Jaloers op outfit? Nieuwe app zal tonen waar je die vindt
Jaloers op outfit? Nieuwe app zal tonen waar je die vindt
Er is goed nieuws voor iedereen die wel eens verliefd wordt op kleren van een presentatrice op televisie, maar die achteraf nooit kan vinden. Zo zou er een nieuwe app in ontwikkeling zijn die jou onmiddellijk kan vertellen waar een bepaald kledingstuk vandaan komt.
De nieuwe technologie werd ontwikkeld door de ontwerpers van 'Shazam'. Die app heb je misschien wel al eens gebruikt om te weten te komen van wie een bepaald liedje op de radio was. Nu zou dat ook werken met kledingstukken.
Bovendien is het volgens de ceo van Shazam, Andrew Fisher, helemaal geen verre toekomstmuziek. "We zijn nu al in staat om een product in een televisieshow te identificeren. Als iemand de nieuwe app gebruikt, kan hij of zij met een klik te weten komen van waar de jurk van de presentatrice komt."
De jurkenherkenning maakt deel uit van een groter project, dat Fisher 'media engagement' noemt. "We maken het makkelijker voor consumenten om zich te verbinden met een merk of een stuk inhoud waarin ze geïnteresseerd zijn. Dat kan zowel werken bij televisieprogramma's als bij reclames", vindt hij.
Helaas voor de fashionista's onder ons die niet kunnen wachten tot de app gelanceerd wordt: Fisher hield zijn lippen stijf op elkaar over een mogelijke lanceringsdatum. We zullen dus nog wat geduld moeten hebben... (br.hln)
Styliste Lysa Cooper blijft trouw aan haar motto: "The higher the heel, the better you feel". Om het zelfvertrouwen van zangeres Rihanna - letterlijk - op te krikken, mikt ze steevast op torenhoge hakken.
"Hoe hoger de hak, hoe beter je jezelf voelt. Eens je die schoenen aanhebt, wil je ze nooit meer uitdoen. De pijn moet je maar verbijten", stelt Lysa Cooper, styliste van onder meer Rihanna, Beyoncé en Shakira. Naast het vergroten van Rihanna's gestalte, heeft Cooper de excentrieke zangeres ook al kunnen overtuigen te kiezen voor een kort pixiekapsel. "Lange haren proberen onderhouden is een val waar veel zwarte vrouwen in trappen", klinkt het.
Tot slot geeft Cooper nog een vreemd trucje mee om zonder te passen te achterhalen of je in een broek kan: "Het is misschien een beetje bizar, maar wanneer je de taille van de broek helemaal rond je hals krijgt, is dat meestal je broeksmaat". Uittesten, die handel! (br.hln)
Vera Wang leverde de trouwjurken van Mariah
Carey, Victoria Beckham en Kim Kardashian, dus is het logisch dat haar
ontwerpen erg gewild zijn. Maar in China heeft de bekende designer zich
de woede van heel wat aanstaande bruidjes op de hals gehaald. Daar liet
de 63-jarige vrouwen namelijk betalen om haar jurken te passen. Een
maatregel die ze ondertussen, door de aanhoudende kritiek, weer heeft
afgeschaft.
De ontwerpster rekende de Chinese bruidjes maar
liefst 3.000 yuan of zo'n 375 euro aan om gedurende 90 minuten jurken te
passen in haar winkeltje in Shanghai. Naar eigen zeggen was zo'n
maatregel noodzakelijk om kopiëren te voorkomen.
Het hield de
toekomstige bruidjes alleszins niet tegen om een pasbeurt te regelen,
met heel wat vrouwen die zelfs maanden op voorhand een afspraak boekten
met de ontwerpster. Maar de lokale pers pakte Wang hard aan over de
maatregel, vooral omdat ze zelf een Chinese Amerikaanse is én haar
ouders geboren werden in Shanghai. Ook op Twitter regende het klachten,
waardoor Wang besloot om de 'afspraaksalarissen' wereldwijd af te
schaffen in al haar bruidswinkels.(br.hln)
Het T-shirt bestaat voor de volle 100 procent uit krokodillenleer.
Fans van Hermès hebben een nieuw it-item waar ze naar kunnen verlangen: een shirt ter waarde van 91.500 dollar.
Wat je voor die prijs krijgt? Geen prachtig, vernieuwend design, wel een gewoon uitziend lederen shirt dat volledig van krokodillenleder is gemaakt. Niet erg knap, peperduur en nog eens aanstootgevend voor dierenrechtenactivisten ook.
Tweedehands- en vintage kledingstukken zijn
helemaal in de mode door hun tijdloze look en omdat ze erg draagbaar
kunnen zijn. De leukste koopjes vind je echter niet zomaar, want je moet
er vaak lang naar zoeken. Met de juiste tips in het achterhoofd, weet
je toch moeiteloos door tweedehandswinkels te gaan en naar huis te
wandelen met de tofste ontdekkingen.
1) Een belangrijke tip die
ik je kan geven is dat je je moet openstellen. Je kan soms echt
tientallen winkels doorlopen zonder iets te vinden dat je echt leuk
vindt. Blijf dan niet bij de pakken zitten, maar stel jezelf open voor
alles wat in de winkels hangt. Wanneer bv. de zakken van een blouse je
niet aanstaan, dan kan je ze achteraf nog zelf aanpassen. Een beetje DIY
mag altijd.
2) Let op de prijs-kwaliteitverhouding. De stukken
in vintage winkels hebben al zeker één of misschien zelfs meerdere
eigenaars gehad. Ziet een stuk er oud en versleten uit, dan wil je er
geen gat in je portemonnee aan overhouden. Let ook op vlekken, want die
krijg je er nooit meer uit.
3) Gun jezelf de tijd om door alles
te gaan en pas vooral voordat je iets koopt! In tweedehandswinkels
liggen maten door elkaar en snits die in het verleden populair waren,
kunnen in tussentijd veranderd zijn. Het is beter om miskopen te
vermijden en daarom ga je best even de paskamer binnen voordat je langs
de kassa passeert.
4) Het is ook goed om eens te kijken naar de
mannenkleren. Het kan eens gebeuren dat stukken in de verkeerde afdeling
terecht komen. En wie weet, misschien haal je ook inspiratie uit de
mannenkleding?
5) Ik denk dat dit wel de belangrijkste tip is die
ik je kan meegeven: blijf proberen! Als je na een dag winkelen niets
hebt gevonden, dan moet je het de volgende keer gewoon weer proberen.
Wie weet heb je dan meer geluk.
Goed nieuws voor zwetende mannen: dit kostuum verslindt vieze geurtjes
Goed nieuws voor zwetende mannen: dit kostuum verslindt vieze geurtjes
Niet alleen vrouwen hebben af en toe last
van zweetplekken en een vervelende lichaamsgeur, ook mannen krijgen
ermee te maken. Zeker in de zomer hebben zij problemen, want vaak is het
verplicht om op kantoor een kostuum te dragen. Gelukkig heeft de Britse
keten Marks & Spencer daar nu een oplossing voor gevonden: kostuums
en blazers die de vieze geurtjes verslinden.
Dat komt omdat er
onder de oksels van de nieuwe ontwerpen 'DeoTags' bevestigd zijn. Die
werden gemaakt door Odegon, een bedrijf dat zich bezighoudt met het
ontwikkelen van oplossingen tegen vieze geurtjes.
De inovatieve
lapjes op de kostuums zijn gemaakt van nano-poreus materiaal, dat
ontwikkeld is om de moleculen van de lichaamsgeur te absorberen én
vervolgens te neutraliseren. Zo voorkomen ze onaangename geurtjes.
Maar
hoewel dat materiaal nu pas in de winkels terechtkomt, is het helemaal
niet aan zijn proefstuk toe. Integendeel zelfs, want tijdens de Tweede
Wereldoorlog werd het materiaal al gebruikt in gasmaskers die moesten
beschermen tegen chemische aanslagen.
Het nieuwe gebruik van de
stof zal natuurlijk geen levens redden, maar kan het leven wel
aangenamer maken voor mannen die last hebben van een vervelende
lichaamsgeur. Zij kunnen vanaf komende maand bij M&S terecht voor
een 'Man Superlite Suit' (179 pond of zo'n 210 euro) of een 'Man
Performance Blazer' (99 pond of zo'n 116 euro).
Volgens de
ontwerpers van Odegon hoef je ook niet bang te zijn dat de ingewerkte
deostukjes na een tijdje niet meer werken. "Ze blijven werken zolang het
kledingstuk meegaat, zelfs na enkele wasbeurten", klinkt het. "De
moleculen van de lichaamsgeur worden geabsorbeerd en gevangen genomen in
het materiaal, tot het kledingstuk gewassen wordt. Dan worden de
moleculen verwijderd, zowel bij het wassen met de hand, in de machine
als bij de droogkuis." (br.hln)
Karl Lagerfeld is een vat vol verrassingen. Wat we echter nog niet wisten van de Chanelkeizer is dat hij 'life in plastic' net zo fantastisch vindt als Barbie. Dat leiden we althans af uit zijn collectie voor het Braziliaanse schoenenmerk Melissa, waarvoor hij niet één maar direct vier exclusieve schoentjes ontwierp. Niet erg bijzonder, ware het niet dat de schoenen volledig uit plastic zijn.
Lagerfeld zou natuurlijk Lagerfeld niet zijn, mocht hij geen bijzondere touch geven aan zijn schoenencollectie. Zwart, roze en goud domineren, maar het opvallendste kenmerk is ongetwijfeld de hak in de vorm van... een heerlijk ijsje. En dan is het nog niet zomaar het eerste het beste ijsje, maar wel eentje met een trendy roze glitterbol (zie foto onderaan).
"Ik heb nog nooit op deze manier met plastic gewerkt", legt Lagerfeld himself uit in het exclusieve tijdschrift van het Braziliaanse schoenenmerk. "Ik ben nochtans gewend om met traditionele technieken te werken voor Fendi, Chanel en Lagerfeld shoes", vervolgt de Keizer. Waar hij zijn inspiratie haalde? Eenvoudig: het geboorteland van het merk, Brazilië: "Ik heb geprobeerd om de Braziliaanse 'joie de vivre' erin te steken."
Hoe origineel zijn collectie nog mag zijn, het gezicht dat hij koos om zijn plastic schoentjes te promoten, is allesbehalve een verrassing: Cara Delevinge. Het Britse topmodel is namelijk Karls muse bij uitstek. Al is Lagerfeld zeker niet de enige die tuk is op Cara. Afgelopen modeweken dook ze zowat op bij alle grote namen en sinds kort is ze ook het gezicht van de beautylijn van Yves Saint Laurent. Delevinge is met andere woorden goed op weg om dat andere Britse model Kate Moss helemaal te doen vergeten.
Binnenkort mogen we ongetwijfeld nog meer plastic schoentjes van Lagerfeld verwachten. Zo sloot hij een deal met het merk voor vier seizoenen. Mocht de 79-jarige ontwerper dan toch ooit in een bui van inspiratieloosheid belanden, moet hij echter niet wanhopen. Samen met hem sloten immers nog andere grote namen een deal met Melissa, zoals Jason Wu, Vivienne Westwood en model Alessandra Ambrosio. (br.hln)
Deze onbekene modellen verdienen meer dan 20.000 euro per maand
Deze onbekene modellen verdienen meer dan 20.000 euro per maand
Gemma Anderson en Katie Bennett
Er zijn een aantal supermodellen die
tot 23.500 euro per week verdienen, maar van wie jij (en heel wat
anderen) nog nooit gehoord hebt. Dat komt omdat ze niet meedoen aan
campagnes voor grote namen of te zien zijn op te catwalk. Nee, deze
meisjes verdienen hun boterham door te poseren voor online
kledingwinkels.
Verwonderlijk is dat niet als je weet dat er in
Groot-Brittannië jaarlijks 6,5 miljard pond (of 7,6 miljard euro)
uitgegeven wordt in deze kledingshops. Dat is een zesde van het totale
bedrag dat daar jaarlijks uitgegeven wordt aan mode.
En die
websites, zoals Asos, Littlewoods en Marks & Spencer, doen allemaal
een beroep op hetzelfde handvol modellen. Zo zijn Kirstie Bennett, Gemma
Sanderson, Leomie Anderson, Portia Okotcha en Jamie Gunns ondertussen
al online supermodellen geworden. Daarmee worden ze niet alleen steeds
bekender bij het grote publiek, maar verdienen ze ook handenvol geld.
Dat
kan zelfs oplopen tot 20.000 pond (of zo'n 23.500 euro) per week. Maar
als je weet dat Littlewoods online ongeveer vijf jeansbroeken op één
minuut in meer dan 200 modellen verkoopt, is het duidelijk dat het
perfecte model om die broeken aan te prijzen essentieel is.
En
dat mag iets kosten, want het perfecte model is niet zo eenvoudig te
vinden. "Online modellen zijn helemaal anders dan 'gewone' modellen",
weet Annette Koonjean van FM Models. "Ze moeten in staat zijn om mensen
met heel verschillende achtergronden aan te trekken. In essentie gaat
het om het opwekken van sympathie. En ze moeten tegelijkertijd
glamoureus én bereikbaar zijn."
"Een goed online model moet ook
in staat zijn om aan een zeer snel tempo te werken", voegt Lindsey
Baldock van Nevs Model Management daar nog aan toe. "Ze moeten zich heel
vaak andere outfits aantrekken, moeten goed bewegen voor de camera,
moeten veelzijdige looks hebben en veel energie."
Het is dus
zeker niet zo dat deze modellen makkelijk geld verdienen. In tegendeel,
want de meisjes moeten lange uren werken en de shoots zijn veel minder
glamoureus dan die op exotische locaties voor modemagazines.
Maar
eens je erin slaagt om een online model te worden, kan de toekomst je
wel toelachen. Zo heeft onderzoek aangetoond dat het verdwijnen van
bepaalde modellen op websites, bijvoorbeeld omdat hun contract eindigt
of omdat een kledingstuk uitverkocht is, de verkoop erg kan doen dalen.
Een
goed voorbeeld van het succes van de online modellen is het hipste
model van vandaag: de Britse Cara Delevingne. Vorig jaar was ze het
model van een Asos-kledinglijn voor tieners en twintigers, wat haar
carrière een enorme boost heeft gegeven. Zo was op de afgelopen
modeweken het meest gevraagde model. (br.hln)
Ter ere van de honderdste verjaardag
van de allereerste Chanel-boetiek regisseert Karl Lagerfeld een kortfilm
over het leven van de legendarische Coco Chanel, met Keira Knightley in
de hoofdrol.
Door in de huid te kruipen van Coco Chanel treedt
Keira Knightley in de voetsporen van Audrey Tatou, die haar rol in 'Coco
before Chanel' prachtig vertolkte.
Het verhaal neemt je mee naar
het Franse Deauville van de 20ste eeuw. Speciaal voor de kortfilm
werden twee gedetailleerde retro sets in elkaar gebokst. De première van
Lagerfelds kortfilm wordt verwacht in mei. (br.hln)
Goed nieuws voor dames die graag pronken
met knalrode lippen. Recent onderzoek toont namelijk aan dat rode
lippenstift razendsnel enkele jaren van de teller veegt. Zo zou het
sterke contrast tussen gezichtskenmeren en teint toeschouwers onbewust
doen denken dat je jonger bent.
Geen wonder dat zoveel vrouwen al
generaties lang grijpen naar rode lippenstift. Onderzoekers aan het
Gettysburg College ontdekten namelijk dat een verhoogde roodheid op de
lippen je gezicht jonger maakt omdat het onbewust geassocieerd wordt met
gezondheid en schoonheid.
"Anders dan bijvoorbeeld rimpels, zijn
we er ons niet van bewust dat we ook de lippen gebruiken als richtpunt
voor het schatten van iemands leeftijd", verklaart professor Richard
Russell.
In een eerste experiment werd gekeken naar 289 gezichten
van mensen tussen 20 en 70 jaar oud. Wanneer we ouder worden, verbleken
onze lippen, ogen en wenkbrauwen, terwijl de huid steeds donkerder en
roder kleurt. Hierdoor wordt het contrast tussen onze gezichtskenmerken
en huid steeds flauwer. Het verschil in roodheid tussen lippen en huid
neemt af, net als het overduidelijke contrast tussen wenkbrauwen en
voorhoofd.
Hoewel compleet onbewust, maken onze hersenen gebruik
van deze signalen om te gokken hoe oud iemand is. Dat werd bevestigd in
een tweede experiment. Meer dan 100 deelnemers kregen foto's
voorgeschoteld waarop de contrasten in het gezicht vooraf bewerkt
werden. Verhoogde contrasten deden de toeschouwers kiezen voor een
jongere leeftijd, terwijl het vervagen ervan de gezichten ouder deed
lijken. (br.hln)
We weten allemaal dat het beter is om een
puistje niet uit te knijpen, maar om het met rust te laten. Maar soms
moet je er gewoon zo snel mogelijk van af geraken, bijvoorbeeld met een
spannende date in het vooruitzicht. Gelukkig bestaat er ook een methode
om het puistje weg te halen zonder te knijpen, zodat je littekens kan
vermijden.
In de eerste plaats is het belangrijk dat je nagaat of
het puistje wel klaar is om verwijderd te worden. Dat is het geval als
het er al een paar dagen staat én als het een witte kop heeft.
Knijp
het puistje zeker niét uit als het rood is, als het gaat om acne, als
er geen duidelijke witte kop is of als het net opgekomen is. Wat je op
zo'n moment wel kan proberen, is een behandeling met benzoylperoxide
(zonder voorschrift verkrijgbaar bij de apotheek in de vorm van een
gel).
Als je beslist om het puistje wel aan te pakken, moet je je
er bewust van zijn dat het uitknijpen littekens of roodheid op je huid
kan achterlaten. Gelukkig is er ook een techniek waarbij je niet moet
knijpen. En dat doe je zo:
Stap 1: Maak je gezicht helemaal proper "Dat
wil zeggen: ga eerst onder de douche of was je gezicht grondig", raadt
visagiste Kirbie Johnson aan. "Daarna moet je alle bacteriën verwijderen
aan de hand van een gezichtsreiniger. Je kiest het best voor een
product zonder alcohol, want dat kan je huid doen uitdrogen."
Stap 2: Dep een proper washandje in warm water Daarna
neem je een proper washandje, waarvan je de hoek in warm water dept.
"Het mag niet te heet zijn, want dan verbrandt je huid, maar het moet
wel warm genoeg zijn", aldus Kirbie.
Stap 3: Hou het washandje op het puistje Het
warme washandje wordt naar het puistje gebracht, waar je het houdt tot
het afgekoeld is. Dan weet je dat het tijd is voor de volgende stap.
Stap 4: Beweeg het washandje over het puistje Het
enige wat je doet, is het washandje zo'n vier à vijf millimeter over
het puistje bewegen. "Dat zou ervoor moeten zorgen dat de witte kop weg
is", zegt Kirbie. "Het zal niet bloeden en er zal geen litteken zijn."
Maar
wat als het niet weg is? "Dat kan twee dingen betekenen. Ofwel is het
puistje niet klaar om verwijderd te worden, ofwel moet je de stappen nog
eens herhalen", luidt het advies.
Stap 5: Desinfecteer en breng een zalfje aan Als
het gelukt is, dan is het een goed idee om het puistje te desinfecteren
en een medicinaal zalfje aan te brengen voor je in bed kruipt. Dat zal
je huid kalmeren. "Ook als het niet gelukt is kan je nog voordeel halen
uit zo'n behandeling, bijvoorbeeld met benzoylperoxide", besluit Kirbie.
(br.hln)
Chanelkeizer Karl Lagerfeld valt (even) van zijn troon
Chanelkeizer Karl Lagerfeld valt (even) van zijn troon
Met zijn scherpe kritiek op sterke
dames als Michelle Obama en Adele zouden we haast denken dat Karl
Lagerfeld een foutloos leventje leidt. Niets is echter minder waar, zo
bewijst mister Chanel himself door tijdens een interview zijn eigen
'tekortkomingen' toe te geven.
De Keizer was te gast in de studio
van het magazine Harpers' Bazaar en dit in het kader van hun
YouTube-serie. Journaliste Lauren Brown begon onmiddellijk op te
scheppen met haar trendy vestje. Speciaal voor de gelegenheid had ze
immers een Chanel aangetrokken.
Groot was de verbazing toen
Lagerfeld uit de lucht kwam vallen en plots eerlijk toegaf dat hij het
verschil niet ziet tussen een echte en een valse Chanel: "Ik dacht het
wel, ik dacht het wel", begon de Keizer met een grimas op zijn gezicht.
"Het ziet er althans uit als een Chanel. Maar er zijn zoveel kopieën dat
het evengoed een kopie zou kunnen zijn."
Dit is ongetwijfeld een
van Lagerfelds meest openhartige en eerlijke momenten. Niet dat hij
niet graag kritiek geeft, zeker niet. Maar meestal zijn anderen het
slachtoffer van zijn uitspattingen in plaats van zichzelf. Zo verweet
hij eerder de Britse zangeres Adele al om haar gewicht en moest ook de
froufrou van Michelle Obama eraan geloven.
Verder gaf de Keizer
nog toe dat hij na 30 jaar te ontwerpen voor Chanel nog altijd niet
gewoon is geworden aan alles wat bij een modeshow komt kijken, vooral
achteraf dan. "Ik haat de post-show. Ik voel me een beetje belachelijk,
een arm slachtoffer. Je voelt je een marionet. Ik leg 2,5 uur lang
interviews af in vier talen." Achteraf bekomen van de stress met een
feestje dan maar? "Nee, nee, nee, ik haat het idee alleen al", aldus
Lagerfeld. Eerlijk? We hadden ook niet anders verwacht van de 79-jarige
Chanelontwerper. (b(.hln)
Japanse patissiers maken outfits om van te snoepen
Japanse patissiers maken outfits om van te snoepen
Hoewel de meeste modellen ver weg blijven
koekjes, snoepjes en taartjes, is dat op de catwalkshow van de 'Tokyo
Sweets Collection' helemaal anders. Niet dat de modellen daar volgepropt
worden met al dat lekkers natuurlijk. Ze showen er de eetbare kleren,
die gemaakt werden door negen van Japans grootste patissiers.
Het
was al het vijfde jaar op rij dat de catwalkshow georganiseerd werd,
maar de patissiers hadden duidelijk nog genoeg inspiratie.
De
topchefs zoals Koichi Izumi, Toshihiko Yoroizuka en Hironobu Tsjujiguch
lieten vooral eetbare hoofddeksels zien, met bijvoorbeeld aardbeien en
suikerspinnen erop. Sommigen verwerkten hun lekkernijen dan weer in
handtassen, schoenen en jurken, bijvoorbeeld met een riem van slagroom.
Maar
of al dat lekkers ook even goed is als het eruitziet, valt te
betwijfelen. De creaties worden niet ontworpen om goed te smaken, maar
wel om te dragen.
"Het gaat niet om het maken van een macaron met
de beste smaak, maar wel om hoe mooi die eruit ziet", bekende topchef
Yoroizuka. "Soms maken we de koekjes zelfs wat harder dan normaal. De
bedoeling is om iets te creëren dat er prachtig uitziet en anderen
inspireert."
Collega-patissier Asterique Kouichi Izumi gelooft
dan weer heel sterk in de toekomst van de eetbare mode. "Tot nu droegen
bruidjes vooral hoofdversieringen gemaakt van verse bloemen, maar in de
laatste drie jaar heb ik toch ook al vier à vijf bestellingen gehad
waarbij de bloemen uit snoepgoed werden gemaakt", vertelde hij aan
Reuters.
Voor wie ondertussen al zit te watertanden bij het zien
van deze ontwerpen, is er helaas slecht nieuws. De outfits van de
catwalkshow zijn niet te koop, noch om te dragen, noch om op te eten.
Gucci brengt ecohandtas uit met... een koeienpaspoort
Gucci brengt ecohandtas uit met... een koeienpaspoort
Dat modehuizen de ecotour willen opgaan
in de productie van leren handtassen kunnen we alleen maar toejuichen.
Al doet Gucci dit wel op een erg bizarre manier. Zo is er een ecoversie
op de markt van de bekendste Gucci-tassen met een gratis koeienpaspoort
erbij. Fashionista's kunnen via het rode boekje checken welke weg de koe
van hun tas heeft afgelegd, van de boerderij tot het eindproduct.
Via
het paspoort wil Gucci aan zijn klanten bewijzen dat ze voor de
productie van de handtassen enkel rundvee gebruiken afkomstig van
Braziliaanse fokkerijen. Daarnaast zijn de tassen ook voorzien van het
'Green Carpet Challenge'-label, een project uit 2009 van Colin Firth's
vrouw die via het groene kaartje merken uit de mode-industire beloont
die rekening houden met de ethiek en dierenrechten.
"Dit is de
toekomst van kwaliteitsfashion en geloofwaardige merken", aldus Firth in
de Guardian. "De verantwoordelijkheid opnemen van het begin tot het
einde is een goede zaak", gaat ze verder.
Brazilië is de
belangrijkste uitvoerder van gebruind leder. Ongeveer tien procent van
de totale hoeveelheid wordt uigevoerd naar Italië waar het vel van de
Braziliaanse runderen verwerkt wordt tot Italiaans leder.
Wie een
koeienpaspoort van dichtbij wil bekijken zal een ecologische versie
moeten aanschaffen van Gucci's bekendste handtassen. Momenteel zit er
een pasport bij de Jackie-, Hobo- en Tote-tassen. (br.hln)
Onberispelijk wit en crèmekleurige tinten
overspoelden de catwalk bij de collecties voor komende lente en zomer.
Toch hoef je niet tot volgende maand te wachten om een witte outfit aan
te trekken, want dat kan bij elk weertype. Op voorwaarde dat je rekening
houdt met enkele tips natuurlijk.
Kijk maar naar de outfit van
fashionista Alexa Chung op de Londense modeweek. Zij combineerde er een
ivoorwitte kabeltrui met een vanillekleurige plooirok en was dus van kop
tot teen in de hippe lichte tinten gehuld.
Nog witter was de
outfit van Jessica Alba op de modeweek in New York. De actrice
combineerde een witte broek met rechte pijpen met een shirtje en mantel
in dezelfde kleur. En daar bleef het niet bij, want ze droeg ook een
witte das en clutch-handtas.
Ook Julianne Hough koos al een paar
keer voor een volledig witte outfit. Met een witte rok, een wit bloesje
én een witte blazer bewees de actrice dat je met een volledig witte
outfit kunt scoren.
1. Speel met stoffen Maak je look
interessanter door te spelen met verschillende stoffen. Combineer
gebreide kledingstukken met lederen stuks, kant met jeans en doorzichtig
met mat: alles kan!
2. Ga voor doorzichtig Doorzichtige
stoffen zijn perfect om een moderne, sportieve touch toe te voegen aan
je volledig witte look. Probeer transparante jurken of bloesjes in
combinatie met een wollen/katoenen kleedje of topje.
3. Kies voor getailleerd Aangezien
getailleerde outfits tegenwoordig erg trendy zijn, is het een goed idee
om te investeren in een skinny wit broekpak. Je kan de blazer en de
broek samen dragen, maar ook apart voor minder formele gelegenheden.
4. Combineer met naaktkleurige schoenen De
perfecte schoenen bij je witte of crèmekleurige outfit? Naaktkleurige,
puntige pumps of peeptoes, want die maken je benen langer. Rooney Mara
toont hoe het moet.
5. Voeg zwarte accenten toe Zwarte
accessoires zijn de ideale manier om evenwicht te brengen als een
volledig witte outfit je afschrikt. Kijk maar naar de zwarte schoenen en
minihandtas van Alexa Chung en de schoenen en kraag van Julianne Hough.
Belgische ontwerper Christian Wijnants wint International Woolmark Prize
Belgische ontwerper Christian Wijnants wint International Woolmark Prize
De Belgische ontwerper Christian Wijnants
heeft gisteren de International Woolmark Prize gewonnen op de London
Fashion Week. Dat meldt de Britse editie van modeblad Elle. De prijs is
105.000 dollar (bijna 80.000 euro) waard.
De jury bestond onder meer uit de ontwerpers Victoria Beckham, Donatella Versace en Diane von Furstenberg.
Pretentieloos en tijdloos De
collectie van Wijnants was gebaseerd op met de hand gebreide en met de
hand geverfde stukken, alsook op kleuren geïnspireerd door kristallen en
mineralen. De jury loofde Wijnants werk met merinowol als
"pretentieloos en tijdloos".
De overige finalisten waren Dion Lee
uit Australië, Sophie Theallet uit de Verenigde Staten, Ban Xiao Xue
uit China, Pankaj & Nidhi uit India en Takeshi Kitazawa & Emiko
Sato uit Japan.
De collectie van Wijnants zal onder meer verkocht
worden in Harvey Nichols in Londen, Corso Como in Milaan en Bergdorf
Goodman in New York.
Onder anderen Karl Lagerfeld, Yves Saint Laurent en Dolce & Gabbana wonnen in het verleden de International Woolmark Prize.
"Christian
vond een nieuwe vorm uit en maakte die mogelijk met een industrieel
productieproces", verklaarde Franca Sozzani, hoofdredacteur van de
Italiaanse Vogue en L'Uomo Vogue. "Zijn ontwerpen zijn vleiend,
vrouwelijk en sexy, een moderne interpretatie van wol".
Wijnants:
"Ze vonden dat ik de ontwerper was die wol het beste heeft gebruikt als
hoofdelement van de collectie en ze vonden mijn concept - alles
opbouwen vanuit één simpele witte woldraad - getuigen van creativiteit,
integriteit en respect voor het materiaal". (br.hln)
Het is werken geblazen voor chocolatiers rond Valentijnsdag. Wie
dacht dat ze zich beperken tot overgoten aardbeien en opgevulde harten
heeft duidelijk nog nooit van de Texaanse Andrea Pedraza gehoord. Haar
specialiteit is de eetbare en ontzettend stijlvolle chocolade pump. Ze
is ondertussen uitgegroeid tot de perfecte Louboutin copycat.
Het
decadente snoepgoed met de iconische rode Louboutinzool is verkrijgbaar
in een brede waaier van motieven: van zebraprint tot polkadots.
Je
kan de pumps bovendien nog laten opvullen met andere chocolaatjes voor
een overdosis lekkers of voor wie de schoenen te mooi vindt om op te
eten, uiteraard.
Hoewel echte fashionista's vaak niet kunnen
weerstaan aan deze eetbare designerschoen, zijn het volgens Andrea
Pedraza vooral mannen die haar kassa vullen. Voor één pump betaal je al
snel tussen de 20 en 40 euro. "Ik heb rond valentijn altijd een paar
exemplaren opzij staan voor de laatkomers", klinkt het. (br.hln)
Luxe voor kleine spruiten: de eerste Kids Fashion Week is een feit
Luxe voor kleine spruiten: de eerste Kids Fashion Week is een feit
Het is zover: in maart is het tijd voor de
eerste 'Global Kids Fashion Week' die zal plaatsvinden in Londen. Met
kinderen als Romeo en Harper Beckham als uithangbordje van luxekledij
voor kinderen, was het puur een kwestie van tijd voor ook zij hun eigen
modeweek zouden krijgen.
De Global Kids Fashion Week wil niet
alleen topmerken voor kinderkledij in de kijker zetten, maar ook
opkomende designers een kans geven. Zo zal je onder meer shows kunnen
zien van Junior Gaultier, Little Marc Jacobs, Supertrash, Tommy Hilfiger
en Diesel.
Naast catwalkshows en perfomances zullen er ook
speelse activiteiten voor kinderen en hun ouders zijn, in samenwerking
met het het V&A Museum of Childhood. "Het doel is mensen te
inspireren en te informeren over kindermode, terwijl gevierd wordt hoe
deze tak van de modewereld de voorbije vijf jaar is opengebloeid en
geëvolueerd", klinkt het.
"Kindermode is speels, plezant en
innovatief. We zijn ervan overtuigd dat het een eigen platform verdient.
Daarom zijn we trots om deze eerste global Kids Fashion Week te
ondersteunen. We willen kindermode op de wereldkaart zetten", stelt Alex
Theophanous van AlexandAlexa.com (website met designerkledij voor
kinderen). De opbrengst van de tickets gaat naar
liefdadigheidsinstelling 'Kids Company'. (br.hln)
Staat 'flower' automatisch gelijk aan
'power'? Actrices Anne Hathaway en Marion Cotillard denken ongetwijfeld
van wel. Zo werden beide brunettes onlangs gespot in een hevige bedrukte
bloemenjurk. En ook de haute couture collectie van Chanel stond
volledig in het teken van uitvoerige bloemenprints.
Voor wie
graag alle ogen naar zich toetrekt, is de bloemenjurk uiteraard het
meest volmaakte kledingstuk. Ongetwijfeld speelt deze reden bij
Hollywoodsterren als Hathaway en Cotillard een grote rol, aangezien zij
het op de rode loper telkens opnieuw moeten opnemen tegen honderden
andere celebs die evenees alles uit de kast halen.
'Bommajurk' Toch
vragen wij ons (terecht?) af of je met zo'n bedrukt exemplaar wel in de
positieve manier in de kijker komt te staan. We kunnen er niet aandoen,
maar doet de felle bedrukking jou ook niet denken aan de antieke
keukenschort die je oma draagt om haar patatjes te schellen? Ons alvast
wel.
Klooster Of de print je nu bevalt of niet, het model van
een jurk kan een groot verschil maken. Althans in het geval van
Hathaway die dankzij de korte lengte van haar Erdem-jurk er toch
enigszins in geslaagd is om de ouderwetse bedrukking een moderne touch
te geven. Iets waar Cotillard nog veel van kan leren als ze er niet wil
uitzien als een tienermeisje dat eraan denkt om in het klooster te
stappen.
Als het van Chanel-goeroe Karl Lagerfeld afhangt, zal de
lente en de zomer volledig in het teken staan van deze 'bommaprint'. Zo
stuurde hij onlangs tijdens de haute couture show in Parijs
verschillende modellen de catwalk op in fel bedrukte jurken.
Haast
jij je binnekort naar de winkel om jouw perfecte exemplaar te
bemachtigen of laat je de bloemenprints liever aan jou voorbijgaan?
(br.hln)
Uitgemergeld model op YSL-catwalk lokt debat over 'manorexia' uit
Uitgemergeld model op YSL-catwalk lokt debat over 'manorexia' uit
Met dank aan grote campagnes en als reactie
op de recent aan anorexia overleden modellen wordt het beeld van het
extreem uitgemergelde model stilletjes aan verleden tijd. Althans op de
vrouwelijke catwalks. 'Manorexia' lijkt nog lang niet uitgestorven, zo
deed een schokkend mager model afgelopen week nog vermoeden tijdens de
'Yves Saint-Laurent'-show in Parijs.
Het was de bekende
modeblogster Poppy Dinsey die de afgrijselijke foto van het flinterdunne
model via Twitter de wereld instuurde met de tekst: "Woefully
irresponsible model casting at YSL yesterday". Ze voegde er nog een veel
zeggende 'sprakeloos' aan toe. Met haar tweet opende de blogster meteen
een nieuw debat over anorexia bij mannen.
Terwijl de meeste
twitteraars het honderd procent eens waren met Dinsey, vond een vrouw,
die schrijft onder de naam 'pro ana', de heisa overdreven. Ze betreurde
het feit dat de blogster 'deed vermoeden' dat het model ziek was. "Heb
je er al eens bij stil gestaan hoe hij zich zal voelen zodra hij dit
leest? Hij is helemaal NIET verkeerd", zo reageerde de vrouw, waarop
Dinsey zich opnieuw liet horen:
"Ik heb honderden reacties
gekregen. Daarvan liet niet één iemand verstaan dat hij vond dat het
model er gezond of aanvaardbaar uitzag. Wat mij zorgen baart is de
hoeveelheid mensen die het model bestempelen als 'afschuwelijk'. Ik heb
al honderden fashionshows gezien, dus ik ben niet zo gauw verrast van de
laatste nieuwe 'shock model foto'. Toch vind ik dat castingleden hun
verantwoordelijkheid moeten opnemen. Een model mag dan wel gezond zijn,
zodra iemand het tegendeel vermoedt bij het zien van de foto's, kan je
toch beter onmiddellijk iemand casten die geen controverse veroorzaakt?"
Gelukkig lijkt het uitgemergelde YSL-model in het niets op
gezond ogende, gespierde topmodellen als David Gandy, Gabriel Aubry (de
ex van Halle Berry) en Andrés Velencoso die de laatste jaren de
mode-industrie domineerden. Wel doet de keuze van Yves Saint Laurent
vrezen voor een evolutie in de negatieve zin, waarin manorexia geen
uitzondering vormt. Uit cijfers blijkt bovendien dat het aantal
mannelijke anorexiapatiënten al is toegenomen van tien procent van alle
patiënten tot een vierde.
"Eetstoornissen worden te vaak gelinkt
aan jonge meisjes. Er heerst nog veel onbegrip over deze ernstige
psychiatrische aandoening, waardoor het voor een man nog moeilijker is
om toe te geven dat hij een probleem heeft en hulp te zoeken", vertelt
Leanne Thorndyke, woordvoerster van B-EAT, een vereniging voor mensen
met een eetstoornis.