Supermodel Kate Moss treedt op 2 juli in het huwelijksbootje. Op
een diner onder vrienden onthulde ze dat haar trouwjurk wordt ontworpen
door boezemvriend John Galliano.
John Galliano ontwierp al heel wat trouwoutfits voor celebs als Emily
Blunt, Penelope Cruz en Gisele Bundchen. Het is niet geheel
verwonderlijk dat hij straks de jurk van Moss onder handen neemt. Als
goede vrienden trekken ze regelmatig met elkaar op. "Sinds ik in de
mode-industrie verzeilde, ben ik gehecht geraakt aan Dior en vooral aan
de ontwerper van het huis, John Galliano", vertelt Moss. "Onze
vriendschap is gebaseerd op wederzijdse bewondering en loyaliteit".
Eigen ontwerp Eerder
raakte bekend dat Kate Moss haar eigen trouwjurk zou ontwerpen. Het
gerucht werd door ontwerpster Vivienne Westwood de wereld ingestuurd,
maar blijkt nu uit de lucht gegrepen. De plechtigheid vindt plaats op 2
juli op een geheime locatie. De gelukkige is Jamie Hince, zanger van The
Kills. Lila Grace, het dochtertje van Kate, is bruidsmeisje van dienst
Op de Fashion Week in Londen waren weer tal van graatmagere meisjes
te zien bij onder meer de catwalkshows van designers Mark Fast en Erdem.
Wat heel wat ophef veroorzaakt bij journalistes en gezondheidsexperts,
die er nog niets veranderd is in de modewereld om de strijd tegen
anorexia tegen te gaan.
Erdem is de Britse populairste designer van het moment, hij koos het
graatmagere Zweedse model Chloe Memisevic om zijn wintercollectie in
Londen te showen. Zij is het it-model van nu, want ze werd ook ingezet
door Mary Katrantzou, Proenza Schouler en is het gezicht van Marc
Jacobs. Het meisje meet 1,80 meter en haar BMI (de verhouding tussen
haar gewicht en grootte) is rond de 15. Een getal tussen 18,5 en de 24,9
is gezond. Alles wat er onder valt, is ondergewicht, zit je erboven,
kamp je met overgewicht. Dit betekent dat ze risico loopt op broze
botten op latere leeftijd, maar ook hartfalen en een vroegtijdige dood.
Ribben tellen Ook
de designer Mark Fast, die nog enkele seizoenen geleden meisjes met
maat 40 de catwalk opstuurde, liet graatmagere modellen in zijn creaties
lopen. Dat viel vooral op bij een meisje in een zwarte beha en onblote
buik, waarbij je haar ribben kon tellen. Elke designer op de modeweek
in Londen, van Erdem tot Christopher Kane, beweert dat ze veranderd
zijn. Toch verschenen er nog steeds graatmagere meisjes op de catwalk.
Initiatieven Toch
beweert de modewereld verschillende intiatieven te nemen om gezonde
meisjes de catwalk op te sturen en zo de strijd tegen gevaarlijke
eetstoornissen tegen te gaan. Zo ging de Fashion Week in Londen nochtans
van start met een debat over maten in de modewereld. En mogen op
modeweken in verschillende steden enkel modellen met een bepaald BMI
deelnemen. Verschillende politici in verschillende landen ijveren ook
voor een photoshoplabel bij bewerkte foto's in magazines. Maar de
modeweek in Londen bewijst nu dat er helemaal nog niks veranderd is.
Oorzaak? Waar
ligt de oorzaak van het probleem nu, bij de designers of de modellen
zelf? Iedereen duidt een ander als de schuldige aan. De Britse
ontwerpster Maria Grachvogel beweert dat ze al haar jurken van maat 38
moest laten innemen tot 36 omdat ze niet genoeg 'normale' modellen vond.
Ze staat bekend om haar ontwerpen voor echte vrouwen en die niet enkel
modellen passen. Ze vroeg de bureaus dus om meisjes met de meeste
rondingen, maar die waren blijkbaar niet te vinden. De Nederlandse Lara
Stone staat zogezegd bekend om haar rondingen, toch is ze slechts 2,5 cm
dikker dan haar graatmagere concurrentes. Het 'dikke' model Crystal
Renn die trots naakt haar rondingen toonde in Glamour in 2009, heeft nu
nog slechts een maatje 34. Zelf zegt ze niets speciaal te hebben gedaan
om af te vallen, maar dat haar plotse passie voor wandelen hiervoor
zorgde.
De modewereld verdedigt zich door zich te verstoppen
achter het feit dat dit bewijst dat vrouwen instinctief slank willen
zijn, hoeveel er ook geprotesteerd wordt door gezondheidsactivisten en
feministen. (br.hln)
Een rode loper kan niet zonder mooie jurken. Fashionista's volgen het
hele modegebeuren vanop de eerste rij. Kenners voorspellen nu al dat
het merendeel zich in de oude Hollywood-glamourstijl zullen tooien.
Nostalgie mag, zeker op het grootste filmevent van het jaar. Als vanouds
zullen de meest glamoureuze outfits de rode loper passeren, alleen
krijgt die dit jaar een modernere toets met meer asymmetrische vormen.
De SAG awards bewezen al dat veel heldere kleuren en kant dit jaar grote
sier maken. De Oscars beloven nog meer van meer van dit goeds.
Decolleté Wat
draag je op dergelijk evenement? Galakleding, dat is duidelijk. Heren
trekken een smoking aan, vrouwen een lange cocktailjurk. Oscarwaardig
ben je met een lange of toch minstens tot op de enkelvallende jurk met
aan de voor- of achterkant een laag uitgesneden decolleté. Vaak is een
galajurk zonder mouwen gemaakt of van dunne, soepelvallende stof.
Accessoires Schoenen
moeten liefst hooggehakt zijn en liefst open. Ook lange of halflange
handschoenen worden elk jaar opnieuw gesignaleerd. Sieraden maken het
geheel af, al mag die niet te benadrukt worden. De jurk blijft het
belangrijkste. Armbanden worden over handschoenen gedragen, ringen gaan
eronder. Ook een bijpassende avondtasje of clutch mag. Wel belangrijk:
een horloge wordt door de dames nooit gedragen.
Kleuren Naast
de klassieke galakleuren als wit, zwart en rood, voorspellen
modekenners dit jaar meer heldere kleuren als roze. Benieuwd wie de
kleur aandurft, want de tint wordt beslist niet door alle actrices even
gracieus gedragen.
Kapsels Minstens even
belangrijk bij je verschijning is het kapsel. Deze maken of verknoeien
je hele outfit op de rode loper. Actrices opteren altijd voor golvende,
opgestoken of perfect gestylde lokken. Voorwaarde is wel dat het geheel
romantisch oogt. Franjes of speciale kopjes worden op dergelijke
manifestatie steevast scheef bekeken. Sandra Bullock is gewaarschuwd.
Zuurstokkleurtjes, streepjes, grafische prints en ruches. Het zijn de nieuwste trends voor de badmode anno 2011.
Speedo, Esprit, Banana Moon pakken uit met een streepjeszomer. Navy blauw is daarbij een absolute topper, maar je kan de streepjes ook combineren met een andere trend: de zuurstofkleurtjes. Helblauw, roze, felgroen en prachtig geel zijn daarbij echte favorieten.
Ga je liever voor een grafisch effect? Dan zijn de grafische prints van Pussy Deluxe en Banana Moon zeker jouw ding. Viva Maria graait heel haar bloementuin dan weer bijeen voor de nieuwste bikini's.
Ben je nogal onzeker over je lichaam? Dan zijn de ruchebadpakken helemaal jouw ding. Dankzij de versieringen aan de schouders wordt de aandacht van je probleemzones weg getrokken. Livia en Gant brengen deze zomer afslankende modelletjes op de markt. (br.she)
De heuptasjes zijn weer helemaal terug van weggeweest. Ze zijn niet
enkel meer exclusief weggelegd voor de doorsnee toerist, modeontwerpers
zoals Yvan Mispelaere omarmen nu ook de nieuwste trend in fashionland.
"De nieuwste generatie heuptasjes zijn niet alleen erg
gebruiksvriendelijk, ze krijgen ook een glamoureus tintje en zien er
tegelijkertijd ook bijzonder luxueus uit." zegt creatief directeur Diane
von Furstenberg.
Wie een
exemplaar uit de collectie van modehuis von Furstenberg op de kop wil
tikken, telt daarvoor 240 euro neer. Wie wat dieper in de buidel wil
tasten, betaalt voor de "Kelly Bandeau Bag" van Hermès 3460 euro.
Hollywood
doet alvast mee met de trend: Rihanna werd onlangs gespot met een
trendy versie van Louis Vuitton en ook Ciara is gezwicht.
De
heuptasjes maakten vijftig jaar geleden hun opwachting en waren vooral
bij Amerikaanse skiërs en wielrenners populair. In de jaren '70, werden
de tasjes ook stilaan meer en meer door New Yorkers gedragen, die zo
gauwdieven te snel af wilden zijn. Vanaf dan werd het accessoire niet
enkel meer opzij, maar ook rond de buik gedragen.
De Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs spendeerde minstens 1 miljoen
dollar (737.379 euro) aan zijn recentste catwalkshow voor komende
herfst, dat zegt zijn zakenpartner Robert Duffy.
"Het kan meer
zijn, maar het gaat minstens om 1 miljoen. Hij spendeerde een fortuin
aan 1 km vinyl dat uit Californië moest overgevlogen worden om zuilen
langs de catwalk te creëren. Daarnaast waren er 50 kappers in de weer
met het aanbrengen van extensions gemaakt van menselijk haar bij 63
modellen. Hij huurde 35 make-upartiesten, 70 stylisten, modellen en de
producers in. Het event duurde ongeveer 9,5 minuten, dus dat maakt 1.290
euro per seconde", aldus Duffy.
De dagen dat mannen enkel met sleutels en portefeuille vertrokken,
lijkt voorbij. Drie op vijf huidige heren dragen een tas met zich mee.
Gevolg: meer lage rugpijn.
Nieuw onderzoek, uitgevoerd door de Britse Vereniging van Chiropractici,
achterhaalden dat mannen met teveel 'essentiële' zaken onderweg zijn.
De gemiddelde mannentas weegt 6,2 kilo. Laptops, smart phones, ipods,
sportkleding worden dagelijks in de mannentassen gedropt. De
metroseksuele man haalt de inspiratie bij tal van celebs à la David
Beckham die graag flaneren met de mannentas.
Trend
of niet, volgens de organisatie kampen tweederde van de mannen hierdoor
met lage rugijn. Belangrijk is de tassen beter niet te lang te dragen,
niet vol te proppen en regelmatig van schouder te wisselen. Hou ook de
riem van de tas zo kort mogelijk. Luister naar je lichaam en voel
wanneer er te veel druk op bepaalde gebieden wordt uitgeoefend.
Ballerina's mogen dan wel terug in de mode zijn, voor je voeten
betekenen ze weinig goeds. Brits onderzoek geeft aan dat de platte zool
te weinig steun biedt.
Ballerina's zijn platte schoenen zonder hiel en bandjes. Door de film
Black Swan zijn ze opnieuw volop in de mode en dat baart Britse
podologen heel wat zorgen. De schoenen dempen de bewegingen te weinig.
Het onderbeen en de voet dient de bewegingen op te vangen waardoor er
druk wordt uitgeoefend op de knieën, heupen en rug.
Spierscheur Door
die extra druk op de vergroot de kans op artritis en ontstaan zo
spierscheuringen. Professionele balletdansers kampen regelmatig met
ingegroeide en gespleten teennagels.
Het is een traditie geworden: tijdens de modeweken vallen steevast
enkele modellen op de catwalk door de veel te hoge hakken die designers
hen laten dragen. Tijdens de openingsdag van de Fashion Week in New York
was het meteen al prijs.
Een model viel tijdens de show van
Christian Siriano, winnaar van de Amerikaanse versie van De Designers.
En als je naar haar stiletto's kijkt, kun je het haar moeilijk kwalijk
nemen, daar kan haast geen enkele sterfelijke vrouw recht op blijven
staan. Maar ook bij de show van Nicholas K, de allereerste van de
modeweek, belandden al twee schoonheden op de grond.(br.hln)
Shoppen mag dan al een gegeerde vrouwenactiviteit zijn, toch
slagen we er zeer regelmatig in met een miskoop huiswaarts te keren.
Wil je kleding die je stijl, persoonlijkheid en lichaamsvorm
benadrukken, hou dan rekening met volgende tips.
1. Maak je kleerkast leeg Voor je naar de winkels
trekt, neem de tijd om je kleerkast eens deftig op te ruimen. Al wat een
jaar ongedragen in de kast hangt, van geen ontwerper of tijdloos is,
breng je naar de kringloopwinkel of geef je aan het goede doel. 2. Ken je garderobe Verandering
van spijs doet eten. Laat soortgelijke kledingstukken uit je kast in de
winkel hangen. Waarom zou je vijf vrijwel identieke T-shirts aankopen
en niet eens een andere stijl proberen? 3. Maak een lijst Kenners
suggeren dat je een lijst in de kleerkast hangt. Elke keer je een
bepaald item wenst, pen je dat neer op het lijstje. Het kattebelletje
neem je mee op de volgende shoppingbeurt. 4. Ken je budget Je
shoppingnodes horen in balans te blijven met je bankrekening. Mix
goedkopere spullen met een aantal dure stukken. Er mooi uitzien mag
zonder bankroet te worden. 5. Neem de tijd Ga niet shoppen tijdens je middagpauze, dit vergroot de druk. Succesvol shoppen vraagt tijd. 6. Ga alleen Wil je stevig shoppen, trek er alleen op uit. De smaak van anderen kunnen je beïnvloeden. 7. Mix and match De
kunst bestaat erin verschillende items te kopen die achteraf te mixen
en matchen zijn. Tracht tientallen combinaties uit, dit geeft de indruk
dat je elke dag een nieuwe outfit aan hebt. 8. Wees geduldig Kom
niet in de verleiding om meteen aan te kopen. Heb geduld, neem eerst
een kijkje in de winkel. Zo weet je ook wat alles kost en ben je een
volwassen, meer verantwoorde shopper. 9. Plannen is het halve werk Als je bekend bent in de stad waar je gaat winkelen, plan dan van tevoren je shoproute. Dit voorkomt onnodig tijdverlies. 10. Watch your wallet Let
goed op je portemonnee. Een vroegtijdige staking van je bezigheden door
toedoen van zakkenrollers is natuurlijk een regelrechte ramp. (br.nina)
Belgische ontwerpers scoren internationaal zeer hoog, zelfs in
Oscar-kringen. Raf Simons ontwierp de mouwloze jurken en getailleerde
mantels in de film 'Io Sono L'Amore'. De film krijgt nu een
Oscarnominatie voor 'Best Costume Design'.
Als creatief directeur van modehuis Jil Sander ontwierp Simons de
kleding van het personage Emma Recchi, gespeeld door Tilda Swinton.
Eerder al verklaarde de actrice grote fan te zijn van de 'verfijnde
eenvoud' van Simons. In haar vrije tijd draagt ze vaak ontwerpen van de
man.
Raf Simons
"Emma Recchi's
garderobe voor de film weerspiegelt de waarden van Jil Sander", zo stelt
een woordvoerder van het modehuis." Ze combineert geraffineerde eenvoud
met superieure materialen en discrete luxe. De outfits vatten haar
'bourgeois maar toch moderne verfijning'."
De uitreiking van de Oscars vindt plaats op 27 februari, een dagje na de modeshow van Jil Sander.
H&M opteert dit voorjaar voor een nieuwe ecologische lijn. Bij de
'Concious Collection' staat romantiek centraal met ruches, broderie
Anglaise en losse, witte jurken.
"In 2020 willen we dat al onze kleding van gerecycled materiaal wordt
gemaakt", stelt een woordvoerder van de keten. De gigant is goed op weg,
eerder raakte bekend dat ook de resterende Lanvin-collectie verknipt en
gerecycleerd werd tot de 'Waste collectie'.
Vanaf 14 april is
de 'Concious collectie' te verkrijgen, geïnspireerd op pure romantiek.
Blouses, tunieken en tops worden afgewerkt met broderie Anglaise. Ook
witte blazers, bandplooibroeken, volantjurken, draperiejurken, zelfs
kanten lingerie maken er deel van uit. (br.hln)
Opvallende panty's met drukke prints zijn trendy. Wat je aan je benen
draagt, zendt een duidelijke boodschap over jezelf uit. Pas dus op met
dit kledingstuk op kantoor.
Kant, bloemen- en grafische prints en zelfs gescheurde panty's, het kan
allemaal deze lente. Je kan je witte outfit opleuken met oranje benen,
maar het is wel belangrijk na te denken wat deze over jezelf zeggen.
Imagoconsulente Sarah Whittaker legt uit wat een gepaste outfit is voor
op kantoor. "Je denkt dat het maar een paar rode panty's is, maar dit
kan wel een groot verschil maken. Zeker voor vrouwen die in
conservatieve milieus werken als boekhouders, financiële experts of
juristen. Zij houden zich op de werkvloer beter aan tinten als
huidskleur, beige of zwart."
Trendy panty's met print op silkinabox.com.
Mensen
die in de creatieve sector werken, kunnen zich echter wel laten gaan
wat hun benen betreft. Voor een geslaagde look hou je best de rest van
je outfit eenvoudig. Kleurrijke panty's of grafische prints draag je
best onder effen rok of jurk. Een veilige maar trendy optie is kaki of
paars, wat perfect bij een eenvoudige grijze of zwarte outfit
contrasteert.
Kanten panty's van Miss Sixty bij silkinabox.com.
Wees niet bang van
kant, het is hot op zowat alle vlakken, dit gaat van jurken tot topjes
en zelfs schoenen. Een don't is wel het combineren van kant, een item
per outfit is genoeg. Voel je je wat onzeker met je opvallende benen,
beperk dan het effect met kniehoge laarzen.
Dé schoen van 2011 is een combinatie tussen een plateauschoen en een
platte schoen. Het past allemaal binnen de huidige trend van de klompen,
comfort lijkt deze lente te primeren boven elegantie.
Prada De
nieuwe schoen, die de naam flatform kreeg, doet denken aan wat geisha's
vroeger aan hun voeten droegen en waardoor ze zo vreemd stapten. Prada
introduceerde dit nieuwe model. Aangezien dit een van de meest
toonaangevende modehuizen op vlak van schoenmode is, is het niet
verwonderlijk dat modebladen de flatform meteen bombardeerden tot een
trend. We zagen deze sandaal vervolgens ook bij Chanel, Alexander Wang
en Michael Kors.
Sandaal met kurken zool bij Topshop.
Wennen Het voordeel van
deze schoen is dat je er groter mee lijkt, maar je wel het comfort van
platte schoenen hebt. Toch is het even wennen aan deze nieuwe
schoenvorm. Uit een enquête bij Amerikaanse fashionista's blijkt dat
slechts een op de vier fan is van de flatform. Ze zien er niet meteen
elegant uit en momenteel zijn er nog geen celebs gespot in dit
schoeisel. Daarnaast lijkt het ook moeilijk te combineren met de
zwierige lange rokken die tegenwoordig zo in zijn.
De Flatform bij Topshop.
Andere trends Andere
belangrijke schoenentrends voor 2011 zijn bandjes en hoe creatiever
deze gebruikt worden, hoe beter. Denk aan een wirwar van lintjes of
gevlochten touwtjes, durf ook te experimenteren met kleur. Dames met
complexen over hun enkels of kuiten kunnen maar beter oppassen met
bandjes die de aandacht naar deze zone trekken. Daarnaast kun je
opvallen met details als prints, pailletten of kant, die voor een extra
vrouwelijk effect zorgen.
Make-uplijn voor jonge meisjes: schattig of verontrustend?
Make-uplijn voor jonge meisjes: schattig of verontrustend?
Sinds de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart de speciale
cosmeticalijn voor 8 tot 12-jarigen op de markt brengt, barst de
discussie over make-up op jonge leeftijd weer volop los. Vanaf welke
leeftijd horen meisjes met lipglos of oogschaduw te flaneren?
De eco-vriendelijke make-up van GeoGirl, bedoeld voor
lagereschoolkinderen, schijnt een gat in de markt. Voor het eerst hoeven
prille tieners niet meer stiekem in mama's beautycase te rommelen, maar
kunnen ze teren op een eigen gamma met kleurtjes, kalmerende crèmes en
blush. Het doel heiligt de middelen, want kinderen leer je, volgens de
fabrikant, maar beter op een 'verantwoorde manier hoe ze met cosmetica
en beauty-verzorgingen om moeten gaan'.
Niet iedereen is het
daar mee eens. Sinds de lancering krijgt de fabrikant heel wat kritiek
te verduren. Enkele argumenten waarom meisjes niet te snel hun huid
moeten besmeren:
1. Make-up is verslavend. Jonge
meisjes zijn, volgens de fabrikant, de ideale doelgroep. Al op
zesjarige leeftijd beginnen ze mama te imiteren met make-up. Eens
daarvan geproefd, willen ze meer. 'Best gevaarlijk', stellen
tegenstanders. Hoe vroeger je start met lipgloss, hoe vroeger je niet
meer zonder kan. Make-up heeft op korte termijn niets meer met mama
imiteren te maken, maar vormt een ware verslaving.
2. Cosmetica schaadt de eigenwaarde.
Make-up seksualiseert prille tieners en verkleint hun zelfwaarde.
Onderzoek geeft aan dat 9-jarigen zich meestal goed in hun vel voelen.
Vanaf tien jaar kan de perceptie veranderen: ze vinden zich te dik en
worden hypergevoelig over wat anderen denken over hun lichaam.
Dergelijke speciale cosmeticalijn speelt daar handig op in en geeft de
boodschap dat ze er zonder make-up niet aantrekkelijk uitzien.
3. Wat is de volgende stap? Botox op 11 jarige leeftijd? Tienercosmetica
maakt de weg vrij voor andere schoonheidsbehandelingen. Krijgen meisjes
te horen dat ze dit nodig hebben om er aantrekkelijk uitzien, groeien
meisjes op met de idee dat uiterlijk alles is. En dan kan zelfs de
kleinste kinderfrons aangepakt worden...
Dames die houden van stiletto's dragen bij tot een meer gelijke
ontwikkeling van hun binnenste en buitenste kuitspieren degenen die
platte schoenen dragen. Dat blijkt uit een recente Britse studie.
Korter Een
nieuwe studie bij vijf mannen en vijf vrouwen tussen 18 en 33 jaar
toont aan dat degenen die vaak hoge hakken dragen mooier gespierde benen
krijgen. De deelnemers leiden een zittend leven, om zo te verzekeren
dat hun sportbeoefening de resultaten niet beïnvloedden. Daaruit blijkt
dat een kortere hak zorgt voor een grotere ontwikkeling van de
binnenkuitspier, deze moet dan harder werken. "Mensen komen in
verschillende vormen en grootten, zeker de grootte van de kuitspieren
varieert ontzettend. Sommige mensen hebben korte, dikke beenspieren,
terwijl andere lange, slanke beenspieren hebben", aldus professor Anna
Ahn. "Je kunt het best vergelijken met een scharnier van een deur, de
kuit moet met meer kracht verlengd worden bij een hoge hak."
Hersensignalen Een
mogelijke oorzaak van de verschillen in kuitspieren kunnen de signalen
van de hersenen zijn, de spieren reageren op een verhoogde
hersenactiviteit door zich te meer te ontwikkelen. Mensen met sterkere
signalen zouden ook meer inspanning van de spieren vragen tijdens het
wandelen, aangezien dit toeneemt met de spieractiviteit", aldus de
onderzoekers.
Betere seks Twee jaar geleden
ontdekten Italiaanse onderzoekers dat het dragen van een gemiddelde hak
je lichaam steviger kan maken en zelfs het seksleven van vrouwen kan
verbeteren. Ze maten de elektrische activiteit in de bekkenbodemspieren
van dames wanneer ze hun enkels in verschillende hoeken hielden. Degenen
die een hiel van 7 cm droegen, hadden 15 procent minder elektrische
activiteit in hun bekkenspieren. Die resultaten suggereren dat de
spieren meer ontspannen zijn wanneer vrouwen hoge hakken dragen, dit
doet hun sterkte en contracties toenemen tijdens een vrijpartij.
Emma Watson in een zelfontworpen jurk van People Tree.
De Britse actrice Emma Watson heeft haar laatste collectie voor het fair
trade modemerk People Tree afgewerkt, ze poseert voor de gelegenheid
verleidelijk in een strakke jurk uit de lentecollectie.
Draagbaar Emma
oogt erg sexy met haar strakke jurk en bruine laarsjes, de stoere motor
zorgt voor een mooi contrast. De actrice is sinds 2009 het gezicht van
People Tree, een merk dat voor fair trade en groene mode staat, en
werkte al mee aan de uitwerking van drie collecties. "Ik koos samen met
een ontwerper zelf alle kleuren, stoffen en vormen. Dit is een erg
draagbare collectie die de traditionele kledingtechnieken van over de
hele wereld viert." Het fair trade aspect van dit merk is erg belangrijk
voor Emma. "Mode is een geweldige manier om mensen meer macht te geven,
je kan door de juiste kledij te kopen mensen van over de hele wereld
steunen."
De collectie van Emma actrice bevat harembroeken, blazers, jurken, t-shirts en topjes.
Tijdens de afgelopen koopjesmaand verkochten de modehandelaars 1 tot
2,5 procent meer dan tijdens de winterkoopjes van vorig jaar. Dat blijkt
uit cijfers van Unizo, zijn Waalse tegenhanger UCM en het Neutraal
Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).
Unizo houdt het bilan bij het einde van de winterkoopjes op 1% meer dan
vorig jaar. De ondernemersorganisatie grijpt de gelegenheid aan om te
stellen dat het belang van de koopjesperiode de voorbije jaren wel sterk
is gestegen.
Van 2001 tot 2010 is de omzet van de normale
wintercollectie met 11,9% gedaald, maar de omzet die tijdens de koopjes
werd gedraaid, is met 19,2% gestegen. "Die tendens bewijst dat de
koopjesperiode wel degelijk noodzakelijk is voor modehandelaren", zo
stelt Unizo en "zelfs al zou Europa ons verplichten de sperperiode af te
schaffen, dan moeten we een manier zoeken om de vaste soldenmaand te
behouden. "
Einde De Waalse
tegenhanger UCM en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen spreken van
een omzetstijging van 2,5 procent in vergelijking met vorige winter.
Vandaag lopen de wintersolden af.
Eyeliner en mascara worden al langer gedragen door mannen in bepaalde
milieus (bijvoorbeeld de emo-scene). En als het aan sommige
mode-ontwerpers ligt, smeren mannen binnenkort ook gewoon lekker
lipstick op hun lippen.
Vivienne Westwood bijvoorbeeld stuurde haar mannelijke modellen de
Milanese catwalk op met kersenrode lippen. Met hun afgebleekte gezichten
deden ze echter eerder aan clowns denken, dan aan stoere mannen.
Iets zegt ons dat deze poging niet onmiddellijk een trend zal worden...