Het gaat niet goed met luxemerk
Prada. Het modehuis kende het afgelopen jaar een historisch lage
winstmarge en zet noodgedwongen een nieuwe koers uit. En die zou voor
ons nog niet zo slecht kunnen uitpakken, want in de hoop de
verkoopscijfers weer de hoogte in te jagen wil het merk een betaalbare
handtassenlijn lanceren.
Naast het sluiten van enkele
winkels, wil het merk dus vooral inzetten op handtassen die een minder
exuberant prijskaartje hebben. "We werken hard om alle mogelijke
prijsklassen op te vullen, er is een grote vraag naar vernieuwing" aldus
marketing director Stefano Cantino. "Ik hou niet van de term 'luxe',"
leidde ook manager Carlo Mazzi de nieuwe koers in. "Onze nieuwe
strategie voor de toekomst wordt 'waar voor je geld'."
Veelbelovende
woorden, al is er wel één nadeel. Voor Prada betekent 'betaalbaar'
prijzen tussen 1.200 euro en 1.400 euro. Als je je bedenkt dat je
momenteel zo'n 2.500 euro neertelt voor een tas, is dit inderdaad een
aanzienlijke verlaging. Maar eerlijk is eerlijk, betaalbaar zouden wij
het nog altijd niet noemen. (br.hln)
Het Italiaanse modehuis Versace roept de hulp
van haar fans in om een nieuw handtasontwerp te maken. Met de wedstrijd
"7 bags for 7 cities" krijgt iedereen de kans om zijn eigen ontwerp van
een Versace-handtas in te sturen. De winnende ontwerpen vallen in de
prijzen met een tripje naar Milaan Fashion Week en een toegangsticket
tot de show van Versace.
Helemaal carte blanche krijg je niet als potentiële
ontwerper, want de basis voor jouw creatie is de nieuwe Palazzo Empire
handtas van Versace. De wedstrijd is dan ook vooral een promostunt om
deze nieuwe handtas extra in de verf te zetten.
Onder
de noemer "7 bags for 7 cities" wordt gevraagd om een handtas te
ontwerpen die één van de 7 wereldsteden eert, waarmee Versace doelt op
Tokio, Milaan, Parijs, Londen, Shangai, New York en Sydney. De winnaars
van de ontwerpwedstrijd mogen naar Milaan Fashion Week en krijgen ook
een ticket voor de Versace show ter plaatse.
Niet
dat we enthousiaste deelnemers willen ontmoedigen, maar dit soort
ontwerpwedstrijden komt wel vaker voor in de modewereld. Behalve een
promostunt voor de handtas is het ook een handige manier om nieuw
ontwerptalent op te sporen. Maar onderschat jezelf vooral niet, en schrijf je in voor de wedstrijd via deze website. (br.hln)
Transgenders & gekleurde modellen: H&M trekt kaart van verscheidenheid
Transgenders & gekleurde modellen: H&M trekt kaart van verscheidenheid
Gisterenavond vond de H&M Studio AW16-show
plaats tijdens de Parijse modeweek, en de modellen van dienst waren
diverser dan ooit tevoren. Bekende topmodellen als Freja Beha Erichsen
en Amber Valletta liepen er naast plussize vrouwen, transgenders en
getinte dames. Het was dan ook niet verwonderlijk dat het ontwerpteam
zich had laten inspireren door sterke vrouwen en de schoonheid van
onafhankelijke individuen.
De H&M Studio lijn is de
luxueuzere seizoenscollectie van de Zweedse budgetketen H&M. Deze
limited-editioncollectie werd gisteren onder de koepel van het
Historische Bourse de Commerce in Parijs voorgesteld.
Modellen
zoals Amber Valletta, Jourdan Dunn, Freja Beha Erichsen, Ashley Graham,
Soo Joo Park en Hari Nef verschenen in looks die de individualiteit van
de vrouw en de diversiteit van het vrouwelijke karakter uitdrukken. We
zagen erg vrouwelijke silhouetten met een geaccentueerde schouderpartij
en taille, in combinatie met Zorro-achtige hoeden en cowboylaarzen voor
een stoere touch.
"Deze collectie gaat over de
kracht en schoonheid van vrouwen en hoe we die kracht door middel van
onze stijl uiten. Ik vind het contrast tussen sterke silhouetten en
handwerkdetails uit de Zweedse folklore geweldig", zegt Ann-Sofie
Johansson, Creative Advisor bij H&M.
De H&M Studio lijn is vanaf 8 september in 200 winkels en online verkrijgbaar. (br.hln)
Modemerk
Guess komt met een nieuwe denimlijn op de proppen: een jeans die niet
alleen je garderobe aanvult, maar ook je benen hydrateert én je
centimeters doet verliezen. Klinkt als de hemel op aarde, maar kan
zoiets eigenlijk wel?
Op
het eerste zicht zouden wij linea recta richting winkel willen lopen,
maar onze innerlijke criticaster strooit toch een beetje roet in het
eten. Kan dat wel? Of zijn het weer loze verkoopspraatjes?
Ginko extract en vitamine E Volgens
Guess zou de Slimtex technologie je dijen doen afslanken terwijl het
ondertussen de huid voedt en kalmeert. Het ginko extract en vitamine E
in de stof zouden dan weer de bloedtoevoer vergemakkelijken. Maar wat is
daar nu precies van aan?
Chef Eva wist haar
bevallige achterste al eens eerder in een gelijkaardig concept te
wurmen, de Molly jeans van Wrangler. "Een heel aangename jeans, en aan
het einde van de dag werd ik beloond met zijdezachte benen, maar slanker
werden ze er dan weer niet van."
Optisch maatje minder Als
je enkel op zoek bent naar een optisch maatje minder, zal je wél waar
krijgen voor je geld. Tal van merken hebben tegenwoordig een jeans in de
collectie die je visueel wat slanker doet lijken. Door de juiste naden,
stiksels en stoffen wordt je achterste gelift en gecomprimeerd tot een
kledingmaatje minder. Maar zodra de broek uitgaat ligt de realiteit weer
op de loer en ben je terug bij af.
Eigenlijk
kan je de broeken nog het best vergelijken met die talloze afslankcrèmes
die de markt (en ons badkamerkastje) overspoelen. Ze geven een heerlijk
gevoel, maar wonderen hoef je er niet van te verwachten. Laat je in de
winkel dus niet (ver)leiden door loze beloftes en spannende
nieuwigheden, maar kies vooral een broek met een pasvorm die jouw
achterste het best tot zijn recht laat komen. (br.hln)
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Wie
af en toe eens bij budgetketens als H&M en Zara winkelt, heeft
waarschijnlijk al opgemerkt dat de prijzen daar flink omhoog gegaan zijn
de afgelopen jaren. Waar je vroeger bijvoorbeeld makkelijk een
winterjas kon vinden onder de 50 euro, tel je daar nu al snel het
driedubbele of meer voor neer. Refinery29 zocht uit hoe dat komt.
Alles
in de wereld wordt duurder, dat heeft te maken met de inflatie. Zo
betaalde je in 2001 nog zo'n 65 frank voor een brood (of omgerekend 1,65
euro), nu kost ons dat gemiddeld 2,20 euro. Ook kleren worden dus
duurder, maar daar draait het hier niet om. Zo kun je nog steeds een
T-shirt voor 9,99 euro kopen bij H&M en voor 29,99 euro wandel je
Zara al buiten met een gloednieuw paar hakken aan je voeten. Goedkoper
kan haast niet.
1.600 euro voor een jas Waarom
dan dit artikel? Omdat er naast die spotgoedkope items ook stuks bij
deze zogenaamde budgetketens te koop zijn die fors duurder zijn. Had jij
vijf jaar geleden immers gedacht dat je ooit 250 euro zou betalen voor
een broek bij H&M of zelfs 1.600 voor een jas bij Topshop? Wij niet.
Aanvulling op designermode Dat
komt volgens Refinery29 gedeeltelijk omdat we mode van ketens niet meer
als vervanging zien van designermode, maar als aanvulling daarop. Het
is tegenwoordig geen schande meer om in een trui van Zara rond te lopen,
óók niet voor modebloggers. Om aan de vraag van dit meer modebewuste
publiek te blijven voldoen, zijn de ketens zelf ook uniekere stukken
gaan creëren, die niet rechtstreeks gekopieerd zijn van ontwerpen op de
catwalk. Uiteraard met een hoger prijskaartje, want zelf iets ontwerpen
kost natuurlijk meer tijd dan iets exact van iemand anders overnemen.
Betere kwaliteit Maar
ook de gewone man in de straat wil wel eens een trui dragen van wol in
plaats van polyester of een jasje van leer in de plaats van nylon. Om
te vermijden dat ze die items van betere kwaliteit ergens anders zouden
kopen, om daar dan misschien verkocht te geraken en niet meer terug te
komen, moesten de ketens wel zelf iets ondernemen. Kwalitatievere
stukken dus die van betere materialen gemaakt zijn.
Hoe meer variëteit, hoe hoger de verkoop Al
doen de ketens dit niet (alleen) om klanten te plezieren, ze verdienen
er natuurlijk ook zelf aan. Want hoe meer verschillende consumenten je
bereikt, hoe hoger de verkoop zal liggen. Met dit business model spreken
ze zowat alle mogelijk klanten aan, gaande van jonge tienermeisjes tot
oudere vrouwen met een hoger budget. Een economisch interessantere
combinatie bestaat bijna niet voor een bedrijf. (br.hln)
Als het bekendste en populairste modehuis ter
wereld, zou je denken dat ze bij Chanel wel degelijk alles hebben wat
hun hartje begeert. Op een Instagram-naam na, helaas. Het couturemerk
plaatst immers noodgedwongen foto's onder de account @chanelofficial,
aangezien @chanel al behoort aan ... een twintigjarige dame uit Canada.
Chanel Bronin, ondertussen 20 jaar oud, is al sinds 2011 onder de naam @chanel te vinden op het social media platform, en dat is niet naar de zin van het modehuis.
Momenteel
moet de Canadese namelijk hard knokken om de rechten op haar
Instagram-naam te behouden. Haar account werd al eens verwijderd (het
werk van modekoning Karl Lagerfeld?), om vervolgens twee weken later
weer actief te zijn, minus twee foto's die misleidend zouden kunnen zijn
(zoals een foto van een tekening met de bekende CC-logo).
Wij zijn alvast benieuwd hoe deze Instagram-oorlog afloopt. (br.hln)
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Het is voor vrouwen die hun lichaam wegens
religieuze redenen bedekken niet gemakkelijk om ook nog eens modieus te
zijn. Dolce & Gabbana brengt daar nu echter verandering in. Het
modelabel lanceert een collectie met hoofddoeken en abaya's.
De Arabische website van Style.com kon als eerste aan de
eerste beelden van de collectie geraken. De lijn bestaat uit een aantal
hoofddoeken en bijpassende abaya's, lange jurken die de armen ook
bedekken.
De stijl bestaat uit rijke prints,
veel textuur en geborduurde kant, maar het zijn wel allemaal zeer
draagbare stukken in vrij neutrale kleuren. Het merk maakt daarmee
duidelijk dat ze investeren in deze belangrijke en grote doelgroep van
vrouwen. Prijskaartjes zijn nog niet bekend, maar ze zullen het merk
kennende niet min zijn.
Dolce is echter niet het
eerste merk die een collectie hoofddoeken op de markt brengt. Ook Oscar
De La Renta, Mango en Uniqlo maakten al een dergelijke lijn. (br.hln)
De populariteit van kasjmier zorgt voor een ecologische crisis
De populariteit van kasjmier zorgt voor een ecologische crisis
Waar kasjmieren kledingstukken
vroeger nog luxe-items waren, kan iedereen zich tegenwoordig wel een
zijdezacht item in deze stof aanschaffen. En dat heeft helaas ook heel
wat nadelen, vooral voor ons ecosysteem dan.
Wie af en toe eens een H&M
of Zara binnenwandelt, weet dat je dezer dagen al kasjmieren truien kunt
kopen voor om en bij de 60 euro. Spotgoedkoop als je weet dat er voor
één trui, de zachtste buik- en nekharen van de wintervacht van vier
kasjmiergeiten nodig is. Maar die goedkope prijzen zorgen er natuurlijk
wel voor dat de vraag naar kasjmier enorm gestegen is de afgelopen
jaren.
Daardoor nemen herders in -
vooral China, Mongolië en Centraal Azië - steeds meer geiten op in hun
kuddes, zodat ze meer kasjmier kunnen produceren. De gerenommeerde
modewebsite The Business of Fashion schreef dat de kasjmiergeitpopulatie
bijna verdubbeld is tussen 1993 en 2009. Dat leidt tot overbegrazing,
wat dan weer leidt tot verwoestijning van het land.
Daardoor
vinden de kuddes niet meer genoeg eten en drinken, raken ze ondervoed
en daalt de kwaliteit van haren. En zo komen we dus in een vicieuze
cirkel terecht, want nu zijn er nog meer geiten nodig. Daarnaast heeft
ook de opwarming van de aarde gevolgen op de wintervacht van de
kasjmiergeiten, die minder dik in de wol zitten.
Dol
op kasjmier? Betaal er dan een eerlijke prijs voor en weet dat zo'n
kledingstuk heel lang kan meegaan met de juiste zorgen. Zie het als een
investering, niet als een trui die je zomaar in alle kleurtjes wil.
(br.hln)
Na vertrek Raf Simons blijft Dior zonder directeur
Na vertrek Raf Simons blijft Dior zonder directeur
Meer dan zes weken na het vertrek van Raf
Simons als creatief directeur bij Dior, werd nog geen opvolger aangeduid
voor zijn functie. Het Franse modehuis neemt rustig de tijd om op zoek
te gaan naar een nieuwe hoofdontwerper, en werkt intussen aan de
herfst/winter collectie 2016 zonder creatief directeur.
Op 22 oktober raakte bekend dat Raf Simons het modehuis Dior
verlaat als creatief directeur. De hamvraag wie Simons zal opvolgen als
hoofdontwerper blijft voorlopig onbeantwoord, want die beslissing gaat
voor het modehuis niet over één nacht ijs. Ze nemen uitgebreid de tijd
om - in hun woorden - "verschillende mogelijkheden te ontdekken" voor ze
een opvolger aanduiden.
Dior heeft bevestigd dat het in house
designteam de herst/winter 2016 collectie voor hun rekening zal nemen,
en dat de pre-herfst/winter 2016 collectie enkel op afspraak zal worden
voorgesteld in Parijs. Het Franse modehuis hoopt met dit nieuws de
geruchten over de mogelijke opvolgers in de kiem te smoren. (br.hln)
Ze is burgerlijk ingenieur én
dol op schoenen. Het was dan ook een kwestie van tijd voor Katrien
Herdewyn die twee passies combineerde en een hoogtechnologisch standje
van een schoen ontwierp. Vanaf nu hoeven we nooit meer bang te zijn om
die nieuwe schoenen vuil te maken, geweldig toch?
Zonde toch, dat je die dure
schoenen niet durft aandoen uit angst voor de modder of een spatje
regen, moet Katrien Herdeweyn gedacht hebben. En dus kwam ze met haar
eigen schoenenmerk op de proppen, Elegano. Een collectie die haar prompt
de titel van Starter van het Jaar opleverde.
Nanotechnologie en bloemblaadjes Met
haar wetenschappelijke kennis als burgerlijk ingenieur heeft ze een
(mooi gehakt) stapje voor. Haar schoenen onderscheiden zich namelijk
door het gebruik van nanotechnologie, die vuil en water afstoten.
"Het
lederen oppervlak bevat minuscule staafjes zodat water of slijk er niet
kan indringen, maar er in balletjes afrolt," legde ze eerder al uit aan
onze krant.
De techniek keek ze af van lotusbloemen, die er ook in de meest
modderige ondergrond parelwit uitzien. Daarom dat de hiel van de
schoenen ook steeds bloemblaadjes bevat.
Ultieme oplossing De
technologische schoenen zijn niet helemaal nieuw, voor militaire
doeleinden worden ze al langer gebruikt. En toch zijn ze vooral in de
gewone wereld der consumenten de ultieme oplossing. We hebben immers
allemaal zo'n paar dure schoenen dat we bijna niet durven aandoen uit
angst ze vuil te maken. Zonde, toch?
Te koop? Haar
eerste collectie bestaat uit vier verschillende schoenen die
vervaardigd werden in Italië. Van elk model worden er vijftig paar
gemaakt. De schoenen kosten tussen 450 en 665 euro en zijn te koop via
haar webshop of pop-upwinkels in Antwerpen en Gent. (br.hln)
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Alber Elbaz is weg bij Lanvin en
landgenoot Raf Simons verliet vorige week modehuis Dior. Is de
prestatiedruk in de modewereld te hoog? "Je kan niet ontkennen dat 6
collecties per jaar ontwerpen heel wat is."
Veertien jaar lang was ontwerper
Alber Elbaz het wonderkind van Lanvin. Met zijn eigenzinnige collecties
wist hij van het 125 jaar oude, ingedutte modehuis een van de topmerken
in de modewereld te maken. Zijn vertrek bij het modehuis komt dan ook
al even onverwacht aan als de exit van Raf Simons bij Dior eerder deze
week.
Kritiek op huidige systeem Door
dit soort modedrama's komt er opnieuw weer heel wat kritiek vanuit de
industrie op het tempo van het huidige systeem. Een creatief directeur
van een modehuis met zoveel prestige moet dan ook continu presteren.
Elbaz was verantwoordelijk voor vier collecties per jaar, Simons zelfs
voor zes, waarvan twee haute coutureshows. De shows voor zijn eigen
mannenlabel dan niet nog niet eens meegerekend.
Geen ruimte voor creatieve proces Al
die creaties moeten ook nog eens commercieel genoeg zijn, want ze
moeten verkocht worden. En snel liefst ook. Want maximaal twee maanden
later ligt er alweer een nieuwe collectie klaar. Dat dat de creativiteit
niet perse ten goed komt, is dan ook geen verrassing, vertelt Agnes
Wené, project manager bij het Flanders Fashion Institute. "Je kan niet
ontkennen dat zes collecties per jaar ontwerpen, veel is voor één
persoon. Zoals Elbaz mooi verwoordde in zijn afscheidsbrief, ben je op
den duur als creatief directeur alleen nog maar directeur. Je stuurt een
team aan, werkt aan het beeld van het merk en de ruimte die je hebt
voor het creatieve proces moet daardoor inboeten."
'Mode is aan het crashen' Ook
Suzy Menkes, de bekende modejournaliste die momenteel internationale
redactrice is voor Vogue, is het daarmee eens. In het artikel 'Waarom
mode aan het crashen is', schrijft ze dat modeontwerpers van nature
gevoelige, creatieve en emotionele mensen zijn en dat er gewoon té veel
van hen gevraagd wordt. "Hopelijk zal de modewereld Simons, Elbaz en co
ooit dankbaar zijn voor hun dappere actie. Voor het wegwandelen met
opgeheven hoofd. Omdat ze simpelweg hun leven terug willen."
"Ik voel me eerder topatleet dan ontwerpster" De
bekende Franse modeontwerpster Isabel Marant liet eerder in een
interview met 'New York Magazine' ook al weten dat kleding ontwerpen
vandaag de dag een bijzonder stressvolle taak geworden is. "Het is vaak
een race om collecties af te krijgen. Soms voel ik me eerder topatleet
dan ontwerpster," vertelt ze.
Mode is niet dood Toch
wilt dat niet zeggen dat het huidige modesysteem ten dode is
opgeschreven. Terwijl sommige ontwerpers bewust voor kleinschalige
presentaties in plaats van shows kiezen, stonden alleen al tijdens de
afgelopen modeweken in Parijs zo'n 115 shows op het programma. Dat de
vacature van creatief directeur bij Balenciaga zo snel werd ingevuld na
het vertrek van Alexander Wang, zegt eveneens genoeg. De modehistorie
kent dan ook heel veel scheidingen en geruzie, maar bijna altijd bracht
die stoelendans allerlei nieuwe kansen voor jonge en frisse ontwerpers.
Iets dat we alleen maar kunnen aanmoedigen. (br.hln)
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
We
hebben er allemaal al eens gezeten: beteuterd voor de spiegel in de
kappersstoel, kijkend naar een nieuwe coupe die in niets leek op het
voorbeeldplaatje dat je bij had. Maar hoe zeg je aan de kapper dat je
het eindresultaat eigenlijk maar niets vindt?
We
zijn vaak te bedeesd om toe te geven dat we ons nieuwe kapsel helemaal
niet mooi vinden. We willen de kapper niet beledigen, of we zijn gewoon
te verlegen. En dat terwijl we net beter onze mond zouden opendoen en zo
uiteindelijk wél met een leuk kapsel de deur uitlopen.
Sla
je middenin een kleuring plots in paniek? Of bevalt de snit je
eigenlijk niet? Wacht in elk geval tot de kapper klaar is. Hoe logisch
het ook klinkt, we lijken vaak te vergeten dat het midden niet het einde
is. Vaak zal je kapper de snit op het einde nog corrigeren, of geeft
hij of zij je haar nog een extra likje verf voor het juiste resultaat.
Het is natuurlijk altijd goed om vragen te stellen, maar vraag je kapper
niet om te stoppen terwijl hij of zij nog niet eens klaar is.
Ben
je niet tevreden? Dan moet je dat ook zeggen. Toegegeven, leuk is
anders, maar rondlopen met een kapsel dat je niet bevalt, is dat ook
niet. En met eerlijkheid en tact kom je al een heel eind. Wees ook zo
specifiek mogelijk. Met "ik vind het niet mooi", weet je kapper nog
steeds niet wat hij of zij moet veranderen. Geef je kapper dus altijd
bruikbare feedback.
Wat
je best wél in het achterhoofd houdt: het kan goed zijn dat je vooral
de styling niet mooi vindt, niet de snit. Je zal het zelf nooit op
dezelfde manier stijlen als in het kapsalon, dus het ziet er altijd
anders uit wanneer je het zelf eens gewassen hebt. Wacht een week of
twee, probeer het zelf een aantal keer te stylen, en beslis dan of je
het wel of niet mooi vindt. Ben je nog steeds niet tevreden? Geef je
kapper dan opnieuw een belletje.
Ga
niet met een plaatje van een Hollywoodkapsel naar de kapper, om
vervolgens te verwachten dat je lokken er altijd zo zullen bijliggen.
Aan het haar van celebrities wordt vaak urenlang door een leger kappers
gewerkt, terwijl jij het enkel met je eigen handen en stylingproducten
moet stellen. Hou je verwachtingen dus altijd realistisch, zo vermijd je
teleurstellingen. (br.hln)
Tijdens de modeshow van
internetfenomeen John Ostrovsky (@thefatjewish) in New York, liepen niet
de gewoonlijke modellen maar vaders over de catwalk. En die vaders
droegen dan ook nog eens vreselijk alledaagse plunjes, alsof ze net van
het werk kwamen en nog even een omweg hadden gemaakt richting New York
Fashion Week.
De 30-jarige instagramsensatie
wilde op deze manier de draak steken met het modegebeuren, en dat kon
het aanwezig publiek wel smaken ook. Kijk maar mee naar enkele foto's. (br.hln)
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Memorabel
moment tijdens de modeweek in New York gisteren: modellen met rondingen
veroverden de catwalk onder leiding van Ashley Graham, zelf een
schoonheid met een maatje meer. De lingerie van Addition Elle werd
specifiek ontworpen om de sexy vormen extra in de verf te zetten.
Ashley
schopt wel vaker tegen de heilige huisjes van de mode-industrie. Zo was
ze zelf het allereerste plus-size model dat de cover van het befaamde
Sports Illustrated wist te sieren. Tijdens het defilé konden de
toeschouwers volop twitteren onder de hashtag #IAmSizeSexy.
Het
idee sluit naadloos aan bij de #PlusIsEqual-campagne, waar Ashley ook
de stuwende kracht achter is. Eergisteren verscheen ze samen met enkele
voluptueuzere collega-modellen op Times Square om het thema op de kaart
te zetten.
Deze
campagnes staan alvast in schril contrast met de "skelettenshow" waar
Victoria Beckham vorige zondag mee op de proppen kwam. Hoewel ze in 2010
gezworen had om niet langer te overdrijven, zagen haar modellen er
ziekelijk slank uit. (br.hln)
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Wie
al eens modeblogs leest, heeft zich ongetwijfeld ook al afgevraagd hoe
die meisjes en jongens al die dure designerkleren kunnen betalen? Ze
moeten wel stinkend rijk zijn of erg gulle ouders/partner hebben zou je
denken. De Belgische blogger Ruth Van Soom vertelt eerlijk vanwaar zij
haar designeroutfits haalt, en dat blijkt een stuk minder glamoureus te
zijn dan gedacht.
"Je zou inderdaad denken dat
het geld op mijn rug groeit als je mijn blog volgt, maar dat is helaas
niet waar... Wat ik op mijn blog draag is een mix van mijn eigen kleren,
items die ik van merken krijg en andere stukken leen ik van winkels of
pr-bureaus," schrijft de Antwerpse Ruth op haar blog The Journey of Ruth.
"Ik
shoot minstens twee outfits per week, als ik al deze kleren gekocht zou
hebben dan zou ik blut zijn en geen eten meer kunnen kopen." Verder
vertelt Ruth nog dat ze deze blogpost heeft gemaakt omdat ze geen
verkeerd voorbeeld wilt geven en doen alsof het de normaalste zaak van
de wereld is om een kleerkast vol designerkleren te hebben.
Vandaar dat ze in toekomst ook altijd zal vermelden wanneer de kleren op de foto geleend, gekregen of gekocht zijn. (br.hln)
We blijven massaal maar méér en méér kleren
bijkopen. Omdat we het nodig hebben of - laten we eerlijk zijn - omdat
de rush van iets nieuws kopen gewoon heerlijk aanvoelt. Maar steeds meer
mode insiders stappen daar net vanaf en kiezen voor een zogenaamde
capsule garderobe. Die blijkt te bestaan uit 37 items.
Eigenlijk moet je garderobe op een soort dieet, zodat je
uiteindelijk overblijft met 37 items die veelzijdig zijn en die je écht
graag draagt. Als een tegenreactie op de huidige consumptiemaatschappij
en omdat het je geld en tijd bespaart. Begin met elk item in je
kleerkast nauwkeurig te keuren en gooi sowieso al alles de vuilbak in
dat je meer dan een jaar niet gedragen hebt.
Bekijk
daarna wat je nodig hebt en wat niet. Wees streng voor jezelf, want 4
verschillende witte T-shirts kan je dan wel afwisselend dragen, nodig
heb je ze niet allemaal.
Natuurlijk ga je ook
niet van de ene dag op de andere dag stoppen met shoppen, maar probeer
telkens als je iets nieuws koopt, tegelijkertijd twee items weg te
gooien. Zo zorg je ervoor dat het allemaal in evenwicht blijft, en dat
je garderobe niet weer gaan uitpuilen. (br.hln)
Daarom zien Kim K's kleren er altijd zo duur uit (en de jouwe binnenkort ook)
Daarom zien Kim K's kleren er altijd zo duur uit (en de jouwe binnenkort ook)
Hoewel Kim niet vies is van een beetje (of véél) sexappeal af en toe,
ziet ze er -meestal- wel elegant uit. Zelfs met torenhoge stiletto's en
een superstrakke jurk ziet haar kleding er nog steeds duur en chic uit.
Haar truc? Neutrale kleuren.
Het grootste deel van Kims kleerkast kan je omschrijven als neutraal:
zachte crèmekleuren, wit, grijs, een volledig zwarte outfit, bruin en af
en toe een warm kaki. En dat is geen toeval, want het is een vaste
regel in de modewereld (die Kim overigens waarschijnlijk van fashionista
Kanye geleerd heeft): neutrale kleuren zien er altijd chic uit.
Of
ze nu een basisstuk draagt zoals de tank dress of spandex rokjes, haar
outfits zien er altijd duur uit. Het goede nieuws: dat is makkelijk te
imiteren, zonder de dure designer prijskaartjes. (br.hln)
Modeontwerpster Stella McCartney weigert wol van mishandelde schapen
Modeontwerpster Stella McCartney weigert wol van mishandelde schapen
Modeontwerpster
Stella McCartney is een dierenactiviste en een vrouw van principes: ze
weigert pertinent leer, bont of dierenhuid te gebruiken in haar
collecties. Nu ze ontdekte dat de wol die ze gebruikte voor haar kleding
van mishandelde schapen komt, zet ze de samenwerking met leverancier
Ovis 21 stop.
Het waren beelden van PETA ("People
for the Ethical Treatment of Animals") die lieten zien hoe schapen op
ranches in Argentinië mishandeld worden. Toen McCartney de beelden zag
en zelf na het nodige onderzoek concludeerde dat dit inderdaad klopte,
besliste ze resoluut de wol uit Patagonia niet meer te willen gebruiken.
"Ik
vind het zeer triest om te moeten meedelen dat we moeten stoppen met
het gebruiken van wol van Ovis 21 uit Patagonië. Ovis 21 begon als een
geweldig initiatief dat de miljoenen bedreigde graslanden in Patagonië
wilde beschermen en tegelijk aandacht had voor dierenwelzijn," schreef
McCartney op onderstaande Instagrampost. "Jammer genoeg, na zelf
onderzoek te hebben gedaan in Argentinië, in het voetspoor van de
beelden van de geweldige mensen bij PETA, ontdekten we dat 1 op de 26
ranches waarvan we wol gebruiken van mishandelde schapen komt. Dat is er
één te veel."
In een tweede Instagrampost
benadrukte McCartney dat ze nu nog gemotiveerder is om te vechten voor
dierenrechten binnen de mode-industrie, en alle leveranciers nauwgezet
in het oog zal houden.
Normaal gezien hou je kinderen met kleurstiften
in de hand zo ver mogelijk weg van je kleren, maar daar dachten
Charlotte Kemp en haar 5-jarige dochter Martha duidelijk anders over.
Samen kopieerden de twee designerjurken uit de laatste collectie van
Dolce & Gabbana, en het resultaat lijkt net echt.
In de laatste herfst/winter collectie van het Italiaanse
modelabel Doce & Gabbana zaten enkele satijnen jurken met
kindertekeningen op, om moeders overal ter wereld te eren. De ontwerpen
kosten ongeveer 3000 euro per stuk, dus besloten de Britse Charlotte
Kemp en haar vijfjarige dochter Martha om het heft in eigen handen te
nemen.
Het duo kocht een spotgoedkope witte
jurk van de Britse keten Closet, en dochter lief mocht zich daarna
uitleven met viltstiften. Zoals je hieronder kunt zien is het resultaat
prachtig én betaalbaar. Helaas kan je er wel niet mee in de regen,
vertelde Martha aan The Daily Mail. (br.hln)
Lingerielabel La Fille d'O gaat samenwerking aan met Ann Demeulemeester
Lingerielabel La Fille d'O gaat samenwerking aan met Ann Demeulemeester
Murielle Scherre, alias La Fille d'O, heeft de
handen in elkaar geslagen met het eveneens Belgische modemerk Ann
Demeulemeester voor een exclusieve ondergoedlijn voor mannen. Het Gentse
lingerielabel ontwierp tot nog toe alleen lingerie voor vrouwen.
Tijdens de afgelopen mannenshow van Ann Demeulemeester zagen
we zoals gewoonlijk heel wat donkere gewaden - hoewel ook met een
verrassend hoog aantal kleuraccenten - én veel naakt, of toch alleszins
doorkijkstofjes. En daarom komt Murielle Scherre er bij kijken.
De
Gentse ontwierp in samenwerking met Sebastien Meunier, hoofdontwerper
bij Ann Demeulemeester, voor het eerst een ondergoedlijn voor mannen.
Dat vertelde ze vandaag zelf op het Instagram-account van La Fille d'O.
De collectie bestaat uit veertig verschillende stijlen, en is vanaf november te koop. (br.hln)