
Er was ooit een tijd dat over het algemeen
werd aangenomen dat chauffeurs die met een hoed op in de auto zaten, een heel
slechte rijstijl hadden. In ieder geval ben ik de bevestiging in de praktijk
heel wat keren tegengekomen. De hoedjesrijders reden nog slechter dan
de chauffeurs van zon Daffodil. Waar ik overigens via Dagblad Het Vrije Volk
ook in heb gereden. (Lees: heb moeten rijden) Twee maanden zelfs zon gemeen
kanariegele, waar Freek de Jonge in zijn conferences de draak mee stak. Gevolgd
door een beige Daf 66, inmiddels door het Zweedse autoconcern geadopteerd, zodat
ie Volvo 66 mocht heten. Maar was toch eigenlijk niet meer dan een Daf met Volvo
bumpers.
Ik beschouwde mijzelf dan ook als de
uitzondering op de regel. Maar over het algemeen werd er in een Daf erg
slecht auto gereden. In overtreffende trap was het de hoed dragende
Daf-rijder. Die combinatie was fnuikend in het verkeer. En nog, nu de Daf
uit het straatbeeld is verdwenen, is het voor de hoed dragende autorijder
altijd uitkijken geblazen.
Maar heden ten dage kan het nog veel erger.
Nu is de hoed met zijn truttig autorijden niet de
belangrijkste risicofactor meer in het verkeer. Het is nu petje. Veel
jonger dan hoedje, maar ook veel gevaarlijker in het verkeer. Geen
truttig maar met asociaal rijgedrag. Petje, vaak rijdend in een VW Golf, liefst
zwart, trapt het gaspedaal zo ver mogelijk in, kleeft bumper, haalt rechts in,
heeft lak aan vele verkeersregels en heeft zijn middelvinger regelmatig tegen de
voorruit aan. Natuurlijk wil ik niet generaliseren, daarom: petje af
voor de uitzonderingen op deze regel.
|