Wie dacht dat een nieuwe handtas kopen enkel maar geldverspilling was, heeft het danig mis. Een authentieke Birkin-bag van het merk Hermès wordt op de veilingsite eBay namelijk te koop aangeboden voor maar liefst 63.000 euro.
Voor een Birkin-bag geldt gemiddeld een wachtlijst van enkele jaren. Een exemplaar kost daarbij ook nog eens rond de 10.000 euro. Toch nog niet exclusief genoeg? Dan kan je nu een authentieke Birkin aan de haak slaan op eBay. De aangeboden handtas is namelijk een speciale jubileumeditie ter ere van het 25-jarige bestaan van het modehuis Hermès en is bezet met 18 karaats witgoud en 5.72 karaats diamanten. Gegadigden kunnen best wel een aantal creditcards bovenhalen, want de tas gaat pas onder de hamer voor minstens 63.000 euro.
Waarom rest er altijd zo weinig plaats in de kleerkast? Het
antwoord ligt bij de schoenen, gemiddeld staan er op elk moment in je
leven 19 paar te blinken.
De gemiddelde vrouw spendeert meer dan 19.500 euro aan hakken, pumps,
laarzen, sandalen of slippers. Het eerste bewuste paar schoenen wordt
meestal op 14-jarige leeftijd gekocht. Nadien kopen we elk jaar 7 paar
schoenen, goed voor 469 exemplaren een leven lang, zo berekende een
Britse consumentensite.
Mannen die
hun hoofd schudden bij zoveel cijfers, moeten beseffen dat vrouwen
kopen met een weldoordachte strategie. Meestal bezit de dame schoenen
voor gewone, formele functies en speciale gelegenheden.
Vrouwen beschikken over 6 paar slippers,
sandalen, ballerina's of klompen voor de zomermaanden, tijdens de winter
staan 3 paar warme laarzen te blinken in de kast. Daarenboven
beschikken ze over 4 paar schoenen die ze dragen tijdens een avondje
uit, zoals stiletto's of schoenen met hakjes. 2 paar comfortabele
schoenen zijn voorzien voor het werk, en nog 2 exemplaren zijn 'goed
voor alle omstandigheden'.
Ook
echte 'designer-shoes' mogen niet ontbreken: 1 op 4 dames beweert er
over eentje te beschikken, 53 procent hoopt er zich ooit eentje aan te
schaffen. Vooral Jimmy Choo, Christian Louboutin en Manolo Blahnik
genieten de voorkeur.
1 op 3
beweert dat schoenen onmogelijk te weerstaan zijn, ongeacht of ze zich
deze kunnen veroorloven. Ook als beoordelingsmeter kan het
accessoirestuk tellen: 4 op 10 dames kijkt en oordeelt over anderen aan
de hand van hun schoenen.
Geen goede koopjes zonder
slimme strategie. Om de solden zonder
kleerscheuren door te komen, enkele shoppingtips om te onthouden.
1. Vermijd impulsieve aankopen die alleen maar stof zullen vergaren
in je kleerkast...
2. Ga eerder op zoek naar kwalitatieve
basisstukken tegen interessante prijzen. Een witte top, een eenvoudige
jurk, a little black dress...
3. Koopjes kan je vaak niet
meer inwisselen. Check dus alle stukken op vlekken en verborgen gebreken
alvorens naar de kassa te stappen.
4. Ga bij voorkeur niet
alleen op soldenjacht, maar schakel vriendinnen in. Samen zullen jullie
de échte koopjes vlugger spotten.
5. Plan je soldenjacht...
hetgeen je echt wilt, koop je tijdens de eerste week. Basics zullen
tijdens de tweede week wellicht nog beschikbaar zijn aan een betere
prijs. Extraatjes shoppen kan vanaf de 3e week, als de kortingen de
hoogste toppen scheren.
6. Vooraleer je gaat shoppen, stop je
best een doeltreffende dorstlesser in je tas. Kwestie van je
vochtverlies tijdens deze intensieve activiteit voldoende te
compenseren.
Op donderdag 1 juli starten de zomerkoopjes en de klant mag vanaf de
eerste dag fikse kortingen verwachten. Fedis sluit zelfs uitschieters
van -70 procent niet uit. Heel wat winkels zitten nog met grote
voorraden door het koude weer in het voorjaar en door de crisis. Omdat
de eerste koopjesdag op een donderdag valt, wordt geen overrompeling
verwacht.
Door het warme weer aan het begin van de zomervakantie, wordt verwacht
dat er de eerste koopjesdagen vooral topjes, rokjes, shorts en sandalen
zullen worden verkocht. De modewinkels hebben nog veel in voorraad. 62
procent heeft evenveel artikelen in de rekken als vorig jaar voor de
solden, 15 procent heeft zelfs nog meer producten in voorraad.
Crisis Meer
dan de helft van de handelaars verwacht tijdens deze koopjesperiode
evenveel te verkopen als vorig jaar, 14 procent gaat uit van een
meerverkoop en 29 procent denkt iets minder te verkopen, aldus het NSZ.
"Dat laatste cijfer is iets meer dan de voorgaande jaren. Handelaars
verwijzen naar de crisis".
Belang De
zelfstandige modedetailhandelaars verwachten gemiddeld 2,5 procent
meeromzet. Dat leidt de Unizo Mode Unie af uit haar jaarlijkse
pre-soldenbevragingen. "Het belang van de solden neemt jaar na jaar
toe", stelt directeur Luc Ardies. De omzet van de Vlaamse zelfstandige
modewinkeliers steeg tussen 2002 en 2009 met 16 procent. De omzet
tijdens het seizoen daalde tussen 2002 en 2010 met 3,3 procent.
Deze
evolutie onderlijnt volgens Unizo nogmaals het belang van een vaste
soldenperiode voor zelfstandige modedetailhandelaars. Zij hebben die
nodig om via uitverkoop voldoende liquiditeiten te verzamelen om nieuwe
collecties aan te kopen. Overigens compenseert een bepaalde meeromzet
tijdens de solden een zelfde omzetdaling tijdens het seizoen niet: de
marges tijdens de solden zijn immers een stuk kleiner, benadrukt de
organisatie.
Deze bril is niet donker
genoeg om je voldoende te beschermen tegen de zon.
Zonnebrillen worden al te vaak bekeken als mode-accessoires die
je look afmaken, maar eigenlijk zijn ze een noodzakelijk item in de
zomer. Waarom? Omdat de zon niet enkel je huid en haar beschadigt, maar
ook je ogen.
UV-straling, dezelfde die zonnebrand en huidkanker kunnen veroorzaken,
zijn erg schadelijk voor je ogen. Ze kunnen cataract, kanker van de
oogleden en gezwellen aan de ogen veroozaken.
Sneeuwblindheid Ook
loop je meer risico op 'fotokeratitis' of lasoog, in de volksmond
gekend als 'sneeuwblindheid'. Dit is een tijdelijke maar enorm pijnlijke
aandoening, waarbij gewoon knipperen en bewegen met de oogbol pijn
kunnen doen. Wie er aan lijdt, kan meestal geen licht verdragen.
Pet Een
zonnehoed of een pet kunnen tot 50 procent van het zonlicht
tegenhouden, maar dit is niet voldoende. Dit is dan ook een eerste reden
waarom een zonnebril dragen noodzakelijk is als je de zon loopt.
Blauw
licht Een tweede reden is dat je ogen bescherming nodig
hebben tegen het blauwe en violette licht van de zon. Een overmatige
blootstelling veroorzaakt maculadegeneratie, waarbij je zicht in het
midden van je gezichtsveld verdwijnt. Wie gevoelig is voor de zon, loopt
extra kans.
Comfortabel Een zonnebril maakt
het kijken in de zon ook veel comfortabeler en beter. Je ogen worden dan
niet gehinderd door het felle licht, waardoor je alles rondom je goed
kan waarnemen.
Donker Ten slotte kan het
felle licht ook je vermogen om te kijken in het donker aantasten, zeker
als je lang met onbeschermde ogen in de zon hebt gezeten. De ogen kunnen
zich steeds minder snel en minder goed aanpassen aan het donker of aan
het licht binnenshuis. Naar huis rijden na een dagje in de zon kan
hierdoor extra gevaarlijk worden.
Draag een zonnebril dus altijd
buitenshuis als de zon schijnt, of je nu werkt, rijdt, sport, wandelt,
zont of boodschappen doet. Zet ook kinderen een zonnebril op.
Hoe
herken je een goede zonnebril?
Een goede zonnebril is
natuurlijk onmisbaar als je je ogen tegen de zon wil beschermen. Maar
niet elke zonnebril biedt de bescherming die ze claimen. Daarom let je
beter op volgende kenmerken:
- UV-bescherming Geloof
niet zomaar dat een zonnebril voldoende beschermt tegen UV-straling.
Test de zonnebril voor je deze koopt, of koop deze waar ze de brilglazen
kunnen testen of waar de verkoopsters je goede raad kunnen geven. Een
goede zonnebril blokkeert ten minste 99 procent van UVA
en UVB-straling.
- Tint De tint in de
zonnebril moet overal even sterk zijn. Kies je toch voor een graduele
tint, zorg er dan voor dan de glazen lichter worden van boven naar
beneden. Kies je een bril om te rijden, kies dan voor een grijze
tint omdat deze je toelaat de verkeerslichten juist te zien.
-
Vervorming Koop geen zonnebril waarvan de glazen het beeld
vervormen, doen golven of bewegen. Dit kan je simpel testen door de
zonnebril vast te houden en op armlengte voor je te houden. Kijk door de
glazen terwijl je je arm van links naar rechts beweegt. Het beeld moet
'rechtlijnig' zijn en mag niet vervormen.
- Licht Om
er zeker van te zijn dat de lenzen voldoende licht blokkeren, kan je
deze passen voor een spiegel. Kan je je ogen gemakkelijk zien door de
zonnebril heen, dan is de bril niet donker genoeg. Om goed te zijn zou
de bril 75 tot 90 procent van alle licht moeten
tegenhouden.
Nog niet zolang geleden was het een schande als een vrouw een broek
droeg. Maar ondertussen zijn in de vrouwenmode veel elementen terug te
vinden van de mannenmode. Wat de ontwerpers de afgelopen dagen lieten
zien op de catwalk in Milaan doet echter vermoeden dat er ook een
omgekeerde beweging aan de gang is.
- Legging Leggings
zijn al enkele seizoenen hip voor vrouwen, en hoewel maar weinig
vrouwen ze ook kunnen (en durven) dragen, ziet het er niet naar uit dat
de legging snel zal verdwijnen. Zeker niet nu die ook mannen aangemeten
wordt.
Dit werd gezien op de catwalk bij Armani, die de mannen
deze legging liet dragen onder een short (zie verder), wat toevallig erg
veel lijkt op de trend in de vrouwenmode om shorts en hotpants te
combineren met nylons.
- Korte shorts Korte
shorts waren opvallend veel aanwezig in Milaan. Dat het een
zomercollectie betreft en dat mannen nu eenmaal minder opties hebben dan
vrouwen, is echter geen verklaring.
De shorts worden heel
casual gedragen, met een los (of openstaand) hemd of T-shirt. Sommige
van die T-shirts hebben zo'n wijde V-hals dat een onthaarde, blote bast
te zien is.
- Badpak
Armani deed een
poging om de monokini voor mannen te lanceren, maar het is duidelijk dat
geen enkele man zich daarin zal laten zien. De zwemshorts waren naar
goede gewoonte kort en strak.
- Sandalen Sandalen
voor mannen mogen weer, en dat bleek ook bij Dolce & Gabbana.
Andere ontwerpers deden de mannen een soort mocassins aan.
-
Bloot, bloter, blootst Over vrouwelijk naakt werden al vele
pagina's volgeschreven. Elke zomer is het prijs: vrouwen is korte
shorts, korte jurkjes, ieniemieniebikini's.
Maar ook mannen
mogen van de ontwerpers heel wat laten zien. Liefst voorzien van een
sixpack en zonder één haartje of vetrolletje. Mannendecolletés blijven
ook alom tegenwoordig.
Handtassen overal Tot
spijt van vele mannen (en vrouwen), proberen ontwerpers al jaren de
'man bag' of handtas voor mannen te promoten.
De grote,
rechtlijnige tassen in een weinig opvallend kleur worden gepusht bij
Armani, Etro en Dolce en Gabbana, terwijl Prada kiest voor een nogal
groot uitgevallen heuptasje.
Geen van beide zal volgende zomer
waarschijnlijk doorbreken...
Cristobal Balenciaga' s bekendste werken
worden binnenkort tentoongesteld in het Koningin Sofie Instituut in New
York. Daarmee brengt de grootstad een ode aan de belangrijkste
modeontwerper uit de jaren 1940-1950.
Balenciaga maakte furore in
de jaren 1940-1950 met zijn vooruitstrevende designs die de Spaanse
furie deden afstralen op de daarvoor stoïcijns nuchtere, saaie
Parisiennes. Het was diens voormalige pupil Oscar de la Renta die het
idee lanceerde van een grootse tentoonstelling. Balenciaga werd eerder
ook al de Picasso van de mode genoemd, en geroemd omwille van de
stijlverandering die hij teweegbracht bij vrouwen.
De
tentoonstelling loopt vanaf 19 november tot en met 19 februari. (br.she)
Reizen mag dan een flinke hap uit het budget nemen, de zomerkledij
die vrouwen voor zich aanschaffen, doet het nog beter. Volgens een
bevraging van Clothes Show London spenderen (Britse) vrouwen gemiddeld
600 euro aan hun vakantie, en bijna 820 euro aan hun zomer- en
vakantiekledij. Tel je er ook de schoonheidsbehandelingen (ruim 200
euro) bij, dan spenderen vrouwen ruim de helft méér aan de voorbereiding
van een vakantie dan aan de vakantie zelf.
De grootste hap uit het budget is voor zomerjurken (420 euro) en ook
schoenen doen het met 190 euro niet slecht. Aan bikini's wordt 150 euro
uitgegeven, een zonnebril en juwelen slorpen nog eens 60 euro op.
Om zich voor te bereiden op de reis geven
vrouwen ook nog eens 205 euro uit aan schoonheidsbehandelingen die in
totaal 15 uur in beslag nemen. Daaronder vallen zonnebank of
zelfbruiners (6 uur), waxing van benen en bikinilijn (1,5 uur),
manicures en pedicures (3,5 uur). Nog eens vier uur gaat op aan het
kijken in tijdschriften om mee te zijn met de laatste trends.
Een
verklaring voor dit uitgavenpatroon? Vrouwen zijn zo blij met een
goedkope lastminute dat ze zichzelf daarna verwennen met toffe kleren en
een zomerse look. Vier op vijf vrouwen gaf toe dat ze meer uitgaven aan
kledij, naarmate de prijs van hun reisje beter meeviel.
Een
andere reden is de druk om er overal goed uit te zien, ook op het
strand. Bleke benen, een ouderwetse bikini of onhippe slippers, daar
kunnen en willen de meeste vrouwen zich niet mee vertonen.
Een bedenking is evenwel of vrouwen elk jaar dit
bedrag uitgeven aan zomerkledij, of dat dit de totale waarde is van hun
volledige zomergarderobe. "In elk geval blijkt wel dat de goedkope
lastminute een pak duurder uitvalt als je alle extra kosten errond erbij
telt", aldus Maryam Hamizadeh, manager voor Clothes Show London.
Weinig
verrassend spenderen mannen veel minder aan kleren en het creëren van
het perfecte zomerlook. Een onderzoek uit 2007 toonde aan dat ze zo'n
110 euro spenderen aan de voorbereiding van een reis: 23 euro voor een
kappersbeurt, 32 voor een zwemshort, en de rest geven ze uit aan een
zonnebril en flipflops. Of hoe het leven van een man véél eenvoudiger is
dan dat van een vrouw.
Mode is als een zee: trends komen en trends gaan, maar sommige trends
blijven altijd bestaan. Neem het zwarte jurkje, in het Engels een
'little black dress' of LBD genoemd. Vrouwen, ook celebs, grijpen op
verschillende momenten in hun leven terug naar het zwarte jurkje.
Gemiddeld blijft het jurkje zo'n 12 jaar hangen. Een kwart van de Britse
vrouwen heeft al meer dan 15 jaar zo'n favoriete LBD, een op tien houdt
het al meer dan 25 jaar vol.
Hoe
kan het ook anders? Zo'n jurkje heeft het allemaal: het is eenvoudig
maar toch stijlvol, past bij verschillende gelegenheden, is vrouwelijk
en sexy zonder opzichtig of vulgair te zijn en het gaat nooit uit de
mode. Ook al is een andere stijl of een andere snit 'hipper', met een
LBD kan je nooit de mist in gaan.
Bovendien
passen accessoires als schoenen en handtassen en zowat altijd bij, en
kan je met je make-up en kapsel alle kanten uit. Maar het grootste
geheim van het zwarte jurkje is misschien wel dat je je er altijd sexy
en glamoureus in voelt, terwijl je weet dat je nooit over- of
underdressed zal zijn.
Dat wil
evenwel niet zeggen dat vrouwen maar één LBD hebben. Ze houden en
koesteren hun LBD dan wel, het houdt hen niet tegen van af en toe een
nieuwe te kopen... cijfers daarover werden echter niet gepubliceerd.
Christian Louboutin heeft opnieuw vriend en vijand verrast met een
sprookjesachtige schoenencollectie voor de komende herst en winter.
Torenhoge hakken of enkellaarsjes met tijgerprints, er is duidelijk voor
elk wat wils.
De schoenengoeroe liet zich voor het winterseizoen klaarblijkelijk
inspireren door Tim Burton's film 'Alice in Wonderland' maar ook door
andere sprookjes zoals Assepoester en de Kleine Zeemeermin.
De
torenhoge hakken, het handelsmerk van Louboutin, zijn slechts een
onderdeel van de zeer gevarieerde collectie. Ook sneakers, lange
laarzen, enkellaarsjes met (nep)bont, opvallende muiltjes en de
klassieke zwarte pumps maken er deel van uit.
De
advertentiecampagne die de hele collectie ondersteunt, 'Winter tales'
genaamd, bestaat uit een achttal feeërieke foto's. Zo zien we op één van
de kiekjes een vliegend konijn, kaarten, hoeden, kopjes en Louboutins
voorbij komen. En zo kunnen ook de fashionista's blijven dromen.
Vrouwen die een bril moeten dragen, kunnen binnenkort het aangename aan het noodzakelijke koppelen. De Franse brillenproducent Atol ontwikkelde namelijk samen met topmodel Adriana Karembeu een bril met een geurtje.
De Ak Senteurs brillen bestaan uit glazen waarbij je afzonderlijk de pootjes aan kan bevestigen. Het zijn deze pootjes die de verschillende geuren verspreiden. In de geurige collectie kan je onder andere kiezen tussen de geur van mango, chocolade en die van de oceaan.
Het is nog niet bekend of de brillen ook in België verkocht zullen worden. (br.she)
Designers bij onder meer ronkende namen als Viktor & Rolf, Lanvin en
Hugo Boss waagden zich aan de creatie van een voetbalshirt in het kader
van het WK.
Het tijdschrift
Officiel sprak 32 toonaangevende designers aan om voor elk land dat
deelneemt aan het WK een truitje te ontwerpen, dat meldt nu.nl.
Designerduo DSquared ontwierp het Spaanse shirt, Marc Jacobs tekende het
Deense en Sonia Rykiel liet haar creativiteit botvieren op het Franse
truitje, dat meldt nu.nl. Dolce & Gabbana maakten dat van Italië,
Viktor & Rolf dat van Nederland, Roberto Cavalli dat van Mexico en
Hugo Boss waagde zich aan het Duitse shirt.
De ontwerpen werden
op 1 juni in Parijs geveild voor het goede doel. De opbrengst gaat naar
patiënten met leukodystrofie, een ziekte aan het zenuwstelsel. Het
shirt voor Paraguay, ontworpen door Lanvin, bracht het grootste bedrag
in het laatje met 4200 euro.
Ophef rond winkels die hoge hakken voor kleuters verkopen
Ophef rond winkels die hoge hakken voor kleuters
verkopen
Verschillende Amerikaanse en Britse winkelketens bieden hoge hakken aan
voor meisjes vanaf drie jaar. Heel reageren hier boos op omdat dit
schoeisel de seksualisering van kleuters zou stimuleren.
Kinderschoenen
met hoge hakken zijn populair sinds de dochter van Tom Cruise en Katie
Holmes ze droeg op driejarige leeftijd en door tal van paparazzi ermee
gespot werd. Het kleutermeisje verschijnt ook vaak met lipstick, haar
moeder zegt dat het om onschuldige verkleedpartijtjes gaat.
Verschillende kledingketens als Asda, Next en GapKids pikten de trend op
en proberen nu ouders te verleiden hun kinderen net zo te kleden. Op
internetfora reageren veel ouders furieus, ze zeggen dat de schoenen en
tal van andere producten als make-up voor kleuters en t-shirts met
provocerende teksten de seksualisering van jonge meisjes stimuleren.
Eerder dit jaar moest de Britse keten Primark gevulde bikini's voor
zevenjarige meisjes uit de rekken halen nadat premier David Cameron deze
als ongepast beschreef.
Gezondheidsexperts
waarschuwen nu ook dat de schoenen voeten en houding van kleuters
kunnen beschadigen. Fysiotherapeute Sammy Margo zegt dat door een kind
slechts een klein hakje aan te trekken de kuitspier verkort en
tegelijkertijd andere spieren verlengt.
Woordvoerder
van de drukkingsgroep voor ouders Mumsnet Justine Roberts: "Sommige van
de schoenen die ik zie lijken meer geschikt voor een stripteaseuse dan
voor een jong meisje. Deze producten zorgen voor een vroegtijdige
seksualisering van jonge kinderen. Daarom vragen we winkelketens hun
aanbod te bekijken en zich af te vragen of deze kledingstukken wel
gepast zijn." Nicola Lamond van het forum Netmums: "Ik ging winkelen met
mijn dochter en was geschokt door het feit dat zoveel schoenen al een
hak hadden, ik zou bezorgd zijn dat mijn dochter geblesseerd raakt."
Suri Cruise
Katie
Holmes verdedigde de outfits van haar dochter: "Net als elk klein
meisje, houdt ze van mijn hakken. Het model dat ze draagt, zijn
eigenlijk professionele dansschoenen voor kinderen." Een woordvoerder
van kledingketen Next: "De schoenen zijn ontzettend populair, dat
bewijst dat veel ouders deze schoenen mooi en niet ongepast vinden."
Asda zegt ze nog geen klachten ontvingen, GapKids beweert dat hun hoge
hakken getest werden op veiligheid.
Het tassenmerk Mulberry is onder de celebs al een ware hype maar zal
binnenkort ook toegankelijk zijn voor fashionista's met een kleiner
budget. Na Prada komt nu ook dit luxemerk op de markt met een
budgethandtassenlijn.
Het anders peperdure Mulberry engageerde
zich namelijk om handtassen te ontwerpen voor de Amerikaanse
budgetwinkel Target. De goedkopere hebbedingen zullen te verkrijgen zijn
in alle Targetwinkels en online bechikbaar zijn vanaf 10 oktober tot en
met 24 december 2010. De prijzen zouden erg voordelig zijn, maar een
exact cijfer wou het huis er nog niet opplakken.
Gisele Bundchen, het best betaalde model ter wereld, keerde zes maanden na haar zwangerschap terug naar de catwalk voor het Braziliaanse merk Colcci.
Het model verschijnt regelmatig op de Fashion Week in Sao Paulo, het grootste mode-evenement in Latijns-Amerika, maar moest afgelopen januari verstek geven door de geboorte van haar zoontje in december.
Met drie transparante outfits bewees het model dat ze haar oude figuur terug heeft. "Ik was heel zenuwachtig, maar ik ben heel blij dat alles goed ging."
Klompen zijn in en lijken in niets meer op de oubollige schoenentrend
van toen. Juist gedragen, oogt het schoeisel bijzonder hip. Ongeacht
je lichaamsvorm of schoenenmaat, met klompen maak je dit seizoen een
statement.
1. Klompen draag je hoog. Meest
flatterend zijn de exemplaren met een hogere hak. Mooi onder een jurk of
rok en bovendien verlengen ze je benen optisch.
2. Draag je
plattere klompen, zorg je ervoor dat de rest van je outfit zeer
trendy en fris oogt. Platte exemplaren lijken al snel gedateerd,
combineer met modieuze accessoires.
3. De 'seventies' zijn terug
en daarbij mag een wijd uitlopende jeans niet
misstaan. Ook met een skinny jeans kan het, al lijkt de wijdere broek
mooier. Ook blote benen staan mooi bij de klompentrend.
4. Niet
onbelangrijk: crocs hebben niets te maken met klompen.
Plaats de crocs nooit in deze categorie ook al bestaan de rubberen
schoenen tegenwoordig in klompenvariant.
De sandalen van Birkenstocks zijn plots terug trendy en dit keer scoren
ze vooral bij mannen. In New York tonen alle stijlgevoelige heren deze
zomer trots hun tenen.
Birkenstock
is al langer populair bij dames, deze zomer ontdekken vooral mannen dit
schoeisel zijn. Mannen dragen hun mandals (combinatie van het Engelse
'sandals' en 'men') in combinatie met hun skinny broek en een classy
hemd. Deze trend speelt in op de trend van glamping (een combinatie van
camping en glamour). Het best verkopende model van Birkenstock blijft de
Arizona met twee bandjes over de tenen, maar tegenwoordig waagt het
zich aan meer stylish modellen. Voor dames heb je bijvoorbeeld schoenen
in metallic of glanzende kleurtjes, ook kun je kiezen uit vrolijke
vormen van bandjes.
Creatief directeur Andrea Linett bij
Birkenstock kon haar trendy partner en fotograaf overtuigen zijn voeten
in deze slippers te steken. "Hij kwelde zichzelf met het dragen van
laarzen in de zomer, zijn voeten zweetten ontzettend. Hij gaf toe omdat
toen hij besefte hoe makkelijk de slippers zaten."
Het is een herkenbaar scenario: je bent op zoek naar een rok en plots
sta je met een hele nieuwe outfit die de verkoopster je heeft
aangesmeerd voor de spiegel. Het zijn vaak die stukken die voorgoed
achteraan in de kast verdwijnen zonder ooit gedragen te worden. Daarom
enkele tips om opdringerige verkoopsters het hoofd te bieden.
Crisis Nu
met de crisis krijgt het winkelpersoneel er in gepeperd dat ze goed
moeten verkopen. Onlangs bleek nog dat het Japanse merk Uniqlo zijn
verkopers elke morgen traint hoe ze moeten omspringen met de klanten. Ze
krijgen 16 standaardzinnen die elke verkoper wereldwijd moet kennen.
Andere winkelketens als het Britse LK Bennet leren hun verkopers vijf
stappen aan die een verkoop zouden moeten garanderen. Als een klant een
paar schoenen wil proberen, moeten ze bijvoorbeeld nog twee andere
opties meebrengen. Als iemand kledij past, moeten ze ook nog een handtas
tonen. De verkoopsters zouden er ook op commissie werken, die 1 procent
bedraagt.
De meest gebruikte verkooptrucs en hoe ze te
vermijden:
1. Zeggen dat je een minimumaantal
kledingstukken moet meenemen en je opzettelijk basics mee te geven die
goed passen bij je stijl in de hoop dat je meer zal kopen. Vermijd dit
door enkel de dingen te passen die je wil passen, de dingen die je niet
zelf koos, kun je best negeren.
2. Topjes, jasjes of schoenen
meegeven die zouden passen bij wat je uitkoos. Dit kun je vermijden door
basics te dragen tijdens het shoppen en een paar schoenen in je handtas
mee te nemen.
3. Zeggen dat je dingen terug kunt brengen. Dit
kun je vermijden door het beleid van de winkel te controleren. Kijk ook
of je tijd hebt om de dingen terug te brengen binnen de vooropgelegde
termijn. Je kunt ook vragen dat ze het kledingstuk opzij leggen terwijl
jij even nadenkt of je het item wel echt wil.
4. Een
kredietkaart aansmeren zodat je korting krijgt. Vaak is deze korting
laag, dus is het meestal niet de moeite om een kredietkaart te nemen.
Als je niet veel koopt, is het meestal niet de moeite om de papieren in
orde te brengen. Is dit wel het geval, kun je de kaart best meteen
stopzetten na je aankoop, zodat je niet verleid wordt nog meer te
kopen.
5. Proberen onderhoudsproducten bij je aankoop aan te
smeren. Zeg dan dat je deze producten al thuis hebt.
6. Je op
een klantenlijst zetten, vaak krijgen verkoopsters hier een commissie
voor, je wordt vanaf dan voortdurend gebombardeerd met mails. Geef je
gegevens niet zonder te vragen waar ze voor gebruikt gaan worden. Als de
verkoopster echt te opdringerig is, kun je 'per ongeluk' een spelfout
in je mailadres zetten.
Gisteren vonden de I Love the Beauty Awards in Brussel plaats. Tijdens dit evenement, georganiseerd door Ici Paris XL, werden de populairste beautyproducten volgens vrouwen voorgesteld. Geen doods onderzoek dus, maar een levendige enquête waarin de echte stem van de vrouw te horen was. Maar liefst 160.000 vrouwen gaven hun voorkeur op beautyvlak prijs.
Het beste make-upproduct volgens vrouwen is de nieuwe mascara Hypnôse Precious Cells van Lancôme. Deze mascara verlengt de wimpers niet alleen, maar verzorgt ze ook van binnenuit. Als beste product voor de huidverzorging kwamen zowel Kenzoki met zijn Belle du Jour als Estee Lauder met Advanced Night Repair naar boven. De ultralichte crème van Kenzoki is de eerste gezichtscrème die heerlijk fris en bloemig geurt, meteen intrekt en als een wolkje over je gezicht streelt. Het serum van Estee Lauder wordt dan weer internationaal geroemd omwille van zijn revolutionaire resultaten op antirimpelvlak. Het beste vrouwenparfum was volgens de 160.000 ondervraagden het nieuwe Ange ou Demon, le secret van Givenchy. Maar ook over de mannengeurtjes hadden vrouwen een mening, als beste parfum voor mannen kwam niemand minder dan Chrome Sport van Azarro naar boven. De Wild Card voor beste product ooit ging ten slotte naar het legendarische parfum Coco Mademoisselle van Chanel.
Daarnaast werden ook enkele bekendheden in de bloemetjes gezet. Erika Van Tielen mocht naar huis met de Glow Award, een prijs die een Vlaamse vrouw uit de showbizz roemt om haar natuurlijk uitstraling. Scarlett Johansson ging dan weer lopen met de titel Internationale beauty persoon. Elettra Wiedermann Rossellini mocht de prijs van International Rising Beauty Talent in ontvangst nemen en Nicolas Degennes van Givenchy werd gelauwerd met de Make-up Creativity & Innovation Award. "Wil je creatief zijn en iets betekenen in het leven dan is er maar een regel: geen regels hebben", besloot Degennes. (br.she)
67 procent van de Britse mannen verkiest een vrouw in sportoutfit dan
een dame gekleed voor een avondje uit. Een kwart wil ook dat zijn
partner geen make-up meer draagt maar er natuurlijk uitziet.
Een onderzoek van een Britse modewebsite bij 1.1125
bij mannen tussen 18 en 35 jaar toont aan dat 62 procent van de heren
niet houdt van een dame die veel make-up draagt, een derde geeft toe dat
ze een partner verkiezen die helemaal geen schmink draagt. De helft van
de mannen die een sportieve look verkiezen houdt van een casual stijl.
64 procent vindt dit erg sexy, 11 procent van hen had een relatie met
een vrouw die ze hadden ontmoet in het fitnesscentrum. 59 procent van de
mannen vindt catwalklooks er belachelijk uitzien. De helft van degenen
die niet houden van dames met make-up vindt dit er nep uitzien. Bijna de
helft van de ondervraagden vindt dat vrouwen zich niet goed kleden voor
een avondje uit en dat ze vaak te opgemaakt zijn.
Marketingdirecteur van
mycelebrityfashion.co.uk Andy Barr: "Mannen verkiezen vrouwen met een
natuurlijke look omdat ze makkelijker te benaderen lijken. De resultaten
van dit onderzoek zijn goed voor vrouwen, zij kunnen nu met een gerust
hart zonder make-up naar buiten of in hun joggingbroek. De meerderheid
van de mannen ziet hen namelijk liever zo."
Top 5 van de
populairste vrouwenlooks bij mannen: 1. Sportoutfit:
sportieve kledij en een minimum aan make-up (67 procent) 2.
Kantooroutfit: professionele kledij, hoge hakken en natuurlijke make-up
(51 procent) 3. Meisjeslook: vrouwelijk jurkje, natuurlijk kapsel en
make-up (39 procent) 4. Avondkledij: sexy outfit, zwaar opgemaakt
en strak kapsel (24 procent) 5. Catwalklook: dure merkkledij en goed
gestyled