Deze herfst is leder niet meer weg te denken. Het materiaal wordt bij
elke ontwerper gretig gebruikt. Naast vesten, rokken en broeken bestaan
er nu ook lederen sokken.
Lederen sokken mogen gezien worden. Gedragen in halfopen schoeisel of
onder stoere enkellaarsjes, bezorgen ze zwart leder een nieuw en
eigentijds tintje.
Vraag blijft: hoe praktisch zijn deze lederen
kousen? Nemen we voortaan talkpoeder mee naar kantoor om stevig in onze
schoenen te blijven of trekken we nog een paar wollen sokjes onder het
nieuwste hebbeding? Feit is wel dat de lederen sokken echte eyecatchers
vormen. Opvallen doen ze en gelukkig draait het in de mode-industrie
daar vaak om.
Betsey Johnson is niet langer eigenaar van haar eigen modebedrijf. Niemand minder dan Steve Madden neemt de touwtjes in handen.
Steve Madden staat al langer bekend als een ware schoenengigant, en kondigde al een samenwerking met Katy Perry aan. Dat hij nu ook de teugels in handen neemt bij Betsey Johnson is een ware eer. "De naam Johnson zegt nog echt iets, het betekent nog echt heel wat in de modewereld. En ik ben fier om daar nu deel van uit te maken", aldus Madden.
De overname door Madden komt er nadat een goede vriendin en zakenpartner van Johnson eerder deze week aankondigde het merk te verlaten. (br.she)
Vrouwen hebben meestal een uitpuilende kleerkast, dat komt niet omdat ze maar blijven kopen, maar net omdat ze niets kunnen weggooien. Zo blijkt uit een Brits onderzoek.
Vrouwen hebben voor 350 euro aan ongebruikte kledij in hun kleerkast hangen. Door hun wisselende gewicht hebben ze bovendien drie verschillende kledingmaten die ze steeds bewaren voor het geval dat. De tien meest voorkomende items die nooit meer gedragen zullen worden zijn te kleine jeans, broeken, beha's, truien, vestjes, onderbroeken, rokken, jassen, T-shirts en zwemkledij.
Regen, wind, de zoektocht naar een sjaal en vallende bladeren... we
kunnen het niet meer ontkennen: de herfst is daar. Tijd dus om je
herfstkleren uit te halen en een overzicht te krijgen van je garderobe.
Eerste taak is grote kuis houden. Kies een bijstander (een vriendin, je
moeder, je zus) die je eerlijk zal zeggen wat je staat, en wat niet.
Maak de kledijselectie op basis van volgende vragen:
- Past het? (dieetbeloftes tellen niet mee!) - Wanneer heb je het voor het laatst gedragen en waarom? - Waarom draag je het niet (meer)? (het flatteert niet, zit niet lekker, je zweet erin?) - Kan je er iets anders mee doen? (smaller of wijder maken, stof gebruiken in een ander kledingstuk?)
Maak vervolgens drie stapels: wat je gaat houden, wat je gaat weggeven en wat definitief weg mag.
Vervolgens
begin je aan het onderhoud van de kledij: stop gaten in jaszakken, naai
knopen terug aan en maak scheuren - of laat het doen door iemand die
het kan. Breng ze altijd schoon naar een verstelatelier, zeker als ze
daarna nog geperst zullen worden. Dump een kasjmier trui niet te snel
omdat het niet helemaal meer in model is. Kasjmier laat zich herstellen.
Geliefde
kledingstukken die niet helemaal 'modieus' meer lijken, kan je laten
verstellen tot ze weer modern en mee lijken. Een rok met een A-lijn kan
versteld worden tot de modieuze kokerrok, broekspijpen kunnen aangepast
worden en jassen, neklijnen kunnen worden aangepast en mantels kunnen
een modernere touch krijgen. Kant kan gemakkelijk gebruikt worden om een
rok en jurkje langer te maken of de decolleté te verstoppen.
Is
een kledingsstuk echt helemaal uitgedragen maar kan je er geen afstand
van doen? Laat een professionele naaister het dan 'kopiëren'. Al is een
waarschuwing wel op zijn plaats: het origineel is altijd beter.
Wie
een goedgevulde kleerkast heeft, kan plaats maken door de (gewassen!)
zomerkledij netjes weg te stoppen in dozen zodat het veilig is voor
motten en verkleuring. Laat die winter maar komen!
Vrouwen zijn helemaal niet zo blij met kledingmaten die plots een pak groter lijken. Meer zelfs, negen op de tien zegt zich mateloos te ergeren in deze praktijken.
Winkelketens kiezen er steeds vaker voor om de kledingmaten iets groter te maken. Ze hopen zo dat vrouwen een goed gevoel krijgen bij hun winkel en gaan terugkomen bij een volgende shoppingtrip, maar niets is minder waar, zo blijkt uit een Brits onderzoek.
Zo moet zes op de tien meerdere outfits passen, omdat hun maat steeds verandert. De helft vindt dat dan ook pure tijdverspilling en nog eens acht op de tien vindt dat er dringend meer duidelijkheid over de maten moet komen. De helft van de vrouwen kiest er uit tijdsnood vaak voor om slechts in een beperkt aantal winkels opnieuw te gaan shoppen, omdat ze daar weten welke maat ze hebben. (br.she)
De Amerikaanse kledingproducent Abercrombie & Fitch heeft het
Belgische model Florian Van Bael ontslagen omdat hij een croissant zou
hebben gegeten tijdens een fotoshoot. Dat meldt The New York Times
vandaag. Andere bronnen melden echter dat Van Bael ontslagen werd wegens
het drinken van alcohol tijdens de shoot.
De kledingproducent
hanteert een strikt voedingsregime voor de modellen. Zo moeten ze zich
onder andere houden aan een uurrooster dat de maaltijden vastlegt. Van
Bael zou dat niet hebben opgevolgd.
"Ik denk niet dat de hele
kwestie rond een croissant draait, het is eerder een kwestie van
respect", luidt het bij het modellenbureau van Van Bael.
Het Spaanse accessoiremerk Uterquë heft een flagshipstore in Brussel geopend. Uterquë staat bekend omwille van zijn luxueuze accessoires.
Uterquë vertegenwoordigt de perfecte middenmoot tussen goedkopere ketens en highstreet fashion. De prijzen zijn ietsje duurder, maar de stuks zijn exclusiever, zo zijn van de meeste stuks slechts 400 exemplaren gemaakt.
Bij Uterquë vindt je handtassen, schoenen, sjaals, riemen, juwelen en een beperkte kledinglijn. (br.she)
De volle, dikke wenkbrauwen zijn deze winter terug. Op de
herfst/winter catwalks van Prada, Dolce&Gabbana en Calvin Klein
defileerden modellen met sterk aangezette exemplaren.
De impact van de mode heeft al effect op celebs als Emma Watson of
Scarlett Johansson. In navolging van Brooke Shields, paraderen ook zij
tegenwoordig met welvoorziene wenkbrauwen.
Dikkere
wenkbrauwen geven structuur aan het gezicht, trekken aandacht naar de
ogen en geven een jongere indruk. Laat het epileerpincet dus achterwege
en trek enkel de haartjes uit die buiten de haarlijn groeien.
Tip:
Ben je niet gezegend met een vollere haarlijn, kan je de wenkbrauwen
aanzetten met een donker poeder. Werk eventueel bij met een potlood en
kies voor bruin. Zwart maakt het geheel alleen maar zwaarder. (br.hln)
De Franse Vogue brengt volgende maand een jubileumeditie uit. En dat moet gevierd worden met de nodige shocks. Speciaal daarom portretteerde het blad het plus size model Crystal Renn als een vettige vreetzak.
Vlees, worst, kaas, pasta, zeevruchten, alles stopt Renn nonchalant in haar mond. Toch als het van Vogue afhangt. Zij brachten het topmodel wel op een erg opvallende wijze in beeld: als een vreetzak. Of ze met de bevestiging van het stereotype ook echt choqueren blijft echter de vraag. (br.she)
Calvin Klein trotseert Lucht, Aarde, Vuur en Water
Calvin Klein trotseert Lucht, Aarde, Vuur en Water
Het nieuwste mannenondergoed van Calvin Klein 'Underwear X Elements'
brengt hulde aan de vier aarde-elementen: Lucht, Aarde, Vuur en Water.
Materiaal Opvallend
is dat het materiaal van de boxers aangepast is aan de vier
verschillende elementen. Vuur en Water zijn verkrijgbaar in een glad,
zijdeachtige microfiber-vezel. Lucht en Aarde zijn gemaakt uit luchtig
katoen.
Avontuur De brede tailleband levert
extra comfort, vooral bedoeld voor actieve en avontuurlijke heren. De
naam van elk element staat genoteerd op de binnenkant van de tailleband.
Zoals het elke ondergoedcampagne behoort, sieren een aantal smakelijke jongens de affiches.
Stijn Helsen, Marcel Vanthilt, Murielle Scherre, Delphine Boël, het
zijn maar enkele artiesten die hun zelfbeschilderde marcellekes veilen
ten voordele van Think-Pink, de organisatie voor borstkankerpreventie.
Cesar Casier
Oktober is borstkankermaand en daarom sloegen Damart en Think-Pink de
handen in elkaar om borstkanker op een originele manier onder de
aandacht te brengen. Damart stelt zijn iconische onderlijfjes ter
beschikking van een aantal hippe artiesten die carte blanche krijgen om
de Damart'kes te lijf te gaan met verf, schaar en allerhande materiaal
dat tot hun verbeelding spreekt. Het ongetwijfelde resultaat? Een stel
prachtexemplaren die tijdens DSGNRMRKT geveild zullen worden ten
voordele van Think-Pink, de organisatie voor borstkankerpreventie.
Cesar Casier
Volgende
artiesten gingen de uitdaging aan: Stijn Helsen - Michaël Verheyden -
Tiany Kiriloff en haar Belmodo-team - Cesar Casier - Muriëlle Scherre -
Marcel Vanthilt - Delphine Boël - De Jeugd van Tegenwoordig - An
Lemmens.
Marcel Vanthilt
Wil jij zo een gecustomized Damart'ke bemachtigen? - Kom naar het Hasseltse Modemuseum op 2 oktober waar de onderlijfjes om 16.00 uur onder de hamer gaan.
Delphine Boël
- Of breng nu al je bod uit via mail op info@dsgnrmrkt.com met daarin: het onderlijfje waar je een bod op wilt doen + je bod + je naam, adres en telefoonnummer.
De
bieding via mail zal worden afgesloten op vrijdag 1 oktober om 18u. Het
hoogste bod wordt dan gebruikt als startbedrag van de veiling op
zaterdag.
Met de Parijse modeweek in het vizier, werden dit weekend groene
eco-modeshows gelopen. De Ethical Fashion Show is 's werelds grootste
modegebeuren voor ecologische mode. Meer dan 100 merken passeerden er de
revue.
Al voor de zevende keer wordt ecologische mode jaarlijks in Parijs
getoond met groeiend succes. Dit jaar werd het gebeuren zelfs in goede
banen geleid door Messe Frankfurt, de grootste trade-show organisator.
Ondanks de recessie, kent ethische mode nog groeipotentieel.
"Eco-fashion wordt professioneler", stelt Gilles Richard,
verantwoordelijke van het kindermerk La Queue du Chat vast. "Na zeven
jaar lijkt het geheel op een echte beurs voor handelaars".
De
getoonde kleding varieert van zeer indrukwekkend en vreemd tot
draagbaar en commercieel. Zo passeren vele jurken in organisch katoen,
zijde of gerecycleerde lederen schoenen de revue, maar ook zeer
bijzondere exemplaren als de jurk gemaakt uit gerecycleerde
filmrolletjes of de stofjes van bananen, mos-of ananasvezels.
Ethische mode kent een ware opmars. Ondanks de recessie verviervoudigde de omzet de laatste vijf jaar.
Ook
in Londen paradeerden vorige week de eerste eco-liefhebbers tijdens de
Estethica modeshow. Al claimen de Parijse organisatoren dat de mosterd
van de eco-mode opnieuw in Parijs ligt, net als de couture en
pret-a-porter.
Een jeans is een must-have in elke garderobe. Nieuw onderzoek wijst
uit dat van alle kleding, jeans de beste investering blijft.
Onderzoekers in Londen berekenden hoe vaak een jeansbroek gedragen
wordt. Daaruit stelden ze een kosten-per-keer ratio op, de prijs gedeeld
door het aantal pasbeurten. Voor jeans ligt de waarde een stuk lager in
vergelijking met andere kledingstukken. Enkel ondergoed en T-shirts
scoren beter.
Het typische paar
jeans, met een gemiddelde kostprijs van 44 euro, wordt 428 keer
gedragen, wat neerkomt op 10 cent per pasbeurt. Ter vergelijking: een
legging, met een kostprijs van 10,95 euro wordt slechts 68 keer gedragen
en bedraagt 16 cent per keer.
De
cijfers staan in het rapport van de London's Science Museum. Bij het
onderzoek werden de kleerkasten van 3000 vrouwen nagekeken. (br.hln)
Een riem geeft je lichaam vorm en doorbreekt de monotonie.
Tot spijt van wie het benijdt, blijft de jumpsuit erg aanwezig in het
modebeeld. Nochtans zijn deze hippe kledingstukken niet gemakkelijk te
dragen. De foute stof, print of snit kan de hele outfit om zeep helpen.
Nochtans kan de jumpsuit een elegant en mondain kledingsstuk zijn, voor
jonge én rijpere vrouwen. Als je weet hoe je deze moet dragen,
tenminste. Enkele tips:
- Vermijd prints en kies voor een jumpsuit in één kleur. Dat verlengt je silhouette. - Combineer met een paar toffe hakken. Zo lijk je ook langer (en slanker). - Kies voor wijde pijpen als je je benen wil verstoppen, wil je ze net laten uitkomen, draag dan een gecropte broekspijp. - Matte stoffen doen het beter dan glanzende. - Gebruik een riem! Zo toon je je taille en wordt de monochrome jumpsuit doorbroken.
Een oplossing voor een toiletbezoek lijkt echter niet meteen voor handen...
Wie single is of een prille relatie heeft, verkiest sexy
lingerie. Vrouwen met een langere relatie opteren eerder voor
makkelijker ondergoed. Nieuw onderzoek aan de Universiteit van Gent
heeft deze veronderstellingen voor het eerst bewezen.
Julie Daems, master in de Communicatiewetenschappen, wilde achterhalen
waarom vrouwen lingerie kopen? Dragen ze lingerie voor een bepaalde
reden? Speelt verleiden een grote rol of geeft mooie lingerie een
machtsgevoel? Deze en meer vragen werden aan meer dan 500 dames gesteld.
Belang lingerie Vrouwen vinden lingerie
belangrijk, zo blijkt uit de resultaten. 7 op 10 vrouwen geven jaarlijks
tussen 50 en 250 euro uit aan ondergoed. Opvallend is dat vooral
singles of vrouwen met een nieuwe relatie, investeren in sexy lingerie.
Omgekeerd geldt ook: wie al langer met een man samen is, neemt
makkelijker ondergoed, genre Sloggi of sportbeha, uit de kast.
Verleiden De
cijfers wekken weinig verbazing, maar toch werd de stelling voor het
eerst in een onderzoek aangetoond. "De evolutionaire psychologie speelt
een enorme rol", weet Julie Daems. "Sexy lingerie is een middel om de
partner te verleiden, dat beseffen jonge vrouwen. Wie al een relatie
heeft, moet minder verleiden. Zij opteren eerder voor comfortabel
ondergoed".
Kleuren Singles die zich
geroepen voelen om snel naar de lingeriewinkel te lopen, kiezen beter
niet eender welk hebbedingetje. Vooral zwart en rood zijn meest
verleidelijke kleuren. Helemaal taboe is huidskleurige lingerie.
Een bril mag dan wel een heus mode-item zijn, het is niet persé
flatterend. Een rondvraag toont aan dat brildragers minstens drie jaar
ouder worden geschat.
Bij het onderzoek, in opdracht van de Londense Vision Clinic, kregen
vrijwilligers foto's van mensen mét bril en zonder te zien. Daarbij
dienden ze hun leeftijd en karaktereigenschappen te beschrijven. De
brildragers werden allen gemiddeld 3,3 jaar ouder dan hun werkelijke
leeftijd geschat. Ook bekeek men hen als fysiek zwakker en onzekerder.
Het
waargenomen beeld bleek zelfs nog erger voor de 45-plusser: over het
algemeen schatte men hen vijf jaar ouder. Psycholoog Dr. Glenn Wilson:
deze studie bewijst dat het 'hokjesdenken' bij een eerste ontmoeting in
onze samenleving nog leeft. Niet alleen worden brildragers ouder
geschat, maar ook zwakker en met minder zelfvertrouwen. Deze associatie
gaat terug op de kindertijd, een kwart van de ondervraagden geeft toe
als kind gepest te zijn voor het dragen van een bril".
Zara zet gehele collectie online voor Belgische klanten
Zara zet gehele collectie online voor Belgische klanten
Kledingketen Zara, onderdeel van de Spaanse retailreus Inditex, gaat de internetverkoop in de tweede jaarhelft uitbreiden naar België, Nederland, Luxemburg, Ierland en Oostenrijk. Dat maakte Inditex bekend naar aanleiding van de halfjaarcijfers.
Zara startte de onlinewinkels begin september op in Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië, Portugal en het Verenigd Koninkrijk. De grootste kledingretailer ter wereld zag de winst in de eerste 6 maanden 68 procent stijgen tot 628 miljoen euro, meer dan analisten hadden verwacht. Hierdoor zagen ze genoeg financiële ademruimte om ook in andere landen, waaronder België, hun collectie online te gaan aanbieden. Wanneer de online shop exact online beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend.
Consumenten kunnen zich in 2011 verwachten aan duurdere kledij. Door
de stijgende katoenprijzen zien de producenten zich immers gedwongen hun
prijzen op te trekken, zo stelt sectorfederatie Creamoda.
De prijs van katoen piekt, als gevolg van tekorten op de wereldmarkt,
onder meer door de overstromingen in Pakistan. Maar ook andere
grondstoffen voor de sector - zoals lonen, transport en energie - werden
duurder.
Duurdere grondstoffen
vertalen zich in prijsverhogingen. En daar kunnen ook de Belgische
kledingfabrikanten niet onder uit, zo leidt de representatieve federatie
Creamoda af uit een ledenbevraging. Twee derde van de bevraagde
bedrijven voerden een prijsverhoging door in 2010, waarvan de grootste
groep tussen 0 en 5 procent.
"Ook
in 2011 kan de sector daar niet onderuit", aldus algemeen directeur
Erik Magnus. "De helft van de kledingfabrikanten stelt een
prijsverhoging tussen 0 en 5 procent in het vooruitzicht en een kwart
een toename tussen 5 en 10 procent. Het gaat natuurlijk om een
internationaal fenomeen, niet louter om een Belgisch fenomeen".
Niet
alle producenten kunnen trouwens die hogere prijzen doorrekenen.
Bepaalde klanten, met name uit de grootdistributie, zijn zo dominant dat
ze zelf hun prijs opleggen.
Ten
slotte merkt de sector op dat de kledingprijzen de voorbije vijf jaar
beduidend minder snel zijn gestegen dan de gemiddelde prijsstijging van
goederen en diensten. Deze keer zullen de consumenten niet kunnen
ontsnappen aan hogere prijzen in de winkel.
Het schoenenparadijs op aarde bevat 5.000 paar schoenen
Het schoenenparadijs op aarde bevat 5.000 paar schoenen
Schoenenfreaks gaan best even zitten want het vooruitzicht van een nieuw schoenenparadijs op aarde zou hen kunnen doen duizelen.
De cijfers spreken voor zich: meer dan 5.000 paar schoenen van 120
ontwerpers op 10.660 vierkante meter. 30 merken, waaronder Balenciaga en
Marc by Marc Jacobs, zullen er exclusief te vinden zijn. Dat is wat de
Britse keten Selfridges gecreëerd heeft in Londen.
De
gigantische ruimte werd ingedeeld in zes 'salons' die elk een eigen
look meekreeg. In één salon worden schoenen tentoongesteld alsof ze
kunst zijn, op glasplaten. In een andere staan ze onder de spotlight op
lange, blauwe rekken. Wie wil passen, of uitrusten, kan terecht op de
grote, paarse zetels in een zacht pluche.
In de ruimte werden
ook 11 designerboetieks gemaakt, elk met hun eigen stijl. De
Chanelwinkel lijkt op het appartement van Coco Chanel, Christian
Louboutin rolde de rode loper uit en speelde met gezichtsbedrog. Ugg wil
zijn beroemde laarzen verkopen vanuit een chalet.
Topshop
is er ook aanwezig. Een unicum, aangezien het de eerste keer is dat de
bekende keten een schoenenafdeling opent buiten de eigen winkels.
Van shoppen krijg je honger, dus werd er ook een Franse eethoek voorzien.
Voor
het grote publiek gaat de winkel pas open op 23 september, maar door de
aankomende modeweek in Londen werd de officiële opening vervroegd.
Ontwerpster Vivienne Westwood was ook van de partij. (br.hln)
Dochter Kaat Tilley doet mee aan modellenwedstrijd
Dochter Kaat Tilley doet mee aan modellenwedstrijd
De modemicrobe zit blijkbaar in het bloed ten huize van Kaat Tilley. De modeontwerpster kan binnenkort namelijk haar dochter Epiphany Vanderhaeghen zien schitteren in de nieuwe reeks van Benelux' Next Top Model.
Epihpany Vanderhaeghen is geen onbekende in de modewereld. Zo deed ze eerder al ervaring op als model, en heeft ze een wel erg bekende moeder: Kaat Tilley. Of die erg blij is met de deelname van haar 21-jarige dochter aan het tv-programma Benelux' Next Topmodel is niet bekend. (br.she)