Ondanks de aanhoudende geruchten van een faillissement, houdt Lily
Allen voet bij stuk. Haar vintagewinkel 'Lucy in Disguise' sloot recent,
amper tien maanden na de opening, zijn deuren. Lily kondigt nu zelf
een heropening aan op een andere locatie.
Lily Allen opende tien maanden geleden een vintage boetiek in het hartje
van Londen, samen met haar halfzus Sarah Owen. Toch was de winkel geen
lang leven beschoren: de deuren gingen na tien maanden onherroepelijk
dicht, en de geruchten over een faillissement staken al even snel de kop
op. De zwangere, Britse
zangeres drukt nu zelf alle geruchten de kop in met een persbericht.
"Onze winkelruimte was een pop-up store van negen maanden", zegt ze. "De
locatie hielp ons het concept van 'Lucy in Disguise' succesvol te
lanceren, deze stappen waren altijd al gepland".
De zangeres
kondigde dus meteen maar de nieuwe locatie van haar eigen boetiek aan.
Dit keer werd voor de hippe, Londense wijk Soho geopteerd. In augustus
van dit jaar zou de nieuwe shop daar de deuren openen. Ondertussen
kunnen de echte fans nog steeds terecht op de online winkel van miss
Allen. Je vindt er een uitgebreide vintage collectie én de exclusieve
lijn die Lily samen met haar halfzus ontwierp.
Lily Allen zette
vorig jaar een punt achter haar carrière als zangeres en ging met een
eigen vintage boetiek een nieuwe uitdaging aan. Samen met haar zus zette
ze ook een eigen collectie op poten rond de fictieve figuur van 'Lucy'.
De collectie bevat vooral felgekleurde paillettenjurken en jaren
veertig kleedjes.
Oranje statement ketting , (Ek Thongprasert) bij Olive Shoppe
Wie niet om een straf statement verlegen zit, vindt deze zomer
sowieso haar gading in de kettingen en juwelen tout court. De statement
ketting is een trend die al een tijdje meegaat, maar het blijft een van
de meest efficiënte manieren om een sobere outfit af te werken of gewoon
de kleurrijke show te stelen.
Het
modehuis Natan zal tijdens de Miele Catwalk 2011 zijn nieuwste
bruidscreatie showen, en daar hoort een gepast topmodel (in wording)
bij.
Voel jij het kriebelen als je een catwalk ziet? Dan ben jij
misschien wel de geknipte bruid voor Edouard Vermeulen. De man achter
het succesvolle Belgische modehuis Natan showt op 8 en 9 september 2011
namelijk een unieke bruidsjurk op de Miele Catwalk. De jurk is er al,
maar het model moet nog gevonden worden. (br.she)
Geïnteresseerden kunnen hun kans wagen via mielecatwalk.be.
Strings zijn passé, dat is al een aantal jaren duidelijk. Maar een
alternatief was er nog niet echt... tot nu: de Brazilian. De onderbroek
heeft niets te maken met de gelijknamige 'scheervorm', waarbij alle
schaamhaar wordt weggeschoren. Ze is in vergelijking zelfs redelijk
preuts en houdt het midden tussen een gewone onderbroek en een string.
In Groot-Brittannië biedt keten M&S de onderbroeken aan, en ze
bleken een grote hit.
De Brazilian is zo gemaakt dat
de kans op uitpuilen of bulten fel verminderd wordt, wat de onderbroek
erg geschikt maakt om te dragen onder strakke zomerjurken of -broeken.
Tegelijk is ze in de lies hoog uitgesneden, wat de benen langer doet
lijken.
"We ontwikkelden de Brazilian al in 2005. Het idee was
een onderbroek te maken die vrouwelijker en ondeugender was dan de
boyshort, maar meer verhullend dan een string. Omdat ze geïnspireerd was
op de bikini's die vrouwen dragen op het strand van Rio de Janeiro
hebben we het 'The Brazilian' gedoopt", legt Soozie Jenkinson, hoofd van
lingerieontwerp bij Marks & Spencer uit.
Volgens de cijfers is de
verkoop ervan met maar liefst 64 procent toegenomen. Voor wie zegt dat
je met cijfers alles kan bewijzen: sinds de introductie 3 maanden
geleden gingen er 500.000 over de toonbank, al zal het aanbod 3-voor-10
pond (12 euro) er misschien ook iets mee te maken hebben. Samen met een
populaire maxi-jurk (60 euro) en goed verkopende badmode, helpt deze
onderbroek het modemerk aan goede cijfers. (br.hln)
Vrouwen en shoppen, dat lijkt onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Maar is dat iets dat in de genen zit, of krijgen ze het aangeleerd door
de mama? Uit een analyse van verkoopscijfers van de keten Debenhams door
psychologe Karen Pine lijkt het op dat laatste...
Babykleren voor meisjes worden 20 procent meer verkocht dan babykleren
voor jongens. Een verschil dat consistent blijft bestaan: ook op
vierjarige leeftijd hebben meisjes 20 procent meer kleding dan jongens
van dezelfde leeftijd.
Mama's blijken dus systematisch meer
kleren te komen voor hun dochters dan voor hun zonen, wat er op lijkt
dat ze vinden dat meisjes meer kleren nodig hebben, ook op zo'n jonge
leeftijd. Een idee dat snel zijn weg vindt naar de kinderen die daar
vervolgens hun hele leven naar handelen. "In
de samenleving wordt veel nadruk gelegd op het uiterlijk van vrouwen en
dit vertaalt zich in een grotere garderobe voor meisjes dan voor
jongens. Vaders gaan voetballen met de zonen, moeders gaan shoppen met
de kinderen... nog een cliché waar waarheid in blijkt te zitten", aldus
psychologe Karen.
"Het belang dat ouders hechten aan shoppen en verkleden wordt opgepikt door de meisjes en wordt als het ware een gewoonte." Nochtans
bleek vorige week uit onderzoek dat zowat de helft van de vrouwen net
niét graag shopt. Een overdosis uit de kindertijd, of net een mama die
dat ook niet graag deed blijken niét de oorzaken, wel de moeilijke
zoektocht naar hippe én flatterende kledij, de paskamers en de lange
wachtrijen...
De lijn tussen sexy en sletterig is vaak dun, zeker wanneer de
temperaturen hoog oplopen. Als je niet de verkeerde boodschap wil
uitzenden met je outfit, lees je best de onderstaande tips voor een
stijlvolle zomer.
- De eerste must-have voor een stijlvolle zomeroutfit is een degelijk setje ondergoed
dat goed past, raadt moderedactrice Jo Jones aan. Kies voor een jurk
met een speels silhouette, bijvoorbeeld een volle rok of een smaakvol
decolleté in een stof die je figuur benadrukt maar niet te nauw
aansluit. Een extra toets geef je met hoge hakken en een felle nagellak.
- Alles hangt natuurlijk af van jouw definitie van sexy. Er is iets uitdagends aan dunne stoffen als zijde en chiffon,
zeker wanneer deze in laagjes gedrapeerd zijn. Zo'n jurk is
ultravrouwelijk, maar niet ordinair, wanneer ze niet te veel vlees
tonen.
- Het geheim zit hem in de kunst van de suggestie,
in plaats van alles helemaal bloot te geven. Dat kan bijvoorbeeld een
kanten blouse met een subtiel decolleté zijn, een strakke rok die tot
net boven de knie komt en een goede hoge hak werkt natuurlijk ook
altijd. Hou de kleuren zacht en neutraal en leg nadruk op een opvallend
accessoire, want dit is een teken van verfijndheid, aldus designer Giles
Deacon.
- Ook je haar en make-up zijn
belangrijk. Als je te veel huid toont, zorg dan voor een natuurlijke
look qua make-up. Vermijd dan opvallend opgemaakte ogen en rode lippen.(br.hln)
Het Amerikaanse merk Banana Republic komt volgende maand met een 'Mad
men'-collectie op de proppen. De collectie zal 65 stuks tellen en zowel
hoge taillerokken, luipaardpumps, strakke pakken en hoeden als typische
retro en jaren zestig accessoires bevatten.
Het merk lanceert op 11 augustus van dit jaar een zogeheten
capsulecollectie, geïnspireerd op de Amerikaanse tv-serie 'Mad men'. De
collectie zal 65 stuks tellen die onderling met elkaar gecombineerd en
gemixt kunnen worden. Overheersende look is - hoe kon het ook anders -
die van de gouden jaren zestig.
De
keten zelf kondigt alvast "alle klassiekers uit de serie" aan. Zowel
hoge taillerokken, stijlvolle jurkjes, romantische bloemenprints, grote
zonnebrillen en hoofdsjaaltjes à la Jackie Onassis als volledige pakken,
hoeden en trench coats krijgen een plaats in de collectie.
De
klassieke silhouetten uit de jaren zestig zijn nog steeds populair, al
geeft de keten ook aan de ontwerpen aan de hedendaagse noden en trends
aan te passen. Wie er hedendaags én in de stijl van Don Draper of Peggy
Olson wil bijlopen, weet vanaf volgende maand dan ook wat hem of haar te
doen staat.
Ontwerper van
dienst was overigens niemand minder dan Janie Bryant, de vaste
kostuumontwerper van de reeks. De geruchten dat Bryant op een eigen
label broedt worden met deze samenwerking weer voor even in de kiem
gesmoord.
Eerder werkte Bryan al samen met het Amerikaanse merk
Brooks Brothers en ontwierp ze vier op de serie geïnspireerde
nagellakkleurtjes voor het Californische merk Nailtini. Met de
samenwerking treedt Banana Republic in de voetsporen van confectieketens
als H&M en Topshop, die in het verleden al in zee gingen met grote
namen als Sonia Rykiel, Jimmy Choo en Kate Moss.
De
Amerikaanse tv-serie 'Mad men' heeft ondertussen vier seizoenen achter
de rug. De verhalen over het fictieve reclamebureau 'Sterling cooper'
spelen zich af in het New York van de jaren zestig. De serie kent een
immens succes en wist in de afgelopen jaren maar liefst 11 Emmy Awards
en 4 Golden Globes binnen te rijven.
Zowel de verhaallijnen, de
manier waarop de epische jaren zestig in beeld worden gebracht als de
details wat betreft kostumering en kapsels kunnen op internationale
bijval rekenen. De modewereld volgt de serie met argusogen en in 2010
lanceerde de speelgoedfabrikant Mattel nog speciale versies van hun
iconische poppen Barbie en Ken, geïnspireerd op de looks van de al quasi
even iconische personages uit de serie.
Het
vijfde seizoen was voor begin augustus voorzien, waardoor de lancering
van de kledingcollectie met die release zou samenvallen. Door een
meningsverschil tussen bedenker Matthew Weiner en het Amerikaanse
tv-station AMC is die release echter naar het voorjaar van 2010
verplaatst.
De collectie wordt op 11 augustus gelanceerd en zal ook online verkrijgbaar zijn. Wie niet tot dan kan wachten vangt hier alvast een glimp op van de volledige collectie. (br.hln)
Topmodel word je op je 15de. Als je
geluk hebt, maak je ook op je 18de nog een kans. Maar op je 48ste ben je
zeker en vast afgeschreven. Dat dacht Cindy Joseph althans. De Britse
besloot op haar 48ste haar lokken niet langer te verven en voor een
prachtig grijs te gaan. "Plots werd ik opgemerkt door een
talentenzoeker." Sindsdien is de vrouw in de grootste reclamecampagnes
te bewonderen.
Het sprookje van Cindy Joseph begon zo'n 10 jaar
geleden. De guitige dame besloot haar leeftijd te omarmen en volop voor
grijs haar te gaan. Aan een modellencarrière dacht de vrouw hoegenaamd
niet. "Maar toen werd ik opgemerkt door een talentenzoeker en een paar
weken later tekende ik mijn contract bij Ford Models", vertelt Joseph.
Het succesverhaal ging nog sneller aan het rollen toen ook modefotograaf
Stephen Meisel voor haar charmes viel. Plots werd ze gevraagd voor
Dolce&Gabbana, en campagnes voor Ann Taylor en Aveda volgden snel.
Nu is ze ook het uithangbord van Olay en de winkelketen Target.
"Ik
ben zo blij dat ik van die jeugdige onzekerheid verlost ben. Ik weet
wie ik ben, wat ik kan en hoe ik met mezelf moet omgaan", vertelt de
vrouw. "Wat je ziet is wat je krijgt. Ik ben blij met mezelf. Als je me
wilt zoals ik ben, zal ik het zo aan je verkopen." (br.she)
De nieuwste beha's: klevende en ultralichte lingerie
De nieuwste beha's: klevende en ultralichte lingerie
Klevende beha's volledig gemaakt uit siliconen voor grotere boezems
en een ultralicht model, dat zijn de nieuwste uitvindingen op de
lingeriemarkt. Maar lossen deze producten ook echt de verwachtingen in?
De nieuwste lichte beha weegt nog geen 60 gram, dat is half zoveel als
een gemiddeld model en dit is een vijfde van een push-upbeha met gel.
Grootwarenhuis Debenhams lanceert dit, die niet in elkaar gestikt maar
gelijmd is, voor 20 euro. Uit tests blijkt dat de t-shirt beha hetzelfde
gevoel bezorgt als naakt zijn onder je kledij, het zou als een tweede
huid zijn. Sharon Webb van Debenhams: "De zoektocht naar een beha die
past, flatteert en goed zit, is even moeilijk als het vinden van de
juiste man." De Britse keten
Selfridges pakt dan weer uit met een klevende beha zonder bandjes voor
grotere boezems, die volledig uit siliconen bestaat. De uitviding kost
ongeveer 40 euro en is de eerste in zijn soort. Omdat het model zo goed
om je lichaam past, zou deze niet afzakken. De makers beloven ook dat je
dit tot 25 keer kan dragen. Het Britse
model Kelly Hall heeft een E-cup en probeerde de zelfklevende lilngerie
uit. "Ik ging een hele dag op pad met deze beha. Lopen is hopeloos,
mijn borsten gingen dan alle kanten op, ik kon evengoed niets aandoen.
Ook tijdens het fietsen zakt hij af en voel ik me helemaal niet veilig.
Tijdens het shoppen, ben ik wel op mijn gemak. Om te gaan dansen, is
deze beha echter ook niet geschikt. Ik denk trouwens niet dat ik hem 25
keer zou kunnen dragen. Dit kledingstuk is ideaal voor een rustig diner,
maar van zodra je van plan bent veel te bewegen, zou ik toch voor een
ander model kiezen." (br.hln)
Smokey eyes zijn de perfecte zomerlook. Hoewel dit vaak met de winter
geassocieerd wordt, combineert dit perfect bij een gedurfde
zomeroutfit. Het is een makkelijk om dit zelf te creëren, daarom leggen
we enkele handige trucjes van experts uit.
Tom Pecheux, creatief directeur bij Estee Lauder: "Zwaar aangezette ogen
is een van de makkelijkste looks om zelf te doen, het gaat bijvoorbeeld
vlotter dan rode lippen. Start met een zwart of bruin potlood, breng
dit aan op de tip van je vinger. Smeer dit dan op je ooglid van het
midden uit, dit geeft je een goede basis waarop je kan bouwen met een
oogschaduw die je zelf kiest. Gebruik een grote oogborstel en een zwart
potlood onder het oog. Werk af met zwarte mascara.
Artistiek
directeur van MyFace cosmetica Kabuki: "Smoky Eye Powder Pencils van
Elizabeth hebben twee uiteinden met twee flatterende kleuren. Het is erg
zacht en trekt niet aan de huid, wat een zachter resultaat geeft. Deze
houdt ook lang en hoeft niet constant geslepen. Een belangrijk element
van de smokey eye is een zwart potloodlijntje aan de basis van de
wimpers. Als je het moeilijk hebt om dit aan het bovenste ooglid aan te
brengen, doe dit dan enkel op het onderste, knipper een paar keer en
wacht tot dit overgaat op het bovenste ooglid."
Make-upartieste
Leanne Shaw: "Breng de oogschaduw aan tot bovenaan het wenkbrauwbeen.
Voor meer definitie breng je dezelfde kleur aan op de onderste wimpers.
Make-upartiest van de celebs Cassie Lomas voegt daar aan toe: "Voor een
snel resultaat gebruik je één kleur over het hele lid en laat je dit
vervangen naar de buitenkant."
"Een eenvoudig trucje is een
donkere vloeibare eyeliner te nemen en de lijn te verlengen naar de
buitenkant, je mag hierbij ook wat naar boven uitwijken. Door het ganse
ooglid te omlijnen en donkere kleuren te gebruiken lijkt het alsof je
ogen dichter bij elkaar staat", aldus make-upgoeroe Laura Mercier. (br.hln)
Kan jij wandelen op de hoogste ballerina ter wereld?
Kan jij wandelen op de hoogste ballerina ter wereld?
De creatie van Christian Louboutin.
Pirouettes draaien op hakken van 20 cm, wij zien het geen ballerina
doen. Toch waagde de schoenenkeizer Christian Louboutin zich aan het
ontwerpen van de hoogste balletschoenen ter wereld.
Gelukkig is het niet de bedoeling dat dames, laat staan danseressen,
deze hakken ook echt aantrekken. Louboutin maakte ze voor het 'English
National Ballet' en ze worden ook geveild om geld in hun laatje te
brengen. De designer waagde zich aan deze excentrieke balletschoen met
gigantische hak omdat hij dit de ultieme hiel vindt. "Deze brengt
danseressen dichter bij de lucht, hij laat ze naar de hemel vliegen."
"The
English National Ballet' hoopt meer dan 50.000 euro in te zamelen. Nog
tal van ander designers zetten zich in voor de veiling waaronder Giles
Deacon, Erdem en Roksanda Ilincic. Ballet is tegenwoordig erg
fashionable. Sinds Natalie Portman een schizofrene ballerina in de
Oscarwinnende Black Swan speelde, duiken elementen van deze dans op in
de mode- en beautywereld. Zo zijn niet alleen ballerina's en
tutu-achtige rokjes trendy, maar is de typische hoge dot een erg
populair kapsel bij celebs. (br.hln)
Je hebt ze in alle kleuren en formaten. Maar stiekem heeft iedere vrouw één favoriete handtas. Maar wist je dat die it-bag eigenlijk een pak meer over je persoonlijkheid vertelt, dan je zou vermoeden?
Socioloog Jean-Claude Kaufmann is gefascineerd door de vrouwentas. Zo intens zelfs dat hij er een boek over neerpende. In 'Sac, un petit monde d'amour' beschrijft hij de 4 it-handtassen van dit moment, en wat ze over je persoonlijkheid vertellen. De trendy tas
Wanneer je steeds weer in zwijm valt voor die ene trendy tas sta je graag in het middelpunt van de belangstelling. Je look is eigenlijk je uithangbord, en vertegenwoordigt alles wat je graag wilt blootgeven. Zo'n look mag dan ook een aardige duit kosten, al gaat dat enkel om het financiële aspect. Sociaal geëngageerd zijn en gezelligheid staan bij jou ook bovenaan je prioriteitenlijstje. De kleurenbom
Vrouwen die van kleurrijke handtassen houden, zijn op zoek naar aandacht. Ze voelen zich iets onzekerder en willen graag opvallen door een accessoire dat de aandacht naar zich toetrekt. Dat alles liefst zonder dat hun persoonlijkheid te veel wordt ontbloot. De clutch
Vrouwen die zweren bij minitasjes als de clutch zijn erg ordelijk en zelfverzekerd. Ze hebben enkel de noodzakelijke dingen nodig in hun leven, al de rest is balast. Ze kiezen voor evenwichtige relaties en houden zich eraan om alleen met de echte vrienden om te gaan. XXXXL-tas
Ga je voor de oversized-tas? Dan heb je het helemaal gemaakt in het leven. Je bent onafhankelijk, en voorzichtig. Het is de ideale tas voor de werkende vrouw, die veel activiteiten combineert. Ze heeft altijd alles bij de hand, net goed, want ze haat het als ze iets vergeten is. (br.she)
Claudia Schiffer lijkt niet in staat te zijn een stijlblunder te
maken, ze straalt met brillen van Chanel in de laatste campagne van dit
merk.
Het 40-jarige supermodel en mama van drie kinderen, heeft de eer het
gezicht te zijn van de laatste brillencollectie van Chanel. Ze was ook
al de ster van de lentecollectie van het modehuis in 2007. Haar kapsel
is voor de gelegenheid erg strak, met een zijscheiding, dit wordt
benadrukt door een eenvoudige zwarte trui. de bloem in haar lokken
breekt dit gelukkig wel. De brillen ogen erg retro en donker met
subtiele accenten aan de zijkant. (br.hln)
Moschino bracht ze in 2009 op de catwalk, Jude Law
vertaalde ze naar het straatbeeld in 2010 en mode-ontwerper Thom Browne
doet in 2011 een nieuwe poging om van 'ontblote enkels' een mannentrend
te maken.
Met weinig succes, aan deze kant van het Kanaal dan toch. In
Groot-Brittannië worden de zogenaamde 'mankles' dan weer aanzien als
'tout le rage'. Het tijdschrift Esquire besteedde er een hele reportage
aan, catwalks lopen er vol mee en in Notting Hill worden ze opvallend
vaak gespot.
Hoe draag je die nieuwe trend? Simpel: vergeet de
sokken, rol je broekspijpen op (maximaal twee keer!) en combineer met
zomers schoeisel als zeilschoenen of loafers. Hippe mannen doen het ook
wel eens met skinny jeans die net tien centimeter te kort is (al dan
niet door de broek zelf af te knippen).
Shorts, sandalen en slippers zijn in principe uitgesloten van 'de look', ook al worden hier onvermijdelijk ook enkels ontbloot.
Nonchalant, bevrijdend Fashion
watchers verdedigen de 'mankles'. "Het is een toffe, nonchalante,
zorgeloze look. Je ziet het overal, het is wat mannen op de catwalk
showen", aldus Jeremy Langmead in The Times. Ontwerper Thom Browne vult
aan: "Blote enkels, dat voelt bevrijdend".
Collega-ontwerper
Stephen Bayley valt hem bij: "'Mankles' geven mannen de gelegenheid om
te worden aanzien voor een Italiaans architect."
"Geen Britse enkels, aub!" Tegenstanders
zijn er ook: "Ik heb niets tegen de mannelijke enkel op zichzelf. Alles
heeft zijn tijd en plaats. Bijvoorbeeld, de Montenegrijnse kust op een
hete zomerdag. Maar niet in Mayfair, tussen 9 uur 's ochtends en vijf
uur 's avonds", klaagt journalist Quentin Letts in de Daily Mail.
"Wat
werkt in Italië, werkt niet noodzakelijk in Engeland. Wij zijn Britten,
onze enkels zijn het niet waard om getoond te worden. Ze zijn bleek,
met vieze, blauwe spataderen en behoren aan mannen genaamd Bob en
Trevor. En nu wordt ons verteld dat dit dé zomertrend is. Ik pas, aldus de Britten !." (br.hln)
Wil je als man uitpakken met een trendy
jasje? Dan ga je niet meer voor het stijlvolle detailjasje.
Dolce&Gabbana toonde tijdens zijn modeshow namelijk dat de
mannenjasjes een pak nonchalanter mogen worden.
Herinnert u zich
nog die knappe mannen in maatpak? Die ieder jaar opnieuw de catwalk
afstruinen tijdens de modeshows voor de mannencollecties. Wel, dit jaar
ging het er iets anders aan toe tijdens de show van Dolce&Gabbana.
De twee Italianen zeggen namelijk genoeg te hebben van al dat
detailwerk.
"Het gaat allemaal om herontdekken van stukken. Het
potentieel van 'maat'pakken herontdekken", vertelde Gabbana na de show
aan WWD. "Ik gebruik geen computer om mijn ontwerpen op te tekenen, en
ik maak niet gebruik van het internet. Ik wil onbevooroordeeld aan mijn
werk beginnen." Het resultaat van die nieuwe visie bij D&G is een
maatpak, dat de voeten veegt aan afwerking. Zo zijn de nieuwe
mannenjasjes langer dan normaal, hebben ze slechts 1, vaak weggewerkte,
knoop om het jasje dicht te houden en is er geen opvallende halskraag
meer. (br.she)
Een grijs haar, vaak voor het eerst ontdekt rond de 25ste verjaardag,
is een doorn in het oog van elke man en vrouw. Grijze haren, ooit
geassocieerd met wijsheid, staan nu vooral voor 'oud' en dat kunnen we
niet hebben in deze samenleving die gefixeerd is op jong en mooi zijn.
Gelukkig voor de grijzeharenhaters is er beterschap op komst:
Amerikaanse wetenschappers hebben namelijk ontdekt wat het haar grijs
maakt, wat impliceert dat ze op termijn een product kunnen ontwikkelen
om het haar niet te laten vergrijzen.
Je haarkleur wordt bepaald door de samenwerking van twee soorten
stamcellen: cellen die de ontwikkeling van haarfollikels sturen en
cellen die kleur produceren, ook melanocyten genoemd.
De
wetenschappers van het Langone Medical Center in New York hebben het
eiwit 'wnt' geïsoleerd, dat een cruciale rol speelt in de samenwerking
tussen de stamcellen. Door 'wnt' aan te passen bij zwarte muizen, zijn
deze wetenschappers er al in geslaagd de muizen (letterlijk) grijs haar
te doen krijgen.
"Haren van
muizen en mensen hebben een gelijkaardige structuur en bevatten beide
melanocyte stamcellen. Ook de manier waarop wnt geactiveerd wordt is
gelijkaardig", legt wetenschap Piul Rabbani uit aan ABC News. "Ooit zal
het mogelijk zijn om het eiwit wnt toe te voegen aan haarproducten,
zodanig dat het haar niet meer grijs wordt."
Het proteïne speelt
ook een sleutelrol in haargroei, en dus wordt stilletjes gehoopt dat een
behandeling tegen grijze haren meteen ook uitdunnende haardossen
voorkomt.
In de Daily Mail wordt nog
op een andere mogelijke oorzaak van grijze haren gewezen: haarverf.
Jonge vrouwen zouden zich (nog?) geen zorgen moeten maken, maar oudere
vrouwen die haarverf gebruiken op basis van peroxide zouden paradoxaal
genoeg door hun paar grijze haren te willen verstoppen, het vergrijzen
van hun haar net kunnen versnellen. Dat bleek uit een onderzoek van
Bradford University.
Grijze haren
zijn dan wel genetisch bepaald, levensstijl (zoals te veel alcohol,
roken, stress en slechte voeding) zou ook een belangrijke rol spelen in
(vroegtijdig) grijs worden.
De ontdekking van de New Yorkse
onderzoekers doet dan ook de hoop ontstaan dat er haarproducten zullen
ontwikkeld worden die je tot op hoge leeftijd een levendige haardos
geven, zonder regelmatige tripjes naar de kapper om het haar te kleuren.
Al
is het nog maar de vraag of we dit wel willen: willen we leven in een
samenleving zonder grijze of witte haren? Hoewel er vaak op gevloekt
wordt, zijn er ook vele mannen en vrouwen die net profiteren van een
grijze look: Dame Helen Mirren bijvoorbeeld straalt met haar grijze,
pittige coupe. Patrick Dempsey liet bewust de grijze haren in zijn bles
staan, en ook George Clooney kende nooit meer succes sinds zijn haren
zilvergrijs zijn geworden.
Ook
gewone mensen omarmen hun grijsheid. De Amerikaanse Gail Cohen
bijvoorbeeld. 61 lentes jong, maar al grijzend sinds ze 25 was. In een
klein experimentje van de ontbijtshow Good Morning America postte Gail
een online datingprofiel. Eén met grijze haren, en één met bruine haren.
Op het profiel met de grijze haren kwamen (een beetje) meer reacties
dan op het profiel met de bruine haren: 57 en 55 om precies te zijn.
Wat meteen bewijst dat de ramp die grijze haren voor veel mannen en vrouwen is, ook best kan meevallen!
De Britse winkelketen Topshop heeft
een nieuwe hoofdontwerper. Niemand minder dan de Britse modejournaliste
Kate Phelan neemt het creatieve roer in handen.
Phelan is niet
aan haar beginstuk toe bij Topshop. Eerder ontwierp ze al een campagne
en werkte ze als styliste voor het merk. Phelan was ten tijde van die
samenwerkingen nog actief als modejournaliste bij het tijdschrift Vogue.
Dat werk laat de Britse nu voorgoed achter zich. "Ik ben erg
enthousiast om definitief lid te worden van het Topshop-team. Het is een
dynamisch merk dat veel samenwerkingen aangaat met ontwerpers", aldus
Phelan. (br.she)
Het schoenenlabel Jimmy Choo viert zijn 15de verjaardag met een heruitgave van zijn meest iconische schoenen.
De
vederschoenen van Carrie Bradshaw in Sex and The City, Macy, de
favoriet van Natalie Portman en Fleur, de favoriete stiletto van Tamara
Mellon, creatief brein achter Jimmy Choo. Het zijn maar enkele van de 15
legendarische schoenen die voor de icooncollectie van Jimmy Choo in een
nieuw jasje werden gestoken.
Voor de fans: wil je zo'n 'nieuw'
oud exemplaar aan de haak slaan, dan moet je diep in je geldbeugel gaan.
De schoenen gaan pas vanaf 850 dollar over de toonbank en kunnen
recordbedragen tot 3.785 dollar halen. Een deel van die immense
opbrengst wordt door Jimmy Choo naar goede doelen doorgestort. (br.she)
Het vergt tegenwoordig heel wat moed om de laatste modetrends - van
uitgesneden jurkjes tot rokken met een hoge split - te volgen. Toch
blijft dit allemaal nog vrij onschuldig als je het vergelijkt met de
nieuwste trend: het bleken van je haar tot het bijna wit is. Dat is op
lange termijn namelijk erg schadelijk voor je lokken.
Volgens de Daily Mail hebben we zelfs te maken met 'blondarexia':
"zodanig verslaafd zijn aan het bleken van je haar, waardoor het er
bijna wit uitziet en begint te kroezen." Enkele jaren geleden waren
Madonna, Britney Spears, Donatella Versace en Christina Aguilera de
trendsetters.
Maar afgelopen februari
werd het witblonde haar weer hip, nadat Jennifer Aniston de aandacht
trok met haar afgebleekte haar. Ook 'The O.C.'-actrice Mischa Barton en
zangeres Lady Gaga hebben zich de witblonde look aangemeten, al is dat
bij die laatste enkel in pruikvorm.
In
tegenstelling tot de meeste modetrends doet deze look je er echter niet
mooier uitzien. Het ziet er niet alleen goedkoop uit, maar is ook erg
schadelijk voor je haar. Bleken doet je haar kroezen en maakt het broos
en droog. Soms is de schade zelfs niet meer te herstellen.
Experte
Francesco Fontana: "Door de chemische stoffen gaat het keratinegehalte
in je lokken drastisch naar omlaag, waardoor het haar veel sneller
breekt. Bovendien loop je ook tijdens de behandeling een groot risico,
want de peroxide in het bleekmiddel kan je hoofdhuid verbranden. Als je
het toch niet kan laten om voor de witblonde look te gaan, ga dan zeker
ten rade bij een expert." (br.hln)
Schaam jij je ook voor je witte armen en benen, maar heb je geen idee
hoe je een zelfbruiner moet aanbrengen? Wij zetten de basistips even op
een rijtje, zodat je zorgeloos dat nieuwe kleedje kan dragen!
Voor je begint:
1. Kies de juiste zelfbruiner Je
kan kiezen voor een product dat onmiddellijk een kleurverschil toont of
één waarbij je het resultaat pas na enkele uren ziet. Wij raden aan om
voor het eerste te kiezen, zodat je zeker geen stukje huid vergeet. Qua
kleur kan je van heel licht tot heel donker gaan, maar je kiest best
voor iets daartussenin. Vergeet niet: hoe donkerder de kleur, hoe
sneller je ziet dat het fake is.
2. Draag latex handschoenen Handschoenen
zijn onmisbaar als je geen donkerbruine handen wil. Als je ze toch niet
kan verdragen, vergeet dan niet om tussendoor je handen grondig te
wassen (ook tussen je vingers!).
3. Koop bleekmiddel Koop
een peroxide-verwijderaar (normaal gebruikt om het haar te bleken) om
vlekken tegen te gaan! Doe wat vloeistof op een watje en ga ermee over
de plaatsen waar je teveel zelfbruiner gespoten hebt. Meestal gaat het
om een streep aan de binnenkant van je arm of de achterkant van je knie.
Gebruik het bleekmiddel echter niet voor grotere oppervlakten of voor
je volledige lichaam. Als je alles weg wil halen, spring dan liever
meteen onder de douche en scrub je huid. De bruine kleur zal daardoor
vervagen en binnen enkele dagen verdwenen zijn.
4. Neem de tijd De
hele behandeling zal zo'n anderhalf uur in beslag nemen, inclusief het
laten drogen van je huid. De meeste producten beloven droog te zijn in
15 tot 30 minuten, maar in werkelijkheid duurt het minstens een uur. Dat
lijkt lang, maar het is natuurlijk wel de moeite waard.
Hoe je te werk gaat:
1. Scrub je huid Zelfbruiners
'verven' enkel de bovenste laag van je huid, dus het is belangrijk dat
je vooraf de dode huidcellen verwijdert. Je kan dit makkelijk doen door
een een douchegel met peelingextracten te gebruiken. Behandel je hele
lichaam, maar besteed zeker extra aandacht aan 'droge' lichaamsdelen
zoals knieën en ellebogen.
2. Zorg voor een droge huid Als
je huid nog nat is, kan de zelfbruiner zich niet gelijkmatig verdelen
en krijg je bruine strepen of vlekken. Zorg er dus voor dat je huid
droog genoeg is voor je aan de behandeling begint. Breng de zelfbruiner
ook niet aan in een stomende badkamer.
3. Gebruik een hydraterende crème Een
kleine laag vochtinbrengende crème zal je huid zacht maken, waardoor de
zelfbruiner zich goed kan verdelen. Laat de crème wel eerst intrekken
in je huid voor je aan de slag gaat.
4. Breng de zelfbruiner gelijkmatig aan Zorg
ervoor dat je de zelfbruiner gelijkmatig verdeelt over je huid. Maak
cirkelvormige bewegingen om het product te laten intrekken. De
moeilijkste plaatsen zijn de achterkant van je benen en je rug, dus
vraag daarvoor eventueel hulp. Onthou ook dat de binnenkant van je
handen en voeten minder bruin moeten zijn dan de rest van je lichaam.
Wees ook voorzichtig bij het behandelen van je enkels, knieën en
ellebogen.
5. Laat je huid drogen Zorg
ervoor dat je huid volledig droog is voor je kleren aantrekt of in bed
kruipt. Het kan zijn dat je huid na 20 minuten al droog aanvoelt, maar
om zeker te zijn wacht je beter nog wat langer.
6. Geniet van je bruine teint en maak je vriendinnen jaloers! (br.hln)