Eenmaal er toch in de buurt, bezocht ik een meubelshowroom
in de hoop dat er dé bank zou staan, waar ik direct op zou vallen. Eenmaal de
gehele zaak van twee etages doorgelopen te hebben, zou er misschien een bank
bijstaan die qua model genomineerd zou kunnen worden.
Alsof ik bij de uitgang werd opgewacht, kwam er een oudere
verkoper op mij af met de vraag of ik
het heb kunnen vinden. In de wetenschap dat hierbij een ja of nee
volstaat, waardoor de verkoper zichzelf buitenspel heeft gezet, gunde ik m
zijn kans: Nou ja, misschien
, maar ik weet niet of er wel binnenvering in zit.
Oh meneer, er worden nog maar weinig
bankstellen met binnenveren geleverd en dan moet je toch gauw op zon 5.000,=
rekening. Maar ja, die bank gaat dan zeker 20 jaar mee. En wilt u dat wel?
De man was duidelijk niet bezig met het inventariseren van
mijn behoeften (verkoopcursus les 1). Nam zelfs niet de moeite om naar mijn
keuze toe te lopen. Wel liep hij naar een door mij niet gewenst model, om
verdere uitleg over binnenwerk en koud schuim, wat tegenwoordig de binnenvering
vervangt, te praten. Het interesseerde mij totaal niet. Hij kon echter ook zelf
niet warm lopen voor zijn eigen verhaal. Zijn stem verflauwde en zonder dat ik
daar de aanleiding toe gaf, toonde hij mij zuchtend een stoffenboek, waar hij
traag doorheen bladerde. Natuurlijk begreep hij dat ik er verder nog even over
na moest denken.
Weinig geënthousiasmeerd ging ik toch ook nog even langs de
tapijtafdeling van deze alles-onder-één-dak-winkel. Nu opende ik zelf het
gesprek: Mijnheer, heb ik goed gelezen
dat Hatéma tapijt niet meer bestaat? Ach meneer, al heel lang niet meer. Al
die Nederlandse merken bestaan niet meer, sprak de man in mijn ogen een
beetje minzaam. Alsof ik het postuum een beetje voor Hatéma wilde opnemen,
moest ik toch wel even kwijt dat ons karpet al meer dan twintig jaar ligt, dat
ik eindelijk wel eens wat nieuws wil. Dat
wilt u nu meneer?, klonk ongeloof in zijn stem Ja, welk merk zou u nu dan adviseren? Ach al onze merken zijn goed.
Tenminste, als ik onze klanten mag geloven. Maar u wilt op een verkeerd moment
een karpet kopen. Dat doet men over het algemeen rond oktober. Alsof er, zoals
bij de boerenkool, voor een karpet een juist inkoopmoment bestaat. Kijk meneer, ik heb hier nog een paar
karpetten liggen, misschien ligt er een voor u tussen. Nee, dank u, ik wacht
wel tot oktober. Ik had het gevoel
dat de man mij dankbaar nakeek. Tevreden over zijn afgegeven advies.
|