Vanaf vandaag kunnen de Armani-boetieks uitpakken met gesigneerde t-shirts van de Amerikaanse actrice Julia Roberts. De t-shirts dragen bovendien een bescheiden steentje bij aan een betere wereld. Want het Italiaanse modehuis stort 40 procent van de opbrengst aan Red, een fondsenwervingsorganistie voor HIV/AIDS-hulpprojecten in Afrika.
Het shirt werden uitgevoerd in verscheidene kleuren en draagt het opschrift Revolution, Evolution, Devotion. Aan de binnenkant plaatste de actrice, die het ontwerp mee uittekende, haar handtekening.
Armani en Julia Roberts zijn met deze samenwerking niet aan hun proefstuk toe. Eerder creëerden ze samen al een lederen Julia Roberts-armband ten voordele van Red. Die was afgelopen seizoen een groot succes.
Het t-shirt is zowel online als in de boetieks van Armani te koop. Op de website was het vrijdag evenwel al uitverkocht. Een exemplaar voor vrouwen kost 84 euro, een voor mannen 118 euro. (br.weekend knack)
Fashionista Kate Moss met de nieuwste trend: het houthakkershemd.
Agyness Deyn, Londens model en stijlicoon, draagt het, dus is het een
trend: het houthakkershemd. Te herkennen aan de katoenen of flanellen
stof en het geruite patroon waarbij twee kleuren worden gecombineerd.
Ook Penélope Cruz stak het in haar derde collectie voor Mango. Zij
combineert het met een strakke jeans en een losse, wollen, grote trui.
Voor
een hoge hipheidsfactor: draag het mannenhemd nonchalant, met de helft
van de knoopjes open en opgerolde mouwen. Voor een elegante stijl: kies
een getailleerd vrouwenhemd met korte (pof)-mouwtjes, en combineer met
een minirok en stoere laarzen. (br.Nina)
Een nieuwe realityshow over modellen van MTV moedigt de deelneemsters
aan gewicht te verliezen. De serie zal uitgezonden worden in Amerika.
Te dik voor catwalk MTV's
Model Maker laat meisjes deelnemen die mooi genoeg zijn om model te
worden maar niet het juiste figuur voor de catwalk hebben. De makers
moedigen de meisjes aan gewicht te verliezen om het zo toch te maken in
de modewereld. De show wordt momenteel nog opgenomen.
Gezond en realistisch Een
woordvoerder van het programma legt uit dat de meisjes gewicht moeten
verliezen in een gezonde en realistische tijdspanne. De deelneemsters
moeten tussen 1,70 en 1,80 meter groot zijn en tussen 57 en 83 kilo
wegen. Het meisje dat succesvol gewicht verliest, wint een bedrag van
bijna 70.000 euro, een portfolio en een 'personal trainer' voor een
jaar.
Eeuwige strijd Verschillende modellen
hebben zich recent uitgelaten over de eeuwige strijd om dun te blijven.
Supermodel Coco Rocha gaf toe dat ze waterafdrijvende pillen slikte
toen ze 48 kilo woog, die veroorzaakten helse pijnen.
Laten we hopen dat deze show ook de gevaren belicht van afslanken wanneer je al een gezonde maat hebt. (ep)(br.hln)
Penélope Cruz en haar zus Mónica lanceren midden-september hun derde
collectie voor de Spaanse modeketen Mango. De zusjes voegden meer
persoonlijke elementen toe aan de collectie, die geïnspireerd werd door
de vintage-rage.
De
16-delige collectie telt zowel vrouwelijke als mannelijke elementen,
zoals een gebreide, wollen jurk of een houthakkershemd. Enkele stoere
leren jassen, of een warme geruite broek en jas tonen de meer
mannelijke elementen. Een zwarte jurk met bijhorende gilet, afgezoomd
met een wit biesje of een doozichtige blauwe bloes moeten het meer
vrouwelijke tonen.
Deze collectie is een tikje alledaags, maar
heel praktisch én echt winters. Door weer, wind en sneeuw (?), deze
kleren beschermen je. (br.hln)
Enkellaarsjes zijn hét mode-item van de komende herfst. Ze komen dan
ook in alle maten, kleuren en vormen, en ook met open tenen. De trend
werd gelanceerd voor het lente- en zomerseizoen, maar lijkt nu pas aan
te slaan.
De
ontwerpen van Maison Martin Margiela bereikten alvast de wondere wereld
van Hollywood. Zijn enkellaarsjes zijn net gewone laarzen, met open
punt weliswaar, waarvan de schacht omgeslagen lijkt. Deze schoenen
kosten gemakkelijk 550 euro per paar.
Maar ook goedkopere merken, zoals Chloé, Givenchy en Lacroix kwamen met hun eigen paar op de proppen. Net-a-porter.com verkoopt enkellaarsjes van Chloé voor 250 euro. Cocoavenue doet via yesstyle.com nog beter met een paar voor 85 euro. (br.hln)
Janet Jackson komt met een eigen lingerielijn. De zangeres, die
bekendstaat om de uitdagende outfits die ze tijdens haar shows draagt,
lanceert de collectie in november onder de naam 'Pleasure Principle'.
Ze heeft de setjes zelf ontworpen in samenwerking met een Australische
couturier.
Satijn en kant De
lingerielijn, die voor iedereen betaalbaar moet zijn, bestaat uit
verschillende kleurrijke satijnen en kanten ontwerpen. "Voor iedere
vrouw zit er wel iets bij", vertelt de zangeres tegen het Amerikaanse
tijdschrift Us Weekly. Bovendien zijn alle setjes fijn te dragen. "Ik
heb er een hekel aan als lingerie niet comfortabel zit. Pasvorm en
comfort waren het uitgangspunt."
Passie De
42-jarige zangeres werkte soms tot midden in de nacht door aan de
collectie, die vernoemd is naar het gelijknamige nummer van Jackson uit
1987. "Lingerie is een passie voor mij", beweert de artieste. "Ik zou
het niet kunnen als ik er niet voor honderd procent voor ga." (br.hln)
De wonderbracollectie van Dita Von Teese is officieel voorgesteld. Er
zijn drie setjes die de namen 'Multi-Teese', 'Spot-Tease' en
'Satin-Teese' meekregen. Daarbij werd handig gebruik gemaakt van de
naam van de zangeres, die net hetzelfde uitgesproken wordt als het
werkwoord 'tease' (plagen).
Onweerstaanbaar Deze
lingerie heeft dan ook een speels, flirterig kantje maar is toch
onweerstaanbaar sexy en glamoureus. Helemaal in de stijl van de
burlesque danseres ademen ook de beha's en de slips een 40s
retrosfeertje uit, terug naar de tijd van pin ups zoals Betty Boop.
Magnetische sluiting Maar
Dita zou Dita niet zijn als ze haar lingerie niets speciaals meegaf. Zo
is de sluiting van de Multi-Teese magnetisch, wat een striptease (nog)
sexier en gemakkelijker moet maken.
Diezelfde beha heeft ook
afneembare bandjes die je kan kruisen zoals je wil, zoals bijvoorbeeld
voor je borst. De andere beha's zijn 'normaler', met respectievelijk
polkadots op doorzichtige zwarte stof, en afgewerkt met poederroze
satijn.
Niet enkel voor mannen "De beha's
zijn net een klein, sexy, sensueel geheim dat je ook onder je
alledaagse werkkledij kan dragen. Niemand ziet het, maar jij weet het.
Lingerie is niet enkel voor je partner, maar ook voor jezelf: het gaat
niet enkel om mannen te verleiden, maar ook om je vrouwelijkheid te
aanvaarden", verklaart Dita.
De beha's zijn vanaf 23 sepetember te koop, maar (voorlopig?) enkel in Groot-Brittannië en Frankrijk. Meer info op www.sexysciencebydita.com. )(br.hln)
Veel vrouwen blijven uit gemakzucht bij hun oude look, maar verlangen
wel naar wat nieuws. Van stijl veranderen kan leuk en inspirerend zijn,
maar het kan ook het omgekeerde effect hebben. Je kan voor een look
gaan die helemaal niet bij je past en juist je zwakke punten in de verf
zet. Het is dus belangrijk dat je eerst goed nadenkt over welke stijl
bij je past. Kies dus voor een look die inspirerend voor je werkt, maar
tegelijkertijd bij je lichaamsbouw en persoonlijkheid past.
-
Blader door magazines en kijk op websites voor inspiratie, bestudeer
celebrities waarvan de looks je wel aanspreken. Selecteer vervolgens
hier degene uit die helemaal bij je persoonlijkheid passen. Ga nooit
voor een stijl die volledig anders is dan je oude, want daar ga je je
waarschijnlijk niet makkelijk in voelen, meldt trendystyle.net.
Bestudeer de looks die je aanspreken tot in het detail. Kijk dus naar
het volledige plaatje: kapsel, kledij en accessoires.
- Denk
vervolgens na of die look wel bij je past. Wees kritisch en
realistisch, past dat kapsel wel bij je haartype? Kun jij met je figuur
dat soort kledij dragen? Als je denkt dat bepaalde stukken té zijn, zul
je je er nooit makkelijk in voelen. Je kunt ook de elementen er uit
halen die wel bij je passen.
- Vraag om advies en assistentie.
Als je gaat winkelen, neem dan een vriendin mee. Vind je niemand, trek
dan naar de winkel waar je tevreden bent over de verkoopsters en laat
je daar helpen. Je hoeft niet meteen je hele kast te vervangen, begin
met een paar basisstukken. Later kun je dan je look verder uitwerken.
Voor je nieuwe kapsel moet je natuurlijk bij de kapper zijn. Kies er
een waarbij je je op je gemak voelt en waaraan je heel precies kan
zeggen wat je wil. Neem een foto van je voorbeeldkapsel mee en vraag of
dit gaat met je haartype en gezichtsvorm.
- Je kunt beter niet
te drastisch veranderen, je doet het beter langzaam aan. Begin met een
accessoire of kledingsstuk. Zo geef je je omgeving de kans te wennen
aan je nieuwe ik.
- Staar je niet blind op de look die je koos.
Je eigen persoonlijkheid is nog altijd belangrijker. Leg er dus altijd
iets van je eigen smaak en persoonlijkheid in. Dat is de enige manier
waarop je je helemaal makkelijk zult voelen bij je nieuwe look.
- Geniet van het effect dat je nieuwe uiterlijk op anderen heeft. Daar gaat het tenslotte toch om. (br.Nina)
32 procent van de Britse vrouwen geeft meer geld uit aan mode dan aan
eten. Dat blijkt uit recent onderzoek bij 4.315 vrouwen. 28 procent van
de vrouwen ziet dit zelfs als dé manier om op gewicht te blijven,
daarmee is een nieuwe eetstoornis 'fashioexia' ontstaan.
Verhongeren voor mode Bijna
een derde van de Britse vrouwen zou verhongeren voor mode. De helft van
hen spendeert maandelijks meer geld aan kleren en accessoires dan aan
eten. Ze zijn er dus liever goed uit dan dat ze eten. 18 procent van de
vrouwen geeft zelfs de helft van haar loon uit mode.
Leeftijd Bij
vrouwen tussen 18 en 25 jaar geeft 34 procent maandelijks tussen
126,141 euro en 189,176 euro uit aan eten, drie vierde spendeert meer
dan 189,17 euro aan kledij en accessoires. Maar de verrassendste
resultaten vinden we in de leeftijdscategorie van 31 tot 40 jaar,
waarbij 21 procent van de vrouwen meer dan de helft van haar loon
spendeert aan mode, 56 procent geeft toe mode op de eerste plaats te
zetten.
Economische crisis Ondanks de
economische crisis in Groot-Brittannië geven de Britse vrouwen meer
geld uit aan dingen die ze niet nodig hebben dan aan essentiële zaken
als eten. Fashionista Jill Tovey: "Mode is duidelijk nog steeds een
bloeiende industrie, ondanks de economische crisis. Vrouwen zoeken wel
meer naar koopjes online dan dat ze naar de winkels trekken." (br.hln)
De dalende koopkracht treft iedereen, zodat zelfs fashionista's op hun
outfits beginnen te besparen. Maar nu het nieuwe herfst- en
winterseizoen er zit aan te komen, willen we er toch graag de nieuwste
trends volgen. Door te ruilen, kleuren of recycleren kun je zo een
nieuwe outfit verzamelen, zonder een cent uit te geven. Laat je
inspireren om zelf voor een prikje er hip bij te lopen.
Ruilen Ruilen
is momenteel heel in bij fashionista's. Het is ook een geweldig
concept, want welke vrouw heeft nu niet een paar miskopen in de kast
hangen? Op het internet vind je verschillende ruilwebsites. Helaas zijn
ze nog niet zo bekend in België en kun je dus enkel op buitenlandse
websites als whatsmineisyours.com, swapstyle.com
ruilen. Af en toe worden er ook ruilbeurzen georganiseerd, maar in
België is dat ook niet op grote schaal. Maar je kan makkelijk zelf een
ruilfeestje organiseren. Jij zorgt voor wat hapjes en drankjes en
verzamelt zelf al je miskopen. Alle genodigden moeten kledij meebrengen
waar ze om de een of andere reden van af willen. Blijken je vriendinnen
toch niets leuk te hebben waar jij in past, heb je toch een leuke avond
gehad.
Neutraal shoppen Neutraal shoppen
is ontstaan op eBay. Je verkoopt er iets dat je niet meer wil en je
gebruikt het verdiende geld om zelf iets nieuws te kopen. Hierbij mag
je natuurlijk niets kopen tot je een stuk verkocht hebt en over je
budget gaan is ook verboden.
Nieuw leven Sommige
kledingstukken draag je nu niet meer, maar kunnen wel een nieuw leven
krijgen met een paar eenvoudige veranderingen. Zo kun je een t-shirtje
in een zomers kleurtje zelf een winterlook geven met kledingverf. Dit
kun je in de hobbywinkel kopen en is ontzettend makkelijk te gebruiken.
In Groot-Brittannië heb je verschillende winkels die voor jou een
ouderwets of te klein stuk omvormen tot iets trendy dat perfect past.
In België is dit nog niet populair, maar je krijgt wel een idee op wardrobesurgery.co.uk.
Zie het als een soort plastische chirurgie voor je kleding. Vind je van
jezelf dat je creatief genoeg bent, kun je natuurlijk ook een
naaicursus volgen en zelf stukken verstellen. Dan tover je bijvoorbeeld
die schitterende te kleine rok zelf om tot kussensloop of leuke sjaal.
Kleerkast opruimen Dus
voor je begint aan je nieuwe outfit, duik je best eerst in je
kleerkast. Sorteer al je kleren, maak een hoop met de stuks die je wil
bijhouden, kleding die je wil ruilen, dingen die je op eBay wil zetten
en stuks die je nieuw leven wil inblazen. (br.hln)
Militaire schoolmeisjes, dat is de look die ontwerpster Samantha Pleet (27) voor het Amerikaanse beursgenoteerde merk Urban Outfitters. Praktisch, beschermend tegen regen, wind en kou en handig op de fiets zouden wij het niet noemen, maar toch heeft de collectie ons hart gestolen.
Korte shorts, hoge broeken, hooggesloten bloesjes of jurkjes: ze zijn allemaal voorzien van de bolle, metaalkleurige, militaire knoopjes, worden gedragen met (soms gekleurde) nylons en lage enkellaarsjes en een hoge hak. De sobere kleuren (marineblauw, wit en zwart) doen aan schooluniformen denken.
Toch is deze collectie niet voor brave doetjes, maar voor sterke, jonge vrouwen die zich bewust zijn van hun seksualiteit en die (daardoor?) de wereld aankunnen.
Zelfs de Amerikaanse winkels weten niet wanneer de collectie in de winkel zal liggen omdat het merk er de facto niet over bericht. Of er (afgeleide) kledingsstukken in de Antwerpse winkel zullen liggen valt dus ook niet. Om het wachten te verlichten kan je altijd langsgaan in de (uitgebreide) online shop van het merk. Meer details op de website. (br.hln)
Duitse onderzoekers hebben na een microscopische analyse van haar de
oorzaak van een 'bad hair day' ontdekt. Dankzij dit onderzoek kan een
nieuwe generatie haarproducten ontwikkeld worden waarmee het einde van
de 'bad hair day' in zicht zou komen.
Shampoos De
onderzoekers zeggen dat de resultaten van dit onderzoek alles van een
'bad hair day' tot gespleten punten kan voorkomen met een nieuwe
generatie van shampoos, conditioners en andere haarproducten.
Twee redenen Analyses
toonden aan dat haar ruw en moeilijk te kammen is door twee redenen. De
eerste reden is het over elkaar wrijven van ruwe haren, dat veroorzaakt
schade aan het haaroppervlak. Ruw haar zorgt voor meer wrijving dan
gladde haren, wat een nog ruwer gevoel veroorzaakt en het moeilijker
maakt om te kammen. Om haar zachter te maken, moeten shampoos actieve
elementen bevatten zodat ruw haar zachter wordt en zo ook minder
wrijving veroorzaken.
De tweede oorzaak is een negatieve lading
die ontstaat aan het haaroppervlak, dit zorgt ervoor dat haren elkaar
afstoten. Om dit probleem op te lossen, moeten shampoos ontwikkeld
worden met positieve deeltjes, om zo een zachter gevoel te creëren.
Maar de juiste formule om een eind te maken aan 'bad hair days' zal ook
rekening moeten houden met externe factoren als vochtigheid en
kleverigheid, zeggen de onderzoekers.
Natuurlijker "De
vraag naar producten om haar natuurlijker te laten lijken, groeit
steeds meer", zegt een van de onderzoekers. "We kunnen nu talloze
vrouwen helpen met dit eerste onderzoek dat de krachten meet die
haarvezels op elkaar uitoefenen. Slecht vallend haar is namelijk voor
vele vrouwen een reden om een hele dag slecht in het vel te zitten."
(br.Nina)
Kant associëren we haast automatisch met onze grootmoeders, Madonnna in
de jaren '90 of nonnen. Maar deze herfst kent kant een 'revival'. Prada
besliste dat deze stof niet langer vulgair of ouderwets is en de rest
van de modewereld volgde.
Luxe Prada
merk bewijst dat kant een luxueuze en geen vulgaire stof is, de
ontwerpster gingen aan de slag met stijlvolle bloemenpatronen. Prada
maakt donkere jurken met daaronder een stof in huidskleur zodat het
lijkt of je er niets onder aan hebt. Het merk houdt zich aan zwart,
Armani experimenteert met kleuren als blauw en combineert met zwierige
jurkjes.
Suggestief Als je deze trend wil
kopiëren, kies je best voor een zwarte jurk helemaal uit kant of een
stuk met enkele details. Het mag best wel wat suggestief zijn en je mag
bijvoorbeeld wat lingerie laten zien, zolang het niet ordinair wordt.
Helemaal stijlvol is een blouse met een subtiel detail als een
kantkraag.
De Amerikaanse modebijbel 'Vogue' wijdt in het nieuwe nummer een speciaal artikel aan de meest invloedrijke mode-Belg. Is dat dan Dries Van Noten? Of Walter Van Beirendonck? Nee: Martin Margiela. Een Limburger die zo onzichtbaar is dat velen eraan twijfelen of hij wel echt bestaat. Voor het grote publiek is hij een onbekende, voor ingewijden een held. Feit is dat Martin Margiela (51) al twintig jaar in de mode actief is. Een jubileum dat in september gevierd wordt met een grote tentoonstelling in het Antwerpse ModeMuseum, en dat de belangrijkste internationale kranten en tijdschriften ertoe brengt de in Leuven geboren Limburger te eren.
Vogue doet het in september, de Britse Independent in juli en de International Herald Tribune deed het in de lente. Wie in die artikels op zoek gaat naar foto's of straffe uitspraken van Margiela, komt van een kale reis terug. Want de man heeft zich in al die jaren nog nooit laten fotograferen en hij geeft ook geen interviews. Alleen per fax wil hij nog wel eens op vragen antwoorden. Dus gaat Margiela door het leven als 'de onzichtbare superster van de mode'.
Maar hij bestaat. Dat kan zijn broer Luc beamen, die een kapsalon uitbaat in Genk. En dat bevestigt ook Kaat Debo van het ModeMuseum, glimlachend. 'Ik heb hem al ontmoet. Hij wil alleen niet dat de aandacht gefocust wordt op zijn persoon.'
Margiela studeerde in 1979 af aan de Antwerpse Mode Academie. Vaak noemt men hem de zevende van de Antwerp Six : de groep ontwerpers die België op de modekaart plaatste en die beroemde namen telt als Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester en Dries Van Noten.
Van 1984 tot 1987 werkte hij als assistent van Jean Paul Gaultier, vooraleer hij in 1988 met Maison Martin Margiela zijn eigen modehuis oprichtte in Parijs. In 1989 presenteerde hij zijn eerste damescollectie en in 1998 zijn eerste mannenlijn.
Van enige naamcultus is de man wars: het etiket in zijn kleren is wit, zonder opschrift, en is met vier steken vastgenaaid.
In 1998 maakte Margiela een opvallende promotie toen hij werd benoemd als creatief directeur van de damescollectie van Hermès. In 2003 legde hij zich weer volledig toe op zijn eigen huis.
'Iedereen is door Margiela beïnvloed', bekende de populaire Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs eerder dit jaar. 'Van Jil Sander, tot Prada en John Galliano.'
Kaat Debo sluit zich daarbij aan. 'Margiela heeft een heel eigen visie. Hij zet zich af tegen wat in de modewereld gebruikelijk is: de cultus van sterren, gezichten en topmodellen. Hij stelt het systeem achter de mode in vraag. Wil geen slaaf zijn van trends. Vandaar dat hij vaak enkele seizoenen voortborduurt op eenzelfde idee.'
'Maar het knappe is dat hij zich daarbij toch niet in de marge heeft geplaatst. Het zou makkelijk zijn om te staan roepen van aan de zijlijn, maar dat doet hij bewust niet. Hij heeft van binnenuit zijn eigen visie ontwikkeld.(br.Het Nieuwsblad)
Een op drie mannen helpt zijn partner soms bij het ontharen. Verder
blijkt uit Nederlands onderzoek dat haast alle vrouwen zich ontharen.
Ontharen 99
procent van de vrouwen onthaart zich wel eens. Tweederde doet dat
minstens een keer per week. De populairste streek om te ontharen zijn
de oksels, gevolgd door de bikinilijn en de benen. Bij de mannen helpt
27 procent zijn partner bij het ontharen, 8 procent doet dat
regelmatig. 15 procent helpt niet, maar zou dit wel graag willen, zegt
rtl.nl.
Bikinilijn Als vrouwen hun
bikinilijn in model houden, kiest een derde voor een driehoekje. Maar
ook een smal streepje is populair met 29 procent. Een op de vijf dames
wisselt wel eens van model bij de bikinilijn.
Het grootste
deel van de mannen (92 procent) stelt het op prijs dat een vrouw haar
bikinilijn onderhoudt. Een kwart van de mannen vindt een ongeschoren
vrouwelijke schaamstreek geen probleem, 16 procent daarentegen vindt
het niet netjes. Mannen verkiezen met 21 procent een volledig onthaarde
schaamstreek.
Je hoeft geen fortuin te spenderen aan een uitgebreide
schoenencollectie. Een vrouw heeft namelijk slechts 8 paar
verschillende soorten nodig. Met deze essentiële schoenen, kun je elke
situatie en gelegenheid aan.
Platte ballerina's Je
kunt kiezen uit een paar uit leder of stof, prints of een felle kleur.
In de zomer combineer je ballerina's met zowat alles: shorts, rokjes,
jeans en zelfs een capribroek. Het zijn ook de ideale schoenen om te
wandelen. Als je voor een chiquere versie met bijvoorbeeld pailletjes
kiest, maken ze je party-outfit helemaal af.
Klassieke zwarte pumps Zwarte, lederen pumps zijn ideaal voor een sollicitatiegesprek en meetings. Maar je kunt ze ook dagelijks voor het werk dragen.
Enkellaarsjes Enkellaarsjes
zijn ideaal voor in de lente en de herfst. Je kunt ze ook met zowat
elke outfit combineren. Kies voor een trendy paar maar in een neutrale
kleur als zwart of bruin en voor een stevig materiaal.
Klein hakje Schoenen
met een klein hakje zitten heel comfortabel, maar zijn net dat ietsje
chiquer dan platte schoenen. Ze geven je ook een elegantere houding en
maken je outfit vrouwelijker. Je hebt een enorm aanbod van schoenen met
klein hakje: pumps, laarzen en enkellaarsjes.
Laarzen Je
hebt een ontzettend grote keuze aan laarzen. Kies dus voor een paar dat
bij je past. Omdat laarzen vaak een investering zijn, kies je best voor
een tijdloos ontwerp. Ze zijn heel veelzijdig, in de winter kun je ze
zowel dragen over je skinny jeans als op een mooi rokje.
Sportschoenen Kies
een paar sportschoenen die passen bij de sport die je beoefent. Als je
volleyball speelt of aan aerobic doet, koop je schoenen geschikt voor
sportzalen. Hierbij is het niet belangrijk dat je op het uiterlijk let,
maar wel op de steun en comfort die de schoen biedt.
Relaxschoenen Na
een lange werkdag heb je ook makkelijke schoenen nodig. Kies voor een
paar waarmee je in de winter lekker warm in huis kunt rondlopen. Het
moeten schoenen zijn die je meteen aan relaxen doen denken.
Extravagant Elke
vrouw heeft recht op een schoenen die ze in een onbezonnen bui kocht.
Of het nu schoenen zijn met een hak van meer dan 10 cm of fel oranje
exemplaren, jij mag kiezen. Meestal word je meteen verliefd op deze
schoenen en brengen ze het gekke in je naar boven. (ep)(br.Nina)
Percy Irausquin overleed woensdag plotseling op 39-jarige leeftijd
Hij ontwierp de trouwjurk van Katja Schuurman, de galajurk die regisseuse Suzie Templeton naar de Oscar-uitreiking droeg en de jurk waarin actrice Maryam Hassouni een Emmy Award in ontvangst nam. Beroemdheden lopen en masse weg met de supervrouwelijke en kleurrijke creaties van modeontwerper Percy Irausquin. Modekenners noemen hem in één adem met Nederlandse topontwerpers als Mart Visser, Viktor & Rolf en Frans Molenaar. Badkamer Woensdag overleed hij plotseling op 39-jarige leeftijd, na een ongelukkige val in zijn woning. Het is een zwarte dag voor de mode-industrie, reageerde een woordvoerder van MODINT, de ondernemersvereniging van de mode- en interieurbranche.
Zijn ex-vriend Arjan Mallie trof Irausquin gisteren dood aan op de vloer van diens badkamer. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat hij is uitgegleden. Mallie werd ongerust toen Percy al anderhalve dag onbereikbaar was. Uiteindelijk ging hij samen met de politie Irausquins huis in Amsterdam binnen. Fashion Week Percy Irausquin (1969) werd geboren op Aruba. Zijn liefde voor mode kreeg hij met de paplepel ingegoten: hij groeide op met vijf zussen. Op zijn 21ste, toen hij na twee jaar hard werken in een kledingwinkel genoeg geld bij elkaar had gespaard, verhuisde Irausquin naar Nederland. Hij volgde de MBO-opleiding Kleding en Mode, studeerde aan de Rietveld Academie en voltooide daarna de gerenommeerde modeopleiding aan het Fashion Institute in Arnhem.
Irausquins grote doorbraak kwam in 2001. Toen won hij de Frans Molenaar Coutureprijs, die jaarlijks wordt toegekend aan een jonge talentvolle modeontwerper. In 2005 debuteerde hij op de Fashion Week. Vanaf dat moment stond hij bekend om zijn hypervrouwelijke signatuur: blote ruggen, ragfijne bandjes, strikken, linten en ruches. Zijn missie was vrouwen er zo optimaal mogelijk uit te laten zien. Blue Blood Maar behalve loftuitingen en een prijzenregen kende Irausquin ook tegenslag in zijn carrière. Vorig jaar beëindigde zakenpartner Steve te Pas, bekend van het spijkerbroekenmerk Blue Blood, hun samenwerking. Irausquin moest daardoor noodgedwongen zijn boetiek in de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat sluiten. Erger nog: de ontwerper mocht zijn eigen naam niet meer gebruiken. De bodem verdween onder mijn voeten, zei hij destijds in De Telegraaf. Ik sloot me thuis op, keek alleen nog maar tv en liet mijn baard staan. Ik heb emmers vol gehuild.
Maar Irausquin krabbelde weer op en ging onder de nieuwe naam PRC Collection verder. Met behulp van de Zantman Modegroep kon hij weer doen waar hij zo briljant in was: een prêt-à-porter-collectie ontwerpen. In mei dit jaar won Irausquin nog de Designer of the Year Award en gisteren werd voor zijn overlijden bekend werd aangekondigd dat de Amsterdammer ook genomineerd is voor de Dutch Fashion Award. Angelique Westerhof, directeur en oprichtster van de Dutch Fashion Foundation, is geschokt. Zijn dood is een groot verlies voor de Nederlandse mode. Ik ken hem al sinds zijn studietijd in Arnhem. Toen was hij al geniaal. Zijn stage bij Christian Lacroix is erg belangrijk geweest, bij dat modehuis leerde hij zijn techniek. Ik betreur het zeer dat zijn invloed op de internationale mode nooit tot volle bloei zal komen, maar ik ben blij dat hij zich altijd heeft kunnen ontwikkelen. En hij blijft genomineerd voor de Award. Full Bloom Cécile Narinx, hoofdredactrice van het modeblad Elle: Ik heb Percy woensdag nog gebeld, maar hij nam niet op. Nu snap ik waarom. Hoewel Narinx hem niet de vernieuwendste ontwerper vond, liet hij volgens haar de zon schijnen op de catwalk. Percy hield van vrouwen met wapperend haar, pronte boezems en ruisende rokken in felle snoepjeskleuren. Narinx vindt het doodzonde dat Irausquin op zon on-glamoureuze manier moest sterven. En net nu hij zijn leven weer op de rails had. Ook modefotograaf Herman van Gestel noemt het moment cru. Percy heeft hard gevochten, en hij was geslaagd. Naast talentvol was hij een lieve en dappere man. Zijn collegas waren dol op hem.
Eind vorige maand presenteerde de couturier tijdens de Amsterdam International Fashion Week zijn nieuwe collectie Full Bloom. Modejournaliste Milou van Rossum beoordeelde in de Volkskrant de meeste ontwerpen als geslaagd: feestelijk, zwierig, sexy en vaak balancerend op het randje van de goede smaak. Irausquin zelf omschreef zijn collectie als kleurrijk, luchtig en een hele hoop seks. Met deze eerste prêt-à-porter-lijn hoopte hij Nederland te veroveren. Ik wil dat alle mooie meisjes in mijn jurken lopen. Het moet een soort Percy-leger worden. Afscheid Percy zal worden begraven op zijn geboorte-eiland Aruba. Daar zal een katholieke mis plaatsvinden voor Arubaanse vrienden en familieleden. Dat heeft Thijs Willekes, woordvoerder van de modeontwerper, vrijdag laten weten.
In Nederland wordt begin september een herdenkingsdienst georganiseerd. "Die is bedoeld voor mensen die hem een warm hart toedroegen", vertelt Willekes, die eveneens werkzaam is als visagist. De dienst zal alleen toegankelijk zijn voor genodigden. "Anders wordt het een chaos." Momenteel wordt gezocht naar een geschikte locatie in Amsterdam.
Wanneer de begrafenis precies plaatsvindt, blijft onduidelijk. Vrijdag wordt sectie verricht op het lichaam van de modeontwerper, die donderdag dood werd aangetroffen in zijn woning in Amsterdam. Het onderzoek moet duidelijk maken waaraan de couturier is gestorven. Vooralsnog wordt aangenomen dat hij is uitgegleden in zijn badkamer.
Het grote publiek kan vrijdag afscheid nemen van Percy, die bekendstaat om zijn kleurrijke en vrouwelijke ontwerpen. In zijn atelier in Amsterdam-Zuidoost ligt tot 19.00 uur een condoleanceregister. Ook op de website van zijn pret-à-porterlabel Collectie PRC kunnen reacties worden achtergelaten.
De gewone zwarte legging is helemaal uit. Wil je deze herfst trendy een
rokje of short aantrekken, dan combineer je dit met een kleurrijke
panty. Schitter met kleuren als oker, koraalrood en mosgroen. Daarnaast
vind je veel drukke patronen en kanten details.
De
panty vervangt de legging van afgelopen herfst, meldt elle.nl.
Ontwerpers van onder andere Chanel en Dolce & Gabbana lieten al hun
creativiteit los op de vrouwenbenen.
Bonte kleuren Laat
je benen deze herfst opvallen en combineer een rokje met een panty in
warme herfsttinten als oker, mosgroen en rood. Drukke patronen als
kleurrijke bloemen of opvallende ruiten en kanten exemplaren zijn ook
trendy, maar dit moet je wel met veel zelfvertrouwen dragen. Eerder
iets voor waaghalzen, dus. Punk is helemaal in deze herfst en met een
ladder in je panty maak je deze look helemaal af. (br.Nina)
Katie Holmes heeft de jurk die ze maandag droeg tijdens de première van
de Amerikaanse film 'Tropic Thunder' zelf gemaakt. De actrice ontwierp
de blauwe creatie samen met haar styliste Jeanne Yang. Dat vertelde een
woordvoerder van Holmes aan het Amerikaanse tijdschrift People.
De
donkerblauwe jurk bestaat uit een gestrookt bovenlijfje van leer en een
kokerrok tot over de knie. De succesvolle creatie van Holmes en haar
stylist betekent niet dat de 29-jarige actrice zich volledig op het
ontwerpen van kledingstukken stort. Volgens haar woordvoerder is het
een eenmalig ontwerp en werkt de brunette niet aan een eigen
kledinglijn.
Holmes woonde maandag in Los Angeles de première
bij van de Amerikaanse actiekomedie 'Tropic Thunder'. Manlief Tom
Cruise vertolkt de rol van grofgebekte filmproducent Les Grossman in de
komedie. (br.hln)
De plannen om graatmagere modellen van de Londense catwalk Fashion Week
te weren werden tegengehouden door de organistoren. Milaan, New York en
Parijs volgden achteraf het voorbeeld van Londen.
Boycot Een
tijdje geleden werd het initiatief geopperd dat modellen verplicht
worden een certificaat te hebben van de dokter dat de meisjes gezond
verklaarde. Hebben ze dit niet, komen de meisjes de catwalk niet op.
Deze plannen kregen veel steun van de Britse regering. Maar het
voorstel werd door de organisatoren van de Londense Fashion Week
verworpen, daarna weigerden ook New York, Paris en Milaan hier aan mee
te werken. Vertegenwoordigers van de drie laatste steden vrezen dat de
modellen de shows zullen boycotten als ze straffen krijgen wanneer ze
niet gezond blijken te zijn.
Aanbevelingen Vertegenwoordiger
van New York Steven Kolb: "We bekeken maatregelen als certificaten van
dokters en het controleren van hun BMI'. Maar we beslisten dat het niet
aan ons was om aanbevelingen te maken. Het is fout een meisje te
dwingen tot een lichamelijk onderzoek, zeker omdat de signalen van
gezondheidsproblemen bij modellen niet altijd duidelijk zijn."
Prijs Eerder
al liet de modewereld haar ontevredenheid blijken over maatregelen als
het certificaat. Het was vooral de prijs waar moeilijk over werd
gedaan. Per model zouden organisatoren jaarlijks tussen de 300 en 600
euro moeten betalen voor een certificaat van de dokter. (ep)(br.hln)