Céline Dion heeft een stylist aangenomen, plots wordt ze geprezen als stijlicoon
Céline Dion heeft een stylist aangenomen, plots wordt ze geprezen als stijlicoon
Iedereen kan meekwelen met 'My Heart Will Go
On', over het zangtalent van Céline Dion valt dan ook niet te
discussiëren. Maar over haar persoonlijke stijl zijn de meningen flink
verdeeld. Tot nu dan, want de zangeres verscheen tijdens de modeweek in
Parijs in outfits die niet zouden misstaan in eender welk modeblad. En
dat heeft ze allemaal te danken aan een zekere Law Roach.
De stijltransformatie van Céline
Dion is op zijn minst opvallend te noemen. De zangeres kon je tot een
week geleden nog uittekenen in een skinny jeans, blazer en T-shirt.
Niets mis mee, maar weinig spannend. Vorige week deed de zangeres echter
de Coutureweek in Parijs aan in een helemaal andere stijl. Ze wisselde
de ene opvallende outfit af met de andere, van een felle neongele jurk
tot een lange wollen jas met prachtige print.
Wie
verantwoordelijk is voor deze plotse ommezwaai? Stylist Law Roach. Aan
de Amerikaanse Vogue vertelde die dat hij sinds een drietal weken
samenwerkt met Céline, en dat hij sprakeloos was dat de zangeres hem wou
ontmoeten. Hij is ook de man die verantwoordelijk is voor de
transformatie van zangeres en actrice Zendaya. (br.hln)
94 procent van de vrouwen vindt sneakers even vrouwelijk als hakken
94 procent van de vrouwen vindt sneakers even vrouwelijk als hakken
Dat heel wat vrouwen een zwak voor schoenen
hebben, is niet bepaald nieuw. Maar wist je dat een vrouw gemiddeld
twintig schoenen heeft, de overgrote meerderheid sneakers even
vrouwelijk vindt als pumps en dat bijna de helft van de vrouwen nooit
dezelfde schoenmaat koopt? Dat blijkt uit een enquête bij 900 Europese
vrouwen van schoenenwinkel Sarenza.
Sneakers zijn al langer dan vandaag hip, want waarom zou je
nog afzien op hoge stiletto's als je er ook stijlvol kunt uitzien op
comfortabele sportschoenen? Dat komt ook duidelijk terug uit de
resultaten van de enquête. Maar liefst 94% van de Europese vrouwen vindt
dat sneakers even vrouwelijk zijn als pumps, terwijl 77% van hen beamen
dat hoge hakken het symbool zijn voor vrouwelijkheid. De meeste vrouwen
voelen zich dus altijd vrouwelijk, welke schoenen ze ook dragen.
Opvallend is wel dat Italiaanse, Poolse en Nederlandse vrouwen hoge haken toch nog steeds vrouwelijker vinden.
Schoenen zijn meer dan alleen een accessoire 78%
van Europese vrouwen vinden dat schoenen meer dan alleen een
modeaccessoire zijn. Ex-aequo voor de Italiaanse en Franse vrouwen, voor
87% van hen zijn schoenen zelfs hét iconische deel van een silhouet en
een geslaagde look.
Schoenen zijn een ernstige zaak Voor
74% van de Europese vrouwen is de aankoop van schoenen een ernstige
zaak. De Italiaanse vrouwen bekommeren zich het meest om wat ze aan hun
voeten dragen, meer bepaald 89% van hen. De vrouwen die zich hier het
minst over bekommeren zijn de Duitse, alhoewel 58% van hen gek zijn op
schoenen.
Vaak een andere maat Nog
een laatste opvallende conclusie uit de enquête is dat bijna de helft
van de Europese vrouwen nooit dezelfde schoenmaat koopt. Vaak omdat ze
hun exacte maat eigenlijk niet goed kennen. (br.hln)
Haal je wafelijzer maar boven, want de gebekte lokken zijn weer terug van weggeweest. De nineties zijn al langer weer helemaal hip, en dus kan het bekende wafelhaar niet achterblijven.
Op
de catwalk liet Marc Jacobs zijn modellen al verschijnen met een
gewafelde haardos, en ook in het dagdagelijkse leven komen we de trend
steeds vaker weer tegen.
Wie durft kan voor een
compleet gewafeld kapsel gaan, maar als je het graag wat subtieler houdt
(of er nog wat moet inkomen), kan je ook voor enkele lokken kiezen en
die een bekjeseffect geven.(br.hln)
Het simpelste én goedkoopste trucje om je kapsel een upgrade te geven
Het simpelste én goedkoopste trucje om je kapsel een upgrade te geven
In Hollywood is het een hit, en ook bij ons zal
het binnenkort niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn: een
lintje is alles wat je nog nodig hebt om met een fris lentekapsel de
deur uit te gaan.
Wie zegt dat de favoriete accessoires van de sterren altijd
duur hoeven te zijn? Het nieuwe it-item in de celebwereld is simpelweg
een lintje. Ze waren al te zien op de catwalk en prijken nu in het haar
van medig modemeisje en wereldster.
Niet
verwonderlijk, want met zo'n simpel stukje lint of touw kan je alle
kanten op. Verweef het mee in je vlecht, maak er een accent van rond je
paardenstaart of ga voor een schattige haarband. De mogelijkheden zijn
eindeloos.
De haarband
Haal net als Karlie Kloss je schattigheidsfactor omhoog door
het lintje als een haarband te gebruiken. Een leuk strikje erbij zorgt
er niet alleen voor dat je haren gegarandeerd uit je gezicht blijven,
het geeft je kapsel ook een extra speelse toets. Hou jij het liever wat
zakelijker? Dan draai je het lintje gewoon zo dat het knoopje in de nek
zit, niemand die er dan nog iets van ziet.
De vlecht
Het is vrouwelijk en elegant. Nonchalant of strak en
professioneel, de vlecht kan altijd en overal. Al helemaal wanneer je er
net als Nicole Kidman een subtiel effect in verwerkt met een lintje. Ga
net als de actrice voor klassiek sober zwart of kies een opvallende
kleur voor een vrolijk accent.
De paardenstaart
Kijk naar Oscarwinnares Brie Larson: een lage nonchalante
staart krijgt meer uitstraling met een mooi lint rond. Chique en elegant
vooraan, speels at the back. Combineerbaar met een strakke, hoge paardenstaart voor een ballerina-effect, lekker zomers. (br.hln)
Zo draag je een gescheurde jeans op een gepaste manier naar school en werk
Zo draag je een gescheurde jeans op een gepaste manier naar school en werk
Protest
bij de leerlingen van de Onze-Lieve-Vrouw Presentatie in Sint-Niklaas,
want het dragen van een gescheurde jeans is er sinds kort verboden. "Als
school tolereren wij geen ongepaste kledij, daar komt het op neer",
stelt directrice An Van Haut. Omdat wij vinden dat een gescheurde jeans
lang niet altijd ongepast hoeft te zijn, maar je het ook niet met alles
kunt dragen, geven we enkele tips hoe je er mee naar het school en werk
gaat.
Gescheurde jeansbroeken zijn al langer dan
vandaag een modetrend, en de winkelrekken liggen er vol van. Toegegeven,
sommige exemplaren hangen daadwerkelijk maar aan elkaar met een paar
rafels. Maar zeker niet alle broeken zijn zo bloot. In combinatie met
items die wat meer bedekken, kunnen ze als het van ons afhangt wél
perfect gedragen worden op de werkvloer of op school. Een aantal tips.
Elke
outfit ziet er meteen eleganter en chiquer uit met een blazer aan, óók
een gescheurde jeansbroek. Combineer net zoals Karlie Kloss met een
effen T-shirt en sneakers als je wilt dat het geheel niet al te formeel
overkomt.
Draag een hemd en hakken erbij
Is
de voorgaande look te casual voor jouw werk- of schoolplek? Een
jeansbroek met scheuren ziet er in combinatie met een overhemd en hakken
een stuk opgekleder en formeler uit. Met een lerenjasje over zoals
Gisele Bündchen geef je het geheel wat meer edge, maar deze look is
zeker even mooi met een stijlvolle wollen jas over.
Dezelfde kleurtinten
Een
volledige monotone outfit creëert één lange, doorlopende lijn waardoor
je er slanker én super chique uitziet. Lichte tinten zoals Gigi Hadid
hierboven draagt, zijn ideaal voor 's avonds. Donkere kleuren zijn dan
weer draagbaarder voor overdag. Hakken kun je inruilen voor
herenschoentjes, als je niet wilt dat je er al te feestelijk uitziet.
Combineer met zachte materialen
Als
je een gescheurde jeansbroek combineert met items gemaakt van zachte
stoffen als wol, kasjmier en (nep)bont oogt je look meteen minder hard
en uitdagend. En als stijlicoon Olivia Palermo ermee wegkomt, jij ook.
Less is more voor heren
Natuurlijk
kunnen mannen ook een broek met scheuren dragen. Zij kijken best de
look van Zayn Malik af; namelijk zo simpel en effen mogelijk. Blijf weg
van drukke prints, glimmende opdrukken of al te felle kleuren. Less is
in dit geval zeker more! (br.hln)
Het gaat niet goed met luxemerk
Prada. Het modehuis kende het afgelopen jaar een historisch lage
winstmarge en zet noodgedwongen een nieuwe koers uit. En die zou voor
ons nog niet zo slecht kunnen uitpakken, want in de hoop de
verkoopscijfers weer de hoogte in te jagen wil het merk een betaalbare
handtassenlijn lanceren.
Naast het sluiten van enkele
winkels, wil het merk dus vooral inzetten op handtassen die een minder
exuberant prijskaartje hebben. "We werken hard om alle mogelijke
prijsklassen op te vullen, er is een grote vraag naar vernieuwing" aldus
marketing director Stefano Cantino. "Ik hou niet van de term 'luxe',"
leidde ook manager Carlo Mazzi de nieuwe koers in. "Onze nieuwe
strategie voor de toekomst wordt 'waar voor je geld'."
Veelbelovende
woorden, al is er wel één nadeel. Voor Prada betekent 'betaalbaar'
prijzen tussen 1.200 euro en 1.400 euro. Als je je bedenkt dat je
momenteel zo'n 2.500 euro neertelt voor een tas, is dit inderdaad een
aanzienlijke verlaging. Maar eerlijk is eerlijk, betaalbaar zouden wij
het nog altijd niet noemen. (br.hln)
Het Italiaanse modehuis Versace roept de hulp
van haar fans in om een nieuw handtasontwerp te maken. Met de wedstrijd
"7 bags for 7 cities" krijgt iedereen de kans om zijn eigen ontwerp van
een Versace-handtas in te sturen. De winnende ontwerpen vallen in de
prijzen met een tripje naar Milaan Fashion Week en een toegangsticket
tot de show van Versace.
Helemaal carte blanche krijg je niet als potentiële
ontwerper, want de basis voor jouw creatie is de nieuwe Palazzo Empire
handtas van Versace. De wedstrijd is dan ook vooral een promostunt om
deze nieuwe handtas extra in de verf te zetten.
Onder
de noemer "7 bags for 7 cities" wordt gevraagd om een handtas te
ontwerpen die één van de 7 wereldsteden eert, waarmee Versace doelt op
Tokio, Milaan, Parijs, Londen, Shangai, New York en Sydney. De winnaars
van de ontwerpwedstrijd mogen naar Milaan Fashion Week en krijgen ook
een ticket voor de Versace show ter plaatse.
Niet
dat we enthousiaste deelnemers willen ontmoedigen, maar dit soort
ontwerpwedstrijden komt wel vaker voor in de modewereld. Behalve een
promostunt voor de handtas is het ook een handige manier om nieuw
ontwerptalent op te sporen. Maar onderschat jezelf vooral niet, en schrijf je in voor de wedstrijd via deze website. (br.hln)
Transgenders & gekleurde modellen: H&M trekt kaart van verscheidenheid
Transgenders & gekleurde modellen: H&M trekt kaart van verscheidenheid
Gisterenavond vond de H&M Studio AW16-show
plaats tijdens de Parijse modeweek, en de modellen van dienst waren
diverser dan ooit tevoren. Bekende topmodellen als Freja Beha Erichsen
en Amber Valletta liepen er naast plussize vrouwen, transgenders en
getinte dames. Het was dan ook niet verwonderlijk dat het ontwerpteam
zich had laten inspireren door sterke vrouwen en de schoonheid van
onafhankelijke individuen.
De H&M Studio lijn is de
luxueuzere seizoenscollectie van de Zweedse budgetketen H&M. Deze
limited-editioncollectie werd gisteren onder de koepel van het
Historische Bourse de Commerce in Parijs voorgesteld.
Modellen
zoals Amber Valletta, Jourdan Dunn, Freja Beha Erichsen, Ashley Graham,
Soo Joo Park en Hari Nef verschenen in looks die de individualiteit van
de vrouw en de diversiteit van het vrouwelijke karakter uitdrukken. We
zagen erg vrouwelijke silhouetten met een geaccentueerde schouderpartij
en taille, in combinatie met Zorro-achtige hoeden en cowboylaarzen voor
een stoere touch.
"Deze collectie gaat over de
kracht en schoonheid van vrouwen en hoe we die kracht door middel van
onze stijl uiten. Ik vind het contrast tussen sterke silhouetten en
handwerkdetails uit de Zweedse folklore geweldig", zegt Ann-Sofie
Johansson, Creative Advisor bij H&M.
De H&M Studio lijn is vanaf 8 september in 200 winkels en online verkrijgbaar. (br.hln)
Modemerk
Guess komt met een nieuwe denimlijn op de proppen: een jeans die niet
alleen je garderobe aanvult, maar ook je benen hydrateert én je
centimeters doet verliezen. Klinkt als de hemel op aarde, maar kan
zoiets eigenlijk wel?
Op
het eerste zicht zouden wij linea recta richting winkel willen lopen,
maar onze innerlijke criticaster strooit toch een beetje roet in het
eten. Kan dat wel? Of zijn het weer loze verkoopspraatjes?
Ginko extract en vitamine E Volgens
Guess zou de Slimtex technologie je dijen doen afslanken terwijl het
ondertussen de huid voedt en kalmeert. Het ginko extract en vitamine E
in de stof zouden dan weer de bloedtoevoer vergemakkelijken. Maar wat is
daar nu precies van aan?
Chef Eva wist haar
bevallige achterste al eens eerder in een gelijkaardig concept te
wurmen, de Molly jeans van Wrangler. "Een heel aangename jeans, en aan
het einde van de dag werd ik beloond met zijdezachte benen, maar slanker
werden ze er dan weer niet van."
Optisch maatje minder Als
je enkel op zoek bent naar een optisch maatje minder, zal je wél waar
krijgen voor je geld. Tal van merken hebben tegenwoordig een jeans in de
collectie die je visueel wat slanker doet lijken. Door de juiste naden,
stiksels en stoffen wordt je achterste gelift en gecomprimeerd tot een
kledingmaatje minder. Maar zodra de broek uitgaat ligt de realiteit weer
op de loer en ben je terug bij af.
Eigenlijk
kan je de broeken nog het best vergelijken met die talloze afslankcrèmes
die de markt (en ons badkamerkastje) overspoelen. Ze geven een heerlijk
gevoel, maar wonderen hoef je er niet van te verwachten. Laat je in de
winkel dus niet (ver)leiden door loze beloftes en spannende
nieuwigheden, maar kies vooral een broek met een pasvorm die jouw
achterste het best tot zijn recht laat komen. (br.hln)
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Wie
af en toe eens bij budgetketens als H&M en Zara winkelt, heeft
waarschijnlijk al opgemerkt dat de prijzen daar flink omhoog gegaan zijn
de afgelopen jaren. Waar je vroeger bijvoorbeeld makkelijk een
winterjas kon vinden onder de 50 euro, tel je daar nu al snel het
driedubbele of meer voor neer. Refinery29 zocht uit hoe dat komt.
Alles
in de wereld wordt duurder, dat heeft te maken met de inflatie. Zo
betaalde je in 2001 nog zo'n 65 frank voor een brood (of omgerekend 1,65
euro), nu kost ons dat gemiddeld 2,20 euro. Ook kleren worden dus
duurder, maar daar draait het hier niet om. Zo kun je nog steeds een
T-shirt voor 9,99 euro kopen bij H&M en voor 29,99 euro wandel je
Zara al buiten met een gloednieuw paar hakken aan je voeten. Goedkoper
kan haast niet.
1.600 euro voor een jas Waarom
dan dit artikel? Omdat er naast die spotgoedkope items ook stuks bij
deze zogenaamde budgetketens te koop zijn die fors duurder zijn. Had jij
vijf jaar geleden immers gedacht dat je ooit 250 euro zou betalen voor
een broek bij H&M of zelfs 1.600 voor een jas bij Topshop? Wij niet.
Aanvulling op designermode Dat
komt volgens Refinery29 gedeeltelijk omdat we mode van ketens niet meer
als vervanging zien van designermode, maar als aanvulling daarop. Het
is tegenwoordig geen schande meer om in een trui van Zara rond te lopen,
óók niet voor modebloggers. Om aan de vraag van dit meer modebewuste
publiek te blijven voldoen, zijn de ketens zelf ook uniekere stukken
gaan creëren, die niet rechtstreeks gekopieerd zijn van ontwerpen op de
catwalk. Uiteraard met een hoger prijskaartje, want zelf iets ontwerpen
kost natuurlijk meer tijd dan iets exact van iemand anders overnemen.
Betere kwaliteit Maar
ook de gewone man in de straat wil wel eens een trui dragen van wol in
plaats van polyester of een jasje van leer in de plaats van nylon. Om
te vermijden dat ze die items van betere kwaliteit ergens anders zouden
kopen, om daar dan misschien verkocht te geraken en niet meer terug te
komen, moesten de ketens wel zelf iets ondernemen. Kwalitatievere
stukken dus die van betere materialen gemaakt zijn.
Hoe meer variëteit, hoe hoger de verkoop Al
doen de ketens dit niet (alleen) om klanten te plezieren, ze verdienen
er natuurlijk ook zelf aan. Want hoe meer verschillende consumenten je
bereikt, hoe hoger de verkoop zal liggen. Met dit business model spreken
ze zowat alle mogelijk klanten aan, gaande van jonge tienermeisjes tot
oudere vrouwen met een hoger budget. Een economisch interessantere
combinatie bestaat bijna niet voor een bedrijf. (br.hln)
Als het bekendste en populairste modehuis ter
wereld, zou je denken dat ze bij Chanel wel degelijk alles hebben wat
hun hartje begeert. Op een Instagram-naam na, helaas. Het couturemerk
plaatst immers noodgedwongen foto's onder de account @chanelofficial,
aangezien @chanel al behoort aan ... een twintigjarige dame uit Canada.
Chanel Bronin, ondertussen 20 jaar oud, is al sinds 2011 onder de naam @chanel te vinden op het social media platform, en dat is niet naar de zin van het modehuis.
Momenteel
moet de Canadese namelijk hard knokken om de rechten op haar
Instagram-naam te behouden. Haar account werd al eens verwijderd (het
werk van modekoning Karl Lagerfeld?), om vervolgens twee weken later
weer actief te zijn, minus twee foto's die misleidend zouden kunnen zijn
(zoals een foto van een tekening met de bekende CC-logo).
Wij zijn alvast benieuwd hoe deze Instagram-oorlog afloopt. (br.hln)
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Het is voor vrouwen die hun lichaam wegens
religieuze redenen bedekken niet gemakkelijk om ook nog eens modieus te
zijn. Dolce & Gabbana brengt daar nu echter verandering in. Het
modelabel lanceert een collectie met hoofddoeken en abaya's.
De Arabische website van Style.com kon als eerste aan de
eerste beelden van de collectie geraken. De lijn bestaat uit een aantal
hoofddoeken en bijpassende abaya's, lange jurken die de armen ook
bedekken.
De stijl bestaat uit rijke prints,
veel textuur en geborduurde kant, maar het zijn wel allemaal zeer
draagbare stukken in vrij neutrale kleuren. Het merk maakt daarmee
duidelijk dat ze investeren in deze belangrijke en grote doelgroep van
vrouwen. Prijskaartjes zijn nog niet bekend, maar ze zullen het merk
kennende niet min zijn.
Dolce is echter niet het
eerste merk die een collectie hoofddoeken op de markt brengt. Ook Oscar
De La Renta, Mango en Uniqlo maakten al een dergelijke lijn. (br.hln)
De populariteit van kasjmier zorgt voor een ecologische crisis
De populariteit van kasjmier zorgt voor een ecologische crisis
Waar kasjmieren kledingstukken
vroeger nog luxe-items waren, kan iedereen zich tegenwoordig wel een
zijdezacht item in deze stof aanschaffen. En dat heeft helaas ook heel
wat nadelen, vooral voor ons ecosysteem dan.
Wie af en toe eens een H&M
of Zara binnenwandelt, weet dat je dezer dagen al kasjmieren truien kunt
kopen voor om en bij de 60 euro. Spotgoedkoop als je weet dat er voor
één trui, de zachtste buik- en nekharen van de wintervacht van vier
kasjmiergeiten nodig is. Maar die goedkope prijzen zorgen er natuurlijk
wel voor dat de vraag naar kasjmier enorm gestegen is de afgelopen
jaren.
Daardoor nemen herders in -
vooral China, Mongolië en Centraal Azië - steeds meer geiten op in hun
kuddes, zodat ze meer kasjmier kunnen produceren. De gerenommeerde
modewebsite The Business of Fashion schreef dat de kasjmiergeitpopulatie
bijna verdubbeld is tussen 1993 en 2009. Dat leidt tot overbegrazing,
wat dan weer leidt tot verwoestijning van het land.
Daardoor
vinden de kuddes niet meer genoeg eten en drinken, raken ze ondervoed
en daalt de kwaliteit van haren. En zo komen we dus in een vicieuze
cirkel terecht, want nu zijn er nog meer geiten nodig. Daarnaast heeft
ook de opwarming van de aarde gevolgen op de wintervacht van de
kasjmiergeiten, die minder dik in de wol zitten.
Dol
op kasjmier? Betaal er dan een eerlijke prijs voor en weet dat zo'n
kledingstuk heel lang kan meegaan met de juiste zorgen. Zie het als een
investering, niet als een trui die je zomaar in alle kleurtjes wil.
(br.hln)
Na vertrek Raf Simons blijft Dior zonder directeur
Na vertrek Raf Simons blijft Dior zonder directeur
Meer dan zes weken na het vertrek van Raf
Simons als creatief directeur bij Dior, werd nog geen opvolger aangeduid
voor zijn functie. Het Franse modehuis neemt rustig de tijd om op zoek
te gaan naar een nieuwe hoofdontwerper, en werkt intussen aan de
herfst/winter collectie 2016 zonder creatief directeur.
Op 22 oktober raakte bekend dat Raf Simons het modehuis Dior
verlaat als creatief directeur. De hamvraag wie Simons zal opvolgen als
hoofdontwerper blijft voorlopig onbeantwoord, want die beslissing gaat
voor het modehuis niet over één nacht ijs. Ze nemen uitgebreid de tijd
om - in hun woorden - "verschillende mogelijkheden te ontdekken" voor ze
een opvolger aanduiden.
Dior heeft bevestigd dat het in house
designteam de herst/winter 2016 collectie voor hun rekening zal nemen,
en dat de pre-herfst/winter 2016 collectie enkel op afspraak zal worden
voorgesteld in Parijs. Het Franse modehuis hoopt met dit nieuws de
geruchten over de mogelijke opvolgers in de kiem te smoren. (br.hln)
Ze is burgerlijk ingenieur én
dol op schoenen. Het was dan ook een kwestie van tijd voor Katrien
Herdewyn die twee passies combineerde en een hoogtechnologisch standje
van een schoen ontwierp. Vanaf nu hoeven we nooit meer bang te zijn om
die nieuwe schoenen vuil te maken, geweldig toch?
Zonde toch, dat je die dure
schoenen niet durft aandoen uit angst voor de modder of een spatje
regen, moet Katrien Herdeweyn gedacht hebben. En dus kwam ze met haar
eigen schoenenmerk op de proppen, Elegano. Een collectie die haar prompt
de titel van Starter van het Jaar opleverde.
Nanotechnologie en bloemblaadjes Met
haar wetenschappelijke kennis als burgerlijk ingenieur heeft ze een
(mooi gehakt) stapje voor. Haar schoenen onderscheiden zich namelijk
door het gebruik van nanotechnologie, die vuil en water afstoten.
"Het
lederen oppervlak bevat minuscule staafjes zodat water of slijk er niet
kan indringen, maar er in balletjes afrolt," legde ze eerder al uit aan
onze krant.
De techniek keek ze af van lotusbloemen, die er ook in de meest
modderige ondergrond parelwit uitzien. Daarom dat de hiel van de
schoenen ook steeds bloemblaadjes bevat.
Ultieme oplossing De
technologische schoenen zijn niet helemaal nieuw, voor militaire
doeleinden worden ze al langer gebruikt. En toch zijn ze vooral in de
gewone wereld der consumenten de ultieme oplossing. We hebben immers
allemaal zo'n paar dure schoenen dat we bijna niet durven aandoen uit
angst ze vuil te maken. Zonde, toch?
Te koop? Haar
eerste collectie bestaat uit vier verschillende schoenen die
vervaardigd werden in Italië. Van elk model worden er vijftig paar
gemaakt. De schoenen kosten tussen 450 en 665 euro en zijn te koop via
haar webshop of pop-upwinkels in Antwerpen en Gent. (br.hln)
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Alber Elbaz is weg bij Lanvin en
landgenoot Raf Simons verliet vorige week modehuis Dior. Is de
prestatiedruk in de modewereld te hoog? "Je kan niet ontkennen dat 6
collecties per jaar ontwerpen heel wat is."
Veertien jaar lang was ontwerper
Alber Elbaz het wonderkind van Lanvin. Met zijn eigenzinnige collecties
wist hij van het 125 jaar oude, ingedutte modehuis een van de topmerken
in de modewereld te maken. Zijn vertrek bij het modehuis komt dan ook
al even onverwacht aan als de exit van Raf Simons bij Dior eerder deze
week.
Kritiek op huidige systeem Door
dit soort modedrama's komt er opnieuw weer heel wat kritiek vanuit de
industrie op het tempo van het huidige systeem. Een creatief directeur
van een modehuis met zoveel prestige moet dan ook continu presteren.
Elbaz was verantwoordelijk voor vier collecties per jaar, Simons zelfs
voor zes, waarvan twee haute coutureshows. De shows voor zijn eigen
mannenlabel dan niet nog niet eens meegerekend.
Geen ruimte voor creatieve proces Al
die creaties moeten ook nog eens commercieel genoeg zijn, want ze
moeten verkocht worden. En snel liefst ook. Want maximaal twee maanden
later ligt er alweer een nieuwe collectie klaar. Dat dat de creativiteit
niet perse ten goed komt, is dan ook geen verrassing, vertelt Agnes
Wené, project manager bij het Flanders Fashion Institute. "Je kan niet
ontkennen dat zes collecties per jaar ontwerpen, veel is voor één
persoon. Zoals Elbaz mooi verwoordde in zijn afscheidsbrief, ben je op
den duur als creatief directeur alleen nog maar directeur. Je stuurt een
team aan, werkt aan het beeld van het merk en de ruimte die je hebt
voor het creatieve proces moet daardoor inboeten."
'Mode is aan het crashen' Ook
Suzy Menkes, de bekende modejournaliste die momenteel internationale
redactrice is voor Vogue, is het daarmee eens. In het artikel 'Waarom
mode aan het crashen is', schrijft ze dat modeontwerpers van nature
gevoelige, creatieve en emotionele mensen zijn en dat er gewoon té veel
van hen gevraagd wordt. "Hopelijk zal de modewereld Simons, Elbaz en co
ooit dankbaar zijn voor hun dappere actie. Voor het wegwandelen met
opgeheven hoofd. Omdat ze simpelweg hun leven terug willen."
"Ik voel me eerder topatleet dan ontwerpster" De
bekende Franse modeontwerpster Isabel Marant liet eerder in een
interview met 'New York Magazine' ook al weten dat kleding ontwerpen
vandaag de dag een bijzonder stressvolle taak geworden is. "Het is vaak
een race om collecties af te krijgen. Soms voel ik me eerder topatleet
dan ontwerpster," vertelt ze.
Mode is niet dood Toch
wilt dat niet zeggen dat het huidige modesysteem ten dode is
opgeschreven. Terwijl sommige ontwerpers bewust voor kleinschalige
presentaties in plaats van shows kiezen, stonden alleen al tijdens de
afgelopen modeweken in Parijs zo'n 115 shows op het programma. Dat de
vacature van creatief directeur bij Balenciaga zo snel werd ingevuld na
het vertrek van Alexander Wang, zegt eveneens genoeg. De modehistorie
kent dan ook heel veel scheidingen en geruzie, maar bijna altijd bracht
die stoelendans allerlei nieuwe kansen voor jonge en frisse ontwerpers.
Iets dat we alleen maar kunnen aanmoedigen. (br.hln)
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
We
hebben er allemaal al eens gezeten: beteuterd voor de spiegel in de
kappersstoel, kijkend naar een nieuwe coupe die in niets leek op het
voorbeeldplaatje dat je bij had. Maar hoe zeg je aan de kapper dat je
het eindresultaat eigenlijk maar niets vindt?
We
zijn vaak te bedeesd om toe te geven dat we ons nieuwe kapsel helemaal
niet mooi vinden. We willen de kapper niet beledigen, of we zijn gewoon
te verlegen. En dat terwijl we net beter onze mond zouden opendoen en zo
uiteindelijk wél met een leuk kapsel de deur uitlopen.
Sla
je middenin een kleuring plots in paniek? Of bevalt de snit je
eigenlijk niet? Wacht in elk geval tot de kapper klaar is. Hoe logisch
het ook klinkt, we lijken vaak te vergeten dat het midden niet het einde
is. Vaak zal je kapper de snit op het einde nog corrigeren, of geeft
hij of zij je haar nog een extra likje verf voor het juiste resultaat.
Het is natuurlijk altijd goed om vragen te stellen, maar vraag je kapper
niet om te stoppen terwijl hij of zij nog niet eens klaar is.
Ben
je niet tevreden? Dan moet je dat ook zeggen. Toegegeven, leuk is
anders, maar rondlopen met een kapsel dat je niet bevalt, is dat ook
niet. En met eerlijkheid en tact kom je al een heel eind. Wees ook zo
specifiek mogelijk. Met "ik vind het niet mooi", weet je kapper nog
steeds niet wat hij of zij moet veranderen. Geef je kapper dus altijd
bruikbare feedback.
Wat
je best wél in het achterhoofd houdt: het kan goed zijn dat je vooral
de styling niet mooi vindt, niet de snit. Je zal het zelf nooit op
dezelfde manier stijlen als in het kapsalon, dus het ziet er altijd
anders uit wanneer je het zelf eens gewassen hebt. Wacht een week of
twee, probeer het zelf een aantal keer te stylen, en beslis dan of je
het wel of niet mooi vindt. Ben je nog steeds niet tevreden? Geef je
kapper dan opnieuw een belletje.
Ga
niet met een plaatje van een Hollywoodkapsel naar de kapper, om
vervolgens te verwachten dat je lokken er altijd zo zullen bijliggen.
Aan het haar van celebrities wordt vaak urenlang door een leger kappers
gewerkt, terwijl jij het enkel met je eigen handen en stylingproducten
moet stellen. Hou je verwachtingen dus altijd realistisch, zo vermijd je
teleurstellingen. (br.hln)
Tijdens de modeshow van
internetfenomeen John Ostrovsky (@thefatjewish) in New York, liepen niet
de gewoonlijke modellen maar vaders over de catwalk. En die vaders
droegen dan ook nog eens vreselijk alledaagse plunjes, alsof ze net van
het werk kwamen en nog even een omweg hadden gemaakt richting New York
Fashion Week.
De 30-jarige instagramsensatie
wilde op deze manier de draak steken met het modegebeuren, en dat kon
het aanwezig publiek wel smaken ook. Kijk maar mee naar enkele foto's. (br.hln)
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Memorabel
moment tijdens de modeweek in New York gisteren: modellen met rondingen
veroverden de catwalk onder leiding van Ashley Graham, zelf een
schoonheid met een maatje meer. De lingerie van Addition Elle werd
specifiek ontworpen om de sexy vormen extra in de verf te zetten.
Ashley
schopt wel vaker tegen de heilige huisjes van de mode-industrie. Zo was
ze zelf het allereerste plus-size model dat de cover van het befaamde
Sports Illustrated wist te sieren. Tijdens het defilé konden de
toeschouwers volop twitteren onder de hashtag #IAmSizeSexy.
Het
idee sluit naadloos aan bij de #PlusIsEqual-campagne, waar Ashley ook
de stuwende kracht achter is. Eergisteren verscheen ze samen met enkele
voluptueuzere collega-modellen op Times Square om het thema op de kaart
te zetten.
Deze
campagnes staan alvast in schril contrast met de "skelettenshow" waar
Victoria Beckham vorige zondag mee op de proppen kwam. Hoewel ze in 2010
gezworen had om niet langer te overdrijven, zagen haar modellen er
ziekelijk slank uit. (br.hln)
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Wie
al eens modeblogs leest, heeft zich ongetwijfeld ook al afgevraagd hoe
die meisjes en jongens al die dure designerkleren kunnen betalen? Ze
moeten wel stinkend rijk zijn of erg gulle ouders/partner hebben zou je
denken. De Belgische blogger Ruth Van Soom vertelt eerlijk vanwaar zij
haar designeroutfits haalt, en dat blijkt een stuk minder glamoureus te
zijn dan gedacht.
"Je zou inderdaad denken dat
het geld op mijn rug groeit als je mijn blog volgt, maar dat is helaas
niet waar... Wat ik op mijn blog draag is een mix van mijn eigen kleren,
items die ik van merken krijg en andere stukken leen ik van winkels of
pr-bureaus," schrijft de Antwerpse Ruth op haar blog The Journey of Ruth.
"Ik
shoot minstens twee outfits per week, als ik al deze kleren gekocht zou
hebben dan zou ik blut zijn en geen eten meer kunnen kopen." Verder
vertelt Ruth nog dat ze deze blogpost heeft gemaakt omdat ze geen
verkeerd voorbeeld wilt geven en doen alsof het de normaalste zaak van
de wereld is om een kleerkast vol designerkleren te hebben.
Vandaar dat ze in toekomst ook altijd zal vermelden wanneer de kleren op de foto geleend, gekregen of gekocht zijn. (br.hln)