Het is tegenwoordig heel normaal dat van alles gratis is. De krant, tijdschriften zoals Allerhande, je mobieltje, internet, allerlei softwareprogrammas en wat al niet meer. In het gevecht om de consument zal die trend zich ongetwijfeld verder voortzetten.
Ik sluit niet uit dat dit fenomeen eind jaren vijftig van de vorige eeuw zich bij mijn tante Lena heeft ontwikkeld. De zwart/wit televisie was in nog maar weinig huishoudens te vinden, terwijl er op woensdag- en zaterdagmiddag al erg leuke kinderprogrammas op de buis waren. Dappere Dodo, Morgen gebeurt het en Swiebertje, om maar een paar toppers te noemen.
Bij ons in de buurt was het alleen nog maar de familie van Eijk die zon prachtige wonderdoos had, waar wij kinderen mochten komen kijken. Let wel, tegen 5 cent entree. Daardoor kon het voor komen dat een vriendje moest afhaken, omdat hij het stuivertje niet kon betalen. Een duppie per week was voor ons kinderen toch een fors bedrag. Ook ik wist niet altijd met succes het entreegeld bij mijn moeder te bietsen, waardoor ik de nodige afleveringen van Dappere Dodo heb moeten missen. Pas overviel mij nog eens de teleurstelling van weleer, toen ik bij uitzending gemist niet alsnog episodes van dit poppenkastprogramma kon terugvinden.
Erg lang heeft de tv-terreur van de familie E. niet geduurd. Mijn tante Lena was een paar straten verderop, bij de ouwenwijven poortjes, komen wonen en zij had ook televisie. Als van zelfsprekend mochten wij neefjes en nichtjes bij haar tv komen kijken, zoveel als wij wilden. En ook onze vriendjes en vriendinnetjes waren van harte welkom, zonder maar één cent te betalen.
In een soort wedloop binnen de familie, waren mijn ouders de volgende bezitters van een tv, zelfs van 53 cm., waarschijnlijk op de reutel gekocht, bij Radio Zuiderpark voor 999 ouderwetse guldens. Ook toen keerde de kansen van familie v E. niet, want bij huize Kroon werd er ook gratis tv gekeken.
Ik ben toch wel heel nieuwsgierig welke marketeer dit gratis-fenomeen van mijn familie heeft herontdekt, om het rond de 21e eeuw voor geheel andere consumentenproducten te hergebruiken.
|