De regering was echt van het padje af, toen zij met de waanzinnige actie kwam met de naam fiscale vergroening. Hiermee had zij bedacht dat de zogenaamde groene autos, met een CO2 uitstoot van maximaal 110 g/ km., zowel geen BPM als wegenbelasting behoeven te betalen. Wat is dat in hemelsnaam voor vreemde discriminatie van autobezitters ??? Je zal maar net voor het ingaan van die regeling een nieuwe auto hebben gekocht, dan heb je mooi een vette pech van duizenden euros BPM en een maandelijkse strop van tientallen euros motorrijtuigenbelasting (?!)
Zullen ze in Den Haag dan echt redeneren, dat je dan maar wéér een nieuwe auto moet kopen, maar dan van het A Label?! Zijn ze echt zo gestoord?
Woest was ik, bij het lezen van die fiscale vergroening. Natuurlijk ook omdat ik, net te vroeg, een auto kocht van het B Label, met een uitstoot van 139 g/km en ik dus wèl een BPM van maar liefst 3.356,= heb moeten betalen en maandelijks nog eens wordt gestraft met een motorrijtuigenboete van 37,= per maand; altijd nog 444,= op jaarbasis! Dat is heel wrang, omdat ik juist heel bewust had gekozen voor een zuinige auto. En dat is ie toch, met label B, in een rij van A, B, C, D, E, F en G!

Om het allemaal nog een beetje erger te maken, las ik ook dat Univé Verzekeringen 10% extra korting verleent voor autos met het A Label. Univé kan er op rekenen dat ik per vervaldatum van mijn autoverzekering niet continueer, tenzij ook op mijn premie 10% extra in mindering wordt gebracht.
Maar
.. Dan lees ik via Kassa.vara.nl (gniffelend en verontwaardigd tegelijkertijd) dat de werkelijke CO2 uitstoot van het rijtje groene -gesubdieerde- autos minimaal 137 g/km is, gestaag oplopend tot 158 g/km aan toe. Geen enkele auto zou dan nog BPM en motorbelastingvrij zijn.

Toch niet gek dat ik mij door de baas van de (wegen)belastingdienst, Jan Kees de Jager, bestolen voel.
n.b.: Meer over aanpassing autokosten lees je in mijn kroondomein:
www.kroondomein.com/kroonjuweeltjes/driveenduty.htm