De dalende koopkracht laat zich overal voelen. Ook de beautysector, die
normaal niet te lijden heeft onder de economie, kent nu een enorme
achteruitgang.
Luxeproducten Als
het slecht gaat, zullen vrouwen besparen op luxeproducten, meldt
weekend.be. Maar ze blijven dan wel nog trouw aan hun beautyproducten.
Ze laten die designerhandtas -of jurk en kopen een lipstick van Chanel
of dat heerlijke chique parfum.
Cosmetica Maar
uit een Amerikaans onderzoek in mei bij 1500 shoppers blijkt nu dat ook
de beautysector begint te lijden onder de dalende koopkracht. Bijna 60
procent van de vrouwen gaf aan te besparen op cosmetica en 55 procent
spendeert minder aan huidverzorging. De meesten nemen hun toevlucht tot
goedkopere merken en winkels. De luxueuzere Amerikaanse departement
stores zagen in de eerste vier maanden van dit jaar de verkoop van hun
beautyproducten met 13 procent dalen, de ergste achteruitgang in tien
jaar. In het tweede kwartaal trad een kleine verbetering op.
Wegdromen "De
beautyafdeling is vaak een plek waar vrouwen kunnen wegdromen", aldus
Gary Giblen, analyst van het Amerikaanse onderzoeksbureau. Maar deze
keer is het anders. "Beauty is de laatste sector die eraan gaat. En dat
staat nu te gebeuren." (ep)(br.hln)
Gewone stervelingen dienen de centjes tegenwoordig al eens om te
draaien. Wie zich onderstaande hebbedingetjes kan permitteren, kent
misschien andere probleempjes, maar zeker geen geldzorgen.
1. Duurste cocktail: 19.270 euro De
duurste cocktail ter wereld bevat een diamanten ring, in plaats van de
gebruikelijke olijf. Het drankje, gefabriceerd door Harvey Nichols in
Manchester, wordt door heuse securitylui aan tafel gebracht. Het
blinkend drankje bevat een 18 karaat diamanten ring in wit goud.
2. Duurste schoen: 1.263.456 euro Je
waant je een echte prinses met het duurste muiltje aan je voet. Te koop
in Harrods te Londen, is het schoentje afgezet met maar liefst 642
hoogstaande, blinkende diamanten. Na een fotoshoot voor de pers, werd
het muiltje veilig weggeborgen in een kluis, die permanent bewaakt
wordt.
3. Duurste haarsnit: 2.432 euro Wil
je dat de Londense haarstylist Lee Stafford jouw haar doet, loop je
maar beter eerst langs bij de bank. Zijn 'couture cut' is niet voor de
minsten. Hij ontvangt zijn klanten thuis, in de prijs zitten champagne,
exclusieve hapjes en een nabehandeling begrepen.
4. Duurste huis: 88.500.000 euro Updown Court in Windlesham, North Surrey, is het duurste huis ter wereld. Het optrekje bevat 103 kamers, heeft een private
helibaan en herbergt vijf zwembaden. Op Forbes.com staat het huis
bovenaan in de lijst van de duurste residenties die te koop staan.
5. Duurste theebuidel: 9.475 euro Om
de 75 ste verjaardag van hun bedrijf te vieren, ontwierp een Britse
juwelier, dit theebuiltje. Als eerbetoon aan de Britse cultuur werd
gekozen voor een theezakje. Het ding heeft drie maanden werk gevraagd
en is afgewerkt met 280 diamanten.
6. Duurste jeans: 5.032 euro Jeansfabrikant
APO wilde de Mercedes Benz van de denim-industie en slaagde erin. Hun
duurste paar kost meer dan 4000 pounds. De broek is afgewerkt met
zilveren, witte, geelgouden, diamanten en platina knopen. Elke jeans
kreeg een eigen authenticiteitsnummer en een echtheidscertificaat van
een juwelier uit de diamantwijk van New York. De economischere versie
kost 'slechts' 1.000 pounds.
7. Duurste horloge: 13.898 euro Naar
het schijnt is deze het meest ingewikkelde uurwerk ter wereld. Reden?
Het doet meer dan enkel het uur en de minuten aflezen. Het gouden
hebbeding bevat meer dan 24 mechanische functies en is daarmee ook de
duurste.
8. Duurste telefoon: 35.376 euro Peter
Aloisson, de man die telefoons bekleedt met goud en diamanten, ontwierp
meteen ook het duurste mobieltje. Het kost meer dan een BMW 3- reeks of
een Jaguar S-Type. De Motorola is bezet met 1.200 diamanten en het
toetsenbord afgewerkt met 18-karaat goud. Zijn eerder ontworpen
diamanten telefoon bevat 'slechts' 950 blinkende steentjes. "Zij die
met mijn mobieltje bellen, hoeven zich geen zorgen te maken voor een
eventuele diefstal. Ze hebben toch allen bodygards" aldus de man.
9. Duurste nagellak: 315 euro Wil
je jouw nagels laten blinken, verf ze dan met een laagje platina. De 'I
do' nagellak is de duurste ter wereld, op de markt gebracht door Allure
magazine.
10. Duurste parfum: 60.014 euro Kleine
pakjes bevatten vaak grootse schatten. Kijk maar naar het parfumflesje,
gefabriceerd door de Britse parfumneus Arthur Burnham. Het geurtje werd
verpakt in een flesje, afgewerkt met platina, 24 karaatsgoud, diamanten
en robijnen.
11. Duurste pen: 334.816 euro De
Zwitserse Caran d'Ache maakte een wel zeer exclusieve pen, verkocht in
Harrods. Het ding werd opgedragen aan Antonio Gaudi. De zilveren pen
heeft een 18 karaat gouden punt en werd volledig afgewerkt met robijnen
en diamanten.
12. Duurste schilderij: 131.399.404 euro Een
meesterwerk van Pablo Picasso, geschilderd in 1905 op 24-jarige
leeftijd, werd geveild voor bovenstaand bedrag. De jongen met de pijp,
is allicht het belangrijkste vroeger werk van de kunstschilder.
13. Duurste truffel: 35.376 euro De
Italiaan Zafferano kocht de duurste truffel ter wereld en de opbrengst
werd aan een goed doel geschonken. Kostprijs: 35.376 euro voor een
handvol truffels.
14. Duurste teddybeer: prijs op aanvraag Zijde
en mohair zorgen voor een blinkend velletje. De gouden draden werden
ertussen ingeweven. De ogen bestaan uit goud, afgezet met diamanten.
(lvl)(br;Nina)
Emma Watson, beter bekend als Hermelien (Hermione op z'n
Engels) in de Harry Potter films, wordt het nieuwe gezicht van het
Franse modehuis Chanel, aldus een Britse krant. De Britse actrice
treedt hiermee in de voetsporen van Keira Knightly die vanaf 2006 het
gezicht is van paradepaardje Coco Chanel parfum.
De 18-jarige
Watson werd de laatste maanden stapje voor stapje voorbereid op haar
taak als gezicht van Chanel. Zo kleedde het Franse modehuis haar voor
filmpremières en party's.
Chanel dame
Nu het
contract met Knightley deze zomer eindigt en Watson uitgroeit tot de
dame die Chanel voor ogen heeft, is de keuze makkelijk gemaakt.
Contract
Emma Watson schijnt een slordig 3,8 miljoen euro te verdienen aan dit twee-jarige contract. Niet slecht voor een 18-jarige! (br.Zita)
Jan Taminiau Leeftijd: Geboren in 1975, te Tilburg
Afgelopen dinsdag presenteerde De Nederlandse couturier Jan Taminiau voor de derde keer zijn collectie tijdens de couture week in Parijs. De nieuwe collectie, met de naam Passe-partout, bestaat uit een tiental looks die gekenmerkt worden door gekaderde volumes, hangende silhouetten en referenties naar de jaren twintig.
Romantiek en nostalgie komen tot uiting in het vrouwelijke silhouet en door het gebruik van antieke materialen geeft Jan Taminiau geleefde, verweerde materialen als priestergewaden en postzakken een nieuwe dimensie.
Zin om dit weekend uitgebreid te gaan shoppen? Groot gelijk, want de
soldenperiode is de ideale moment om enkele uitgaven te doen. Pas
alleen op voor miskopen. Met de sterk verlaagde prijzen is de drang
groot om overbodige kleding te kopen. Spulletjes die al vlug in de kast
blijven hangen omdat het al snel gedateerd oogt, zijn weggegooid geld
en kan je maar beter laten hangen.
Bekijk nieuwe collectie Een
blik op de nieuwe collectie geeft al meteen een idee welke kleuren,
modellen of prints er binnenkort in de mode zijn. Loop er even doorheen
en trek naar de soldenhoek. Zo weet je meteen welke kleding er nog lang
kan gedragen worden.
Modebeeld Tracht niet
te investeren in kleding of accessoires die het huidige seizoen
weerspiegelen. Wil je meeblijven met de mode, investeer dan niet meer
in skinny jeans of broeken met een lage taille. Ga voor wijdere pijpen.
Pas ook op met geel. Op dit moment is de kleur overal te krijgen, maar
deze winter gaat het roer weer om. Veel geziene modekleuren zijn dan
vooral zwart, rood, fuchsia en paars, maar ook neutrale tinten als
grijs, zachtroze, poeder en alle tinten wit.
Merkkleding We
geven het toe, het is aantrekkelijk als je dure merkkleding voor de
helft van de prijs ziet hangen, maar ga je het echt dragen? Stel jezelf
die vraag voordat je een toch nog aanzienlijk bedrag neerlegt voor een
supertrendy kledingstuk dat straks te lang in je kleerkast blijft
hangen.
Eerste keuze Wacht niet te lang om
te gaan shoppen. De mooiste zaken verdwijnen nog altijd als eerste in
de uitverkoop. Sommige winkels houden besloten kortingdagen voor goede
klanten. Al zijn de procenten dan nog niet zo hoog, je stapt
gegarandeerd met de mooiste stuks de deur uit.
Lijstje Wat
heb je werkelijk nodig? Maak een lijstje en hou je daaraan. Zo koop je
zeer doelgericht en is de verleiding minder groot om nog snel dat
afgeprijsd jasje mee te brengen.
Afspraken Maak
jezelf niets wijs. Zit jouw maat er niet meer tussen, grijp dan niet
naar een kleiner exemplaar. Een scheurtje of een lelijke vlek koop je
ook beter niet. Spaar je centen, zo koop je straks misschien een mooier
soldenstuk. (lvl)(br.Nina)
Vandaag ging de derde dag van de Parijse modeweek van start. De eerste
twee dagen lieten al John Galliano voor Dior, Lagerfeld voor Chanel en
Armani hun ontwerpen op de catwalks los. Over het algemeen doen de
collecties sprookjesachtig aan.
Dior
Galliano
ging voor zijn inspiratie in de jaren '50 halen. We zagen jasjes met
wespentaille en frivole accenten in de nek als strikken en foulards,
zijn volumineuze rokken trekken de aandacht. Daarnaast paradeerden de
modellen ook in retro baljurken in zachtroze, -groen en -mauve. De
zware en minder elegante schoenen brengen sterk contrast.
Armani
Armani
ging ook voor de zachtere tinten van roze en beige. De jasjes van
Armani vertonen strakke lijnen met brede schouders en exotische
nekpartijen waarbij we ook de strikken zien terugkomen. Ook de rokken
trekken de aandacht met grote volumes. Bij deze collectie kwam het
sprookjesachtige element terug door middel van kristallen, waarmee hij
de modellen omtovert tot ijskoningen.
Lacroix
Lacroix pakte uit met een romantische collectie en bracht contrast met enkele gothic accenten.
Chanel
Karl
Lagerfeld voor Chanel speelde met hele strakke en scherpe lijnen:
enorme rokken, rechte mouwen en opvallende accenten. Hij speelde met
donkere, grijze kleuren.
Bekende fashionista's De
modeweek lokt heel wat bekende fashionista's naar Parijs. Bij de show
van Dior zaten Eva Mendes, Liv Tyler en Janet Jackson op de eerste rij.
Bij Armani Privé zagen we Helen Mirren en de actrice uit Crouching
Tiger Zhang Ziyi.
De komende dagen stellen nog Jean Pual Gaultier, Elie Saab and Valentino hun collecties voor. (ep)(b(.hln)
Topmodel Ruslana Korshunova (20) overleed zaterdagmiddag nadat ze zich te pletter stortte van een flatgebouw. Zij is niet de enige die uiterlijk straalt, maar innerlijk een wrak is. 'Modellen moeten goed begeleid worden', zegt Marc Dochez van Dominique Models.
Haar hart was gebroken. 'Ik ben een bitch. Een heks', schreef ze de ene keer op haar weblog. Een andere keer pende ze dit neer: 'Mijn droom is om te vliegen. Och, mijn regenboog, het is te hoog'. En nog een andere keer schreeuwde ze om hulp. 'Ik ben zo verloren, zal ik ooit mezelf vinden?' Ruslana zat in zak en as omdat haar leven niet over rozen liep. De jonge Russin, die de covers voor de Europese edities van Elle en Vogue sierde en straalde tijdens de Londense en New Yorkse modeweek, pleegde zelfmoord door zich van negen verdiepingen hoog naar beneden te storten.
Ruslana is niet het enige model die veel moeite had met het leven. Modellen worden soms in een spagaat geduwd. Aan de buitenkant moeten ze altijd lachen en mooi zijn, maar aan de binnenkant zijn ze een wrak.
Denk maar aan het Braziliaanse topmodel Ana Caroline Reston. Overal geroemd, onder andere door Armani, wegens haar prachtige verschijning, maar vanbinnen volledig leeg. Letterlijk. Mooie Ana leefde op een dieet van appels en tomaten en stief na een nierfalen, als gevolg van anorexia. Ook drugs zijn in het modewereldje een grote boosdoener. Sommige modellen worden op heterdaad betrapt door paparazzi, denk maar aan de foto van een snuivende Kate Moss, andere modellen geven het pas na hun carrière toe. Het Nederlandse ex-topmodel Karen Mulder was duidelijk: 'Ik ben jarenlang volgestopt met drugs die de slechte mensen van het modewereldje me toeschoven. Ze wilden van mij een luxehoer maken.'
Toch nuanceert Marc Dochez van 'Dominique Models' de horrorverhalen uit de modellenwereld. 'Als uw dochter uitgaat in Antwerpen of Brussel maakt ze evenveel kans om cocaïne te vinden. En anorexia komt niet alleen voor bij modellen.' Maar het is volgens Dochez niet makkelijk om als model recht te blijven. 'Er is een moordende concurrentie en je hebt als internationaal topmodel veel stress. De fashion weeks eisen je helemaal op. Vaak moet je nog kleren passen tot vier uur 's nachts om dan vervolgens om zes uur al te repeteren. Daar is een betere reglementering dringend nodig.' Hoe beschermt hij zijn topmodellen dan tegen eventuele ontsporingen? 'Tijdens zo'n fashion week worden ze vergezeld door één volwassene. Niet alleen voor praktische zaken, maar ook voor gevoelskwesties. Wij zijn er voor hen.' (br.Het Nieuwsblad)
Een
goede zomerjas is met ons klimaat geen overbodige luxe. Zeker
met het buiige weer van de afgelopen dagen. Vandaar een nadere kijk op
zomerjassen. Want naast het functionele gebruik wil het oog ook wat.
Wat zijn de trends en wat is een aanrader. We bekijken verschillende
modellen van diverse designers. Alle zomerjassen zien? Bekijk dan de
fotogalerijen.
Metallic
Als eerste is er metallic. Zomerjassen - kort of lang - in metallic
uitvoering doen het goed deze zomer zoals bovenstaande jas van Aigner.
Welke kleuren? Er is volop keuze uit goud, zilver maar ook groen, bruin
en blauw met metallic bewerking zien we regelmatig in de rekken.
Half lang Een ideale lengte voor velen is het halflange model. De trenchcoat is
daarvan favoriet. Een mooie, klassieke uitvoering die velen staat. Dit
model van Stella McCartney laat de taille goed tot z'n recht komen.
Wit Wit is één van de meest geliefde kleuren voor jassen in de zomer. Het
geeft je ook echt een zomers gevoel. De modellen zijn divers. Zo is er
kort, leer en stoer zoals deze jas van Dsquared...
klassiek ... of lang, stof en klassiek zoals deze jas van Brioni. Maar let op:
er is wit en er is wit. Niet iedereen kan spierwit hebben. Let goed of
de tint wit van de jas je staat. Misschien is een off-white tint beter
voor je.
Leer Leer is helemaal hot. We zien deze zomer dan ook veel leren jassen voor
mannen en vrouwen. Neem deze halflange versie van Gianni Versace. Mooi,
klassiek en vrouwelijk.
Een gemiddelde vrouw zoekt 76 dagen van haar leven naar spulletjes in haar handtas, dat blijkt uit een recente Britse enquête.
Sleutels Gemiddeld zoekt een vrouw 4,5 minuten per dag in haar handtas naar dingen die ze kwijtspeelde. Dit komt onder meer doordat vrouwen steeds meer in hun handtassen stoppen, waardoor de kans groter wordt dat ze dingen er in verliezen. Vrouwen spelen het vaakst hun sleutels kwijt, gevolgd door telefoons, make-up, parfum en portefeuilles.
Alles ordenen De Britse journaliste Francine Cohen en haar vriendin Marcia Raynard vonden een oplossing voor dit probleem met de Bagatidy. Dit zakje met talloze vakjes laat vrouwen toe om al hun bezittingen netjes in hun handtas te ordenen. Je kan het zakje makkelijk verplaatsen naar exemplaar die perfect bij je outfit past. Zo beperk je ook het risico dat je iets essentieel in je handtas vergeet te stoppen. Je kunt dit tasje voor ongeveer 25 euro bestellen.
Bagatidy
Voordelen gezondheid Professor Patrick MacArtney aan de universiteit van Leeds: "Ik denk dat de Bagatidy vrouwen zal helpen om kleine dagelijkse ongemakken aan te pakken. En dat is zowel goed voor de lichamelijke als de mentale gezondheid." (ep)(br.hln)
Met bijna 40 procent van de stemmen blijft Antwerpen de winkelhoofdstad in België. Brussel krijgt 22 procent van de stemmen.
Het
meest geliefde winkelcentrum is Wijnegem. Woluwe, waarvoor de
waardering stijgt, kan daarmee wedijveren, blijkt uit een onderzoek van
de immobiliënmakelaar CB Richard. (belga/sam) (br.hln)
Donna Karan is een Amerikaans modeontwerpster. Ze geldt als een van de meest invloedrijke modeontwerpers in de Amerikaanse mode
In 1962 verliet ze school en begon ze met het verkopen van kleren in een kledingwinkel in de buurt. Na 4 jaar schreef ze zich in bij de bekende Parsons School of Design. Ze trouwde met Mark Karan, waarvan ze in 1983 scheidde en trouwde daarna met Stephan Weiss.
Daarna nam ze in 1968 een vakantiebaantje bij de ontwerpster Anne Klein. Een aantal maanden later werd ze ontslagen, omdat ze zo goed was, dat Klein zich onzeker door haar voelde en haar daardoor in de ontwerpruimte niet kon uitstaan. Uiteindelijk gaf Patti Cappalli haar de kans zich te ontwikkelen tot gerespecteerde modeontwerpster. Ze werkte met hem samen voor ruim 18 maanden.
In 1970 ging Karan terug naar Klein. In 1974 overleed Klein aan kanker en maakte Karan haar onafgemaakte collectie af.
Vanaf 1985 werkte Karan alleen en richtte haar eigen kledinglabel op, de 'Donna Karan Collection'. In 1988 begon ze een nieuwe kledinglijn, 'DKNY', Donna Karan New York. Haar ontwerpen werden als "klassiek" beschouwd.
Minder dan een jaar nadat ze haar bedrijf had opgestart ontving ze al een prijs; de 'Council of Fashion Designers of America Award', voor haar bijzonder creatieve bijdrage aan de Amerikaanse mode.
De modewereld rouwt om het verlies van het Kazachse model Ruslana Korshunova. De twintigjarige schone stief zaterdag nadat ze in New York uit het raam van haar appartement op de negende verdieping sprong.
Korshunova liep al over 's werelds meest prestigieuze catwalks, schitterde in reclamecampagnes van onder meer Christian Dior, Paul Smith, Moschino, Vera Wang en DKNY en sierde de covers van Vogue en Elle.
Het model had de jongste maanden meermaals laten uitschijnen dat het niet zo goed met haar ging. "Ik voel mij zo verloren", schreef ze in haar webblogs.
Ook al houden haar vrienden vol dat ze zelf geen einde gemaakt heeft aan haar leven, volgens het medische onderzoek is de officiële doodsoorzaak zelfmoord, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.
Korshunova werd op haar zeventiende ontdekt door Debbie Jones van Models 1. "Ik zag toevallig een foto van haar in een artikel over haar geboortestad Almaty en ze zag eruit als iemand uit een sprookje. We moesten haar vinden en hebben overal gezocht tot we haar vonden", aldus Jones.
Ruslana Korshunova, die op 2 juli 21 zou zijn geworden, werkte voor modellenbureau IMG, zoals topmodellen Heidi Klum en Kate Moss.(br.Weekend)
Wat mode betreft, is de man volgende zomer volgens Kenzo een reiziger
in het land van Duizend en Een Nacht, volgens John Galliano een
Londenaar terug van het Verre Oosten en volgens de Belgische ontwerper
Kris Van Assche een 'hidalgo'-verleider. Deze ontwerpers stelden
afgelopen vrijdag in Parijs hun mannencollectie voor de lente en zomer
van 2009 voor.
Reis Eerst
was het de beurt aan Riccardo Tisci, hij presenteerde zijn eerste
mannencollectie voor Givenchy. Vervolgens nodigde Kenzo het publiek uit
voor een verre reis, waarbij het Palais Omnisports van Parijs
omgetoverd werd tot een paleis van Duizend en Een Nacht.
Mannelijkheid Nadien
was het de beurt aan de Belgische stilist Kris Van Assche, artistiek
directeur voor Dior Homme. Volgens hem moet een man er in de zomer
uitzien als "een zeer netjes geklede hidalgo, lekker ruikend naar
aftershave". Van Assche stropt de broekspijpen van zijn pakken op en
combineert dit met sportschoenen. Ook de mouwen van zijn vesten worden
nonchalant opgerold. De man die deze collectie draagt bevestigt zijn
mannelijkheid, maar is niet bang om zijn jasjes te versieren met zijden
rozen of juwelen te dragen, aldus Van Assche.
Vrijdagavond
stelde John Galliano zijn collectie ten slotte voor op een kartingpiste
in een buitenwijk ten noorden van Parijs. (belga/ep)(br.hln)
Het sekssymbool van de jaren 70, de Amerikaanse Lauren Hutton, wordt het nieuwe gezicht van Mango voor deze winter. Met Lauren Hutton als boegbeeld wil Mango ons eraan herinneren dat mode er voor iedereen is (van jong tot oud) en niet alleen voor modellen!
Lauren Hutton had vooral succes als topmodel bij Ford Models. Ze was het gezicht van o.a. Revlon cosmetica en stond als cover op vele magazines waaronder het prestigieuze Vogue. Verder verscheen ze naast Richard Gere in American Gigolo (1980). De titel van de nieuwe Mango campagne is We love you, Lauren. De campagne zal binnenkort van start gaan.
Deze zomer loopt iedereen chic op het strand. Vooral met de monikini,
een badpak met uitsnijdingen, zit je goed. Verder zullen levendige
kleuren en opvallende prints het goed doen. Met trendy accessoires kom
je zeker fashionable voor de dag.
Badpak Dé
trend voor deze zomer is het badpak. Maar zet het beeld van het
allesverhullende en platmakende zwempak uit je hoofd. De asymmetrische
monokini, iets wat lijkt op de combinatie van een badpak en bikini, is
uiterst sexy. Soms is het boven- en onderstuk met een klein stukje stof
verbonden, soms is de hele rug ontbloot. Soms lijkt het wel of de
ontwerper zich met zijn schaar heeft uitgeleefd en hier en daar en stuk
wegknipte. Wil je voor het meer traditionele badpak gaan, kies dan voor
een retro-exemplaar. Klassiek, gekleed en fashionable.
Bikini Draag
je liever een bikini, dan ga je best ook voor de combinatie van retro
en chic. Bereid je maar voor op grotere broekjes, je bent helemaal mee
met een verleidelijk shortje.
Kleuren Wat de
kleuren voor deze zomer betreft, ga maar voor fel en levendig met roze,
fuchsia, blauw en geel. Maar ook classy goud, zwart of wit zijn in. De
grafische prints doen het goed. De dresscode op het strand: hoe
opvallender hoe beter.
Accessoires Durf
deze zomer te overdrijven: grote tassen, kleine strandrokjes en
-kleedjes, grote armbanden en retro zonnebrillen. Je mag zelfs
experimenteren met een lakceintuurtje over je badpak. (ep)(br.Nina)
Het opvallendste halssjaaltje vond je bij Bottega Veneta.
Moschino.
Buddy Holly en Weezer-visioenen bij de collectie van Dolce & Gabbana.
Het jeanspak van Caten.
Geometrische prints bij Bikkembergs.
De Cavalli-boodschappentas.
De vreemde bloemen bij Gucci konden niemand bekoren.
Alexander McQueen: futuristisch, en een totale afwijking van de rest.
De modeweek in Milaan voor mannen zit er zo goed als op. In de
toekomstvisie voor de zomer van 2009 staat 'nerdy' centraal. Elke
ontwerper heeft zijn eigen visie, maar de kenmerken zijn er: zwart
omrande bril, onhip kapsel en snits die lijken weggelopen uit fifties
films.
Brave jongens zijn hot Bij
Moschino lijken de jongens weggelopen uit een ijssalon, Dolce &
Gabbana lieten zich inspireren door Weezer en Buddy Holly en John
Richmond liet brave yuppen opdraven. Marras verlangt terug naar de
kostschooltijd, Caten naar de bands op 'proms' uit het
pre-Elvistijdperk. Hoe je het ook definieert: het regende brave,
afgeborstelde jongens op de catwalk - sommige inclusief vetkuif.
Klassiek pak De
mannenmode telt altijd veel pakken, en dat is voor volgende zomer niet
anders. Opvallend: luchtig worden ze zeker niet. De elegantste waren te
vinden bij Gucci (met een alternatieve streep of borduursels). Helaas
waren ook de lelijkste bij Gucci te vinden.
Calvin Klein tekent
voor het saaiste pak, Caten voor de origineelste stof: volledig uit
jeans. Ook bij Ferragamo en Fendi vielen toffe pakken te bespeuren.
Bottega Veneta heeft voor elk wat wils: een uiterst formeel (en
informeel) pak, een pak geschikt voor flaneren op de dijk langs de
Italiaanse Rivièra of een om naar je officiële proclamatie te gaan.
Prints De
vrouwenmode stikt er deze zomer al van, en volgend jaar moeten de
mannen er aan geloven. De prints zijn al even divers als bij de
vrouwen: geometrisch (Bikkembergs), vage vlakken (Cavalli), bloemetjes
(Gucci) of een absoluut ouderwets motiefje (Kean Etro).
Kleur... waar? De
modekleuren voor mannen blijven sober: veel grijstinten, wit of beige,
net als (heel) lichtblauw (Versace) en vaag rood (Fendi). Hiertussen
viel alle extra kleur extra op. De roze pakken van Calvin Klein en
Ferragamo bijvoorbeeld. Ook het mosterdgeel bij Burberry of het felgele
pak bij Jil Sander vieken op tussen de massa Accessoires De
opvallendste accessoire voor volgende zomer is het geknoopte sjaaltje,
zoals Bottega Vanetta, Missoni en Kean Etro. Een gewone sjaal mag ook,
maar dan moet je hem opvallend draperen (Burberry Prorsum, Richmond en
Ferragamo) of in een opvallend kleur kiezen (Gucci).
De
ontwerpers blijven volharden in het dragen van 'handtassen' bij mannen.
Dat kan gaan van de nonchalante heuptas (Fendi) over een stoere
sporttas (Bikkembergs), tot een schoudertas (Burberry) of een veredelde
winkeltas met de naam van de onwerper (Cavalli).
Ferragamo kiest
voor een zware, strakke, mannelijke tas, in een zeer onmannelijk kleur:
wit. Maar ook Dolce & Gabbana, Dean & Dan Caten (DSquared),
Gucci en Versace sturen grote, hoekige tassen mee.
Buitenbeentjes Vivienne
Westwood past zoals steeds in geen enkel vakje. De punk blijft
doorleven in haar ontwerpen, al is haar zomercollectie opvallend sober
en netjes.
Ook Kean Etro is een buitenbeentje. Het
kleurenpalet alleen al (warm donkerbruin en oranje) is ongezien voor de
zomer, en de ontwerpen stralen bohémien nonchalance uit. Iets heel
anders dan de afgeborstelde fil-a-papa dus.
Ook Gucci is dit
jaar een buitenbeentje, maar om de verkeerde redenen: de
bloemetjesmotieven, de straatjunkiepunkers en het appelblauwzeegroene
pak zijn niet bepaald hoogvliegers.
Burberry doet dan weer iets
vreemd met een witte zonnehoed. De collectie zelf is voor de
alternatieve nonchalante jongeman met een voorkeur voor het platteland.
De vreemdste vogel was wellicht Alexander McQueen: zijn
futuristische ontwerpen, waarin lijnen centraal staan, lagen ver van de
andere ontwerpen. (edp)
Hij
zit al te sleutelen aan de collecties van 2010, maar om aan onze
prangende verlangens te voldoen, wil Olivier Echaudemaison, artistiek
directeur bij Guerlain, enkele tips prijsgeven om deze zomer modieus
door te komen.
Wat zijn de belangrijkste trends voor deze zomer? Oogmake-up
is helemaal terug, maar de lippen eisen ook weer aandacht op. Lange
tijd was het het ene òf het andere, maar nu rukken de ogen weer op, én
mogen die in evenwicht zijn met de glimlach. Je kunt ze opfleuren met
kleurrijke oogschaduw en opvallende wimpers, boven- én onderaan. De
lippen mogen redelijk glossy zijn: blinkend maar toch ook sensueel.
Opvallende ogen én lippen, dat doet wel erg aan de jaren '80 denken. Nee,
daar heeft het helemaal niets mee te maken. In die jaren was de make-up
behoorlijk agressief. Omdat men toen nog niet met transparantie kon
werken -gloss bestond nog niet- was lipstick toen heel intens.
In welke mate volgen deze make-uptrends de huidige mode? Make-up
is een modeaccessoire dat je outfit compleet maakt. Zijn de twee
absoluut met elkaar verbonden? Nee. Maar mode is een grote
inspiratiebron. Kleurrijke kledij vraagt om levendige, kleurrijke
make-up. Maar wanneer de mode veeleer neutraal is, met veel beige of
grijs, vale kleuren, dan moet de make-up ook discreet zijn. Het gaat om
evenwicht zoeken.
Wat kan absoluut niet? Vandaag
de dag is bijna alles toegestaan. Als jong meisje kun je je alles
veroorloven, zelfs excessen. Met make-up is niets definitief: als het
fout loopt, neem je gewoon een cleanser en een wattendoekje en veeg je
alles weg.
Jonge meisjes mogen alles, maar wat daarna? Ik
zeg altijd: na 29 jaar moet je kalmeren. Dan heb je een eigen stijl, en
kun je je persoonlijkheid bevestigen. Voor die tijd mag je gerust de
excentrieke toer opgaan. Neem nu een neuspiercing: formidabel als je 22
bent, belachelijk op 35. Als je jong bent is dat een teken van
rock-'n-roll, op 35 eerder van zieligheid (lacht). Of niet soms? (br.Weekend.be)
Giorgio Armani heeft een webwinkel geopend. Het is zijn eerste Emporio
Armanishop op Europese grond, in de VS heeft de man al langer een
webboetiek. Volgens Armani stijgen de bezoekersaantallen daar enorm,
dat maakt hem uiterst optimistisch over de Europese perspectieven.
Tweedelig De
online shop is onderverdeeld. Enerzijds is er de online shop met de
collecties van het seizoen. Daarnaast is er een Experience-gedeelte met
onder andere videobeelden van modeshows en reclamecampagnes. Met
Emporio mikt Armani vooral op stedelijke jongeren. Wereldwijd zijn er
meer dan vierhonderd eigen winkels. (lvl) (br.hln)
Toen het in 1997 bekend werd dat Stella
McCartney hoofddesigner zou worden bij Chloé, had haar voorganger Karl
Lagerfeld daar geen goed woord voor over. Sindsdien heeft Kaiser Karl
verscheidene pogingen gedaan een afspraak met haar te maken. Zonder
succes...
Stella werd in 1972 geboren uit de liefde tussen ex-Beatle Paul
McCartney en zijn vrouw Linda. Als dochter van een beroemd muzikant,
zou je denken dat ze enorm verwend is opgevoed, maar niets is minder
waar. De McCartney's voedden hun kinderen heel gewoon maar liefdevol
op, zonder nanny's en bodyguards. Stella ging naar een lokale openbare
school in Londen en werkte als afwasser in een lokaal restaurant om
geld te verdienen waarmee ze de kleren kon kopen die ze graag wilde.
Op haar twaalfde was Stella al geïnteresseerd in mode en maakte ze
haar eerste eigen jasje en drie jaar later liep ze stage bij Christian
Lacroix. Beging jaren '90 ging ze mode studeren aan het Saint Martins
College of Art and Design. Voor haar eindexamenshow in 1995 vroeg ze
haar vriendinnen Kate Moss, Naomi Campbell en Yasmin Le Bon om haar
collectie te showen, wat nogal de tongen deed losmaken in de pers. Voor
Stella had dit echter een positief effect en de gehele collectie werd
gekocht door de Londense boetiek Tokio. Al gauw volgden Browns, Joseph,
Bergdorf Goodman and Neiman Marcus en werden steeds meer celeb's gezien
in Stella´s designs.
Na twee eigen collecties, werd Stella in maart 1997 door het Franse
modehuis Chloé gevraagd hun hoofddesigner te worden, in de voetsporen
van Karl Lagerfeld. Het huis moest nieuw leven worden ingeblazen nadat
hun laatste twee shows zo´n beetje van de catwalk afgejouwd waren.
Lagerfeld was overigens niet onder de indruk van zijn opvolgster:
"Chloé had een grote naam moeten nemen. Dat deden ze, maar één uit de
muziek, niet uit de mode. Laten we hopen dat ze net zo talentvol als
haar vader is," aldus Kaiser Karl.
Stella maakte het huis weer populair, samen met haar vriendin en
assistente Phoebe Philo, die later, in 2001, Stella's plaats bij het
huis overnam. Zelfs toen haar moeder Linda in 1998 overleed aan de
gevolgen van borstkanker, ging ze door en haar designs werden als maar
populairder. In 2000 gingen de geruchten dat Stella een overstap zou
maken naar Gucci, maar dat haar houding ten opzichte van de rechten van
dieren er de oorzaak van was dat de deal niet doorging. Het Italiaanse
huis zou Stella namelijk hebben laten werken met leer, iets wat deze
vegetarische activiste voor dierenrechten nooit zou doen, evenmin als
het werken met bont. In plaats daarvan tekende ze opnieuw een contract
bij Chloé.
In april 2001 verliet ze Chloé om alsnog om met Gucci een
samenwerking aan te gaan, waarbij ze de volle zeggenschap kreeg over
zowel de ontwerpen als de materialen. Hoewel men in eerste instantie
dacht dat ze de rol van hoofddesigner had overgenomen van Tom Ford,
lanceerde Stella in plaats daarvan haar eigen label, inmiddels
uitgebreid met parfums en een huidverzorginglijn. Ze heeft winkels in
Los Angeles, New York, Londen, Moskou, Sjanghai en Singapore en
daarnaast zijn haar collecties wereldwijd te verkrijgen bij een enorme
hoeveelheid resellers. In Nederland onder andere bij Azzurro Due in de P.C. Hoofstraat in Amsterdam.
Ook ging ze een lange termijn samenwerking aan met Adidas waarvoor
ze sportkleding maakt onder de naam 'Adidas by Stella McCartney' en in
2005 ontwierp ze een collectie voor H&M die overal ter wereld
vrijwel direct was uitverkocht. Begin dit jaar ging ze een samenwerking
aan met het lingeriemerk Bendon en met tassenfabrikant LeSportsac.
Ook privé gaat het voor de wind met de ontwerpster. In september
2003 trouwde ze met uitgever Alasdhair Willis en samen met hem kreeg ze
drie kinderen: zoon Miller Alasdhair James in september 2005, dochter
Bailey Linda Olwyn in december 2006 en zoon Beckett Robert Lee in
januari 2008. (br.too.stylish)