Onder het motto Digitaal gaan we uiteindelijk allemaal hebben wij ons thuis er maar toe aangezet, om de OV chipkaart van ons NS abonnement in gebruik te nemen. Dus op naar de NS automaat. De kaart in elke gleuf gestopt die zon automaat rijk is, zonder enig succes. Een kwartiertje later viel mijn oog op een kaartlezer, rechtsonder het informatiescherm, waar de kaart tegenaan gehouden moest worden. Bingo!
Nee, valse Bingo, want ik kreeg het onpersoonlijke bericht dat ik mijn bestelling moest ophalen, via www.ns.nl Terug naar huis en achter de PC richting mijn NS. Waarom deze extra handeling nodig was, is mij nog steeds niet duidelijk, maar ik kon voor mijn kaart en die van mijn vrouw terug naar de pingleuf van de automaat, om alsnog op te waarderen. Na de transactie effe gecheckt en ja hoor, beide OV Chipkaarten waren met 30,= opgewaardeerd. Dus toch Bingo!
Dat het weer een valse Bingo betrof, kwam mijn vrouw achter, toen zij als eerste met haar OV Chip op reis ging. Niet geheel bravourvrij hield zij haar pas voor de kaartlezer op het perron. `Rood,` kaart niet geldig. Dan maar even naar de tweede lezer: Rood. In dezelfde kleur verschenen er vlekjes in haar nek. Een reizigster, die al het voorbereidingsleed al had doorstaan, schoot te hulp. Naast de automaat staat ook een lezer.` Dus terug naar de hal, kaart voor de lezer: Rood, kaart is dus echt ongeldig.
Toch gaf de kaartautomaat aan dat er voor 30,= was opgewaardeerd. De OV chip-hogeschool van de NS was dus met goed gevolg doorlopen. Dan moet het meneer NS zelf zijn die aan het stuntelen is. Inmiddels was het kwartier extra tijd verloren gegaan en kon de trein zo komen. Dan maar zonder geldig plaatsbewijs ingestapt, in afwachting van de conducteur.
Nou die kwam heel snel, beter nog, het was de hoofdconducteur. Mijn vrouw had er alle vertrouwen in dat het nu wel goed zo komen. Dat klopte, uhhh, min of meer. De OV chip verdween in de gleuf van de baas zelf: Tja mevrouw, volgens mijn informatie heeft u opgewaardeerd voor bus en tram en niet voor de trein. via Mijn NS op de PC en via de NS-automaat, hoe kan dat nou? Tja, ik lees dat hier echt. En nu? U kunt het beste naar het NS station in uw woonplaats. Maar ik ben op weg naar Den Haag! Nou, dan reist u zwart, goedemorgen. Verbijsterd en met nog grotere rode plekken in haar nek, liet meneer de hoofdconducteur mijn vrouw achter, op weg naar Den Haag.
Door het probleem niet ter plekke op te lossen, kregen de digitale wanprestaties van de NS een vervolg bij de hoofdconducteur en daar bleef het niet bij. Op Den Haag Centraal naar de lokettiste getogen, voor de OV Chip-check. Ja, inderdaad, de kaart is met 30,= opgewaardeerd, nu moet u nog even de bestelling ophalen. Daarvoor kunt u naar de info-balie of naar de automaat. Bestelling ophalen, wat bedoelt u? Alles wat wij moesten doen, hebben wij via Mijn NS en de NS automaat gedaan. Van u moet ik een bestelling ophalen, de hoofdconducteur zei dat de kaart alleen voor tram en bus geldig is gemaakt. Ik geloof dat u bij de NS het zelf niet weet. U kunt die zogenaamde bestelling toch wel even voor mij ophalen? De lokettiste voelde de irritatie van mijn vrouw goed aan en, wat zij vanuit service overweging ongevraagd had moeten doen, deed zij nu op verzoek. Met de terugreis ging inderdaad het groene lampje branden, met in het scherm: Goede reis.
Een dag nadat voor mijn vrouw door de NS het licht op groen was gezet, kreeg zij een mailtje met het verzoek haar OV Chip te activeren (?) met de dag daarop de melding dat er is geactiveerd. Pppffff.
Mijn eerste OV-chipreis moet nog komen. Zal mijn kaart alleen voor boottochten zijn opgewaardeerd? Ik wacht het af, met mijn laptop in de aanslag, voor misschien wel een volgende blog.
-o-o-o-
n.b. Meer over de NS lees je in mijn kroondomein: www.kroondomein.com/kroonjuweeltjes/treinen.htm