Mode is vergankelijk, vorig jaar draaide alles nog om skinny broeken, nu
zijn brede modellen plots de trend. We leggen daarom uit wat komende
herfst onontbeerlijk is, zodat je helemaal 'up to date' bent. Met dat
koude weer van de afgelopen dagen kun je je nieuwe outfits nu al
aantrekken.
1. Midi-rokken Designers zijn
milder geworden voor de vrouwen. Aangezien de trendy maxijurk
onvergeeflijk is voor dames met een kleine gestalte, deden ze voor
komende herfst een toegeving met de midi-rok, die tot over de knie komt.
Dit keldingstuk met A-lijn, geïnspireerd op de jaren '50, flatteert de
meeste vrouwenfiguren, meldt elsevier.nl. Kies er eentje met hoge
taille die je zonder panty nu ook al kunt dragen.
2. Brede broeken Nog flatterend voor velen zijn de brede, chique kostuumbroeken met hoge taille.
3. Caramel Dé
herfstkleur is caramel, dit komt vooral terug bij lange mantels en
wollen rokken. Daar is het nu nog net te warm voor, maar je kunt wel al
trendy zijn met een blouse in deze kleur.
4. Kant Kant
blijft, net als vorige seizoenen, deze winter, we gaan het zelfs nog
vaker te zien krijgen. Tijdens deze frisse dagen werkt een jurkje met
kanten afwerking perfect: het is niet te warm of niet te koud.
5. Leder Het
is misschien nog te vroeg voor een lederen jasje, maar een rok kan uit
dit materiaal kan nu wel. Zorg wel voor contrast: kies voor een topje in
een ander materiaal, een hele lederen outfit is er over.
Het stukje stof dat een jurk, rok, top en riem kan zijn
Het stukje stof dat een jurk, rok, top en riem kan zijn
Hoe meer waar voor je geld te krijgen dan met één kledingstuk
verschillende looks te kunnen aanmeten? Door de jaren heen zijn al heel
wat multifunctionele jurken de revue gepasseerd, maar ze waren niet
altijd even betaalbaar. Daar komt verandering in met de 'Fatal dress'
(fatale jurk) van Wolford. Niet bepaald spotgoedkoop (110 euro) maar wel
zeven verschillende looks - en niet door van trui te veranderen.
Dit uniek stukje stof, gemaakt van 93 procent nylon en 7 procent
elasthan of spandex, kan je dragen als avondjurk, cocktailjurk, minirok,
topje en zelfs als riem door eenvoudigweg stof om te slaan.
Het
is te bestellen in drie maten (extra small, small en medium), 12
verschillende kleuren en kan gewoon in de wasmachine gewassen worden.
De
Fatal Dress is compleet naadloos, wat betekent dat je het zelfs niet
binnenstebuiten of achterstevoren kan dragen. De stof blijft zacht en
glad bij het vouwen en kreukt niet.
Veelbelovend, maar waar? Het
klinkt als een beloftevolle investering, die in de toekomst plaats in
de kast en de reiskoffer kan besparen, en een werkoutfit gemakkelijk
uitgaanswaardig maakt. Maar is het wel zo mooi als het lijkt?
Een
stof die de vorm van het lichaam volgt, laat snel vervelende bulten en
vetrolletjes zien die je liever wil verbergen. En is elke look wel
geschikt voor iedereen?
Flinterdun sjaalformaat Wie
de Fatal Dress uitpakt, vreest het ergste. De flinterdunne stof lijkt
niet eens groot genoeg voor een sjaal. Het laat zich evenwel gemakkelijk
uitrekken tot een (strapless) maxidress, al blijkt dat voor vrouwen met
rondingen niet erg comfortabel. "Het toont alles, voelt goedkoop, je
ziet erdoor en het is moeilijk om er in rond te lopen", luidt het.
De
cocktailjurk kan op meer bijval rekenen. Omdat de stof nu dubbel is
gevouwen, wordt het oncomfortabele 'spannen' een aangenaam 'afslankend'
effect. Het bovenste deel nog eens omvouwen, geeft een toffe kokerrok.
De zoom inkorten geeft een minirok, wat door de spannende stof nog extra
doet afslanken.
Wie vouwt, die vindt Ook
als een kort of lang topje, een tuniek of zelfs als riem blijft de Fatal
dress verbazen. "Het geheim zit in het vouwen. Dit gaat over
experimenteren tot je de meest flatterende look voor jou hebt gevonden."
Dus
nee, niet elke van de beloofde looks past iedereen, maar het stukje
stof komt nog altijd meer van zijn beloftes na dan de gemiddelde
regering.
Vrouwen dumpen massaal hun strings, om weer grote(re) onderbroeken te dragen, die vaak ook het figuur corrigeren.
Het was Bridget Jones die er over begon: draag je een sexy string, voor
het geval er iets zou gebeuren in de slaapkamer, of draag je die grote,
comfortabele, figuurcorrigende onderbroek die je buik platter maakt en
je rondingen beter doet uitkomen?
Maar het is de alom geprezen
Joan Holloway, de sexy secretaresse uit de serie Mad Men (rol van
Christina Hendricks) die de trend werkelijk heeft gelanceerd.
Gelukkig is de onderbroek ondertussen eleganter geworden.
Hendricks
is een grote, voluptueuze dame, met rondingen op alle juiste plaatsen.
De jaren '50 en '60-mode flatteert haar, en vrouwen willen er uitzien
als zij. Dus trekken ze naar lingeriewinkels en vragen ze om de beruchte
onderbroeken. Tegelijkertijd is de verkoop van de string de laatste
vier jaar in elkaar gestuikt.
Toeval?
Niet echt. De laatste jaren kwam de string onder vuur te liggen, omdat
hij te pas en (vooral) te onpas werd getoond door celebs en wags. Daar
kwam veel kritiek op, en stijlgoeroes begonnen af te geven op de string.
De moderne versie.
De laatste maanden toonden
toonaangevende zangeressen zoals Lily Allen en Lady Haha dan weer zonder
schaamte hun 'grote' onderbroek, liefst nog op een podium. De
'omaonderbroek', zoals de onderbroek ook wordt genoemd, is ondertussen
dan ook gemoderniseerd. Je vindt ze met kant, ruffles en andere
accessoires die net een bepaalde ronding accentueren.
Vrouwen willen zowel glamour als comfort, en dan is er gewoon geen plaats meer voor de string.
Sexy kledij dient om andere vrouwen de loef af te steken
Sexy kledij dient om andere vrouwen de loef af te steken
Tijdens de ovulatie, het meest vruchtbare moment in de cyclus, zijn
vrouwen meer geneigd sexy kledij te kopen en te dragen. Verrassend
genoeg niet om de mannen te imponeren en te verleiden, maar wel om te
concurreren met andere vrouwen en hen de loef af te steken.
"Vrouwen kiezen op hun vruchtbaarst producten die hun uiterlijk ten
goede komen, omdat ze gedreven worden door de wil om andere vrouwen te
intimideren", aldus Kristina Durante van de universiteit van Minnesota.
De
reden is simpel: voortplanting. "Als je er beter uitziet dan de
concurrentie, dan val je meer op." En heb je meer kans om aan een
partner, en dus een kind te geraken.
Ook schoenen en make-up Het
onderzoek van Durante bewijst dat consumenten zich ook laten leiden
door hormonen bij de aankoop van spullen. Het effect van de ovulerende
vrouw blijft niet beperkt tot sexy kledij en schoenen, maar uit zich ook
in het aankopen van cosmetica, verzorgingsproducten,
gezondheidssupplementen, fitnessproducten en zelfs medische ingrepen.
Erger bij concurrentie Vooral
als ze inschatten dat in hun buurt veel aantrekkelijke concurrentie
rondloopt, is dit effect duidelijk. Als de proefpersonen minder
aantrekkelijke vrouwen te zien kregen, of wisten dat ze ruim 1000
kilometer verderop woonden, veranderde hun gedrag minder opvallend. Bij
niet-ovulerende vrouwen was het effect zelfs compleet afwezig.
Wie zijn vrouw na een shoptocht ziet thuiskomen met diep uitgesneden topjes en sexy jurken, weet hoe laat het is...
Zonnen is een van de populairste bezigheden in de zomer. Goed voor de
vitamine D en tegen osteoporose, volgens de gezondheidsfreaks. Goed
voor de huidkanker, volgens de pessimisten. Goed voor een mooi, bruin
kleurtje, volgens de meeste vrouwen. Maar hoe hard je ook probeert, een
heel lichaam even bruin krijgen is niet mogelijk.
Schotse wetenschappers menen te weten waarom: sommige lichaamsdelen zijn
niet zo ontvankelijk voor bruinen. Een kont bijvoorbeeld kan langer de
UV-stralen weerstaan, en wordt uiteindelijk minder bruin dan de rest van
het lichaam, ook als ze even lang zijn blootgesteld aan de zon.
Types huidkanker Het
onderzoek had als doel uit te vissen waarom bepaalde types huidkanker
zich vastzetten op bepaalde lichaamsdelen, ook als ze allemaal worden
blootgesteld aan zonlicht. Tegelijk is het het eerste onderzoek dat de
factor ' bruinheid van de huid', en niet de roodheid, in rekening
brengt.
Vrijwilligers Daartoe werd de huid
van 100 vrijwilligers geanalyseerd, die werden blootgesteld aan zes
dosissen UVB-stralen op twee gebieden van het lichaam: de rug en de
billen. Daarna kregen ze een injectie om de bloedstroom die op gang komt
na de blootstelling van zonlicht tegen te gaan.
Bruin is verdediging Na
zeven dagen, als de roodheid was gezakt, werd het kleurtje
geanalyseerd. Dit bruin kleurtje wordt veroorzaakt door de productie van
melanine in de huid, een verdedigingsmechanisme van de huid om zich te
beschermen tegen de schadelijke UVB-stralen.
Verschillende stukken Daaruit
bleek dat ons lichaam niet is opgebouwd uit één huid, maar uit
verschillende stukken huid, die elk verschillend reageren op zonlicht en
dus ook verschillend beschermen tegen de schadelijke effecten.
De
wetenschappers waarschuwen ook dat de roodheid na het zonnen niet
betekent dat je begint te bruinen, maar wel dat de huid beschadigd is.
Na jaren van skinny jeans en leggings, mogen ook hele wijde broeken
meer. Eén probleem: de trend is niet zo vanzelfsprekend als je er
stijlvol en elegant wil uitzien. Het kan, zo bewezen verschillende
ontwerpers op de catwalks maar sommige celebs, zoals Madonna, hebben net
het tegenovergestelde bewezen.
Te wijd, foute schoenen, te laag... en je lijkt algauw op een skater met
baggy broeken en het kruis tot op de knieën. Maar hoe moet het dan wel?
Met deze vijf gulden regels moet het goed komen: 1) Draag hakken Hoge
hakken maken alles anders. Bij wijde broeken zijn ze erg belangrijk,
omdat deze broeken net de illusie scheppen dat jij ook breder bent. De
hakken voegen extra lengte toe, waardoor dit enigszins uitgebalanceerd
raakt. Zorg ervoor dat de zoom de grond net niet raakt (als je je hakken
aanhebt), korter of langer is uit den boze. 2) Hoge taille Kies voor een broek met een hoge taille: ook dit zorgt er voor dat je langer lijkt. 3) Dunne riem Een dunne riem maakt het geheel af. 4) Evenwicht Een
wijde broek vraagt om een strak topje of shirt. Dat structureert de
look, en slankt af. Wijde bovenkledij op een wijde broek zal je er
dikker doen uitzien.
5) Probeer Niet elke
broek past bij iedereen. Probeer er dus zeker enkele en wees kritisch op
zowel stof, snit als lengte. Koop niet de eerste de beste broek om mee
te zijn.
Chic en intelligent Mode-ontwerpers
en -magazines geloven alvast in de trend. Zelfs Gap doet mee, en
creëerde tien verschillende snitten, zodat elke vrouw een wijde broek
kan vinden die past én flatteert.
Vogue wijst de terugkeer van
de broek toe aan de vraag om kledingsstukken die niet (gemakkelijk) uit
de mode gaan. "Niemand heeft veel zin om veel geld uit te geven aan een
tijdelijke gril", aldus ontwerper Antonio Berardi in Vogue.
"Vrouwen willen zich chic en intelligent kleden. De slachtofferlook is voorgoed passé."
Zowel Kylie Minogue en actrice Blake Lively kozen voor een outfit met
een transparant stuk aan de buik. We voelen een nieuwe trend opkomen,
betekent dit nu dat vrouwen massaal met buikspieroefeningen moeten
beginnen?
Transparante
blouses, zijn al langer trendy, maar het ging vaak om nudetinten waarbij
een blote buik niet erg opviel. Of je waarbij je deze makkelijk kon
verdoezelen door er een sexy korset onder te dragen. Steeds meer celebs
kiezen echter voor zwarte transparante stoffen die hun blote buik
onthullen. Zo toonde de 42-jarige Kylie Minogue haar stevige buikspieren
in Melbourne met een topje met transparant stuk en skinny, afgebleekte
jeans. De zangeres maakte zo haast elke vrouw van haar leeftijd jaloers
met haar slanke lijn.
Blake Lively.
Jessica Biel
stapte op de rode loper in een rode transparante jurk, waardoor niet
alleen haar grote zwarte slip te zien was, maar ook haar perfecte
lijntje. En gisteren koos fashionista en actrice Blake Lively voor een
mininjurkje van Chanel met kant aan de navel. Een echte trend lijkt dus
in de maak.
Betekent dit
dat we binnenkort allemaal onze buik weer moeten laten zien, net zoals
in de jaren '90? Dit is iets waar de meeste vrouwen niet naar uitkijken.
Want geeft toe, als je geen ultrastevige buikspieren maar wel love
handles hebt, is deze trend echt geen zicht.
Er zijn al rare geuren in parfums beland, zoals ambergris van de
potvis en civet uit de aarsklieren van de civetkat. En ook het peperdure
'oud' van de met schimmels besmette Zuid-Oost-Aziatische
aquilariabomen wordt in parfums verwerkt.
300 ml goede oud kost 2400 à 3600 euro, en is daarmee duurder dan goud.
De goedkoopste soort kost 3800 euro per kilo, de allerfijnste 11.500 en
15.000 per kilo.
Besmet met schimmel 'Oud'
is een hars dat gevormd wordt in Aquilaria-bomen nadat deze besmet zijn
geraakt met een soort schimmel. Deze besmetting maakt dat het hout
donker wordt, en een geurige hars produceert die het hout donker, dik en
aromatisch maakt. De geïnfecteerde stukken worden verwijderd, en het
hars wordt geëxtraheerd. Dit wordt gaharu, jinko, aloeswood of gewoonweg
'oud' genoemd. Omwille van de geur wordt het gebruikt in parfums. Hoe
ouder het 'oud', hoe beter.
Jo
Malone gebruikte het in zijn 'Oud & Bergamot Cologne Intense' (96
euro), een parfum dat omschreven wordt als 'een geur voor vrouwen die
houden van sensuele geuren'.
"Het donkere, fluweelachtige van
de oud, en de frisse toets van de bergamot zal hen zeer aanstaan", aldus
Dominic de Vetta van Jo Malone.
In
het Midden-Oosten ontdekten ze al lang geleden de voordelen van oud,
maar in het Westen is de geur (nog) niet populair, hoewel Yves Saint
Laurant het al gebruikte in zijn parfums. Recent ontdekten ook Tom Ford,
Armani en Jo Malone de geur.
De ballerina's zijn een vast onderdeel geworden in de
schoenencollectie van vrouwen. Gemakkelijk, stijlvol, past onder een
broek en onder een rok en niet zo heel duur. Maar slaat de trend ook
over naar mannen? "Bij een dandystijl past het wel, maar je hebt stalen
zenuwen nodig om ze te dragen", aldus Charlie Porter.
Mannenschoenen zijn meestal niet erg verfijnd, en dus worden fijne
schoentjes ook niet meteen gelinkt aan mannen. Nochtans zijn er momenten
waarop de fijnere schoenen wel passen, zo argumenteert Jonny Johansson,
creatief directeur voor Acne.
"Ik kleed me niet op, ik heb nogal
een relaxte stijl die formeel en informeel combineert. Deze schoenen
leken we gewoon gepast, een tikje nonchalant."
Dandy In
het dandytijdperk waren geklede slippers de standaard voor avondkledij,
zeker als een gedanst moest worden. Maar in deze postmoderne tijden,
worden dandy's geassocieerd met homoseksualiteit en geen (hetero)man die
daarmee wil geassocieerd worden.
Reactie Zelfs als je het zelf een passend en stijlvol item vindt, doet de reactie van je vrienden gauw anders besluiten.
"Ik
bezit zelf een paar ballerina's van Dior Homme. Ik zag ze in 2005 op de
catwalk, en ik vond ze bizar en opwindend tegelijk. Ik droeg de mijne
met trots, tot mijn vrienden ze zagen. Ze waren zo gechoqueerd dat het
leek alsof ik me totaal onzedig had gekleed. Ik heb ze nooit meer
gedragen", bekent Porter.
Het lijkt er dus niet meteen op dat de
mannenballerina's een grote hit worden, en wie ze wil dragen moet
stevig in de schoenen staan om dat vol te houden.
Een Britse minister pleitte vurig voor een maatje 42 'voor iedereen'.
De redenering is dat vrouwen zich niet moeten spiegelen aan een
onbereikbaar schoonheidsideaal, maar blij moeten zijn met hun lichaam.
Het voorbeeld dat de minister aanhaalde was dat van actrice Christina
Hendricks, een voluptueuze en sensuele vrouw met (behoorlijke)
rondingen.
Maar er is een groot verschil met het lichaam van Hendricks en 'maat 42'
voor iedereen: het lichaam van de actrice is perfect geproportioneerd,
terwijl een maat 42 niet iedereen flatteert.
Wie klein is
bijvoorbeeld, loopt dan al gauw de kans om er als een wandelende bol uit
te zien. De Britse krant Daily Mail liet twee dames met maat 42 aan het
woord. Vertel ons dames, is maat 42 een goede look?
"NEEN!" Amanda Cable:
"Sinds ik veertig ben geworden is mijn slanke lijn uitgedeind tot een
maat 42. Wat niet betekent dat ik lijk op Christina Hendricks,
integendeel. De waarheid van een maat 42 is niet volle borsten en een
wespentaille, zoals Hendricks. Mijn buik puilt naar buiten, om maar iets
te zeggen.
Ik begrijp wel wat de minister bedoelt met
onbereikbare lichamen, maar waarom haalt ze het voorbeeld van Hendricks
aan? Alsof haar figuur 'bereikbaar' is voor iedereen. Ik ken niemand met
een perfect zandloperfiguur zoals zij, en zonder het gebruik van
korsetten of plastische chirurgie zullen weinigen het ook ooit bereiken.
Ooit had ik een slanke lijn waar ik niets voor hoefde te doen.
Zelfs de geboorte van mijn kinderen had geen effect, een jaar na de
geboorte van mijn tweeling was mijn buik weer zo plat als ervoor. Maar
niet meer sinds ik 40 ben. En wat nog oneerlijker is: ik doe alles om
het gewicht te verliezen, en het verdwijnt gewoon niet.
Dus, nee,
ik haal geen vreugde uit mijn 'nieuwe' lichaam en dat ik het 'mag'
vieren, helpt ook niet. Integendeel, het heeft een deel van mijn
levensvreugde weggenomen. Ik passeer niet langer in winkels om naar de
nieuwste spullen te kijken. Als ik ga, schuifel ik binnen en heb ik de
grootste moeite iets te vinden dat alle bulten wegsteekt.
Ik
weet dat ik niet echt dik ben, maar omdat ik eens slank was, is het
moeilijk te accepteren. Voor mij is het gewoon gemakkelijker om te
streven naar slanker worden, dan te proberen te genieten van mijn
'nieuwe' lichaam en mijn maat 42 sexy te vinden. Sorry, dat gaat gewoon
niet.
"JA!" Rachel Halliwell: "Tien jaar
heeft het geduurd, maar ondertussen hou ik van mijn maat 42. Sterker
zelfs, voor het eerst ben ik echt gelukkig met mijn lichaam en voel ik
me sexy'er dan ooit. Ook Halliwell paste ooit in een maatje 36. Ondertussen heeft ze alle maten (tot maat 46) gehad.
"Ik
heb uren gespendeerd aan ongelukkig zijn en huilen over mijn lichaam.
Talloze keren heb ik gewenst dat ik slanker zou zijn en dat mijn lichaam
de vormen zou aannemen die ik wenste. 11 jaar lang ben ik nu weer wel,
dan weer niet op dieet geweest. Hoe zwaarder ik werd, hoe ongelukkiger."
"Het
begon rond mijn 40ste verjaardag, toen mijn taille steeds dikker werd.
Ik raakte geobsedeerd met de lichamen van andere vrouwen, en helaas niet
de gewone vrouw in de straat. Ik vergeleek mezelf met de lichamen in
magazines, en kwam tot de conclusie dat maat 42 niet goed genoeg was.
Dus
ik begon oorlog te voeren tegen mijn eigen lichaam. Ik ging naakt voor
de spiegel staan en bekritiseerde alles wat niet mooi genoeg was. Ik
begon calorieën te tellen, ik ging lopen en even leek het erop dat ik
dit gevecht zou winnen.
Maar de keerzijde van de medaille was
dat ik me anders ging gedragen. Ik begon het leven aan te vallen, en
alle voeding voorop. Mijn man mocht niet meer voor me koken, en ik
weigerde feestjes als ik me dik voelde. Op den duur mocht mijn man mijn
buik zelfs niet meer aanraken omdat ik schrik had dat die niet plat
genoeg zou zijn.
Hoe meer ik met mijn gewicht worstelde, hoe
meer ik mezelf begon te haten. Op den duur werd ik dikker dan ooit: maat
46. Dat is 18 maanden geleden. Drie maanden lang heb ik mezelf
uitgehongerd, ging ik dagelijks sporten en at ik enkel gezonde voeding.
Ik werd er ongelukkig van, maar ik bereikte wel het gedroomde maatje 38.
Tot
ik me realiseerde dat ik nu wel slank was, maar dat ik niet
aantrekkelijk was. Ik besloot om nooit meer te diëten. Ik kwam beetje
bij beetje bij, maar vond ook weer plezier in het leven en werd gelukkig
met mijn lichaam. Mijn man vond me aantrekkelijker dan ooit, en toen
wist ik het zeker: innerlijke schoonheid is het enige dat echt telt, en
voor rondingen moet je geen schrik hebben.
Toen Lynne
Featherstone haar uitspraken deed was ik dan ook dolgelukkig. Daarmee
zei ze eindelijk wat mannen allang weten, en vrouwen niet durven
toegeven: rondingen zijn iets om te vieren, om van te genieten. Alleen
jammer dat ik er zo lang over hebben gedaan om dat in te zien.
WEES BLIJ MET WIE JE BENT Beide
dames gaan echter voorbij aan het feit dat vrouwen verschillend zijn.
Sommige zijn lang, andere zijn kort, sommige zijn van nature dikker,
andere zijn van nature mager. Uiteindelijk is het niet de maat niet
telt, wel hoe natuurlijk dit is voor je lichaam.
De boodschap is
eigenlijk dat vrouwen hun lichaam aanvaarden en omarmen voor wat het
is. Dat ze zich zelfzeker en mooi voelen, ook al heeft niet iedereen
dezelfde troeven. Sommigen hebben een volle boezen, anderen hebben mooie
benen of een prachtige buik. Alles samen is uitzonderlijk, maar dat wil
niet zeggen dat andere vrouwen niet mooi kunnen zijn.
Daarom
dames: verkijk je niet op een maat, maar luister naar je lichaam. Wat is
je natuurlijke vorm, je natuurlijk gewicht? Tuurlijk mag je sporten,
moet je fruit en groenten eten, maar ga je echt een chocomousse laten
liggen voor die paar kilo's?
De ontwerpers, moderedactrices en modefotografen zullen het niet
graag horen, maar eindelijk is het zover: designerkledij zal ook in
grote maten worden aangeboden. Het chique warenhuis Saks Fifth Avenue
heeft beslist om bij wijze van test de komende herfst- en
wintercollectie ook in grotere maten beschikbaar te maken.
Waar je vorig seizoen enkel kleren tot maat 40 kon kopen, zal Saks nu
kledij bieden tot maat 44 en sommige zelfs tot maat 52. Dikkere
fashionista's zullen dus ook aan hun trekken kunnen komen.
Saks
biedt verschillende merken aan, waaronder ook de meest exclusieve en
bewierrookte designers zoals Chanel, Dolce & Gabbana, Carolina
Herrera, Donna Karan, Alexander McQueen, Max Mara, Oscar de la Renta en
Roberto Cavalli.
Eén nadeel: voorlopig zullen de kledingsstukken
in beperkte oplage worden verkocht, wat betekent dat het wel eens een
gevecht zou kunnen worden in een poging de hand te leggen op de laatste
nieuwe ontwerpen. Als deze test slaagt, plant Saks een uitbreiding naar
andere winkels in de VS.
Vrouwen laten voeten opereren om in stiletto's te passen
Vrouwen laten voeten opereren om in stiletto's te passen
De stilettogekte blijft maar voortduren. Vrouwen zijn zo dol op hoge
hakken dat ze zelfs hun voeten laten opereren om beter in de (vaak
smalle) schoenen te passen. Bij de ingrepen hoort een 'teenverkorting',
een 'teenverlenging', een aanpassing van de kleine teen en een algemene
versmalling van de voet.
De ingrepen maken het lopen op stiletto's niet gemakkelijker of minder
pijnlijk, maar de voeten passen wel beter in de schoenen en zien er ook
gelijkmatiger uit.
Assepoesterprocedure De
operaties zijn een grote hit in Los Angeles, waar verschillende
esthetische klinieken pakketten aanbieden. De 'Assepoesterprocedure'
voorkomt knobbels en maakt de voeten smaller.
'De perfecte tien'
zorgt ervoor dat alle tien je tenen worden verkort en mooi recht worden
gezet. Het pakt ook de tenen aan die over de rand van de sandaal
hangen, of die geplet worden in de nauwe schoenen.
Vet en botox Verder
is er de 'kusseningreep', die vet uit de onderbuik in de bal van de
voet spuit en zo een extra kussentje voorziet voor wie lange dagen op
hoge hakken doorbrengt. In een andere ingreep krijgen de tenen botox te
verwerken, zodat het zweten van de voeten vermindert en de vorming van
schimmels wordt voorkomen.
Verbieden is onrealistisch Orthopedische
chirurgen zien de ingrepen liefst enkel bij vrouwen die last hebben van
misvormingen en extreme pijnen, maar zo zien de beautyklinieken en de
vrouwen het zelf niet. Zoals podoloog Ali Sadrieh het zegt: "Het is
onrealistisch om vrouwen te verbieden om hoge hakken te dragen. Daarom
bedacht ik procedures die hen dat pijnvrij toelaat."
Booming business Ook
in Groot-Brittannië zijn de voetoperaties aan een opmars bezig.
Ondertussen zouden Britse vrouwen al 36 miljoen euro per jaar uit geven
om medische problemen ten gevolge van hoge hakken, zoals knobbels en
geknelde zenuwen, te verhelpen.
Voordelen De
'hogehakkengekte' werd opgestart door de stilettoverslaving van Carrie
uit Sex and the city. Sindsdien draagt elke zichzelf respecterende,
vrouwelijke celeb ze, en doet ook de vrouw uit de straat lustig mee.
Ondanks
de nadelen, hebben hoge hakken ook enorme voordelen: je benen lijken
langer en slanker, je houding verandert en je trekt de aandacht van
mannen.
Een onderbroek die je poep dikker maakt, het lijkt het laatste wat vrouwen willen. Toch liegen de verkoopcijfers er niet om: een dikke poep is waar alle vrouwen van dromen.
De Body pop is een waar fenomeen onder vrouwen. De Amerikaanse ontwerpsters kwamen op het idee voor een voller makende onderbroek nadat ze in een artikel lazen dat heel wat vrouwen hun billen lieten liften. "Wij bieden een goedkoper en minder pijnlijk alternatief", scanderen de designers. En dat weten ook de vrouwelijke consumenten duidelijk te appreciëren. Volgens één bedrijf dat de Body pop verkoopt zou de verkoop dit jaar alleen al op 1 miljoen onderbroeken liggen. (br.she)
De zorgen over een te dikke kont in een bepaalde broek zijn voorgoed
voorbij. Modehuis Chloe creëerde immers een broek waardoor je benen lang
lijken, en je achterste klein(er) en smal(ler). De broek heeft een hoge
taille, maar spant niet om de buik.
Waar de broek te koop zal zijn, en
tegen welke prijs, is niet bekend.
Bijna overal in de wereld is het nu snikheet, dat betekent dat ook
celebs wanhopig zijn naar verkoeling. Leer van hen hoe je trendy fris
kunt zijn met een meisjesachtig jurkje met bloemenprint.
- De actrice Jennifer Love Hewitt
ziet er goed uit in haar casual bloemenjurk, de combinatie met trendy
sleehakken werkt perfect. Een los model als dit flatteert veel figuren,
zoek wel naar een jurk die je taille benadrukt, zodat je niet het
effect van de vormeloze zak krijgt. Je kunt dit ook zelf creëren door
een ceintuur hoog in de taille te dragen.
Jennifer Love Hewitt.
- Kate Hudson
gaat eerder voor een hippie chic met pastelkleuren en lekker kort. Waag
je hier enkel aan als je een stel lange, gebruinde benen hebt.
- Grote vrouwen kunnen net als Jennifer Lopez
voor een maxijurk met bloemenprint gaan. Voor wie klein is en niet niet
op een dwerg wil lijken, zijn torenhoge stiletto's of sleehakken bij
deze outfit onontbeerlijk.
Jennifer Lopez.
- Voor een echt meisjesachtig effect ga je voor een licht jurkje in pastelkleuren net als Jessica Alba of Gossip Girl Blake Lively. Het stoere accent zit hem in de accessoires, ga bijvoorbeeld voor donkere nagellak.
Wat neem je niet mee op reis? Crocs, riemen, enkelsokken, heuptasjes
of jurkjes met uitgesneden vormen blijven beter thuis. Mode of niet,
enkele wangedrochten horen niet in je reiskoffer, zo blijkt uit een
Britse rondvraag.
Het lijstje, opgesteld door de Britse modejournaliste Louise Roe, wil
aan de gemiddelde Brit tonen hoe die zich op vakantie vooral niet moet
uitdossen. Daarvoor deed de journaliste een rondvraag. Retro slippers en
Crocs zijn duidelijke modebloopers op het strand. Ook enkelkousjes,
nochtans vaak gespot op de huidige catwalks, weer je maar beter uit de
valies.
De mix and match bikini
De jaren tachtig mogen dan
al een grote comeback hebben gemaakt in de mode-industrie, op vakantie
horen ze niet thuis. Zo staat flitsende neonkleding op het lijstje van
strandbloopers te blinken, net als t-shirts met grootse slogans. Een
andere te-bannen-erfenis uit de jaren tachtig bleek het heuptasje, al
werd die recent nog door ontwerper Marc Jacobs uitgeroepen als
'must-have' accessoire. Ook de 'mix and match' bikini's met
verschillend boven- en onderstuk kunnen weinigen bekoren.
"Opvallend
is dat heel wat trends op de catwalk, gewoon niet scoren op het
strand", weet de journaliste. "Het geheim van een mooie look op vakantie
is om het geheel zeer simpel te houden".
Uit
eerder onderzoek bleek dat de helft van de Britse reizigers heel wat
geld spenderen aan nieuwe kleding voor de vakantie. Vooral vrouwen
stellen graag een nieuwe vakantie-oufit samen.
Geen modellen in de nieuwe campagne van Delvaux: het ledermerk fotografeerde vrouwen uit hun eigen atelier.
Voor
hun nieuwe 'Toujours'-lijn haalde Delvaux de inspiratie binnenshuis. De
lijn werd getekent door artistiek directeur Veronique Branquino, en
voor de campagne werd beroep gedaan op vrouwen uit het eigen bedrijf.
Leuke, inspirerende vrouwen van vlees en bloed, dus.
De
'Toujours'-collectie van het merk is een moderne, eigentijdse lijn voor
vrouwen die druk in het leven staan. De verschillende modellen werden
genoemd naar de dagen van de week: samedi, dimanche, mercredi, lundi en
vendredi. De lijn is ook iets goedkoper dan de klassieke tassen van
Delvaux: prijzen variëren tussen de 350 en de 750 euro. (br.Het
Nieuwsblad)
Hollywood kiest opnieuw voor voetcomfort. Nadat heel wat sterren verslingerd raakten aan de rubberen Crocs, verschijnen er nu steeds meer Wörishofers in het straatbeeld.
De kurken klompjes van Wörishofer werden 70 jaar geleden ontwikkeld in het Duitse Beieren.
Normaalgezien zijn het vooral oudere vrouwen met pijnlijke voeten die gebruik maken van de schoenen. Maar nu zijn ook actrices Maggy Gyllenhaal en Kirsten Dunst gespot met de Wörishofers.
Naar verluidt zouden de schoenen ook in de etalages van trendy winkels in New York prijken.
Het is niet de eerste keer dat comfortabele schoenen een ware hype worden. Naast de Crocs werden ook Birkenstocks en Uggs razend populair. (br.she)
Wie doelbewust gaat shoppen, koopt minder dan degenen die zonder doel
een winkel binnenstappen, zo blijkt uit Nederlands onderzoek.
Impulsaankopen worden zeker niet opgewekt door reclame vooraf.
Vorsers aan de universiteiten van Tilburg, Pennsylvania en Madrid
onderzochten de invloed van externe factoren op het koopgedrag in een
langlopend onderzoek. 441 Nederlandse huishoudens dienden twee weken
lang een winkeldagboek bij te houden. In die tijd werden drieduizend
winkels bezocht en 18.000 aankopen gedaan.
Mensen die naar een
bepaalde winkel gaan om te profiteren van een speciale aanbieding of om
daar een speciaal product te kopen, doen gericht inkopen en nemen
vrijwel niks extra's mee naar huis. Maar wie een winkel opzoekt in de
verwachting dat de prijzen daar laag zijn, is wel geneigd tot
impulsaankopen. "Kennelijk rechtvaardigt het voordeeltje de aankoop'',
aldus de onderzoekers.
Reclame Televisiereclame,
folders in de brievenbus en reclamemails verleiden consumenten niet tot
een aankoop. Ze gaan daarna niet speciaal naar de winkel om het
aangeprezen product te kopen. Zijn ze echter in een winkel zijn en zien
ze daar nogmaals de aanbieding waarvoor ze ook al reclame hadden
gekregen, zijn consumenten wel eerder geneigd die spullen kopen.
Verder onderzoek De
onderzoekers willen hun onderzoek ook in zes andere landen verder
zetten. De eerste resultaten uit China en Brazilië worden binnenkort
verwacht.
Steeds vaker krijgen (Britse) kappers de vraag van vrouwen om hun
haar (gedeeltelijk) weg te scheren. Daarmee stappen ze na Rihanna,
Melanie 'Scary Spice' B en Amelle van de Sugababes mee op de trend van
de 'undercut'.
Het kapsel werd zo genoemd omdat als het ware een stuk onder het haar
wordt weggeschoren, en het haar op de kruin lang blijft en het geschoren
gebied (deels) bedekt. Heel punk, heel stoer en vanaf nu dus ook heel
hip.
Subtieler Volgens Britse kappers vraagt
één op vier vrouwen er naar, al blijkt niet iedereen voor de ultrahippe
of extreme cut te gaan en mag het voor sommige vrouwen ook subtieler.
Minder
agressief "Het verschil met het originele punkkapsel is dat
deze moderne versie minder agressief en veel losser is, met
verschillende laagjes en afgezaagde punten, zodat het geheel een
zachtere uitstraling krijgt. Het kan heel mooi zijn, als het goed gedaan
is", aldus styliste Lisa Shepherd.
Anders dan anderen De
populariteit kan dan weer verklaard worden door de nood om anders te
zijn. "De undercut voelt heel individueel aan, en doet je geloven dat je
een anders dan anders kapsel hebt. Dat is een tegenreactie op de
huidige kapseltrends, die sterk beïnvloed zijn door de late jaren '80 en
vroege jaren '90 en die de ondergrondse indielook hebben
gepopulariseerd", aldus Jason Cocking.
David Bowie De
beroemdste drager van het originele kapsel was zanger David Bowie. Het
werd gekopieerd door duizenden schooljongens, en was lang zijn
handelsmerk.