Donna Karan is een Amerikaans modeontwerpster. Ze geldt als een van de meest invloedrijke modeontwerpers in de Amerikaanse mode
In 1962 verliet ze school en begon ze met het verkopen van kleren in een kledingwinkel in de buurt. Na 4 jaar schreef ze zich in bij de bekende Parsons School of Design. Ze trouwde met Mark Karan, waarvan ze in 1983 scheidde en trouwde daarna met Stephan Weiss.
Daarna nam ze in 1968 een vakantiebaantje bij de ontwerpster Anne Klein. Een aantal maanden later werd ze ontslagen, omdat ze zo goed was, dat Klein zich onzeker door haar voelde en haar daardoor in de ontwerpruimte niet kon uitstaan. Uiteindelijk gaf Patti Cappalli haar de kans zich te ontwikkelen tot gerespecteerde modeontwerpster. Ze werkte met hem samen voor ruim 18 maanden.
In 1970 ging Karan terug naar Klein. In 1974 overleed Klein aan kanker en maakte Karan haar onafgemaakte collectie af.
Vanaf 1985 werkte Karan alleen en richtte haar eigen kledinglabel op, de 'Donna Karan Collection'. In 1988 begon ze een nieuwe kledinglijn, 'DKNY', Donna Karan New York. Haar ontwerpen werden als "klassiek" beschouwd.
Minder dan een jaar nadat ze haar bedrijf had opgestart ontving ze al een prijs; de 'Council of Fashion Designers of America Award', voor haar bijzonder creatieve bijdrage aan de Amerikaanse mode.
De modewereld rouwt om het verlies van het Kazachse model Ruslana Korshunova. De twintigjarige schone stief zaterdag nadat ze in New York uit het raam van haar appartement op de negende verdieping sprong.
Korshunova liep al over 's werelds meest prestigieuze catwalks, schitterde in reclamecampagnes van onder meer Christian Dior, Paul Smith, Moschino, Vera Wang en DKNY en sierde de covers van Vogue en Elle.
Het model had de jongste maanden meermaals laten uitschijnen dat het niet zo goed met haar ging. "Ik voel mij zo verloren", schreef ze in haar webblogs.
Ook al houden haar vrienden vol dat ze zelf geen einde gemaakt heeft aan haar leven, volgens het medische onderzoek is de officiële doodsoorzaak zelfmoord, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.
Korshunova werd op haar zeventiende ontdekt door Debbie Jones van Models 1. "Ik zag toevallig een foto van haar in een artikel over haar geboortestad Almaty en ze zag eruit als iemand uit een sprookje. We moesten haar vinden en hebben overal gezocht tot we haar vonden", aldus Jones.
Ruslana Korshunova, die op 2 juli 21 zou zijn geworden, werkte voor modellenbureau IMG, zoals topmodellen Heidi Klum en Kate Moss.(br.Weekend)
Wat mode betreft, is de man volgende zomer volgens Kenzo een reiziger
in het land van Duizend en Een Nacht, volgens John Galliano een
Londenaar terug van het Verre Oosten en volgens de Belgische ontwerper
Kris Van Assche een 'hidalgo'-verleider. Deze ontwerpers stelden
afgelopen vrijdag in Parijs hun mannencollectie voor de lente en zomer
van 2009 voor.
Reis Eerst
was het de beurt aan Riccardo Tisci, hij presenteerde zijn eerste
mannencollectie voor Givenchy. Vervolgens nodigde Kenzo het publiek uit
voor een verre reis, waarbij het Palais Omnisports van Parijs
omgetoverd werd tot een paleis van Duizend en Een Nacht.
Mannelijkheid Nadien
was het de beurt aan de Belgische stilist Kris Van Assche, artistiek
directeur voor Dior Homme. Volgens hem moet een man er in de zomer
uitzien als "een zeer netjes geklede hidalgo, lekker ruikend naar
aftershave". Van Assche stropt de broekspijpen van zijn pakken op en
combineert dit met sportschoenen. Ook de mouwen van zijn vesten worden
nonchalant opgerold. De man die deze collectie draagt bevestigt zijn
mannelijkheid, maar is niet bang om zijn jasjes te versieren met zijden
rozen of juwelen te dragen, aldus Van Assche.
Vrijdagavond
stelde John Galliano zijn collectie ten slotte voor op een kartingpiste
in een buitenwijk ten noorden van Parijs. (belga/ep)(br.hln)
Het sekssymbool van de jaren 70, de Amerikaanse Lauren Hutton, wordt het nieuwe gezicht van Mango voor deze winter. Met Lauren Hutton als boegbeeld wil Mango ons eraan herinneren dat mode er voor iedereen is (van jong tot oud) en niet alleen voor modellen!
Lauren Hutton had vooral succes als topmodel bij Ford Models. Ze was het gezicht van o.a. Revlon cosmetica en stond als cover op vele magazines waaronder het prestigieuze Vogue. Verder verscheen ze naast Richard Gere in American Gigolo (1980). De titel van de nieuwe Mango campagne is We love you, Lauren. De campagne zal binnenkort van start gaan.
Deze zomer loopt iedereen chic op het strand. Vooral met de monikini,
een badpak met uitsnijdingen, zit je goed. Verder zullen levendige
kleuren en opvallende prints het goed doen. Met trendy accessoires kom
je zeker fashionable voor de dag.
Badpak Dé
trend voor deze zomer is het badpak. Maar zet het beeld van het
allesverhullende en platmakende zwempak uit je hoofd. De asymmetrische
monokini, iets wat lijkt op de combinatie van een badpak en bikini, is
uiterst sexy. Soms is het boven- en onderstuk met een klein stukje stof
verbonden, soms is de hele rug ontbloot. Soms lijkt het wel of de
ontwerper zich met zijn schaar heeft uitgeleefd en hier en daar en stuk
wegknipte. Wil je voor het meer traditionele badpak gaan, kies dan voor
een retro-exemplaar. Klassiek, gekleed en fashionable.
Bikini Draag
je liever een bikini, dan ga je best ook voor de combinatie van retro
en chic. Bereid je maar voor op grotere broekjes, je bent helemaal mee
met een verleidelijk shortje.
Kleuren Wat de
kleuren voor deze zomer betreft, ga maar voor fel en levendig met roze,
fuchsia, blauw en geel. Maar ook classy goud, zwart of wit zijn in. De
grafische prints doen het goed. De dresscode op het strand: hoe
opvallender hoe beter.
Accessoires Durf
deze zomer te overdrijven: grote tassen, kleine strandrokjes en
-kleedjes, grote armbanden en retro zonnebrillen. Je mag zelfs
experimenteren met een lakceintuurtje over je badpak. (ep)(br.Nina)
Het opvallendste halssjaaltje vond je bij Bottega Veneta.
Moschino.
Buddy Holly en Weezer-visioenen bij de collectie van Dolce & Gabbana.
Het jeanspak van Caten.
Geometrische prints bij Bikkembergs.
De Cavalli-boodschappentas.
De vreemde bloemen bij Gucci konden niemand bekoren.
Alexander McQueen: futuristisch, en een totale afwijking van de rest.
De modeweek in Milaan voor mannen zit er zo goed als op. In de
toekomstvisie voor de zomer van 2009 staat 'nerdy' centraal. Elke
ontwerper heeft zijn eigen visie, maar de kenmerken zijn er: zwart
omrande bril, onhip kapsel en snits die lijken weggelopen uit fifties
films.
Brave jongens zijn hot Bij
Moschino lijken de jongens weggelopen uit een ijssalon, Dolce &
Gabbana lieten zich inspireren door Weezer en Buddy Holly en John
Richmond liet brave yuppen opdraven. Marras verlangt terug naar de
kostschooltijd, Caten naar de bands op 'proms' uit het
pre-Elvistijdperk. Hoe je het ook definieert: het regende brave,
afgeborstelde jongens op de catwalk - sommige inclusief vetkuif.
Klassiek pak De
mannenmode telt altijd veel pakken, en dat is voor volgende zomer niet
anders. Opvallend: luchtig worden ze zeker niet. De elegantste waren te
vinden bij Gucci (met een alternatieve streep of borduursels). Helaas
waren ook de lelijkste bij Gucci te vinden.
Calvin Klein tekent
voor het saaiste pak, Caten voor de origineelste stof: volledig uit
jeans. Ook bij Ferragamo en Fendi vielen toffe pakken te bespeuren.
Bottega Veneta heeft voor elk wat wils: een uiterst formeel (en
informeel) pak, een pak geschikt voor flaneren op de dijk langs de
Italiaanse Rivièra of een om naar je officiële proclamatie te gaan.
Prints De
vrouwenmode stikt er deze zomer al van, en volgend jaar moeten de
mannen er aan geloven. De prints zijn al even divers als bij de
vrouwen: geometrisch (Bikkembergs), vage vlakken (Cavalli), bloemetjes
(Gucci) of een absoluut ouderwets motiefje (Kean Etro).
Kleur... waar? De
modekleuren voor mannen blijven sober: veel grijstinten, wit of beige,
net als (heel) lichtblauw (Versace) en vaag rood (Fendi). Hiertussen
viel alle extra kleur extra op. De roze pakken van Calvin Klein en
Ferragamo bijvoorbeeld. Ook het mosterdgeel bij Burberry of het felgele
pak bij Jil Sander vieken op tussen de massa Accessoires De
opvallendste accessoire voor volgende zomer is het geknoopte sjaaltje,
zoals Bottega Vanetta, Missoni en Kean Etro. Een gewone sjaal mag ook,
maar dan moet je hem opvallend draperen (Burberry Prorsum, Richmond en
Ferragamo) of in een opvallend kleur kiezen (Gucci).
De
ontwerpers blijven volharden in het dragen van 'handtassen' bij mannen.
Dat kan gaan van de nonchalante heuptas (Fendi) over een stoere
sporttas (Bikkembergs), tot een schoudertas (Burberry) of een veredelde
winkeltas met de naam van de onwerper (Cavalli).
Ferragamo kiest
voor een zware, strakke, mannelijke tas, in een zeer onmannelijk kleur:
wit. Maar ook Dolce & Gabbana, Dean & Dan Caten (DSquared),
Gucci en Versace sturen grote, hoekige tassen mee.
Buitenbeentjes Vivienne
Westwood past zoals steeds in geen enkel vakje. De punk blijft
doorleven in haar ontwerpen, al is haar zomercollectie opvallend sober
en netjes.
Ook Kean Etro is een buitenbeentje. Het
kleurenpalet alleen al (warm donkerbruin en oranje) is ongezien voor de
zomer, en de ontwerpen stralen bohémien nonchalance uit. Iets heel
anders dan de afgeborstelde fil-a-papa dus.
Ook Gucci is dit
jaar een buitenbeentje, maar om de verkeerde redenen: de
bloemetjesmotieven, de straatjunkiepunkers en het appelblauwzeegroene
pak zijn niet bepaald hoogvliegers.
Burberry doet dan weer iets
vreemd met een witte zonnehoed. De collectie zelf is voor de
alternatieve nonchalante jongeman met een voorkeur voor het platteland.
De vreemdste vogel was wellicht Alexander McQueen: zijn
futuristische ontwerpen, waarin lijnen centraal staan, lagen ver van de
andere ontwerpen. (edp)
Hij
zit al te sleutelen aan de collecties van 2010, maar om aan onze
prangende verlangens te voldoen, wil Olivier Echaudemaison, artistiek
directeur bij Guerlain, enkele tips prijsgeven om deze zomer modieus
door te komen.
Wat zijn de belangrijkste trends voor deze zomer? Oogmake-up
is helemaal terug, maar de lippen eisen ook weer aandacht op. Lange
tijd was het het ene òf het andere, maar nu rukken de ogen weer op, én
mogen die in evenwicht zijn met de glimlach. Je kunt ze opfleuren met
kleurrijke oogschaduw en opvallende wimpers, boven- én onderaan. De
lippen mogen redelijk glossy zijn: blinkend maar toch ook sensueel.
Opvallende ogen én lippen, dat doet wel erg aan de jaren '80 denken. Nee,
daar heeft het helemaal niets mee te maken. In die jaren was de make-up
behoorlijk agressief. Omdat men toen nog niet met transparantie kon
werken -gloss bestond nog niet- was lipstick toen heel intens.
In welke mate volgen deze make-uptrends de huidige mode? Make-up
is een modeaccessoire dat je outfit compleet maakt. Zijn de twee
absoluut met elkaar verbonden? Nee. Maar mode is een grote
inspiratiebron. Kleurrijke kledij vraagt om levendige, kleurrijke
make-up. Maar wanneer de mode veeleer neutraal is, met veel beige of
grijs, vale kleuren, dan moet de make-up ook discreet zijn. Het gaat om
evenwicht zoeken.
Wat kan absoluut niet? Vandaag
de dag is bijna alles toegestaan. Als jong meisje kun je je alles
veroorloven, zelfs excessen. Met make-up is niets definitief: als het
fout loopt, neem je gewoon een cleanser en een wattendoekje en veeg je
alles weg.
Jonge meisjes mogen alles, maar wat daarna? Ik
zeg altijd: na 29 jaar moet je kalmeren. Dan heb je een eigen stijl, en
kun je je persoonlijkheid bevestigen. Voor die tijd mag je gerust de
excentrieke toer opgaan. Neem nu een neuspiercing: formidabel als je 22
bent, belachelijk op 35. Als je jong bent is dat een teken van
rock-'n-roll, op 35 eerder van zieligheid (lacht). Of niet soms? (br.Weekend.be)
Giorgio Armani heeft een webwinkel geopend. Het is zijn eerste Emporio
Armanishop op Europese grond, in de VS heeft de man al langer een
webboetiek. Volgens Armani stijgen de bezoekersaantallen daar enorm,
dat maakt hem uiterst optimistisch over de Europese perspectieven.
Tweedelig De
online shop is onderverdeeld. Enerzijds is er de online shop met de
collecties van het seizoen. Daarnaast is er een Experience-gedeelte met
onder andere videobeelden van modeshows en reclamecampagnes. Met
Emporio mikt Armani vooral op stedelijke jongeren. Wereldwijd zijn er
meer dan vierhonderd eigen winkels. (lvl) (br.hln)
Toen het in 1997 bekend werd dat Stella
McCartney hoofddesigner zou worden bij Chloé, had haar voorganger Karl
Lagerfeld daar geen goed woord voor over. Sindsdien heeft Kaiser Karl
verscheidene pogingen gedaan een afspraak met haar te maken. Zonder
succes...
Stella werd in 1972 geboren uit de liefde tussen ex-Beatle Paul
McCartney en zijn vrouw Linda. Als dochter van een beroemd muzikant,
zou je denken dat ze enorm verwend is opgevoed, maar niets is minder
waar. De McCartney's voedden hun kinderen heel gewoon maar liefdevol
op, zonder nanny's en bodyguards. Stella ging naar een lokale openbare
school in Londen en werkte als afwasser in een lokaal restaurant om
geld te verdienen waarmee ze de kleren kon kopen die ze graag wilde.
Op haar twaalfde was Stella al geïnteresseerd in mode en maakte ze
haar eerste eigen jasje en drie jaar later liep ze stage bij Christian
Lacroix. Beging jaren '90 ging ze mode studeren aan het Saint Martins
College of Art and Design. Voor haar eindexamenshow in 1995 vroeg ze
haar vriendinnen Kate Moss, Naomi Campbell en Yasmin Le Bon om haar
collectie te showen, wat nogal de tongen deed losmaken in de pers. Voor
Stella had dit echter een positief effect en de gehele collectie werd
gekocht door de Londense boetiek Tokio. Al gauw volgden Browns, Joseph,
Bergdorf Goodman and Neiman Marcus en werden steeds meer celeb's gezien
in Stella´s designs.
Na twee eigen collecties, werd Stella in maart 1997 door het Franse
modehuis Chloé gevraagd hun hoofddesigner te worden, in de voetsporen
van Karl Lagerfeld. Het huis moest nieuw leven worden ingeblazen nadat
hun laatste twee shows zo´n beetje van de catwalk afgejouwd waren.
Lagerfeld was overigens niet onder de indruk van zijn opvolgster:
"Chloé had een grote naam moeten nemen. Dat deden ze, maar één uit de
muziek, niet uit de mode. Laten we hopen dat ze net zo talentvol als
haar vader is," aldus Kaiser Karl.
Stella maakte het huis weer populair, samen met haar vriendin en
assistente Phoebe Philo, die later, in 2001, Stella's plaats bij het
huis overnam. Zelfs toen haar moeder Linda in 1998 overleed aan de
gevolgen van borstkanker, ging ze door en haar designs werden als maar
populairder. In 2000 gingen de geruchten dat Stella een overstap zou
maken naar Gucci, maar dat haar houding ten opzichte van de rechten van
dieren er de oorzaak van was dat de deal niet doorging. Het Italiaanse
huis zou Stella namelijk hebben laten werken met leer, iets wat deze
vegetarische activiste voor dierenrechten nooit zou doen, evenmin als
het werken met bont. In plaats daarvan tekende ze opnieuw een contract
bij Chloé.
In april 2001 verliet ze Chloé om alsnog om met Gucci een
samenwerking aan te gaan, waarbij ze de volle zeggenschap kreeg over
zowel de ontwerpen als de materialen. Hoewel men in eerste instantie
dacht dat ze de rol van hoofddesigner had overgenomen van Tom Ford,
lanceerde Stella in plaats daarvan haar eigen label, inmiddels
uitgebreid met parfums en een huidverzorginglijn. Ze heeft winkels in
Los Angeles, New York, Londen, Moskou, Sjanghai en Singapore en
daarnaast zijn haar collecties wereldwijd te verkrijgen bij een enorme
hoeveelheid resellers. In Nederland onder andere bij Azzurro Due in de P.C. Hoofstraat in Amsterdam.
Ook ging ze een lange termijn samenwerking aan met Adidas waarvoor
ze sportkleding maakt onder de naam 'Adidas by Stella McCartney' en in
2005 ontwierp ze een collectie voor H&M die overal ter wereld
vrijwel direct was uitverkocht. Begin dit jaar ging ze een samenwerking
aan met het lingeriemerk Bendon en met tassenfabrikant LeSportsac.
Ook privé gaat het voor de wind met de ontwerpster. In september
2003 trouwde ze met uitgever Alasdhair Willis en samen met hem kreeg ze
drie kinderen: zoon Miller Alasdhair James in september 2005, dochter
Bailey Linda Olwyn in december 2006 en zoon Beckett Robert Lee in
januari 2008. (br.too.stylish)
We hebben de beste reden gevonden om straks een nieuw paar schoenen in
huis te halen. Wie gezonde voeten wil, moet zeer regelmatig van
schoentjes wisselen. Dat zegt een Berlijnse voetchirurg Henrik Boack en
staat te lezen op de Telegraaf.
Steeds
met dezelfde schoen aanlopen, belast de voeten teveel op dezelfde plek.
Ook wie geen kromme teen wil, doet er beter aan over een ruim
assortiment te beschikken. Draag vooral niet elke dag naaldhakken, want
die zijn bijzonder slecht voor de rug, aldus de arts. Kousen koop je
ook beter een maatje groter, zo blijven de tere voetjes langer gezond.
Tips voor gezonde voeten -Was je voeten regelmatig zonder of slechts met een beetje zeep.
-Droog je voeten goed af met een zuivere handdoek, ook tussen de tenen.
-Gebruik steeds sokken die veel vocht op kunnen nemen vb. katoenen en wollen sokken en wissel dagelijks.
-Kies schoenen met plantaardig of chroomgelooid leder die de zweet opnemen en afgeven aan de buitenlucht.
-Hou je voeten droog en koel. Klamme en warme voeten zijn een perfecte voedingsbodem voor schimmels en bacteriën.
-Geef
extra aandacht in warme en vochtige omstandigheden. Draag slippers in
openbare ruimtes zoals sauna's, zwembaden en sporthallen, want deze
plaatsen zijn een bron van besmettingen met voetschimmels. Gebruik niet
te veel zeep bij het wassen van je voeten en droog goed tussen de tenen.
-Gebruik tijdig een zalfje bij infecties en laat de voeten regelmatig controleren bij de dokter.
-Gebruik lederen inlegzolen.
-Wissel dagelijks van schoenen zodat de gedragen schoenen kunnen uitdrogen.
-Heb je last van een verstoorde bloedsomloop, dien je extra aandacht aan je voeten te besteden. (lvl)
Milaan worden op dit moment de mannencollecties voor de lente en zomer
van volgend jaar voorgesteld. In avantpremière Bikkembergs
BIKKEMBERGS
Echte mannen dragen jersey
De
mannenweek staat in het teken van losse, comfortabele chic. En laat dat
nu net de niche van Dirk Bikkembergs wezen. Zijn hoofdlijn draagt niet
voor niets de naam Sport Couture. Bikkembergs kleedt echte mannen,
liefst voetballers (jammer dat zijn show net na de Italiaanse nederlaag
kwam in het Europees kampioenschap). Zijn stoere, van fijne snorren
voorziene spelers dragen bijna uitsluitend jersey, de stof waarmee
doorgaans sweatshirts worden gemaakt. Bikkembergs maakt er pakken
mee, hemden, jeansbroeken, en zelfs schoenen. Het is geen bijzonder
nieuw idee. De Amerikaanse ontwerpster Norma Kamali had in de vroege
jaren tachtig veel succes met een gelijkaardige collectie (voor dames,
weliswaar). Maar Bikkembergs zet de stof volledig naar zijn hand. De
pakken zijn vloeiend en viriel: een echte man draagt ze, mits enig
zelfvertrouwen, zonder vrees voor ridicule. Een purperen satijnen
joggingbroek of voetbalshort, een fluo zwembroekje, of een mouwloze
hoodie in daim met reliëf DB-monogram, zijn al iets opzichtiger. Maar
toch beheerster dan we van Bikkembergs gewoon zijn. Een uitstekende
oefening, kortom, in draagbare, populaire mode, en de beste collectie
van Bikkembergs sinds lange tijd. (br.Weekend.be)
Het ModeMuseum
in Antwerpen heeft voor het eerst haar MoMu Award uitgereikt aan een
masterstudent van de Modeacademie in Antwerpen. De primeur is voor
Andrea Cammarosano. De prijs biedt hem de mogelijkheid zijn collectie
voor te stellen in de galerij van het MoMu.
De winnaar heeft zijn collectie Crazyssimo.com
gedoopt en hij liet zich daarvoor inspireren door "de evolutie, de
metamorfose en alle interessante dingen die zich op deze planeet
voordoen". De tabel van Mendeljev blijkt bij hem een goede herinnering
te hebben nagelaten, want Andrea gebruikt de chemische classificatie om
verbazingwekkende silhouetten te creëren. Volgens hem gaat het om
"liefdesverklaringen aan de ongelooflijke creativiteit van de natuur en
de onblusbare verbeelding van de menselijke geest". Dat is
waarschijnlijk ook de reden waarom hij hen een serenade brengt met
benamingen als Serenada por Neanderthal en Serenada moleCULare.
De
Momu Award is in het leven geroepen voor studenten met een
"uitzonderlijk en gepassioneerd schooltraject" met een "unieke visuele
taal". Voortaan zal het Momu elk jaar samen met het onderwijzend
personeel van de Modeacademie een laureaat kiezen.
Anne-Françoise Moyson /vertaling Ann Heylens
Crazyssimo.com, MoMu, 28, Nationalestraat in 2000 Antwerpen. Tot 12 oktober 2008.
Het
Franse parfumhuis In Fine wil naar Nederland komen. Het verrassende
concept ontwikkeld door meesterparfumeur Jean Patout wil op zeer korte
termijn tien winkels openen in o.a. Amsterdam, Den Haag, Utrecht,
Maastricht, Eindhoven, Den Bosch en Groningen.Geschiedenis In Fine
Jean Patout startte in 1979 het parfumhuis In Fine nadat hij bij
Lancôme alles had geleerd wat hij moest weten voor een eigen
onderneming. In Fine startte in het dorpje Velleron in het zuiden van
Frankrijk, maar breidde zich al snel uit naar o.a. Sainte Marie de la
Mer, Parijs en Avignon.
Bijzonder
Wat er zo
bijzonder is aan In Fine? In Fine stimuleert het intuïtief kopen van
een parfum. Wil je niet meer in de rij staan voor een massa product
maar echt iets aparts en bijzonders dan is In Fine misschien wel jouw
ding!
In Fine winkels
De winkels van In Fine hebben
een relaxte sfeer en mensen kunnen in alle rust heel bewust hun parfum
kiezen. Alle parfums zijn gemaakt met een hoge concentratie aan
elementen voor een optimaal resultaat: het ruikt lang en lekker!
Heb je de juiste parfum gevonden dan legt In Fine je vervolgens uit hoe
deze parfum te gebruiken voor een optimaal resultaat. Het gaat In Fine
om de beleving van een parfum en het genieten van geur.
In Fine in België
Mocht je niet meer kunnen wachten, dan kun je naar Antwerpen of Brussel
voor een In Fine winkel. Wanneer de eerste winkel in Nederland opengaat
is nog onbekend. We houden je op de hoogte.(br.Zita)
De zomer is nog niet goed en wel losgebarsten, en de ontwerpers zijn
alweer een tijdje in de weer met de zomer van 2009. Eerste opvallende
trend? Vestjes! Dat meldt de website van de Nederlandse krant De
Telegraaf.
Raf Simons mixt Een
opvallende hoofdrol is weggelegd voor het jasje, borstpartij en de
hals. Zo toonde Raf Simons, de Belgische ontwerper van het label Jil
Sander diverse variaties op het jasje door te spelen met kleurvlakken,
ritsen en materialen met elkaar te mixen.
Nonchalant Armani Acteur
Josh Hartnett keek vanaf de eerste rij bij Emporio Armani, de hippere
lijn van Giorgio Armani naar nonchalante double breasted jasjes die
komend seizoen een opvallende comeback maken.
Luxe-pyjamabroeken Bottega
Veneta, het luxere en exclusievere zusje van Gucci toonde comfortabele
pyjama-achtige broeken in combinatie met getailleerde korte jasjes en
goed gevormde schouders.
Black is back Als
het aan Dolce & Gabbana ligt, loopt iedereen volgend jaar in een
beeldig zwart wit gedessineerd smokingjasje van zijde met een wijde
trainingsbroek. Onder de jasjes draag je geen gesloten shirt, maar
diepe v-hals truitjes met uitzicht op een gespierd en gladgeschoren
torso.
Sjaaltjes en strikjes Voor wie dat te veel van het goede is: met iele sjaaltjes en smalle strikjes bedek je op een modieuze manier je decolleté. (edp)(br.Nina)
Steeds meer mannen dragen terug een das, en dat is de schuld van de
kredietcrisis volgens de Britse krant Telegraph. De krant baseert zich
op een opvallende stijging in de Britse verkoopcijfers van de das: plus
tien percent in de laatste drie maanden.
Volgens
de dassenverkopers is de stijging te wijten aan een psychologisch
effect van de crisis. Door terug een das te dragen op kantoor, tonen
werknemers dat ze het menen en bereid zijn te werken. Zo hopen ze
overgeslagen te worden bij een ontslagronde. Ook bij sollicitaties
wordt weer vaker een das gedragen, zo menen de verkopers, omdat de
sollicitanten het belang van de eerste indruk kennen." (edp)(br.Nina)
Herbal Essences kon de Olympische Spelen en de aandacht voor Oosterse
geuren en smaken niet laten links liggen en presenteert 'Herbal
Essences Sensueel Zacht'. Die shampoo moet droog en beschadigd haar
verzorgen door zacht te reinigen en het haar extra te voeden en te doen
glanzen.
De
shampoo en conditioner zijn een onderdeel van de Rainforest-lijn, en
combineert Chinese kaneel, gemberolie en bananenbloemen. Om helemaal in
de sfeer te blijven werden op de rode verpakking een Chinese draak en
enkele Chinese tekens geprint. (edp)(br.hln)
Hollywoodsterren houden van Dries Van Noten.
Nicole Richie kwam op een liefdadigheidsevenement van Cartier fris en
kleurig voor de dag in een jurk van de Belgische ontwerper.
Niet alleen de sterren en hun outfits stonden in de spotlights, ook hun
zelf ontworpen halskettingen voor het goede doel vielen enorm in de
smaak. Bij de Oscaruitreiking was het actrice Cate Blanchett die op de
rode loper straalde in een jurk van de Belgische ontwerper Dries Van
Noten. 'Een onbetaalbare reclamestunt voor België', klonk het toen.
(red)(br.Het Nieuwsblad)
De Vlaamse mode-industrie heeft een beter en nieuw imago nodig. Dat blijkt uit de Flanders DC studie `Fashionate about Creativity`. De studie werd uitgevoerd door de Vlerick Leuven Gent Management School in samenwerking met FFI, Fedustria en Creamoda.
Volgens de studie kampt de Vlaamse mode-industrie met een aantal knelpunten, zoals een slecht imago. De industrie wordt, ondanks de grondige herstructurering in het laatste decennium, nog steeds geassocieerd met afdankingen, delokalisatie en teloorgang. De sector wordt niet gezien als innovatief en dynamisch. Via een nieuwe imagocampagne moet dit beeld worden aangepast. De laatste promotiecampagne werd 20 jaar geleden gehouden met als naam `Mode, dit is Belgisch`.
Verder is er een gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. Zo gaat door een structureel tekort aan gekwalificeerde patroontekenaars het vakmanschap voor kwaliteitsvol en moeilijk maatwerk verloren. Ook is de weinig geïntegreerde ontwikkeling van de mode-industrie zelf een knelpunt. Een paar jaar geleden ontstond onder druk van de externe concurrentie een verschuiving van de mode-industrie naar andere afzetkanalen. Volgens de onderzoekers moet de mode-industrie echter weer de spil worden binnen de sector. (br.express.be)
In het hart van de expositieruimte in het Londense Barbican Art Centre staat een levensgroot, wit poppenhuis. Daarin figureren 54 Victoriaanse poppen van 70 centimeter groot gekleed in creaties van het invloedrijke Nederlandse duo Viktor & Rolf (V&R).
Het pièce de résistence van overzichtstentoonstelling The house of Viktor & Rolf slokt de bezoeker op. Want in de ruimtes rondom dat poppenhuis wandel je de fascinerende wereld van het duo binnen. Daar ga je de confrontatie aan met de opzienbarende originelen van de miniaturen.
De opzet van de expositie past perfect bij de leefwereld van de excentrieke modeontwerpers. 'Normaal' is een begrip dat daarin niet voorkomt. De poppen zijn gebaseerd op de modellen die meewerkten aan de modeshows van V&R. Ze zijn voorzien van echt haar en make-up en passen binnen de vaak cynische perfectie die in de ontwerpen van het duo centraal staat.
Het idee voor dat poppenhuis komt niet uit de lucht vallen. In de beginjaren presenteerden V&R in een Amsterdamse galerie in miniaturen hun jongensdromen over een ontwerpstudio, een catwalk, een fotosessie, een winkel en een eigen parfum. Die dromen van toen zijn inmiddels allemaal uitgekomen. Het spierwitte poppenhuis in het Barbican staat symbool voor wat het duo in vijftien jaar heeft bereikt.
Na hun afstuderen aan de modeacademie in Arnhem in 1993 bestormden Viktor Horsting en Rolf Snoeren de internationale modewereld. Een omgeving waarvan ze dolgraag deel wilden uitmaken. Toch halen ze steeds alle conventies van die modewereld onderuit. Hun kleding is niet bedoeld om gedragen te worden, maar dient als een uiting van hun ideeënwereld. Daarmee benaderen ze mode als een kunstvorm die een eigen verhaal vertelt.
De theatrale kleding met veel contrasten maakt deel uit van een totaal-concept. Muziek, geluid en beeld vormen een minstens zo belangrijk element van hun modeshows. De catwalk is voor V&R een laboratorium waarin ze zoeken naar de mogelijkheden en beperkingen van het medium mode. Wie alleen de kleding van het duo ziet, mist een deel van het verhaal waar ze voor staat. In het Barbican completeren filmbeelden van de bijbehorende modeshows de totale ervaring van de leef- en denkwereld van Viktor & Rolf.
Eén van de films toont hoe topmodel Maggie Rizer acht lagen kleding over elkaar heen krijgt aangetrokken door Viktor & Rolf. Zo presenteerde het duo zijn wintercollectie 1999/2000.
De modewereld spreekt nog altijd over een originele show die alle tradities van de catwalk neersabelde. Het was het zoveelste idee dat V&R zo aantrekkelijk en boeiend maakt.The house of Viktor & Rolf. Te zien: t/m 21/9, Barbican Art Gallery, Londen.