Percy Irausquin wordt maandagmiddag begraven op Aruba, waar hij werd geboren. Naast Arubaanse familieleden zullen ook zijn partner Arjan en een aantal goede vrienden uit Nederland de katholieke uitvaartdienst bijwonen. Dat heeft woordvoerder van de familie Thijs Willekes vrijdag bevestigd.
Aanvankelijk zou de couturier dit weekeinde ter aarde worden besteld. Vrijdag wordt zijn lichaam overgevlogen naar Aruba.
De modeontwerper overleed vorige week donderdag op 39-jarige leeftijd. Uit een sectie bleek volgens de familie dat een hersenbloeding de doodsoorzaak was. Irausquin werd door zijn vriend aangetroffen in de badkamer van zijn Amsterdamse woning.
Begin volgende maand wordt in Amsterdam voor Nederlandse vrienden een besloten herdenkingsdienst georganiseerd.
Komend seizoen transformeer je jezelf tot een Rock n Roll groupie, Ice Queen of naturelle lady. In je toilettas zit sowieso een dieprode lipstick en misschien ook wel een knalpaarse oogschaduw. Je haren draag je lekker naar achteren, maar wél met een zijscheiding. En een knot mag ook. Nu online: alle beautytrends voor komend winterseizoen. Zien! (br.Styletoday)
100 New Fashion Designers is een nieuw, 384 paginas tellend modeboek voor iedere fashionata geïnteresseerd in de nieuwe mode generatie.
De Engelse schrijver Hywel Davies brengt in zijn boek 100 opvallende ontwerpers samen die elk een belangrijke rol spelen als innovator in de modeindustrie. In het boek vind je fotos, schetsen en interviews met de designers, inclusief het Nederlandse modeduo Spijkers & Spijkers.
In aanloop naar de lancering (18 september) van 100 New Fashion Designers laat de vooraanstaande online fashion- en artwebsite SHOWstudio vanaf 18 augustus filmpjes zien die gemaakt zijn door de betrokken ontwerpers. Het bekijken waard, want ook Spijkers & Spijkers hebben hier een aandeel in.(br.Styletoday)
Sjaaltjes, groot en klein, kunnen altijd handig zijn. Want wie denkt
dat een sjaal enkel om de nek hoort om minder koud te hebben, komt
bedrogen uit. Fashionista's weten al langer de waarde van de sjaal als
accessoire in te schatten, en de juiste kleur en stof zijn dan ook van
cruciaal belang voor je imago. Maar kende je deze manieren om de sjaal
te dragen al?
Met een rechthoekige sjaal:
1) Sjaal als haarband
Versie 1
of de meisjesversie: neem een dunne sjaal, of plooi deze tot hij
redelijk dun is. Leg om je hoofd en knoop onder je haar. De losse
restje laat je gewoon onder je haar bungelen. Very girlie, very hip.
Versie 2
of de hippieversie: zelfde principe, alleen knoop je de sjaal boven je
haar in plaats van onder. Hippieversie b: rol de sjaal op tot een
worstje en bindt dan over je haar (los of in een losse knot).
2) Sjaal en riem in één Je
kan een sjaal ook als riem gebruiken. Zeker bij een wijde jeansbroek is
dit nonchalante accessoire een aanrader. Je kan een felgekleurde sjaal
kiezen, of een met een drukke print. Frons samen en draag als riem, met
een strikje vooraan of achteraan. Enige vereiste: kies een sjaal die
lang genoeg is.
In een andere versie kan je een (brede) sjaal
ook als 'tailleriem' gebruiken. Past op een effen, eenvoudige jurk (met
lange of korte mouwen) en leukt zowel de jurk op, als je silhouet.
3) Ietsiepietsie yellow dot... sjaaltje Bind
de sjaal om je borsten, met de uiteindes in een (stevige) knoop tussen
je borsten of (als je niet wil neerliggen of leunen) op je rug. Handig
in noodgevallen, of als fashion statement.
4) Zakelijke das Een
halflange sjaal en een dasring, gecombineerd met een net topje en
vlotte kokerrok: elegant, zakelijk en origineel. Met een korte sjaal
kan je ook gewoon een knoopje leggen in je hals, voor een vlotter,
jonger effect.
5) Topje nodig? Een
brede, lange sjaal kan ook dienen als topje. Leg de sjaal in je nek,
kruis voor je hals en bindt de slierten voor je borsten en knoop achter
je rug vast. Voor durvers, en wie geen beha nodig heeft.
6) Een pareo Met een vrij brede sjaal kan je ook een pareo of strandrok maken. Wikkel rond je middel en knoop opzij: klaar.
Met vierkante sjaal (of doek) Ook met vierkante sjaaltjes (of behoorlijk grote doeken) kan je heel wat kleren in een handomdraai 'toveren'.
1) Mama's got a brand new bag Leg
je spullen in een sjaal en knoop diagonale uiteinden samen. Doe dan
hetzelfde met de andere uiteinden, die je knoopt boven de eerste knoop.
En klaar is kees.
2) Nog topjes Met een (grote) vierkante sjaal kan je deftigere (lees: meer bedekte) topjes fabriceren.
Versie 1:
vouw de doek in een driehoek en maak een knoop in de losse punt. Vouw
terug open, wikkel rond je lichaam en maak de losse eindjes vast in je
nek.
Versie 2: neem een grote sjaal (90 op 90
centimeter), en vouw er een hoek in over driekwart van de sjaal, die je
toga zal vormen. Drapeer het over een schouder, en maak twee eindjes
vast aan je schouderbald. De andere twee eindjes knoop je samen rond je
middel.
3) I'd like to be like Grace Kelly Vouw
een halflange doek in een driehoek en plaats op je hoofd met de punt
naar beneden. Kruis de losse eindjes onder je kin en knoop je vast
boven je sjaal.
De modernere versie, zoals vaak gezien bij jonge moslima's: je kruist de losse eindjes en gooit ze nonchalant over de schouder.
4) Net een boerin Een kleine, vierkante doek heb je hiervoor nodig. Vouw in een driehoek, plaats op je hoofd en knoop vast onder je haar.
5) Wanhopige huisvrouw Deze
ietwat ouderwetse manier van een sjaal dragen kom je vaak tegen in de
generatie van onze grootouders. Het principe is hetzelfde als
bovenstaand, alleen knoop je de losse eindjes vast onder je kin.
6) Wij zijn piraten Ook
een bekende manier om een sjaal te dragen: zoals de piraten. Vouw de
doek in een driehoek, leg strak om je hoofd en maak een dubbele knoop
in de uiteindes. De overblijvnde slierten draag je aan één kant over je
schouder. Kan gecombineerd worden met los haar of om alle haar te
verstoppen. (br.Nina)
Vanaf vandaag kunnen de Armani-boetieks uitpakken met gesigneerde t-shirts van de Amerikaanse actrice Julia Roberts. De t-shirts dragen bovendien een bescheiden steentje bij aan een betere wereld. Want het Italiaanse modehuis stort 40 procent van de opbrengst aan Red, een fondsenwervingsorganistie voor HIV/AIDS-hulpprojecten in Afrika.
Het shirt werden uitgevoerd in verscheidene kleuren en draagt het opschrift Revolution, Evolution, Devotion. Aan de binnenkant plaatste de actrice, die het ontwerp mee uittekende, haar handtekening.
Armani en Julia Roberts zijn met deze samenwerking niet aan hun proefstuk toe. Eerder creëerden ze samen al een lederen Julia Roberts-armband ten voordele van Red. Die was afgelopen seizoen een groot succes.
Het t-shirt is zowel online als in de boetieks van Armani te koop. Op de website was het vrijdag evenwel al uitverkocht. Een exemplaar voor vrouwen kost 84 euro, een voor mannen 118 euro. (br.weekend knack)
Fashionista Kate Moss met de nieuwste trend: het houthakkershemd.
Agyness Deyn, Londens model en stijlicoon, draagt het, dus is het een
trend: het houthakkershemd. Te herkennen aan de katoenen of flanellen
stof en het geruite patroon waarbij twee kleuren worden gecombineerd.
Ook Penélope Cruz stak het in haar derde collectie voor Mango. Zij
combineert het met een strakke jeans en een losse, wollen, grote trui.
Voor
een hoge hipheidsfactor: draag het mannenhemd nonchalant, met de helft
van de knoopjes open en opgerolde mouwen. Voor een elegante stijl: kies
een getailleerd vrouwenhemd met korte (pof)-mouwtjes, en combineer met
een minirok en stoere laarzen. (br.Nina)
Een nieuwe realityshow over modellen van MTV moedigt de deelneemsters
aan gewicht te verliezen. De serie zal uitgezonden worden in Amerika.
Te dik voor catwalk MTV's
Model Maker laat meisjes deelnemen die mooi genoeg zijn om model te
worden maar niet het juiste figuur voor de catwalk hebben. De makers
moedigen de meisjes aan gewicht te verliezen om het zo toch te maken in
de modewereld. De show wordt momenteel nog opgenomen.
Gezond en realistisch Een
woordvoerder van het programma legt uit dat de meisjes gewicht moeten
verliezen in een gezonde en realistische tijdspanne. De deelneemsters
moeten tussen 1,70 en 1,80 meter groot zijn en tussen 57 en 83 kilo
wegen. Het meisje dat succesvol gewicht verliest, wint een bedrag van
bijna 70.000 euro, een portfolio en een 'personal trainer' voor een
jaar.
Eeuwige strijd Verschillende modellen
hebben zich recent uitgelaten over de eeuwige strijd om dun te blijven.
Supermodel Coco Rocha gaf toe dat ze waterafdrijvende pillen slikte
toen ze 48 kilo woog, die veroorzaakten helse pijnen.
Laten we hopen dat deze show ook de gevaren belicht van afslanken wanneer je al een gezonde maat hebt. (ep)(br.hln)
Penélope Cruz en haar zus Mónica lanceren midden-september hun derde
collectie voor de Spaanse modeketen Mango. De zusjes voegden meer
persoonlijke elementen toe aan de collectie, die geïnspireerd werd door
de vintage-rage.
De
16-delige collectie telt zowel vrouwelijke als mannelijke elementen,
zoals een gebreide, wollen jurk of een houthakkershemd. Enkele stoere
leren jassen, of een warme geruite broek en jas tonen de meer
mannelijke elementen. Een zwarte jurk met bijhorende gilet, afgezoomd
met een wit biesje of een doozichtige blauwe bloes moeten het meer
vrouwelijke tonen.
Deze collectie is een tikje alledaags, maar
heel praktisch én echt winters. Door weer, wind en sneeuw (?), deze
kleren beschermen je. (br.hln)
Enkellaarsjes zijn hét mode-item van de komende herfst. Ze komen dan
ook in alle maten, kleuren en vormen, en ook met open tenen. De trend
werd gelanceerd voor het lente- en zomerseizoen, maar lijkt nu pas aan
te slaan.
De
ontwerpen van Maison Martin Margiela bereikten alvast de wondere wereld
van Hollywood. Zijn enkellaarsjes zijn net gewone laarzen, met open
punt weliswaar, waarvan de schacht omgeslagen lijkt. Deze schoenen
kosten gemakkelijk 550 euro per paar.
Maar ook goedkopere merken, zoals Chloé, Givenchy en Lacroix kwamen met hun eigen paar op de proppen. Net-a-porter.com verkoopt enkellaarsjes van Chloé voor 250 euro. Cocoavenue doet via yesstyle.com nog beter met een paar voor 85 euro. (br.hln)
Janet Jackson komt met een eigen lingerielijn. De zangeres, die
bekendstaat om de uitdagende outfits die ze tijdens haar shows draagt,
lanceert de collectie in november onder de naam 'Pleasure Principle'.
Ze heeft de setjes zelf ontworpen in samenwerking met een Australische
couturier.
Satijn en kant De
lingerielijn, die voor iedereen betaalbaar moet zijn, bestaat uit
verschillende kleurrijke satijnen en kanten ontwerpen. "Voor iedere
vrouw zit er wel iets bij", vertelt de zangeres tegen het Amerikaanse
tijdschrift Us Weekly. Bovendien zijn alle setjes fijn te dragen. "Ik
heb er een hekel aan als lingerie niet comfortabel zit. Pasvorm en
comfort waren het uitgangspunt."
Passie De
42-jarige zangeres werkte soms tot midden in de nacht door aan de
collectie, die vernoemd is naar het gelijknamige nummer van Jackson uit
1987. "Lingerie is een passie voor mij", beweert de artieste. "Ik zou
het niet kunnen als ik er niet voor honderd procent voor ga." (br.hln)
De wonderbracollectie van Dita Von Teese is officieel voorgesteld. Er
zijn drie setjes die de namen 'Multi-Teese', 'Spot-Tease' en
'Satin-Teese' meekregen. Daarbij werd handig gebruik gemaakt van de
naam van de zangeres, die net hetzelfde uitgesproken wordt als het
werkwoord 'tease' (plagen).
Onweerstaanbaar Deze
lingerie heeft dan ook een speels, flirterig kantje maar is toch
onweerstaanbaar sexy en glamoureus. Helemaal in de stijl van de
burlesque danseres ademen ook de beha's en de slips een 40s
retrosfeertje uit, terug naar de tijd van pin ups zoals Betty Boop.
Magnetische sluiting Maar
Dita zou Dita niet zijn als ze haar lingerie niets speciaals meegaf. Zo
is de sluiting van de Multi-Teese magnetisch, wat een striptease (nog)
sexier en gemakkelijker moet maken.
Diezelfde beha heeft ook
afneembare bandjes die je kan kruisen zoals je wil, zoals bijvoorbeeld
voor je borst. De andere beha's zijn 'normaler', met respectievelijk
polkadots op doorzichtige zwarte stof, en afgewerkt met poederroze
satijn.
Niet enkel voor mannen "De beha's
zijn net een klein, sexy, sensueel geheim dat je ook onder je
alledaagse werkkledij kan dragen. Niemand ziet het, maar jij weet het.
Lingerie is niet enkel voor je partner, maar ook voor jezelf: het gaat
niet enkel om mannen te verleiden, maar ook om je vrouwelijkheid te
aanvaarden", verklaart Dita.
De beha's zijn vanaf 23 sepetember te koop, maar (voorlopig?) enkel in Groot-Brittannië en Frankrijk. Meer info op www.sexysciencebydita.com. )(br.hln)
Veel vrouwen blijven uit gemakzucht bij hun oude look, maar verlangen
wel naar wat nieuws. Van stijl veranderen kan leuk en inspirerend zijn,
maar het kan ook het omgekeerde effect hebben. Je kan voor een look
gaan die helemaal niet bij je past en juist je zwakke punten in de verf
zet. Het is dus belangrijk dat je eerst goed nadenkt over welke stijl
bij je past. Kies dus voor een look die inspirerend voor je werkt, maar
tegelijkertijd bij je lichaamsbouw en persoonlijkheid past.
-
Blader door magazines en kijk op websites voor inspiratie, bestudeer
celebrities waarvan de looks je wel aanspreken. Selecteer vervolgens
hier degene uit die helemaal bij je persoonlijkheid passen. Ga nooit
voor een stijl die volledig anders is dan je oude, want daar ga je je
waarschijnlijk niet makkelijk in voelen, meldt trendystyle.net.
Bestudeer de looks die je aanspreken tot in het detail. Kijk dus naar
het volledige plaatje: kapsel, kledij en accessoires.
- Denk
vervolgens na of die look wel bij je past. Wees kritisch en
realistisch, past dat kapsel wel bij je haartype? Kun jij met je figuur
dat soort kledij dragen? Als je denkt dat bepaalde stukken té zijn, zul
je je er nooit makkelijk in voelen. Je kunt ook de elementen er uit
halen die wel bij je passen.
- Vraag om advies en assistentie.
Als je gaat winkelen, neem dan een vriendin mee. Vind je niemand, trek
dan naar de winkel waar je tevreden bent over de verkoopsters en laat
je daar helpen. Je hoeft niet meteen je hele kast te vervangen, begin
met een paar basisstukken. Later kun je dan je look verder uitwerken.
Voor je nieuwe kapsel moet je natuurlijk bij de kapper zijn. Kies er
een waarbij je je op je gemak voelt en waaraan je heel precies kan
zeggen wat je wil. Neem een foto van je voorbeeldkapsel mee en vraag of
dit gaat met je haartype en gezichtsvorm.
- Je kunt beter niet
te drastisch veranderen, je doet het beter langzaam aan. Begin met een
accessoire of kledingsstuk. Zo geef je je omgeving de kans te wennen
aan je nieuwe ik.
- Staar je niet blind op de look die je koos.
Je eigen persoonlijkheid is nog altijd belangrijker. Leg er dus altijd
iets van je eigen smaak en persoonlijkheid in. Dat is de enige manier
waarop je je helemaal makkelijk zult voelen bij je nieuwe look.
- Geniet van het effect dat je nieuwe uiterlijk op anderen heeft. Daar gaat het tenslotte toch om. (br.Nina)
32 procent van de Britse vrouwen geeft meer geld uit aan mode dan aan
eten. Dat blijkt uit recent onderzoek bij 4.315 vrouwen. 28 procent van
de vrouwen ziet dit zelfs als dé manier om op gewicht te blijven,
daarmee is een nieuwe eetstoornis 'fashioexia' ontstaan.
Verhongeren voor mode Bijna
een derde van de Britse vrouwen zou verhongeren voor mode. De helft van
hen spendeert maandelijks meer geld aan kleren en accessoires dan aan
eten. Ze zijn er dus liever goed uit dan dat ze eten. 18 procent van de
vrouwen geeft zelfs de helft van haar loon uit mode.
Leeftijd Bij
vrouwen tussen 18 en 25 jaar geeft 34 procent maandelijks tussen
126,141 euro en 189,176 euro uit aan eten, drie vierde spendeert meer
dan 189,17 euro aan kledij en accessoires. Maar de verrassendste
resultaten vinden we in de leeftijdscategorie van 31 tot 40 jaar,
waarbij 21 procent van de vrouwen meer dan de helft van haar loon
spendeert aan mode, 56 procent geeft toe mode op de eerste plaats te
zetten.
Economische crisis Ondanks de
economische crisis in Groot-Brittannië geven de Britse vrouwen meer
geld uit aan dingen die ze niet nodig hebben dan aan essentiële zaken
als eten. Fashionista Jill Tovey: "Mode is duidelijk nog steeds een
bloeiende industrie, ondanks de economische crisis. Vrouwen zoeken wel
meer naar koopjes online dan dat ze naar de winkels trekken." (br.hln)
De dalende koopkracht treft iedereen, zodat zelfs fashionista's op hun
outfits beginnen te besparen. Maar nu het nieuwe herfst- en
winterseizoen er zit aan te komen, willen we er toch graag de nieuwste
trends volgen. Door te ruilen, kleuren of recycleren kun je zo een
nieuwe outfit verzamelen, zonder een cent uit te geven. Laat je
inspireren om zelf voor een prikje er hip bij te lopen.
Ruilen Ruilen
is momenteel heel in bij fashionista's. Het is ook een geweldig
concept, want welke vrouw heeft nu niet een paar miskopen in de kast
hangen? Op het internet vind je verschillende ruilwebsites. Helaas zijn
ze nog niet zo bekend in België en kun je dus enkel op buitenlandse
websites als whatsmineisyours.com, swapstyle.com
ruilen. Af en toe worden er ook ruilbeurzen georganiseerd, maar in
België is dat ook niet op grote schaal. Maar je kan makkelijk zelf een
ruilfeestje organiseren. Jij zorgt voor wat hapjes en drankjes en
verzamelt zelf al je miskopen. Alle genodigden moeten kledij meebrengen
waar ze om de een of andere reden van af willen. Blijken je vriendinnen
toch niets leuk te hebben waar jij in past, heb je toch een leuke avond
gehad.
Neutraal shoppen Neutraal shoppen
is ontstaan op eBay. Je verkoopt er iets dat je niet meer wil en je
gebruikt het verdiende geld om zelf iets nieuws te kopen. Hierbij mag
je natuurlijk niets kopen tot je een stuk verkocht hebt en over je
budget gaan is ook verboden.
Nieuw leven Sommige
kledingstukken draag je nu niet meer, maar kunnen wel een nieuw leven
krijgen met een paar eenvoudige veranderingen. Zo kun je een t-shirtje
in een zomers kleurtje zelf een winterlook geven met kledingverf. Dit
kun je in de hobbywinkel kopen en is ontzettend makkelijk te gebruiken.
In Groot-Brittannië heb je verschillende winkels die voor jou een
ouderwets of te klein stuk omvormen tot iets trendy dat perfect past.
In België is dit nog niet populair, maar je krijgt wel een idee op wardrobesurgery.co.uk.
Zie het als een soort plastische chirurgie voor je kleding. Vind je van
jezelf dat je creatief genoeg bent, kun je natuurlijk ook een
naaicursus volgen en zelf stukken verstellen. Dan tover je bijvoorbeeld
die schitterende te kleine rok zelf om tot kussensloop of leuke sjaal.
Kleerkast opruimen Dus
voor je begint aan je nieuwe outfit, duik je best eerst in je
kleerkast. Sorteer al je kleren, maak een hoop met de stuks die je wil
bijhouden, kleding die je wil ruilen, dingen die je op eBay wil zetten
en stuks die je nieuw leven wil inblazen. (br.hln)
Militaire schoolmeisjes, dat is de look die ontwerpster Samantha Pleet (27) voor het Amerikaanse beursgenoteerde merk Urban Outfitters. Praktisch, beschermend tegen regen, wind en kou en handig op de fiets zouden wij het niet noemen, maar toch heeft de collectie ons hart gestolen.
Korte shorts, hoge broeken, hooggesloten bloesjes of jurkjes: ze zijn allemaal voorzien van de bolle, metaalkleurige, militaire knoopjes, worden gedragen met (soms gekleurde) nylons en lage enkellaarsjes en een hoge hak. De sobere kleuren (marineblauw, wit en zwart) doen aan schooluniformen denken.
Toch is deze collectie niet voor brave doetjes, maar voor sterke, jonge vrouwen die zich bewust zijn van hun seksualiteit en die (daardoor?) de wereld aankunnen.
Zelfs de Amerikaanse winkels weten niet wanneer de collectie in de winkel zal liggen omdat het merk er de facto niet over bericht. Of er (afgeleide) kledingsstukken in de Antwerpse winkel zullen liggen valt dus ook niet. Om het wachten te verlichten kan je altijd langsgaan in de (uitgebreide) online shop van het merk. Meer details op de website. (br.hln)
Duitse onderzoekers hebben na een microscopische analyse van haar de
oorzaak van een 'bad hair day' ontdekt. Dankzij dit onderzoek kan een
nieuwe generatie haarproducten ontwikkeld worden waarmee het einde van
de 'bad hair day' in zicht zou komen.
Shampoos De
onderzoekers zeggen dat de resultaten van dit onderzoek alles van een
'bad hair day' tot gespleten punten kan voorkomen met een nieuwe
generatie van shampoos, conditioners en andere haarproducten.
Twee redenen Analyses
toonden aan dat haar ruw en moeilijk te kammen is door twee redenen. De
eerste reden is het over elkaar wrijven van ruwe haren, dat veroorzaakt
schade aan het haaroppervlak. Ruw haar zorgt voor meer wrijving dan
gladde haren, wat een nog ruwer gevoel veroorzaakt en het moeilijker
maakt om te kammen. Om haar zachter te maken, moeten shampoos actieve
elementen bevatten zodat ruw haar zachter wordt en zo ook minder
wrijving veroorzaken.
De tweede oorzaak is een negatieve lading
die ontstaat aan het haaroppervlak, dit zorgt ervoor dat haren elkaar
afstoten. Om dit probleem op te lossen, moeten shampoos ontwikkeld
worden met positieve deeltjes, om zo een zachter gevoel te creëren.
Maar de juiste formule om een eind te maken aan 'bad hair days' zal ook
rekening moeten houden met externe factoren als vochtigheid en
kleverigheid, zeggen de onderzoekers.
Natuurlijker "De
vraag naar producten om haar natuurlijker te laten lijken, groeit
steeds meer", zegt een van de onderzoekers. "We kunnen nu talloze
vrouwen helpen met dit eerste onderzoek dat de krachten meet die
haarvezels op elkaar uitoefenen. Slecht vallend haar is namelijk voor
vele vrouwen een reden om een hele dag slecht in het vel te zitten."
(br.Nina)
Kant associëren we haast automatisch met onze grootmoeders, Madonnna in
de jaren '90 of nonnen. Maar deze herfst kent kant een 'revival'. Prada
besliste dat deze stof niet langer vulgair of ouderwets is en de rest
van de modewereld volgde.
Luxe Prada
merk bewijst dat kant een luxueuze en geen vulgaire stof is, de
ontwerpster gingen aan de slag met stijlvolle bloemenpatronen. Prada
maakt donkere jurken met daaronder een stof in huidskleur zodat het
lijkt of je er niets onder aan hebt. Het merk houdt zich aan zwart,
Armani experimenteert met kleuren als blauw en combineert met zwierige
jurkjes.
Suggestief Als je deze trend wil
kopiëren, kies je best voor een zwarte jurk helemaal uit kant of een
stuk met enkele details. Het mag best wel wat suggestief zijn en je mag
bijvoorbeeld wat lingerie laten zien, zolang het niet ordinair wordt.
Helemaal stijlvol is een blouse met een subtiel detail als een
kantkraag.
De Amerikaanse modebijbel 'Vogue' wijdt in het nieuwe nummer een speciaal artikel aan de meest invloedrijke mode-Belg. Is dat dan Dries Van Noten? Of Walter Van Beirendonck? Nee: Martin Margiela. Een Limburger die zo onzichtbaar is dat velen eraan twijfelen of hij wel echt bestaat. Voor het grote publiek is hij een onbekende, voor ingewijden een held. Feit is dat Martin Margiela (51) al twintig jaar in de mode actief is. Een jubileum dat in september gevierd wordt met een grote tentoonstelling in het Antwerpse ModeMuseum, en dat de belangrijkste internationale kranten en tijdschriften ertoe brengt de in Leuven geboren Limburger te eren.
Vogue doet het in september, de Britse Independent in juli en de International Herald Tribune deed het in de lente. Wie in die artikels op zoek gaat naar foto's of straffe uitspraken van Margiela, komt van een kale reis terug. Want de man heeft zich in al die jaren nog nooit laten fotograferen en hij geeft ook geen interviews. Alleen per fax wil hij nog wel eens op vragen antwoorden. Dus gaat Margiela door het leven als 'de onzichtbare superster van de mode'.
Maar hij bestaat. Dat kan zijn broer Luc beamen, die een kapsalon uitbaat in Genk. En dat bevestigt ook Kaat Debo van het ModeMuseum, glimlachend. 'Ik heb hem al ontmoet. Hij wil alleen niet dat de aandacht gefocust wordt op zijn persoon.'
Margiela studeerde in 1979 af aan de Antwerpse Mode Academie. Vaak noemt men hem de zevende van de Antwerp Six : de groep ontwerpers die België op de modekaart plaatste en die beroemde namen telt als Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester en Dries Van Noten.
Van 1984 tot 1987 werkte hij als assistent van Jean Paul Gaultier, vooraleer hij in 1988 met Maison Martin Margiela zijn eigen modehuis oprichtte in Parijs. In 1989 presenteerde hij zijn eerste damescollectie en in 1998 zijn eerste mannenlijn.
Van enige naamcultus is de man wars: het etiket in zijn kleren is wit, zonder opschrift, en is met vier steken vastgenaaid.
In 1998 maakte Margiela een opvallende promotie toen hij werd benoemd als creatief directeur van de damescollectie van Hermès. In 2003 legde hij zich weer volledig toe op zijn eigen huis.
'Iedereen is door Margiela beïnvloed', bekende de populaire Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs eerder dit jaar. 'Van Jil Sander, tot Prada en John Galliano.'
Kaat Debo sluit zich daarbij aan. 'Margiela heeft een heel eigen visie. Hij zet zich af tegen wat in de modewereld gebruikelijk is: de cultus van sterren, gezichten en topmodellen. Hij stelt het systeem achter de mode in vraag. Wil geen slaaf zijn van trends. Vandaar dat hij vaak enkele seizoenen voortborduurt op eenzelfde idee.'
'Maar het knappe is dat hij zich daarbij toch niet in de marge heeft geplaatst. Het zou makkelijk zijn om te staan roepen van aan de zijlijn, maar dat doet hij bewust niet. Hij heeft van binnenuit zijn eigen visie ontwikkeld.(br.Het Nieuwsblad)
Een op drie mannen helpt zijn partner soms bij het ontharen. Verder
blijkt uit Nederlands onderzoek dat haast alle vrouwen zich ontharen.
Ontharen 99
procent van de vrouwen onthaart zich wel eens. Tweederde doet dat
minstens een keer per week. De populairste streek om te ontharen zijn
de oksels, gevolgd door de bikinilijn en de benen. Bij de mannen helpt
27 procent zijn partner bij het ontharen, 8 procent doet dat
regelmatig. 15 procent helpt niet, maar zou dit wel graag willen, zegt
rtl.nl.
Bikinilijn Als vrouwen hun
bikinilijn in model houden, kiest een derde voor een driehoekje. Maar
ook een smal streepje is populair met 29 procent. Een op de vijf dames
wisselt wel eens van model bij de bikinilijn.
Het grootste
deel van de mannen (92 procent) stelt het op prijs dat een vrouw haar
bikinilijn onderhoudt. Een kwart van de mannen vindt een ongeschoren
vrouwelijke schaamstreek geen probleem, 16 procent daarentegen vindt
het niet netjes. Mannen verkiezen met 21 procent een volledig onthaarde
schaamstreek.