uniek stukje stof, gemaakt van 93 procent nylon en 7 procent
elasthan of spandex, kan je dragen als avondjurk, cocktailjurk, minirok,
topje en zelfs als riem door eenvoudigweg stof om te slaan.
Het
is te bestellen in drie maten (extra small, small en medium), 12
verschillende kleuren en kan gewoon in de wasmachine gewassen worden.
De
Fatal Dress is compleet naadloos, wat betekent dat je het zelfs niet
binnenstebuiten of achterstevoren kan dragen. De stof blijft zacht en
glad bij het vouwen en kreukt niet.
Veelbelovend, maar waar? Het
klinkt als een beloftevolle investering, die in de toekomst plaats in
de kast en de reiskoffer kan besparen, en een werkoutfit gemakkelijk
uitgaanswaardig maakt. Maar is het wel zo mooi als het lijkt?
Een
stof die de vorm van het lichaam volgt, laat snel vervelende bulten en
vetrolletjes zien die je liever wil verbergen. En is elke look wel
geschikt voor iedereen?
Flinterdun sjaalformaat Wie
de Fatal Dress uitpakt, vreest het ergste. De flinterdunne stof lijkt
niet eens groot genoeg voor een sjaal. Het laat zich evenwel gemakkelijk
uitrekken tot een (strapless) maxidress, al blijkt dat voor vrouwen met
rondingen niet erg comfortabel. "Het toont alles, voelt goedkoop, je
ziet erdoor en het is moeilijk om er in rond te lopen", luidt het.
De
cocktailjurk kan op meer bijval rekenen. Omdat de stof nu dubbel is
gevouwen, wordt het oncomfortabele 'spannen' een aangenaam 'afslankend'
effect. Het bovenste deel nog eens omvouwen, geeft een toffe kokerrok.
De zoom inkorten geeft een minirok, wat door de spannende stof nog extra
doet afslanken.
Wie vouwt, die vindt Ook
als een kort of lang topje, een tuniek of zelfs als riem blijft de Fatal
dress verbazen. "Het geheim zit in het vouwen. Dit gaat over
experimenteren tot je de meest flatterende look voor jou hebt gevonden."
Dus
nee, niet elke van de beloofde looks past iedereen, maar het stukje
stof komt nog altijd meer van zijn beloftes na dan de gemiddelde
regering.
Vrouwen dumpen massaal hun strings, om weer grote(re) onderbroeken te dragen, die vaak ook het figuur corrigeren.
Het was Bridget Jones die er over begon: draag je een sexy string, voor
het geval er iets zou gebeuren in de slaapkamer, of draag je die grote,
comfortabele, figuurcorrigende onderbroek die je buik platter maakt en
je rondingen beter doet uitkomen?
Maar het is de alom geprezen
Joan Holloway, de sexy secretaresse uit de serie Mad Men (rol van
Christina Hendricks) die de trend werkelijk heeft gelanceerd.
Gelukkig is de onderbroek ondertussen eleganter geworden.
Hendricks
is een grote, voluptueuze dame, met rondingen op alle juiste plaatsen.
De jaren '50 en '60-mode flatteert haar, en vrouwen willen er uitzien
als zij. Dus trekken ze naar lingeriewinkels en vragen ze om de beruchte
onderbroeken. Tegelijkertijd is de verkoop van de string de laatste
vier jaar in elkaar gestuikt.
Toeval?
Niet echt. De laatste jaren kwam de string onder vuur te liggen, omdat
hij te pas en (vooral) te onpas werd getoond door celebs en wags. Daar
kwam veel kritiek op, en stijlgoeroes begonnen af te geven op de string.
De moderne versie.
De laatste maanden toonden
toonaangevende zangeressen zoals Lily Allen en Lady Haha dan weer zonder
schaamte hun 'grote' onderbroek, liefst nog op een podium. De
'omaonderbroek', zoals de onderbroek ook wordt genoemd, is ondertussen
dan ook gemoderniseerd. Je vindt ze met kant, ruffles en andere
accessoires die net een bepaalde ronding accentueren.
Vrouwen willen zowel glamour als comfort, en dan is er gewoon geen plaats meer voor de string.
Sexy kledij dient om andere vrouwen de loef af te steken
Sexy kledij dient om andere vrouwen de loef af te steken
Tijdens de ovulatie, het meest vruchtbare moment in de cyclus, zijn
vrouwen meer geneigd sexy kledij te kopen en te dragen. Verrassend
genoeg niet om de mannen te imponeren en te verleiden, maar wel om te
concurreren met andere vrouwen en hen de loef af te steken.
"Vrouwen kiezen op hun vruchtbaarst producten die hun uiterlijk ten
goede komen, omdat ze gedreven worden door de wil om andere vrouwen te
intimideren", aldus Kristina Durante van de universiteit van Minnesota.
De
reden is simpel: voortplanting. "Als je er beter uitziet dan de
concurrentie, dan val je meer op." En heb je meer kans om aan een
partner, en dus een kind te geraken.
Ook schoenen en make-up Het
onderzoek van Durante bewijst dat consumenten zich ook laten leiden
door hormonen bij de aankoop van spullen. Het effect van de ovulerende
vrouw blijft niet beperkt tot sexy kledij en schoenen, maar uit zich ook
in het aankopen van cosmetica, verzorgingsproducten,
gezondheidssupplementen, fitnessproducten en zelfs medische ingrepen.
Erger bij concurrentie Vooral
als ze inschatten dat in hun buurt veel aantrekkelijke concurrentie
rondloopt, is dit effect duidelijk. Als de proefpersonen minder
aantrekkelijke vrouwen te zien kregen, of wisten dat ze ruim 1000
kilometer verderop woonden, veranderde hun gedrag minder opvallend. Bij
niet-ovulerende vrouwen was het effect zelfs compleet afwezig.
Wie zijn vrouw na een shoptocht ziet thuiskomen met diep uitgesneden topjes en sexy jurken, weet hoe laat het is...
Zonnen is een van de populairste bezigheden in de zomer. Goed voor de
vitamine D en tegen osteoporose, volgens de gezondheidsfreaks. Goed
voor de huidkanker, volgens de pessimisten. Goed voor een mooi, bruin
kleurtje, volgens de meeste vrouwen. Maar hoe hard je ook probeert, een
heel lichaam even bruin krijgen is niet mogelijk.
Schotse wetenschappers menen te weten waarom: sommige lichaamsdelen zijn
niet zo ontvankelijk voor bruinen. Een kont bijvoorbeeld kan langer de
UV-stralen weerstaan, en wordt uiteindelijk minder bruin dan de rest van
het lichaam, ook als ze even lang zijn blootgesteld aan de zon.
Types huidkanker Het
onderzoek had als doel uit te vissen waarom bepaalde types huidkanker
zich vastzetten op bepaalde lichaamsdelen, ook als ze allemaal worden
blootgesteld aan zonlicht. Tegelijk is het het eerste onderzoek dat de
factor ' bruinheid van de huid', en niet de roodheid, in rekening
brengt.
Vrijwilligers Daartoe werd de huid
van 100 vrijwilligers geanalyseerd, die werden blootgesteld aan zes
dosissen UVB-stralen op twee gebieden van het lichaam: de rug en de
billen. Daarna kregen ze een injectie om de bloedstroom die op gang komt
na de blootstelling van zonlicht tegen te gaan.
Bruin is verdediging Na
zeven dagen, als de roodheid was gezakt, werd het kleurtje
geanalyseerd. Dit bruin kleurtje wordt veroorzaakt door de productie van
melanine in de huid, een verdedigingsmechanisme van de huid om zich te
beschermen tegen de schadelijke UVB-stralen.
Verschillende stukken Daaruit
bleek dat ons lichaam niet is opgebouwd uit één huid, maar uit
verschillende stukken huid, die elk verschillend reageren op zonlicht en
dus ook verschillend beschermen tegen de schadelijke effecten.
De
wetenschappers waarschuwen ook dat de roodheid na het zonnen niet
betekent dat je begint te bruinen, maar wel dat de huid beschadigd is.